Racen op een CBR1000 SC59

JZ

MF veteraan
5 jul 2005
1.083
0
Barneveld
Omdat dit topic er nog niet is en ik benieuwd ben naar ervaringen en werkwijze van jullie deze maar geopend.
En meteen de volgende vraag.

Bij ten kate adviseren ze na elke wedstrijd racedag om je olie te verversen. Dit omdat tijdens de start de motorolie zwaar belast wordt.
Zij adviseren om dan de olie af te tappen en het filter te vervangen. Vervolgens de koppelings deksel en de slipperclutch verwijderen. Een liter nieuwe olie in het blok en vervolgens met een speciale tool de motor laten rond draaien zodat de nieuwe olie goed doorloopt zonder dat de motor belast wordt. Vervolgens het hele handeltje weer monteren en de rest van de olie toevoegen.

Ik vraag me af of de meeste van jullie ook deze methode toepassen. Of is deze werkwijze van ten kate vooral bedoeld voor professioneel gebruik en niet van toepassing voor een recreatieve circuitrijder zoals ik. Als het zo moet, prima. Maar ik vindt het nogal bewerkellijk.

:W
 
Met regelmaat "gewoon" olie verversen zou al voldoende moeten zijn lijkt me??
Ik ga dit jaar om de 3 dagen verversen aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
Met regelmaat verversen doe ik sowiezo. Zat te denken dat ik misschien de kabel van de ?? bobine , ook los kan halen dacht ik. En dan de motor laten draaien zonder dat ie aanslaat.

:W
 
Met regelmaat verversen doe ik sowiezo. Zat te denken dat ik misschien de kabel van de ?? bobine , ook los kan halen dacht ik. En dan de motor laten draaien zonder dat ie aanslaat.

:W

:W Waar jij het over hebt is inderdaad alleen voor professioneel gebruik. Zij rijden niet met de standaard kabelboom en dan is het vervangen van olie een iets grotere klus.

Als je (net als ik) een standaard kabelboom hebt kan je ook gewoon de dodemansknop omzetten. Dan na het vervangen van de olie de motor een paar keer proberen te starten(wat door de dodemansknop niet lukt) zodat de startmotor de olie door het systeem drukt en rijden maar. Ik vervang trouwens de olie + filter ook éénmaal per drie racedagen.
 
Laatst bewerkt:
hey hallo .
ik race ook sinds kort met 08 ik denk ook om de 2 of 3 dagen olie en filter vervangen maar halen jullie ook het koppelingsdeksel en de slipperclutch er af ? is dat om echt alle olie uit te halen ? ik heb trouwens nog en vraag rijden jullie met standaard vering of is dat ook aangepast , ik ben namelijk nog op zoek naar goeie gebruikte cardridges als iemand die toevallig nog te koop heeft of zo mail me dan maar *O*
 
Ik heb een motor welke voorzien is van HRC kabelboom. dus de dodemans knop is bij mij een aan uit knop.
Maar als je de stekker van bobine loshaalt moet het volgens mij ook kunnen zonder de koppelings deksel los te halen.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan