Racen met klassieke motoren

Thx, Ik sta ingeschreven.
Nu heb ik nog nooit Luttenberg gereden, (en eigenlijk ook niet zoveel circuit ervaring) maar je moet ergens beginnen.
Zijn er dingen waar ik op moet letten? Hoe hoog ligt het tempo en wat wordt er verwacht van jou als bestuurder?
 
Thx, Ik sta ingeschreven.
Nu heb ik nog nooit Luttenberg gereden, (en eigenlijk ook niet zoveel circuit ervaring) maar je moet ergens beginnen.
Zijn er dingen waar ik op moet letten? Hoe hoog ligt het tempo en wat wordt er verwacht van jou als bestuurder?

Voor mij wordt het de derde keer.
Ik vind het een mooie baan,met zelf enkele bochten met verkanting.
Tempo bepaal je helemaal zelf,verwacht wordt dat je je verantwoordelijk gedraagt en goed op de vlaggen let.
In het paddock geen troep maken.,je aan de corona regels houden.
Maar,verder, er wordt je nog het 1 en ander opgestuurd.
 
Ook ingeschreven. Ook eerste keer. Op de site staan ook wel wat documenten om te lezen. Het regelement is bijna 1 op 1 gelijk aan dat van de SAM.
 
Nu officieel

UPDATE - De Inschrijving voor de grootste en gezelligste race demo van Nederland is geopend!

Via www.Luttenbergring.nl kun je vanaf nu inschrijven en betalen. Maar let op: dit is natuurlijk onder voorbehoud van het verkrijgen van een vergunning in verband met Corona, en het grote aantal evenementen dat men in september wil organiseren overal.

Mocht de datum nog veranderen, dan blijven inschrijvingen gewoon geldig, in het ergste geval tot volgend jaar. Maar daar gaan we niet van uit. We hebben vorig jaar laten zien dat we er alles aan doen om een Corona-proof evenement neer te zetten, en dat is ruimschoots gelukt. We hopen dat we ook dit jaar dat vertrouwen van de Gemeente Raalte mogen krijgen.

Motoren en zijspannen van tussen 1965 en 1995 zijn welkom, net als vorig jaar.
De inschrijvingen voor zijspannen geschiedt vanaf dit jaar als team. Dus voor de bakkenist niet meer apart. De rijder schrijft dus direct de bakkenist in.
Voor verdere vragen kan altijd gemaild worden naar luttenbergring@gmail.com.

https://www.facebook.com/luttenbergring/
 
Dat is snel. Ik weet niet of er officieel een wachtlijst is maar als er zo snel en spontaan ingeschreven wordt zullen er ook vast afvallers zijn. Ik zou de orga een mailtje schrijven over een eventuele wachtlijst en dat je daar op wilt.

@downsider Had jij inside information dat je het hier al voor de inschrijving kon aankondigen. Nogmaals bedankt daarvoor 😁
 
Dat is snel. Ik weet niet of er officieel een wachtlijst is maar als er zo snel en spontaan ingeschreven wordt zullen er ook vast afvallers zijn. Ik zou de orga een mailtje schrijven over een eventuele wachtlijst en dat je daar op wilt.

@downsider Had jij inside information dat je het hier al voor de inschrijving kon aankondigen. Nogmaals bedankt daarvoor 😁
Ja ik heb al via facebook contact opgenomen of ik op de reserve lijst kon.
September zou wel moeten lukken met mijn projectje :D
 
Dat is snel. Ik weet niet of er officieel een wachtlijst is maar als er zo snel en spontaan ingeschreven wordt zullen er ook vast afvallers zijn. Ik zou de orga een mailtje schrijven over een eventuele wachtlijst en dat je daar op wilt.

@downsider Had jij inside information dat je het hier al voor de inschrijving kon aankondigen. Nogmaals bedankt daarvoor 😁
Ik kijk regelmatig.
Tot nu zondag stond er "inschrijven 2020"
Zondagavond stond er plots "inschrijven 2021"
Natuurlijk gelijk aangeklikt en ingeschreven.
 
Post maar eens wat plaatjes van die vette BSA dan;)

Met de BSA afgelopen maandag op een soms nat en in de laatste sessie mooi weer op Assen, de eerste echte km gemaakt! Zijn nog wat verbeter puntjes maar daar is een eerste dag voor :t
Maar wat weer eens een lol sinds jaren, was veel te lang geleden dat ik voor het laatst op het circuit gereden had.

21-AE-4183-300 (2).jpg
 
Met de BSA afgelopen maandag op een soms nat en in de laatste sessie mooi weer op Assen, de eerste echte km gemaakt! Zijn nog wat verbeter puntjes maar daar is een eerste dag voor :t
Maar wat weer eens een lol sinds jaren, was veel te lang geleden dat ik voor het laatst op het circuit gereden had.

Bekijk bijlage 1631286
Heel goed!! Mooie trommel erin :t Hoe moet je zo'n trommel vergelijken met "moderne" schijven? nog nooit mee gereden....
 
Ik had ooit eens een zundapp met grote trommelrem(niet geventileerd en eenzijdig scharnierpunt.)
Kon er stoppies mee maken 🤗
 
Laatst bewerkt:
Heel goed!! Mooie trommel erin :t Hoe moet je zo'n trommel vergelijken met "moderne" schijven? nog nooit mee gereden....
Ik had dus ook nog nooit met zo'n trommel op het circuit gereden. Maar ik heb er eigenlijk weinig bij stil gestaan (was meer bezig met het rechts schakelen en het race patroon), ik heb er weinig aan moeten wennen. Dat remmen ging vrij snel heel aardig, op andere foto's is ook te zien dat ik met 2 vingers rem zoals ik dus ook op mijn GSXR en Supermotard doe met schijfremmen. Alleen is het hendel veel harder en voelt stijver, met hydraulische remmen kan ik met meer gevoel opbouwen. En nog belangrijker ook met meer gevoel loslaten en de bocht dieper inremmen. Maar de bocht inremmen heb ik juist expres een paar x gedaan met BSA en ook dit ging prima. De rem oa is wel heel aandachtig afgesteld door iemand die er al 20 jaar mee racet en wint, was voor mij dus alleen maar een kwestie van opstappen en gaan, en vertrouwen hebben. :+

Dus dat remmen is heel goed aan te wennen naar mijn idee. Nette en mooie ronde lijnen rijden en zo'n lichte motor (met relatief weinig pk's) op hoge snelheid door een bocht laten rollen, is de grootste uitdaging voor mij. Wel een hele leuke trouwens :]

Oja misschien ook wel interessant om te vermelden: deze motor heeft geen elektronische ontsteking maar een "oude" magneet ontsteking met bobine en dus geen accu... ABSAF manier van refurbished _O- Ding heeft de hele dag geen klap verkeerd gegeven, en ik heb hem zelfs 1x aan kunnen lopen in mijn eentje. Toen ik hem natuurlijk in het parc ferme af liet slaan toen ik het vizier van mijn helm ff open deed.....:( 8)7
_O-_O-
 
Ducati club race 2021, op de BSA Goldstar.

Normaal gesproken rollen er splinter nieuwe Goldstars uit de ABSAF fabriek in het hoge noorden. Maar om een leuk vergelijk te hebben en omdat het beter rijdt met een complete fiets dan losse onderdelen op zolder, werd het plan opgevat om de onderdelen tot racer op te bouwen. Gewoon met spullen die er waren en rondslingerde.
IMG-20210305-WA0000 (2).jpg
Op mijn youtube kanaal (zie reactie vorige pagina) staan 2 filmpjes van een nieuwe ABSAF goldstar racer en de BSA Goldstar waar ik dus mee gereden heb tijdens de DCR, ter vergelijk op de testbank voor de geinteresseerden
In de aanloop naar het dcr weekend had ik voor het eerst met de BSA gereden tijdens een crt dag op 10 Mei. De motor was afgelopen Februari nog een hoop onderdelen en een roestig frame wat al meer dan 30 jaar op zolder van de eigenaar Jan had gelegen.
Ik had al wel ervaring met rechts schakelen op de weg maar nog niet op circuit, dat was echt wel ff goed bij de les blijven dus.
Ook de zeer goede trommelrem in het lichte voorwiel was iets heel anders dan hydraulische remmen met schijven. Schijf remmen kan ik erg goed aanleggen door knijpen en de bocht langzaam vloeiend weer lossen. Dit zelfde gevoel heb nog niet met de trommelrem, maar hij remt als een malle, en van enige fading is ook uiteraard geen sprake. Hoe goed remsysteem je ook hebt en hoe vaak je ook remvloeistof vervangt aan het einde van een dag stevig racen merk je altijd wel iets van lichte fading, dus niet bij deze 4 leading shoe trommelrem.
20210529_112646.jpg
De BSA Goldstar is opgebouwd met originele onderdelen, origineel frame (1956) en dus ook de closeracing 4-bak die standaard in een Goldstar zat. Wat betekent dat hij een hele lange 1 heeft, niet erg handig op de huidige stop en go circuits..... Maar goed niet zeiken “gas geem” aldus Jan. Het enige nieuwe onderdeel op de BSA was een nieuw ontwikkelde ABSAF carburateur en een toerenbegrenzer op de gereviseerde magneet. Jaja nog een echte oude magneet! Das beter dan al die “droadje boudel”
Goed fiets was ruim op tijd klaar voor 10 mei en we konden hem rustig inrijden op Assen. Blok is compleet opnieuw opgebouwd met vnl old stock, oftewel wat er hier en daar nog in kasten laden lag. De BSA moet het zelfs nog doen met een gietijzeren bus zonder nikaseal, wat de ABSAF racers wel gebruiken.
20210501_174851.jpg
Eerst maar eens tijd om de geometrie na te meten en te kijken of we uitkomen met vering end. De voorvork is wel voorzien van cartrigdes afkomstig uit een Suzuki Srad. Zodat er aanpassingen aan de afstelling gedaan kan worden. Alleen ingaande demping is (nog) niet verstelbaar maar deze lijkt dan ook met de juiste dikte olie goed te kloppen. Pre-load van de veren is zelfs aan te passen zonder de rijhoogte van de motor te veranderen itt hoe oa de Suzuki Srad de Pre-load gebruikt. Dit noemen ze Pre-load maar is eigenlijk een verandering aan rijhoogte. Bij de BSA zijn deze vrij simpel tot 2 aparte afstelling mogelijkheden gemaakt.
Na metingen en berekeningen vind ik de naloop aan de korte kant, en de achterveren een beetje zacht. Maar ik zal me er mee moeten redden wordt mij duidelijk gemaakt. Dus in eerste instantie de voorvork poten zo min mogelijk door laten steken zodat de motor wat achterover staat, wat mij de meeste naloop geeft.
Eigenlijk zou de motor balhoofdplaten met een kleinere offset kunnen gebruiken, zodat de naloop weer wat groter wordt en er meer afstelling mogelijkheden zijn. Maar: De BSA heeft magnesium gegoten balhoofdplaten en “billet rommel” komt er niet op, op deze authentieke motor. Oke dan niet … zucht en lach.
IMG_7336.JPG
10 mei 5 sessies op een bewolkt Assen. Paar droge sessies en 2 regen sessies. Ik heb wel ff doorgereden in de regen puur om aan te voelen hoe en wat. Maar ben 1 natte sessie toch eerder naar binnen gegaan omdat ik absoluut geen zin in had de motor na de eerste dag dat ik hem mee kreeg weer beschadigd in te leveren. En de laatste sessie van de dag zou het mooiste weer hebben. Dus dat was belangrijker om die leuk te kunnen rijden. Hele dag gaf de motor geen klap verkeerd en ik kon er vrij snel aan wenen. Ook aan de dingen die niet helemaal naar mijn waren zoals schakelpook te hoog achterveren duidelijk te zacht. Maar het is niet mijn motor en als ik wil rijden zal ik eraan moeten wennen, zo simpel is het. Maar ik had me al jaren niet meer zo goed vermaakt wat een feest! En dan te bedenken dat er over 2 weken een wedstrijd gereden ging worden! Slapen ging een probleem worden de komende 2 weken, absoluut.
Donderdag 27 Mei 16:00 ff naar Assen om alvast in te schrijven en te keuren. Wij wonen 45 min rijden vanaf het Paddock van Assen dus slapen deden we thuis. Geluidsmeting was geen probleem en snel geregeld. Mooi naar huis in bed en morgen weer lekker 3 sessies knallen. Ik en Jan hadden ingeschreven in de Eurosingles klasse, deze klasse diende tevens als licentie cursus. Een geweldige mogelijk gecreëerd door enkele enthousiaste liefhebbers, eeuwige dank.

Vrijdag 28 zou bestaan uit 3 sessies waarbij de laatste zou gebruikt worden voor starts te oefenen, en na iedere sessie theorie.
Sessie 1 merkte ik al dat de motor bij een bepaald toerental 6000 op de teller met vrolijk kwispelende naald stotterde en een beetje hikte. 6000 rpm op de teller was in werkelijkheid 5000 rpm, had ik al vermeld dat de motor opgebouwd was met onderdelen die al jaren in kasten en zolders hadden gelegen. Maar goed gemeld bij Jan die zelf ook reed met zijn AJS, “joa dan mot je meer gas geem” hij mag tot 8000 op de teller. Ja Jan maar daar kom ik niet eens, echt niet, dat lukt gewoon niet. De motor stond duidelijk ook erg rijk dus naald een stand laten zaken en kijken of dit ook igg een verbetering bracht. Nee dus sessie 2 was nog iets erger en heb ik na 2 ronden de pits maar weer opgezocht het had jammer genoeg weinig zin. En de laatste sessie van de dag was de meest belangrijke aangezien je de starts mee MOEST maken. Voor de laatste sessie hebben we de toerenbegrenzer nog los gekoppelt, maar tevergeefs. De motor miste vermogen en reed soms een halve ronde goed en kon ik hem doortrekken tot 8000 rpm, om mij dan ineens weer volkomen te verassen bij het open draaien van het gas op heftig bokken. Ook viel het niet mee om te starten met een motor die vermogen miste en een lange 1 heeft. Het viel me zelfs niet mee om de motor aan de praat te houden in de paddock, ik reed met slippende koppeling naar de opstelling.
IMG-20210530-WA0000.jpg
Maar goed we hadden het gered, de dag zat er op en ik was 3 x gestart. Vrijdag middag BSA in de bus en naar huis sleutelen. Motor gelijk op de testbank en lambda eraan. Idd veel te rijk, kleinere hoofdsproeier en beter. Maar toen viel mij op dat het achtertandwiel ontzettend slingerde. Ok motor op de brug wiel eruit, ja hoor 2 bouten van de fragiele transmissie demper gebroken en de rubbers compleet opgekauwd. Band van de velg, wiel in de draaibank en rubbers vervangen door ff snel gemaakte aluminium proppen. Geen demping meer dus maar wel weer kunnen rijden. 23:00 nog 1 x op de testbank en dan snel naar huis om nog een paar uurtjes te kunnen slapen.

Zaterdag ochtend werd ons verteld dat de eerste sessie ook gelijk de kwalificatie was. Hmm ok dus minimaal 1 a 2 ronden een tijd neer zetten dus. Eerste 2 ½ ronde leken de problemen opgelost tot dat de motor weer duidelijk vermogen inleverde en zelfs weer begon te hikken. Ik had toch een 24ste tijd neergezet dus ik sta er iig bij. Om iets te proberen de elektrode van de bougie iets krapper gezet, om iig te kijken of er ook verandering optrede.
Zaterdag middag was de sessie een oefen race. Helaas merkte ik tijdens de opwarm ronde al dat het nu echt over was, en kon ik net met uitrollen de pits weer bereiken. Nu ben ik van mijzelf erg kalm en rustig, maar nu was ik er ff klaar mee. BSA geparkeerd, en mij neer gelegd bij het feit dat dit het dan was voorlopig, jammer. Maar goed ik had igg mijn licentie weer gehaald, dus op naar betere tijden na gedegen onderzoek.
Maar Jan was er nog niet klaar mee. “Euh ding in de bus en direct naar huus”. BSA weer op de testbank en toen..... Hebben we de bougie ook al eens vervangen?.... Euh nee maar die vonkte gewoon. Bij het uitdraaien van de bougie merkte ik dat als je je best deed het porselein kon rond draaien?.... Zou het zo eenvoudig zijn?... Nieuwe bougie, met de stroboscoop de timing nog maar eens gecheckt en de motor liep weer net zo mooi als 10 Mei..... Ondertussen was het al weer 21:00 dus iets vroeger naar bed als de dag ervoor maar ik was wel duidelijk vermoeid.
20210510_114432.jpg
Zondag 30 Mei wedstrijd!! Zal ik dan toch aan de start staan met een fijn rijdend museum stuk?
BSA op de rollenstarter en direct sprong de motor vlot aan, de koppeling hoefde ik amper te laten slippen, om bij de start te komen. Bij de vooropstelling in de paddock deed ik een proefstartje en toen was ik er van overtuigd dat ik weer alle 46 paarden zonder hikken tot mijn beschikking had. WAAR is die startstreep! Goan!!! Godvvrrr!!! 21ste ik vind het prima na de eerste bocht ben ik toch eerste met dit beest!!...
IMG_7027.JPG
21ste lichten rood en UIT, IK AAN!! Een paar mensen komen me voorbij, die lange eerste versnelling blijft toch lastig. Maar dan kan ik weer wat mensen voorbij als ik opgang ben en het veld opent zich voor mij tot de Haarbocht ik zwier van de pits muur kant naar de buitenkant Haarbocht en ga buitenom een paar mensen voorbij. Ik ram Madijk gewoon door dit gaat te mooi! Ossebroeken staan ze stil maar blijf aan de buitenkant mensen inhalen. Strubben staat iedereen altijd stil dus ik pak de binnenkant en kom met een verrassend hoge exit snelheid de Strubben weer uit. Zo snel was ik daar het hele weekend nog niet geweest. Ook Jan pak ik binnen door uitkomen Strubben, vanaf hier begint de motor ineens in een speedwobbel te raken. De motor slingerd onder mij van links naar rechts, ik ken het gevoel een beetje van mijn Supermotard op hoge snelheid. Door de lange voorvork van een crosser slaat het wiel wel eens op hoge snelheid van links naar rechts, rustig aanremmen is meestal geen probleem. Ook de BSA is weer volkomen rustig als ik nog 2 mensen uit weet te remmen voor de Ruskenhoek, prima niet te veel aandacht aan besteden lekker door rammen dus! Na Duikersloot begint de BSA weer licht te deinen, maar vol gas insturen van de knik Meeuwenmeer is geen probleem. Ik ben dan ook blij dat ik hem de Ramshoek in kan gooien op volle snelheid want dit heft weer de speedwobble op.... Het zal ongetwijfeld met koude banden en zit positie op de motor te maken hebben want de ronden daarna gaat mijn tempo nog iets omhoog maar de speedwobble komt niet meer tevoorschijn. De hele eerste ronde en daarna niet meer. Nu de BSA eindelijk weer soepel en hard loopt, kan ik eindelijk analyseren of de voorvork doorsteken ook positief uitpakt. Voor de Vrijdag heb ik toch de voorvork zo'n 20 mm door laten steken tov 10 mei 0mm doorsteek. Ik heb dus naloop ingeleverd maar de motor loopt niet meer wijdt tijdens en uitkomen van bochten. Dit is een verbetering heel duidelijk, volgende stap wordt om ook de achterveren te vervangen voor iets hardere.

Na een ronde of 3 ben ik zicht op de kop van het veld langzaam kwijt geraakt, en krijg ik zelfs in de gaten dat er iemand zich achter mij meld. Mooi want een knokpartijtje om weer scherp te blijven heb ik wel nodig. Ik wordt na Stekkenwal ingehaald door een prachtige Norton International NR 73 de startlijst achteraf zegt Ed Tielemans. Ik kan niet gelijk aanpikken waar ik wel op hoopte, maar na de Ramshoek zit ik toch weer op zn achterwiel en uitkomen GT pak ik hem weer terug. IN je MAND jij Ed! En de Haarbocht rem ik dan ok laat aan en hou de motor 2 meter vanaf de buitenkant Ed verslikt zich duidelijk achter mij en had deze valse en harde actie niet helemaal verwacht. Jammer Ed jonge das racen, je zal er voor moeten rijden. Mja dat doet hij, Stekkenwal rem ik veel te vroeg en Ed op zn Norton International is er voorbij en loopt langzaam weg. En ik ben leeg, het is klaar..... Doodmoe....de tol van het weekend moet ik betalen. Afvlaggen graag.... Maar achter mij zit helemaal niemand meer, dus ik herpak me en geniet nog ff van de paar rondjes die ik vrij kan rijden. En de laatste ronde verbaas ik mezelf doordat de afstand tot Ed toch weer iets kleiner is geworden. Ok daar gaan we dan weer!... Arghh finish vlag.... het is voorbij.... het zit er op! Ok naja leuke wedstrijd gereden, BSA kan ik heel terug geven, en overal alleen maar blije gezichten. Wat zal ik goed slapen vannacht en morgen en de hele week...
IMG_7350.JPG
Tijdens het in de bus zetten van de motor valt op dat de tywrap die ik om de voorvork poot had gedaan, nog niet eens halverwege is gekomen. Dit in combinatie met het betere gevoel met de 20mm doorsteek geeft veel stof tot analyseren. Het moet toch harder kunnen, en met remmen laat ik het ook nog duidelijk liggen..... Daar kan ik me nu beter op concentreren en daar en daar dat kan ook veel beter...... Het houdt nooit op! Gelukkig, maar nu eerst lekker slapen.
 
Echt een heel vet verhaal, zo mogen er nog een hoop volgen. Complimenten voor de fiets ook!!
 
Ik was er ook als "helper "

We stonden vlak bij elkaar op de foto te zien. Wit groene bus
Heb genoten.was te lang geleden
 
Terug
Bovenaan Onderaan