Racen met klassieke motoren

Ik heb toch nog ff een klompie weten te scoren
 

Bijlagen

  • klompie.JPG
    klompie.JPG
    58,5 KB · Weergaven: 18
Dit topic heeft even een trap nodig. Bij deze. Voor wie zich verveelt vandaag, kijk even terug de MotoGP race van Australië uit 2015. Wat waanzinnig. Te vinden op YouTube.
 
20092d082d30_0368_gedinne_28250cc29[1].jpg


Hier kort een berichtje.
Een motor die ik waarschijnlijk maar 1 keer zal zien op het circuit.
Een WE
Waddon Ehrlich staat er op de kuip. 125cc.
De eigenaar heeft hem nu thuis wegens te veel schrik op schade want te zeldzaam.
Ik ken weinig van deze motorfiets.

De witte motor was een kawa 250cc 3 cilinder weet ik nog uit het hoofd. ....
 
Bekijk bijlage 1714014

Hier kort een berichtje.
Een motor die ik waarschijnlijk maar 1 keer zal zien op het circuit.
Een WE
Waddon Ehrlich staat er op de kuip. 125cc.
De eigenaar heeft hem nu thuis wegens te veel schrik op schade want te zeldzaam.
Ik ken weinig van deze motorfiets.

De witte motor was een kawa 250cc 3 cilinder weet ik nog uit het hoofd. ....
Wat een kul zeg. Er moet mee gereden worden. 'What man has made, man can make again'...
 
2016-04-17%201101%20Croix[1].jpg


Ik grasduin wat door de foto's en dan komen de verhalen vanzelf.
Mijne maat maakt graag racefietsen die niet geschikt zijn om te racen. 8)7
Hier de yamaha XS850 3 cilinder.
Loeizwaar, hoog zwaartepunt, originele remmen en frame. Cardanaandrijving. Zeer matig vermogen voor het geheel.

Hoe rij je dan snel met zo'n hippo? Gewoon veel bochtensnelheid.
Maar ik kon het niet. Dit was een lepe fiets.
Tegen 100kmh door de bocht was ok. Tegen 102kmh zwabberde de fiets jou uit het zadel.
Niet te temmen. Gewoon niet mee racen. Heb het teruggegeven en gezegd dat hij zot was. Een dag later was de fiets stuk. Opgeblazen motorblok. Tja. Was ook een idioot plan.

Ok, er hebben goldwings meegedaan aan de 24h in 1975. Maar die waren grondig aangepast enz,enz,....maar met minimale aanpassingen moet je je ambities temperen. Gewoon lol beleven en niet in de weg van de anderen rijden. :Y
 
Vertelde iemand hier in dit topic dat dat nog 20 jaar gaat duren? Eerlijk gezegd geloof ik het niet. Ik denk dat het eerder gebeurd zal zijn met fossiel.
 
Hier nog een stoer verhaal uit mijn race-periode met een fossiele bmw.
De hoofdrolspeler is André.
Plaats delict : in en rondom de paddock te Oschersleben.
2017.

Als u denkt dat alle raceverhalen zich op het circuit afspelen, dan fluit ik u terug.
Racen is sensationeel, maar zware verhalen kunnen evengoed ontstaan tijdens de opbouw motorfiets, het transport ernaar toe of bij de voorbereiding van de wedstrijd ter plaatse in de paddock of de reis terug. (lees mijn caravan verhaal maar zo'n 10 blz terug in dit topic)
In dit verhaal dus in de paddock te Oschersleben.

Het is de German speedweek van 2017 te Oschersleben.
Voor corona was het de traditie om een heel week lang wedstrijden te organiseren op dat circuit en als kers op de taart de 8h wereldkampioenschap endurance met moderne motoren op zondag. Het WEC kampioenschap voor de niet ingewijden. World Endurance Championship waar 24h of 8h wedstrijden worden verreden.
Die professionals strijken de maandag al neer met allerlei zwaar en groot gerief. Indrukwekkende infrastructuur.
Daarnaast vullen ze de hele week met andere kampioenschappen en de allerlaatste gaten in die week met een classic endurance race. Meestal goedkoop, want we zijn maar opvulling en met de hoop dat er dan nog 3 man en een paardenkop zich inschrijft.
We zijn de paria's van de week en onze 3 neergestreken Belgische teams zijn veruit de meest amateuristische van heel het enorme raceplein.
Let op, qua sfeer scoorden we goed. :Y
De infrastructuur is top. Warme douches (ook na de 36e douche), propere wc's, warme en propere paraplu dames :+ , alle grote bandenconstructeurs en zelfs 18" banden was ruim voorhanden in racetrim...

Dat doet mij een kleine stap opzij zetten... Ik nam een douche in de publieke cabines waar je met 9 of zo tegelijk kon douchen. Uiteraard poedelnaakt. Was je voor hetzelfde geslacht dan kon je je tegoed doen aan al die prachtige afgetrainde lichamen van de armere/kleinere teams uit de WEC die ook de publieke douches moesten gebruiken.
Mechanic guy ? Vroeg zo'n italiaans sprekende 1m65 kleine gespierde Italiaanse halfgod piloot...
No, no, i'm a trackracer like you. We work on the aerodynamic flow on highspeed. _O-
Classic racer? vroeg de kleine Italiaan. Yes, i'm a classic dude. Hij moest lachen. :?
"Crazy guy's, but don't put oil on the track with your dino's" zei hij nog. (dat hebben we nog gehoord)
ieder zijn wereld.
Knap en gespierd vs Ervaren en vrij :]

Ik schets het kader om te zeggen dat ze veel aandacht hadden voor het detail en professionaliteit. (alhoewel dit ook relatief is, zie ander verhaal 10blz terug met de meest chaotische start aller tijden met fanfare op de piste)
Onze motoren werden gemarteld op de technische keuring. Er werd aan ons oud ijzer getrokken dat het geen naam had. Ik werd er zenuwachtig van.
De geluidsproef was voor ieder een makkie.

Maar nu komt André op de proppen.
Hij kloeg dat die DB killers in zijn uitlaten 10pk wegvraten.
En het was ook zo dat onze niet bijster snelle suzuki gsx1100 weinig moeite had op het rechte stuk om hem gezwind met 10kmh en meer voorbij te steken.
Zijn bmw was wel veel wendbaarder, maar dat voordeel werd weggevlakt door het relatief veel gas 100% open momenten.
Ik zei hem " maar doe die db killers eruit en ga eens testen bij de technische keuring". (dit is het begin van de ellende. Soms is zwijgen goud en spreken zilver)
"Goed idee!" Hij vijst de db killer eruit en gaat naar de technische keuring als controle of dit nog net door de limiet kan.



DSC_3834.JPG

De trage, klunzige, look at me- professionals met veel hellingshoek en elleboog tegen de grond....
En de vele rappere classic racers. Weinig hellingshoek, weinig verspilde energie weinig discipline en kunde. puur op braadworsten, bretzels en halve liters.
DSC_4270.JPG




Foto, niet op Oschersleben. Maar het gaat over deze bewuste brommer N°89
Hier getrokken op Chimay 2018.
DSC_0108.JPG



En wat blijkt? De bmw blaft zonder db killer nog steeds (net) onder de opgelegde limiet.
André zeer blij.
En een blije André doet dan domme dingen. Maar dat wist ik nog niet. Ik kende hem niet zo goed.
Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Ik zit alvast te wachten op het vervolg.
complimenten voor je fijne schrijfstijl en de spannende verhalen.
ik zeg bundelen en uitgeven.
1 koper heb je bij dezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan