Racen of vrij rijden op een NAKED

Nog niet goed kunnen rijden met de 15, eens zien hoe makkelijk hij z'n top haalt op CPZ. Anders inderdaad eens een 16 proberen.
Ik ken eerlijk gezegd maar weinig mensen die met een “langere vertanding” rijden op t circuit 🤔
Alles en iedereen rijdt “korter” ?
Ik denk dat je wat minder moet focussen op de topsnelheid en meer op de bochtensnelheid en later remmen. Rechtdoor op t gas zijn de sec. Die voor iedereen weggelegd zijn. Met echt leren “sturen” kun je overal snel rijden . Voor je beeldvorming, een snelle coureur rijd met n R3 1.50 op Assen, en heeft n top van +/- 175
Wat ik wil zeggen is : meer topsnelheid resulteert niet in snelle rondetijden als je die snelheid de bocht niet mee in kunt nemen
 
Het is voor mij ook een experiment, eens zien hoe het bevalt. Over twee weken PVI Lelystad, in mei twee keer Zandvoort.

Topsnelheid zat ik trouwens iets te snel op met niet standaard vertanding, dus voortandwiel weer een tandje meer gestoken. Kijken of dat beter uitpakt. (Hij topt met 14 op 200, met 15 theoretisch op 214, hij loopt in de begrenzer)
2 mei Zandvoort toevallig met 2theexperience? Dan ben ik er ook😄
 
Ik ken eerlijk gezegd maar weinig mensen die met een “langere vertanding” rijden op t circuit 🤔
Alles en iedereen rijdt “korter” ?
Ik denk dat je wat minder moet focussen op de topsnelheid en meer op de bochtensnelheid en later remmen. Rechtdoor op t gas zijn de sec. Die voor iedereen weggelegd zijn. Met echt leren “sturen” kun je overal snel rijden . Voor je beeldvorming, een snelle coureur rijd met n R3 1.50 op Assen, en heeft n top van +/- 175
Wat ik wil zeggen is : meer topsnelheid resulteert niet in snelle rondetijden als je die snelheid de bocht niet mee in kunt nemen
Helemaal eens,
Maar zn begrenzer in rijden op t rechte stuk is niet echt lekker.

Belangrijkste is naar mijn idee hoe het hele rondje aanvoelt, vind je veel punten waar je eigenlijk zou moeten doorschakelen omdat je zn begrenzer in rijdt, of rij je helemaal dood onderin zijn toeren, dat zijn situaties die vragen om wat aan je vertanding te gaan sleutelen.
 
Ik ken eerlijk gezegd maar weinig mensen die met een “langere vertanding” rijden op t circuit 🤔
Alles en iedereen rijdt “korter” ?
Ik denk dat je wat minder moet focussen op de topsnelheid en meer op de bochtensnelheid en later remmen. Rechtdoor op t gas zijn de sec. Die voor iedereen weggelegd zijn. Met echt leren “sturen” kun je overal snel rijden . Voor je beeldvorming, een snelle coureur rijd met n R3 1.50 op Assen, en heeft n top van +/- 175
Wat ik wil zeggen is : meer topsnelheid resulteert niet in snelle rondetijden als je die snelheid de bocht niet mee in kunt nemen
Dat korter rijden zie je denk ik vooral bij motoren met een top van 250-300. Dan zijn je zes versnellingen natuurlijk best uitgesmeerd en kun je in 12 bochten meer winnen dan op 1 recht stuk verliezen. Ik heb die zes versnellingen verdeeld over 200km/u. Zelfs op Midland schakel ik me suf.
Heb er nu weer de standaard vertanding laten opzetten. Veel monsters hebben voor een tandje minder om wat minder bokkig te zijn in de stad en net wat giftiger aan het gas te hangen. Maar die paar procent winst heb ik met een andere inlaat/uitlaat, aangepaste ECU en QS sowieso wel, dus vandaar dat ik weer de originele vertanding wil proberen. Ik denk snel zat in de bochten en net wat langere adem op het rechte stuk. Denk dat de balans dan beter is. Tijden boeit me (nog) niet zoveel.
 
Tijd voor een snellere naked 😬🏍😎

Monster 1200 of een streetfighter?

Zonder gein, Wel mooi dat de motor soms de beperkingen is en niet de rijder!
 
Dat korter rijden zie je denk ik vooral bij motoren met een top van 250-300. Dan zijn je zes versnellingen natuurlijk best uitgesmeerd en kun je in 12 bochten meer winnen dan op 1 recht stuk verliezen. Ik heb die zes versnellingen verdeeld over 200km/u. Zelfs op Midland schakel ik me suf.
Heb er nu weer de standaard vertanding laten opzetten. Veel monsters hebben voor een tandje minder om wat minder bokkig te zijn in de stad en net wat giftiger aan het gas te hangen. Maar die paar procent winst heb ik met een andere inlaat/uitlaat, aangepaste ECU en QS sowieso wel, dus vandaar dat ik weer de originele vertanding wil proberen. Ik denk snel zat in de bochten en net wat langere adem op het rechte stuk. Denk dat de balans dan beter is. Tijden boeit me (nog) niet zoveel.
Ik heb 8 motoren
Van 125 CC tot 1000 CC en staan alle 8 flink korter. min. -1 tand voor en gem. 3 tot 6 achter groter.
Door de regel is echt zo dat de org. Vertanding te “loom” is voor op t circuit
En op t Midland heb je afhankelijk van de lay out maar 3 versnellingen nodig.
Maar no offense ☺️ Iedereen moet lekker z’n eigen ding doen en gewoon plezier beleven.
Ik heb afgelopen woensdag zelf nog op t Midland gereden met de 125 van m’n dochter.
En afgelopen donderdag op de landsard
Als je snel rond wil gaan is dat idd gewoon hard werken
Maar het heet ook geen “toerdag” toch 😇
3B3A5710-425A-41C4-939E-C7CA5440F079.jpeg
 
Misschien heb je gelijk hoor, maar 1 manier om erachter te komen. Een 14 is zo weer gestoken! Ik vind Midland ook erg leuk, heel intensief maar heel geschikt ook voor een relatief lichte naked.

monster-midland.jpg
 
Dat korter rijden zie je denk ik vooral bij motoren met een top van 250-300. Dan zijn je zes versnellingen natuurlijk best uitgesmeerd en kun je in 12 bochten meer winnen dan op 1 recht stuk verliezen. Ik heb die zes versnellingen verdeeld over 200km/u. Zelfs op Midland schakel ik me suf.
Heb er nu weer de standaard vertanding laten opzetten. Veel monsters hebben voor een tandje minder om wat minder bokkig te zijn in de stad en net wat giftiger aan het gas te hangen. Maar die paar procent winst heb ik met een andere inlaat/uitlaat, aangepaste ECU en QS sowieso wel, dus vandaar dat ik weer de originele vertanding wil proberen. Ik denk snel zat in de bochten en net wat langere adem op het rechte stuk. Denk dat de balans dan beter is. Tijden boeit me (nog) niet zoveel.
In de basis heb je gelijk, gaat er natuurlijk wel om hoe de fiets gegeard is af fabriek.
Met twee man en bepakking er op en 260 kunnen rijden, is voor t circuit veel te lang.
Maar als je naked, begrenst is door een korte overbrenging, omdat je er boven de 200kmh toch afwaait,
zo kort is, dan moet je overwegen of je hem langer wilt zetten.
Mijn fiets loopt standaard max 230. Kom ik op een circuit waar mijn top hoger kan liggen, dan
zal ik moeten overwegen of ik tandwielen wissel. Eerste ervaring; 2 tanden kleiner achter is km of 9 sneller op top.
Helaas was tijd te kort om vast te stellen of mijn rondetijd ook sneller kon…
Dus of het echt iets brengt…
Over 4 weken op Assen ga ik het uitgebreid testen.;)
 
OK, dit weekend was het eindelijk zover; voor de eerste keer met een Naked op circuit!
Na heel de winter bezig te zijn geweest om men 2008 Street Triple netjes te krijgen (klik) eindelijk de eerste fatsoenlijke meters geréden.
Mettet stond gisteren op het programma. Zondag avond vertrokken, tentje opgegooid, BBQ aangestoken, F1 gekeken en slapen bij 5°C. :')
Gezien mijn matige skills groep 1 geboekt, zonder instructor, had ik reeds gedaan met mijn CBR en ZX10.
De eerste 3 sessies waren droog dan 2 natte en de laaste ook droog. Prima dag! Enkele bevindingen ivm rijden op een Street Triple:
  • Vraagt wel wat wenning ivm ergonomie! Je hebt minder contact met de motor. Je buitenste arm kan niet meer op de tank rusten in een bocht.
  • Wel veel comfortabeler! Op het einde van de dag niet geradbraakt zoals op een SS!
  • Veel wind! Maar als je echt achter het kleine schermpje duikt, valt het mee.
  • Minder vermogen en lagere top snelheid om het rechte stuk zorgt voor rust!
    Op het rechte stuk gewoon door de gangen boren zonder drama en je schrap zetten voor de eerste linker en later remmen!
  • De driecilinder is korter gegeared dan de CBR, maar gezien hij al damp heeft vanaf 7k, moet je toch niet overdreven veel schakelen.
    Rechte stuk tot 5de, de rest is voor mij in 2de en 3de te doen. Schakeld als boter zonder koppeling te gebruiken.
  • Schakel en rempunten moeten helemaal anders.
  • Moet niet onderdoen voor remkracht en agiliteit vergeleken met mijn CBR!
  • Vering is prima voor mijn tempo! Daytona achtershock is geen highlight op de openbare weg wegens te hard, maar op cricuit prima!
    Goed gecontroleerd en pompt niet. Vooraan heb ik hem niet voelen bottemen.
  • Michelin Power 5 = top band die veel vertrouwen gaf, ook in de regen. Met druk 2.2/2.4bar warm gereden.
    Voelde goed zo. Was koude dag (8-15°)
  • Meer comfort = meer zelfzekerheid = betere ronde tijden = meer pret!
    Na 2 sessies zat ik al op mijn rondetijd van de CBR. Snelheid op de rechte stukken was duidelijk minder, maar bochtensnelheid hoger. Laatste sessie zelfs nog mijn beste ronde tijd ooit gereden, gezien ik lichamelijk nog fris was!

Conclusie: circuit rijden op een naked is voor bij dé shit! Beste beslissing ooit om de CBR te wisselen tegen de ST.
Ik heb het gevoel dat ik hier véél meer op ga bijleren! De motor is perfect zoals hij is, voorlopig ga ik niks updaten of aanpassen. Eerst zelf sneller worden. (rondetijd 1:31 _O- wel consistent)
21 en 22 mei terug Mettet! *O*

1650974524767.png

1650977404621.png

1650980289299.png
 
Ik ga in juni voor het eerst naar Mettet, ook met de Striple.

@Ridder Bauknecht de arm op je tank kun je oplossen met een ander stuur. Ik heb een lsl drag bar gemonteerd en dat rijdt een stuk beter want je hebt ook meer druk op je voorwiel.

Veel wind pakken is inderdaad herkenbaar, ik had niet verwacht dat ik daar zo gevoelig voor zou zijn. Met name op Assen het stuk bij Hoogerheide en Ramshoek daar pak ik nu echt heel veel wind. Op de rechte stukken kan ik me nog verschuilen met de kin op de tank.
 
Ik heb mijn stuur een beetje naar achter gedraaid waardoor het iets lager is maar mag van mij nog lager eigenlijk....
Dragbar stuur is Mooi plat maar zeer "recht" stuur dus twijfel of ik me hier beter mee zou voelen en met 835 mm zou ik er zoiezo de zaag inzetten🤪
 
Ik heb mijn stuur een beetje naar achter gedraaid waardoor het iets lager is maar mag van mij nog lager eigenlijk....
Dragbar stuur is Mooi plat maar zeer "recht" stuur dus twijfel of ik me hier beter mee zou voelen en met 835 mm zou ik er zoiezo de zaag inzetten🤪
Een dragbar heeft wel twee knikken waar de handvatten komen, jij beschrijft een rechte buis. :+
1651045028679.png

Heb ik vroeger weleens geprobeerd trouwens, gewoon een stuk 7/8" buis, echt vreselijk voor je polsen! :X
 
Ik ga in juni voor het eerst naar Mettet, ook met de Striple.

@Ridder Bauknecht de arm op je tank kun je oplossen met een ander stuur. Ik heb een lsl drag bar gemonteerd en dat rijdt een stuk beter want je hebt ook meer druk op je voorwiel.

Veel wind pakken is inderdaad herkenbaar, ik had niet verwacht dat ik daar zo gevoelig voor zou zijn. Met name op Assen het stuk bij Hoogerheide en Ramshoek daar pak ik nu echt heel veel wind. Op de rechte stukken kan ik me nog verschuilen met de kin op de tank.
Ivm de wind: ik heb een klein extra schermpje, dat helpt toch wel veel op de rechte stukken!
1651050466195.png

Zo'n zwarte LSL drag bar ziet er ook wel cool uit! Goeie tip.
Kost ook de wereld niet. Stuur naar onder draaien is misschien ook een optie.
Weet enkel niet of er gaatjes in mijn OEM stuur zitten voor de eventuele center-pennetjes in de switch-gear en hendels...
 
Ivm de wind: ik heb een klein extra schermpje, dat helpt toch wel veel op de rechte stukken!
Bekijk bijlage 1754358
Zo'n zwarte LSL drag bar ziet er ook wel cool uit! Goeie tip.
Kost ook de wereld niet. Stuur naar onder draaien is misschien ook een optie.
Weet enkel niet of er gaatjes in mijn OEM stuur zitten voor de eventuele center-pennetjes in de switch-gear en hendels...

Mijn schermpje helpt iets meer, maar het is nog lang geen gekuipte motor, mijn afmetingen krijg ik iig niet makkelijk uit de wind :D

LSL stuur is niet zo duur, de mijne had ik zelfs via marktplaats. Er zitten pinnetjes in de switchgear, die heb ik eraf gedremeld. Waar je wel op moet letten zijn je stuureindgewichten en evt. remhendelbeschermer, Triumph heeft geen standaard binnenwerk, dus ik moest een prijzige adapter kopen voor de remhendelbeschermer.


SmartSelect_20220328-142020_Photos.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor moment een zwart stuur van een speed triple 1200rs op men street is kwa"bend" helemaal identiek aan het origineel stuur maar ietsje breder en Binnenkant voor stuurgewichten is helemaal anders.

Kon die voor een mooi prijsje kopen dacht dat die iets platter ging zijn niet dus haha.

Ja ik dacht idd dat die lsl te plat zou zijn/oncomfortabel.

Mss ook maar eens proberen later
Een setje mooie verstelbare clipons kosten meer en recht stuur past toch beter bij Naked.
 
Terug
Bovenaan Onderaan