Racen met klassieke motoren

2018-08-25 0870 Gedinne (EVO & IPC).jpg


Een kort verhaaltje.
In 2017 en 2018 heb ik enkele races gereden met een standaard aprilia rs250 met arrow pijpjes en betrouwbare powervalves.
Het was geen succes. Ik was trager dan de standaard kawasaki zxr400 van 2015-2016.


N°85 (ook een RS250) had mij na de natte trainingen opgezocht en wilde met mij van gedachten wisselen.
Daar ben ik altijd voor te vinden, maar al snel werkte de man op mijn heupen.

Zijn motor was perfect getuned en heropgebouwd. Zowat alles wat kon was motorisch aangepast en "zijn motor" was de referentie. 1000den euro's waren erin gestoken.
Je moet dit doen, je moet dat doen. Dit is slecht, dat gaat zo niet werken, enz,enz,enz..... 8)7 :(
Alles was standaard op mijn fietsje en ik kende mijn eigen zwaktes met de tweetakt motor. Ik was er al achtergekomen dat ik er niet mee matchte.
Ik zat vaak net naast het vermogenbergje en dat kostte tijd. Het laten slippen van de koppeling kreeg ik maar niet onder de knie.

Maar die pippo waande zich de Marquez van de 2takt.
Op de startlijn was ik gefocused en ver achteraan (30e zonder regenbanden) hij startte op de 17e plaats (getrained met regenbanden)
Ik wilde hem pakken. Het was droog, dus de banden waren niet meer doorslaggevend.

Ik heb gestreden wat ik waard was en naar voren gestreden, maar zat vast achter een 125cc tweetakt (aparte klasse) die de deuren goed dichtdeed.
N° 85 reed niet geweldig, want verloor 6 plaatsen, ik won er 6 maar waren niet in elkaars gezichtsveld.

Eens de chrono's vrijgegeven kwam ik erachter dat ik ongeveer 1 seconde trager was dan hem per ronde.
Amper 1 seconde winst na uitgave van een fortuin in zijn motortje. Afgang.

Dat heb ik hem er goed ingewreven. De relatie werd er niet beter van :+ Maar ik sliep goed die nacht in m'n tentje.

Eind 2018 motor verkocht, want de prijzen werden abnormaal voor die motoren en had geld nodig voor het volgende seizoen te bekostigen.
Een standaard rgv/RS250 is niet beter dan een zxr400 op circuit.:X
 
Zeker heel gaaf!
En dan wordt het dus hoog tijd om een projectje te starten!
Ik ga ieder jaar naar Goodwood revival.
Daar wordt met nog ouder spul geraced met als hoogtepunt Troy Corser op zijn BMW met compressor uit 1926 geloof ik.
Heb daar zelf in de paddocks nog onderstaand filmpje gemaakt.
Leuk topic. Dit ga ik maar eens doorbladeren en volgen.
Ik ben op zoek naar een filmpje dat ik ooit via een link op MF heb 'gevonden' waarbij Troy Corser de historische BMW flink tot de limiet rijdt. De grens wordt echt opgezocht, zeg maar. Het is in mijn gedachten niet een filmpje van maar enkele minuten en volgens mij was het was ook geen deel van een race. Mogelijk free practice geweest.
De moraal van het verhaal is dat de BMW op een gegeven moment een rookpluim geeft waarna het uit is met de pret.
Alle zoekpogingen die ik heb gedaan (in dit forum en op youtube) hebben 'm niet opgeleverd.
Weet iemand welk filmpje ik bedoel, en heb je de link?
Alvast dank.
 
Die compressor bmw van jaren eind 20? En John Mc Guinnes een plaagstootje geeft bij het inhalen?
Goodwood festival of speed.
 
Die compressor bmw van jaren eind 20? En John Mc Guinnes een plaagstootje geeft bij het inhalen?
Goodwood festival of speed.
Goodwood revival. Festival of speed is rond juni, met veel modern spul en is de hillclimb. Revival is op het circuit in jaren 50 thema begin september.
Filmpje dat @roger_SV bedoelt ken ik niet maar zou te vinden moeten zijn zou je denken. Er zijn veel filmpjes van de race oa dat hij McGuiness even plaagt inderdaad maar die rookpluim ken ik niet. Dat jaar dat Troy op de BMW reed heeft hij hem gewonnen dus is de motor ook niet geploft
 
Ook dit jaar doet mijn vriend Marc mee met het endurance 2021.
Iets groter budget,
2x een raceklare (nou ja) FJ1200
13 deelnemers voor heel het seizoen.

Rijeka lijkt me wel exotisch.
Hoe gaan ze dat financieel bij elkaar harken ??
Maar zoals hiervoor gelezen, mirakels bestaan weldegelijk...


entry_15.jpg
 
Een heel sizoen met deze evenementen is ook niet niks. Meer dan €6.000,-- aan inschrijfgeld, dan nog de km's die je door heel europa tuft, 2 fietsen hebben staan. Minstens één set banden per evenement. De nodige liters olie en brandstof per evenement en nog wat kleine slijtagedelen.
Alles bij elkaar is €15.000,-- zo op voor een seizoen en dan heb je nog geen panne gehad. En er zijn geen teams die géén panne rijden in 5 wedstrijden.....
Jammer dat Assen dit jaar niet op de kalender staat. Maar Spa is ook al prima, nog dichterbij ook ;)
 
Voor 2018 waren we een beetje uitgekeken op de classic endurance.
We kenden ons niveau, we wisten dat de mooie dure circuits niet voor ons waren weggelegd qua budget.
We hadden niet zo veel geld over voor een seizoen en terug in de achterhoede vechten, bwa neen.

Dan hebben we maar onze eigen challenge uitgevonden.
Léon had nog heel veel gsx spul liggen en we gingen eens kijken wat we kunnen maken voor geen geld.

We hebben alles bij elkaar gesprokkeld en zijn beginnen knutselen met een rekenmachine in de hand.
Al 25 jaar koopt hij ratbikes en mislukte creaties voor 100-250€ waar de anderen met een grote boog omheen lopen.
En met veel huisvlijt en geduld maakt hij de blokken terug gangbaar.

Deze keer klopten we af voor een ongelooflijke 650€.
Zelfs de banden waren recup van een snel team die ze na de quali niet meer wilde hebben.
Ketting tandwielen, lucht in de banden, oliefilter, olie en enkele pakkingen en verf waren nieuw.
We hadden wel wat yamaha tdm 850 spul erop gemonteerd.

Er bestaat al een 500€ challenge op dit forum, maar zijn deze motoren competitie endurance martelproof?
Zal ons motortje het uithouden over 3 wedstrijden (incl vrij rijden en qualificaties)

Door het lage budget, was de motor niet fit. Je miste toch een handvol pk's tov onze gewone racer.
Maar elke ander team dat we achter ons konden houden was al een overwinning.
650€ voor een endurance racer. Dat vinden wij spannend.
*O*
IMGP1765.JPG
IMG_4703 (1).JPG
IMG_4707.JPG


2018-05-27 2317 Mettet (4 HDL Classic).jpg
DSC_1314 - kopie.JPG


Mettet worden we 6e van de 13 in onze klasse.
We zijn de voorlaatste die nog reden in onze klasse. vanaf de 8e tot de 13e plaats uitvallers.
Traagste tijd op het circuit met 1min23.900
toch een heel mooi resultaat

Maar onze challenge mislukt. We moeten het blok wisselen wegens te veel zweten.
Nog eens 300€ voor ander blok dat we uit een gsx1100E lenen
IMGP4327.JPG



opentrophy_70603_111 - kopie.jpg


Chimay start mooi.
Bloedheet, tegen de 38°C
Maar eindigd dramatisch voor 1 deelnemer in onze klasse.
Het is een bloedlinke sport op de stratencircuits. Niemand is er veilig voor drama.
Eindplaats niet belangrijk. Weet ik echt niet meer.

DSC_0797.JPG


ob_dca572_chimay-2018-entree-bois-ssp-2.jpg



Als laatste Chambley. Chambley was voor mij een ramp maar rijden we uit.
Ik ging zo traag dat ik maar een fluo vestje heb aangedaan :(:Y
Ik was de dag ervoor met de aprilia rs250 gevallen en had niets op enkele builen na, maar mijn vertrouwen was weg.
Het is me een rotbaantje met eindeloze doordraaiende trage bochten. En onze goedkope gsx was daar als een nijlpaard in een paskotje.
Je kreeg dat kreng niet gedraaid. En je kwaad maken en naar beneden drukken was => carter tegen de grond en risico op vallen.
Toch 23e van de 25 aangekomen en 4 uitvallers.

Rare race met een allegaartje van allerlei modern spul en ze reden op z'n "amerikaans" Elke piloot met zijn motor. Geen tanken en pilotenwissel. Rare filosofie, maar was wel vrij goedkoop georganiseerd.

Zo, dat was in het kort 2018.
Veel goedkoper kun je niet racen. Blok is er weer uit en voorvork zit in onze snellere gsx1100es
Was eens fijn om te proberen en het is ons gelukt, maar echt racen en vechten voor positie zat er niet in.

20180825171009-a141d7b4-la.jpg

20180826011319-90a4cf87-la.jpg




Hier nog zo'n budget 1 dagsvlieg endurance racer met een honda NTV650. Ging heel vlot op Chambley. Op snellere circuits zoals Chimay geen slaagkans. Daar heb je cc's, pk's en Nm's nodig. Maar hier ben je de koning te rijk en kun je dikke machines makkelijk opzij zetten. (zoals de onze :X)
We reden 5 volle seconden trager dan de voorlaatste. Maar we reden veruit met het oudste ijzer.

Dit jaar komen we terug met een suzuki sv en kawa zxr400 op z'n amerikaans. Wacht maar af!
 
Laatst bewerkt:
Mooie verhalen weer. 650 voor een racertje is geen geld al zal het flink wat meer zijn als je alle onderdelen erbij optelt die jullie nog hadden liggen neem ik aan.
Chambley ga ik onthouden, misschien een baantje waar mijn FT dan ook wel uit de voeten zou kunnen
 
SV650 van de eerste generatie heeft veel potentie om een goeie "classic" racer te zijn. In het endurance gebeuren van art-motor in Duitsland zie je ze ook steeds meer. En er is veel voor te vinden om het ding sneller te maken met relatief weinig budget. Mijn straatfiets is een SV650 met gewisselde nokkenassen, doet het prima;)
 
Sounds good. Very good.

Mag ik eens een stoute zijsprong maken? Met het risico op verbannen te worden....
Classic endurance 4 wielers.
Ik ben bezeten door de moeder aller endurance races.
De Sebring 12h van 1965.
...
De toyota die op enkele meters van de finish strandt
Ickx in de GT40
ford vs Ferrari
De lola's, de Mazda's 787, de Rondeau's, Porsche 935 Kremer
backflippende Mercedes
400kmh op de Mulsanne straight
Geweldig allemaal, maar ik verkies dit als topper :

Kennen jullie deze klassieker?
Geweldig toch? *O* 8)7
Dat zou in 2021 nooit meer kunnen...
Tegen 60kmh door het water op het rechte stuk met de cobra en ingehaald worden door de traagste gequalificeerde MG Midgets op hun smalle bandjes tegen 75kmh !!

33e533b28dab046f477255f7c2e39d77.png


Johnson-Payne_1965_Sebring_01_BC.jpg
Shelby Daytona at Sebring flood.jpg



Die N°4. Die bangelijke Texaanse creatie...de naam ontgaat mij met later die giga spoiler te bedienen met de voeten...
Excuses voor de zijsprong. Terug naar de 2 wielers.
sebring 12h 1965.jpg
 
Laatst bewerkt:
Endurance is in het algemeen de betere motorsport of het nu auto's of motoren zijn. Wat betreft auto's heeft Chris Harris wel wat vette filmpjes van Le Mans wagens... Vetste filmpje is die Porsche 919 hybrid. Geeft heel mooi aan wat het zou zijn om 24uur te doen met zo'n ding. Die Harris kan een aardig potje sturen maar die 919 gaat hem gewoon boven de pet. Briljant.

Ik zal alleen het lijstje even posten, filmpjes gaat te ver in dit topic;) KLIK
 
Vond de Matra MS670 V12 waar Pescarolo mee reed ook geweldig.
Maar inderdaad, endurance racing is gewoon geweldig, of het nou auto's of motoren zijn.
Ik volg het al jaren, ben te jong om al het oude spul te hebben gezien destijds, maar op klassieke races heb ik het allemaal al wel eens voorbij zien komen. Niet in het heetst van de strijd, maar kreeg er wel een hele goede indruk van. En video's op YT, van oude races maken het compleet.
 
Paar jaar geleden nog naar Spa klassiek geweest (fantastisch!) en ook een keertje de 'echte' Le mans meegemaakt.
Zoals Top gear het omschrijft: The most British party outside of Britain.
We hadden een tentje midden in het circuit, denk je rond 3 uur 's nachts heel even een uurtje een uiltje te knappen, besluit de zwaar beschonken Engelse buurman dat dat het ideale moment is om zijn Aston aan te slingeren en de toerenbegrenzer in te jagen _O- .
Meteen geleerd dat een poging tot slapen daar ook gewoon niet de bedoeling is.
IMG_2747.JPG
Overigens rijden de klassiekers daar ook een demo rondje
IMG_2343.JPGIMG_2391.JPGIMG_2611.JPG
Le mans Classic staat ook nog op het lijstje maar de afgelopen jaren door uiteenlopende redenen nog niet gelukt.

Eigenlijk is alles met een motortje gewoon erg mooi
 
Heb net de SAM kalender toegevoegd. Is uiteraard onder voorbehoud.
Wat wel al opvalt is dat het eerste weekend van Juli erg druk gaat worden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan