Racen met klassieke motoren

3 uren van Oss en bikers classics
Heel goed :t Bikers classics ga ik in ieder geval weer de monteur uithangen voor een team. Beetje afhankelijk van hoe het in Oschersleben zal gaan neem ik mn brommer misschien mee.... Staat nog hoog op het verlanglijstje om een keer op spa te rijden:)
 
Tijd voor nog eens een verhaaltje.

Mijn meeste "zware":] verhalen gebeuren op Chimay. Dit circuit is eenvoudig op papier doch moeilijk en zeer gevaarlijk in de praktijk. Levensgevaarlijk in de afdaling.
Het volgende verhaal is niet zo nauwkeurig meer in jaartal. Was het nu 2011 of 2012?
Een blik achterom leert mij dat dit de meest roekeloze wedstrijd was in mijn kleine loopbaan. Het gevaar opzoeken waar het ook anders kan.
Geen haar op mijn kalende hoofd die nu nog dezelfde capriolen zou uithalen.

Ik had mijn suzuki GT500 goed in de hand, maar op chimay werden de frames in de afdaling op de proef gesteld.
Het was maar een standaard frame met 1 extra versteviging en een verkorte achterbrug. De naloop was zeer groot, wat goed was voor de stabiliteit, maar het bleef een heel zwak geheel boven de 160kmh tov de raceframes die ik niet betalen kon. (egli, seeley,...)
Die jaren werd er nog volle bak afgedaald zonder chicane wat altijd zeeeeeer spectaculair was voor de rijders. De vidal afdaling.
Het is al een kleine 10 jaar niet meer mogelijk om dit volle damp af te rijzen.
In 2001 gingen de gsxr's en duc's nog aan 300 naar beneden. tot het trieste ongeval van Albert A. Het stond in de sterren geschreven dat dit zou gebeuren. Het verbaasd me dat de classics nog eens 10 jaar langer heeft mogen racen zonder die chicane halfweg de afdaling.

Was het nat, dan was de pret voor de toeschouwer compleet en de bruine strepen talrijk in de overall's van de coureurs. Zonder regenbanden en meerdere keren over de witte strepen aan 200kmh tussen de rails. Dat is om problemen vragen weet elke motorrijder.

Hier een voorbeeldje. Plots gaat de motor dwars. Heb ik ook 1-2 keren gehad. dat moment gaat nog 100x door je hoofd als je afstapt. 😨


2011-07-16%201017%20Chimay%20(SC%20G1-G2)[1].jpg
 
Laatst bewerkt:
Wil je een superchrono zetten dan moet de gas open blijven van helemaal bovenaan tot helemaal onderaan aan het rempunt Porte de Mons.
"Le virage du garage Ford" helemaal bovenaan is allesbepalend voor uw topsnelheid helemaal onderaan een 1800meter verder.
Zelfs met 55pk , lange overbrenging en een flink hellingspercentage ging je over de 200kmh.
Die bovenste bocht zag er echt niet speciaal uit voor de toeschouwer
aanschouw zelf :

motoclassic_24204[1].jpg

Maar aan de hoop banden kan je wel oordelen dat dit in de praktijk niet is.
Het is een Y kruispunt en je moet naar rechts. Waar de 2 mannen stappen is een kleine inzinking.
In onderstaande video in slow motion zie je het helaas nog steeds niet goed, maar ter hoogte van de witte haaientanden kom je uit de "zonk" en begint de afdaling. Het is dus een miniscuul "bergje".
Voor goede (duurdere) classics met goede vering en frame hoeft dit niet zo'n probleem te zijn.
Voor mij was dit steeds een billenknijper. Het voorwiel stuiterde en mijn grootste tankslapper heb ik in die bocht veroorzaakt.
Ook niet zo moeilijk als je weet dat die classics een zeer slechte gewichtsverdeling hebben. Je zit met je kont quasi op het achterwiel en uitgestrekt moet je naar de clipons grijpen.

De bocht door, beginnen de medogenloze rails die jou (voor de veiligheid :X) bijstaan in de volledige afdaling. Hier zie je mij nog op een 1986 gsxr 750 net na de bocht in een ander jaar en een endurance vermoed ik.

IMGA0075[1].JPG





In de jaren voor 2010 was er geen rubberen mat of strobalen, maar sneed je de bocht af en reed je op het lichtgrijze beton en bijna op de camera in dit filmpje. Je reed wat minder meters, maar de "zonk" was nog net wat meer uitgesproken.
 
Laatst bewerkt:
Weer meer dan reden genoeg voor mezelf om niet op stratencircuits te rijden.... Al kan ik me toch voorstellen waarom mensen het juist WEL zouden doen.
Mooie beelden die vertraagde :t
 
Ik ken de gevaren maar ik hoop juist wel dit jaar Chimay met een BSA Goldstar te rijden. Zit al jaren in de planning en het lijkt er nu dit jaar eindelijk eens van te komen. Ik heb er zeer veel zin in. :Y :]
 
Mooi man :t De gevaren kennen is al een goeie stap in de richting denk ik, ze vooral heel serieus nemen en er alles aan doen om ze binnen de perken te houden gaat je vast een mooie ervaring opleveren.

De cowboys die dat minder of niet doen.... :X

Post maar eens wat plaatjes van die vette BSA dan;)
 
Mooi man :t De gevaren kennen is al een goeie stap in de richting denk ik, ze vooral heel serieus nemen en er alles aan doen om ze binnen de perken te houden gaat je vast een mooie ervaring opleveren.

De cowboys die dat minder of niet doen.... :X

Post maar eens wat plaatjes van die vette BSA dan;)

Tja dat zou ik best willen doen maar het is niet mijn fiets, ik geloof niet dat dat gewaardeerd wordt. _O-
 
Mooi man :t De gevaren kennen is al een goeie stap in de richting denk ik, ze vooral heel serieus nemen en er alles aan doen om ze binnen de perken te houden gaat je vast een mooie ervaring opleveren.

De cowboys die dat minder of niet doen.... :X

Post maar eens wat plaatjes van die vette BSA dan;)
Vooruit dan maar deze moet wel kunnen denk ik. :+

IMG-20210305-WA0000 (2).jpg
Dit was de staat begin zaterdag ochtend, zaterdag avond waren we alweer een stuk verder gelukkig. In Mei moet hij rijden.....
 
Het begon goed bij de eerste trainingen dat jaar '11 of '12. De motor liep perfect in de koele ochtend condities.
Enkel die afdaling lukte het me niet volgas erdoor te komen.
Daar waar de jongens van de mannen worden gescheiden voor de éne.
Daar waar de verstandigen van de roekelozen worden gescheiden voor de ander.

Eens aan mijn tentje deed ik de gebruikelijke inspectie en zag ik gelijk 2 verschillende kleuren van bougies.
Dit met dezelfde sproeierbezetting.
"Op het randje van vastloper" zeiden de ervaren rotten. "Zal wel goed vooruit gaan zeker"
"Wil je de kans op een vastloper verkleinen, dan zal je de gas in de afdaling volledig open moeten houden" was de laatste raad van de anciens.

Eerst nakijken.
Zoog ik valse lucht? Kleine test later was het antwoord neen. Gasbuizen perfect gelijk afgesteld en al de rest was ook niet te vinden.
094.JPG


Het is zeer vreemd. De snelheid neemt toe, je komt die bewuste bocht door en telkens draai je even dicht. Je wilt het niet en toch doe je het uit zelfbehoud. |(
DSC_86310115.jpg




Hier wordt de chicane Bourgoignie niet gebruikt tot 2013.
circuitdechimay.jpg


Vraag me niet waarom, maar in mijn grote droom om eens een zeer goede chrono te rijden zet ik ook een kleinere sproeier in de iets rijker afgestelde cilinder.
Nu staan de 2 cilinders ongelijk afgesteld en arm. Maar de verbranding binnenin zou terug gelijk moeten zijn.
Als je met vuur wilt spelen,........ neen anders gezegd : als je met je leven wilt spelen was ik "goed" bezig.
Nu zat ik bij de roekeloze groep.

We vertrekken voor de 2e training en wens nog wat geluk aan anderen en concentreer me dan volledig op die training.
Het gaat hard, het gaat zeer hard.
Bovenaan de afdaling maak ik eerst een grote tankslapper, maar dat weerhoud mij niet om de volgende ronde opnieuw te beginnen en die bocht bovenaan aan te snijden met kont uit het zadel en mijn kruis op begin tank om de druk op de voorband te houden.
De afdaling is begonnen. Dit gaat hard, dit gaat harder dan anders, want ik was die verdomde kl*te bocht boven goed doorgekomen.
Gas open en openhouden. De motor is geen hoogtoerig ding als een TZ maar de vibraties in handen, kont, knieën en handen zijn duidelijk...we komen aan snelheden die ik zelden met dat ding heb gereden. Misschien op het lange rechte stuk van Mettet (oud circuit) De horrorbocht goed aansnijden, de zijdelingse krachten zuigen mij naar de rails, maar ik hou vol. Ik probeer zo ontspannen mogelijk te zijn om eventuele krachten niet te versterken en zelfs proberen op te vangen. Gaat dat buizenframe scheuren? Het trilt, het buigt, maar het blijft uit 1 stuk.

yez,yez,yez, erdoor en volgas. Met 200kmh op een 45jarige oude fiets met trommelremmen door die bocht!!!!!! *O**O* Waanzin voor mij.

We herhalen dat kunstje in de volgende ronde en opnieuw lukt het om volgas erdoor te komen.....maar dan breekt de hel los in mijn gezichtsveld
Shit, shit,... een zeer zwaar ongeluk.
Piloot X is de macht over het stuur kwijtgespeeld aan het huis van de veearts.
Het verdikt was snel gemaakt. dood.
Net voor de start nog aangesproken en een klein gesprekje gehad, 15min later is hij er niet meer.

Mijn euforie en roekeloosheid was in no time gezakt naar 0.
De rest van het weekend heb ik mijn sproeiers terug vergroot. Op veilig. Ik stond op de 2e startrij met een motor die daar eigenlijk niet thuishoort. 4e 5e gekwalificeerd ?
De wedstrijden waren niet meer mijn grootste zorg. Ik liet mij telkens terug afzakken naar de 10-15e plek. daar reed ik met mijn mede collega's van mijn niveau. Rustig cruisen bijna met 5 seconde trager door het terug dichtdraaien van de gas in de afdaling.
Dit waren mijn enige 2 keer dat het lukte volgas tijdens die training. Dat pakken ze me nooit meer af.
Ok het was gelukt, maar ik had evengoed de ongelukkige kunnen zijn.
In '13 (?) kwam de extra chicane in de afdaling als veiligheid na het dodelijk ongeval. Helaas heeft dit niet veel geholpen want in 2015 zijn er 3 doden gevallen in 1 raceweekend op Chimay.

Chimay. Het lijkt zo makkelijk op papier....


 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor, vette remmen:t trommels verplicht neem ik aan. Hoeveel pk's gaat dat blok leveren denk je?
Ja voor de klasse waar deze motor wordt ingeschreven zijn remtrommels de enige optie. En dan zijn dit ongeveer de beste keus. Dit blok is nog leeg, en Mei komt best snel dichterbij. Is wel de bedoeling dat dit blok originele carters, cilinder en cilinderkop wordt gebruikt. En dan opgebouwd met nieuwe slijtage onderdelen uiteraard. Nieuwe krukas, drijfstang, zuiger misschien zelfs nog wel een nette gebruikte end. Maar wel gewoon volgens originele standaard. Ik denk dat we dan blij mogen zijn met 45/46 pk en max 7,000 rpm.

Maar zoals ik al zeg Mei nadert snel dus het is ook goed mogelijk dat er een ander nieuw blok inkomt. En daar hebben we wel 52/54 pk gemeten.
Voorbeeld van wat kan:
 
Ja idd @oldskoolgsxr kan het zo mooi en meeslepend echt opschrijven dat je begint na te denken...... Das nooit goed._O-
Jij moet, net als ik, voorlopig alleen maar even nadenken over het op tijd afkrijgen van je fiets voor de wedstrijd :t Nadenken over waar je aan gaat deelnemen komt wel als je fiets af is en je gaat testen ;)
 
Ja idd @oldskoolgsxr kan het zo mooi en meeslepend echt opschrijven dat je begint na te denken...... Das nooit goed._O-
haha...
in de maand mei van het jaar 2000 was mijn allereerste keer ooit, het Rockanje demo-evenement van de HMV (Historische Motorsport Vereniging), een 3 maanden later stonden we op het startveld van de CRMB-races in Jehonville...
En in 2001 deden we Chimay, juist de "oude" baan met het lange stuk downhill "door het bos" zonder chicane...prachtig!
 
Als je gewoon een dikke 5 seconden in je broekzak meeneemt en niet tot aan het gaatje raced is er quasi geen vuiltje aan de lucht.
Zoek je jou grenzen of die van de brommer op stratencircuits, dan zijn de sensaties geweldig, maar de gevolgen heel soms dramatisch.
anno 2021 : I choose live :)
 
Als je gewoon een dikke 5 seconden in je broekzak meeneemt en niet tot aan het gaatje raced is er quasi geen vuiltje aan de lucht.
Zoek je jou grenzen of die van de brommer op stratencircuits, dan zijn de sensaties geweldig, maar de gevolgen heel soms dramatisch.
anno 2021 : I choose live :)
Dat klinkt als een hele gezonde kijk op het racen. Op een permanent circuit kun je natuurlijk wat eenvoudiger tot het gaatje, maar ik kan me wel iets voorstellen bij de sensatie van een stratencircuit. Ik heb altijd veel geklommen op rotsen, en daar heb je ook hele veilige routes en die wat "spannender" zijn en die hadden destijds ook meer aantrekkingskracht, vergelijkbare situatie denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan