Racen of vrij rijden op een NAKED

Blijft mooi spul zo een tuono.

Heb toch maar weer is foto's gekocht:
IMG_20210617_185125_800.jpg


En de banden slijtage blijft ook perfect😎 Niet slecht voor een standaard schokbreker enz.
IMG_20210614_164733.jpg
 
Blijft mooi spul zo een tuono.

Heb toch maar weer is foto's gekocht:
Bekijk bijlage 1645648

En de banden slijtage blijft ook perfect😎 Niet slecht voor een standaard schokbreker enz.
Bekijk bijlage 1645649

Merk wel echt dat ik aan mijn houding moet werken, maar er eigenlijk te weinig meters ervoor maak. Iemand praktische tips? Theoretisch kan ik ze, alleen om ze in de praktijk te brengen is een dingetje.
 

Bijlagen

  • 2134708A-7424-4DF9-9802-D189EAD74321.jpeg
    2134708A-7424-4DF9-9802-D189EAD74321.jpeg
    43,6 KB · Weergaven: 64
Als je het theoretisch weet kun je je filmpjes terugkijken. Per sessie niet denken aan je rondetijden maar een doel stellen waar je aan wil werken. Deel van een ronde is zat. Heb je de rest van de ronde weer om na te denken of het goed ging of niet. Probeer heel goed te onthouden wat je doet en dat te visualiseren. Dan kun je op je film kijken of het beeld in jou hoofd "overeenkomt" met het beeld op de film.
Bedenk ook vantevoren wat je gaat doen. Niet zomaar de baan op en kijken waar het schip strandt. Tips vragen over de juiste lijnen kan ook helpen uiteraard. Al kan dat altijd een beetje verschillen per fiets of coureur
 
wat voor mij werkt is om één of twee bochten te pakken in de sessie waar ik voldoende tijd heb om goed voor te bereiden en daar aandacht aan mijn houding te besteden, als ik het overal probeer dan vertraagd dat weer en kom je uit je ritme.

zo te zien in ieder geval meer naar voren leunen en buitenom de spiegel proberen te kijken (in dit geval imaginaire spiegel :+ )
 
Merk wel echt dat ik aan mijn houding moet werken, maar er eigenlijk te weinig meters ervoor maak. Iemand praktische tips? Theoretisch kan ik ze, alleen om ze in de praktijk te brengen is een dingetje.
Gopro achteraan zetten op je kont, naar voor gericht. Zo kun je zithouding makkelijk analyseren.

Uit eigen ervaring, het ziet er altijd minder spectaculair uit dan het voelt. :) Als je maar plezier hebt.
 
Wat voor mij werkte, toen ik mijn houding oefende: onderlichaam goed stabiel houden, niet teveel focussen op ernaast zitten. Bovenlichaam ontspannen en je binnenste arm buigen / elleboog laten zakken.
Vanwege het hogere stuur op een naked, zul je even moeten kijken hoe je je pols moet houden om bovenstaande te doen.
 
Gopro achteraan zetten op je kont, naar voor gericht. Zo kun je zithouding makkelijk analyseren.

Uit eigen ervaring, het ziet er altijd minder spectaculair uit dan het voelt. :) Als je maar plezier hebt.

Vooral het laatste, 🤣🤣🤣
 
Wat voor mij werkte, toen ik mijn houding oefende: onderlichaam goed stabiel houden, niet teveel focussen op ernaast zitten. Bovenlichaam ontspannen en je binnenste arm buigen / elleboog laten zakken.
Vanwege het hogere stuur op een naked, zul je even moeten kijken hoe je je pols moet houden om bovenstaande te doen.
Ik was gewend om met (lage en verhoogde) clipons te rijden, met de overhand naar de street triple R vond ik het hoge stuur vreemd qua houding maar ook qua gevoel met het voorwiel. Doordat de uiteindes omhoog wijzen komen je ellebogen in een toerostische houding. Daarom ga ik er binnenkort een drag bar op zetten met de uiteindes een beetje (meer) naar beneden gericht. Zodat de zitpositie wordt zoals met hoge clipons.
 
Ik was gewend om met (lage en verhoogde) clipons te rijden, met de overhand naar de street triple R vond ik het hoge stuur vreemd qua houding maar ook qua gevoel met het voorwiel. Doordat de uiteindes omhoog wijzen komen je ellebogen in een toerostische houding. Daarom ga ik er binnenkort een drag bar op zetten met de uiteindes een beetje (meer) naar beneden gericht. Zodat de zitpositie wordt zoals met hoge clipons.
Ik ben mijn stuur steeds wat verder achterover aan het draaien, merkte op dat ze dit op veel superdukes ook doen, een dragbar is meestal vrij rechts toch? Dat gaat je hier niet echt bij helpen. Ik rij nu met een std ktm 990sm stuur rond.

Ik merkte nu dat ik qua houding ook weer erg lui rond reed, het is toch een deel bewust bezig zijn met het oefenen en er de tijd voor nemen. Vorige week was mijn eerste dag van het jaar, en ik heb er toen gewoon niet de tijd voor genomen.

Edit - foto van mn stuurhoek nu:
 

Bijlagen

  • IMG-20210610-WA0028.jpeg
    IMG-20210610-WA0028.jpeg
    120,4 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Ik ben mijn stuur steeds wat verder achterover aan het draaien, merkte op dat ze dit op veel superdukes ook doen, een dragbar is meestal vrij rechts toch? Dat gaat je hier niet echt bij helpen. Ik rij nu met een std ktm 990sm stuur rond.

Ik merkte nu dat ik qua houding ook weer erg lui rond reed, het is toch een deel bewust bezig zijn met het oefenen en er de tijd voor nemen. Vorige week was mijn eerste dag van het jaar, en ik heb er toen gewoon niet de tijd voor genomen.

Edit - foto van mn stuurhoek nu:

Maar dan kom je dus meer naar voren te zitten, of om welke reden die je dit Pim?
 
goed idee, op een racer kan je inderdaad je handvat als een schroevendraaier vasthouden, met een naked stuur heeft je pols een minder natuurlijke houding. Volgende keer het stuur eens wat naar beneden draaien.
 
goed idee, op een racer kan je inderdaad je handvat als een schroevendraaier vasthouden, met een naked stuur heeft je pols een minder natuurlijke houding. Volgende keer het stuur eens wat naar beneden draaien.


Lol, de een zet het meer omhoog en de andere meer omlaag. Zal ze beiden eens proberen.
 
goed idee, op een racer kan je inderdaad je handvat als een schroevendraaier vasthouden, met een naked stuur heeft je pols een minder natuurlijke houding. Volgende keer het stuur eens wat naar beneden draaien.
Exact dat, ik zat wat klem, ben eerst van een ZAP fatbar stuur van 82cm breed naar een standaard KTM stuur gegaan, dat gaf al een hoop bewegingsruimte. En eind vorig jaar ben ik t stuur langzaam achterover gaan draaien nadat het mij opviel bij track-day superdukes, heb ondertussen andere clamps etc etc 🤪
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210622-210657.jpg
    Screenshot_20210622-210657.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 33
Exact dat, ik zat wat klem, ben eerst van een ZAP fatbar stuur van 82cm breed naar een standaard KTM stuur gegaan, dat gaf al een hoop bewegingsruimte. En eind vorig jaar ben ik t stuur langzaam achterover gaan draaien nadat het mij opviel bij track-day superdukes, heb ondertussen andere clamps etc etc 🤪

Dus het stuur meer van je af? Of juist naar je toe Pim?
 
Zoals beloofd, voor- en na-foto's van de handlebar conversion. Ben benieuwd hoe dat rijdt.
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20210626-204125_Gallery.jpg
    SmartSelect_20210626-204125_Gallery.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 65
  • SmartSelect_20210626-204058_Gallery.jpg
    SmartSelect_20210626-204058_Gallery.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 61
  • SmartSelect_20210626-204009_Gallery.jpg
    SmartSelect_20210626-204009_Gallery.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 61
  • SmartSelect_20210626-203946_Gallery.jpg
    SmartSelect_20210626-203946_Gallery.jpg
    157,8 KB · Weergaven: 63
  • SmartSelect_20210626-203922_Gallery.jpg
    SmartSelect_20210626-203922_Gallery.jpg
    158,1 KB · Weergaven: 65
  • SmartSelect_20210626-203857_Gallery.jpg
    SmartSelect_20210626-203857_Gallery.jpg
    193,3 KB · Weergaven: 65
Zoals beloofd, voor- en na-foto's van de handlebar conversion. Ben benieuwd hoe dat rijdt.
Dank voor de foto's.

Heel benieuwd hoe je het verschil in rijden zal ervaren.

Momenteel rij ik met het standaard stuur van de Tuono en merk dat ik vaak echt druk op het stuur, ook 'schroevendraaier hand' bij binnenkant bocht gaat niet meer nu.
 
Ha! Een naked-circuit topic! *O*

Ik zit tegenwoordig met het volgende dilemma;
2 jaar geleden had ik mijn ZX10 met frame schade omgeruild voor een nette CBR600RR van 2004 met slechts 5000km.
Deze werd toen voor alles gebruikt; woon-werk, reizen en trackdays. Top motor, nooit in de steek gelaten!
Nadien heb ik een F800GS erbij gekocht als woon werk slet, en die wordt nu eigenlijk voor alles gebruikt behalve de trackdays (145km woon-werk per dag, reizen, toertochten, plezier ritjes etc).

Nu ben ik zo vergroeid aan die GS, dat wanneer ik de CBR neem, echt moet wennen aan de zithouding.
Ik zit er niet meer zo comfortabel op, heb hierdoor minder vetrouwen en daardoor neem ik hem steeds minder voor plezier ritjes.
Nu voor trackdays is de ergonomie wél goed. Maar toch vraag ik me af of een naked me niet hetzelfde of zelfs meer plezier kan geven op circuit.
Ik rijd steeds in de langzaamste groep dus een supernaked zou zoiezo overkill zijn voor mij. Ik overweeg de CBR te verkopen en een naked voor plezier ritjes en trackdays in de plaats te nemen. En hopelijk hierdoor mijn circuit-leercurve te verbeteren!

Heeft iemand hier die zelfde afweging gemaakt? Ervaringen? Tips?

Ik neem volgende nakeds in overweging:
-Yamaha MT07: eventueel met vering wat aan te passen (ik sleutel graag aan motoren)
-Oer Tuono: is kwa vermogen misschien al wat overkill en wat met duurzaamheid (bruine connectoren, achterrem, start relais etc)?
-Oude CB500: budget vriendelijk maar kwa vermogen misschien wat laag, wel een uitdagend project!
-KTM 790 Duke: momenteel mijn favoriet, maar wat boven budget, zat momenteel aan 4-5k te denken.

Als iemand nog motoren weet met goede fun per euro verhouding, dan hoor ik het graag!


campng2.jpg

trackday1.jpg
A3DEFC0B-4F09-4B9C-8420-F0B95248C345.jpeg
 

Bijlagen

  • 1b.JPG
    1b.JPG
    400,7 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan