Racen op een CBR1000RR (SC57) 2004-2007

Ik vraag me trouwens wel is af wat er nou allemaal af kan kwa gewichts reductie
Grootste gewichtsbesparing zit 'm in het uitlaatsysteem. Het originele systeem is zwaar... Héél zwaar...
Volledig titanium lijkt net een veertje vergeleken met origineel!

Verdere besparingen :
Motoholders subframe
Lichtere velgen
Polyester kuip
Aluminium clipons
520 ketting en alu achtertandwiel
Race accu
Race rem-/schakelsetje

Daarna komen de kleinere aanpassingen, die alles bij elkaar ook nog wel wat kilootjes besparingen opleveren:
Duo voetsteunen
Zijstandaard
EGR systeem
Uitlaatklep / servo
Flappervalve
Kabelboom strippen
Kleiner remreservoir voor, slangetje als reservoir achter
etc, etc...
 
Grootste gewichtsbesparing zit 'm in het uitlaatsysteem. Het originele systeem is zwaar... Héél zwaar...
Volledig titanium lijkt net een veertje vergeleken met origineel!

Verdere besparingen :
Motoholders subframe
Lichtere velgen
Polyester kuip
Aluminium clipons
520 ketting en alu achtertandwiel
Race accu
Race rem-/schakelsetje

Daarna komen de kleinere aanpassingen, die alles bij elkaar ook nog wel wat kilootjes besparingen opleveren:
Duo voetsteunen
Zijstandaard
EGR systeem
Uitlaatklep / servo
Flappervalve
Kabelboom strippen
Kleiner remreservoir voor, slangetje als reservoir achter
etc, etc...
Dan ben ik een behoorlijk eind op weg egr systeem Hoe kan ik die vinden miss even het boek der op na slaan de flapper verwijdert kan dat potje ook zo weg waar die slangen heen gaan of heeft dat nog een functie. Mijn motor is echt puur circuit heel heel heel af en toe knutsel ik me orginele Kuip der op voor een tochtje maar dat is zo zeldzaam laatste jaren. Ik moet is kijken of ik ergens tita bochten kan vinden. Heel erg bedankt
 
Graag gedaan!

Heb een filmpje voor je opgezocht.
Is wel van een nieuwer model, maar maakt voor het principe niet uit:

Ik heb de block-off plaatjes in het verleden bij Ten Kate Racing gehaald.
 
Graag gedaan!

Heb een filmpje voor je opgezocht.
Is wel van een nieuwer model, maar maakt voor het principe niet uit:

Ik heb de block-off plaatjes in het verleden bij Ten Kate Racing gehaald.
Geweldig heel erg bedankt ik ben die plaatjes laatst op internet tegen gekomen ik laat die plaatjes wel even cnc frezen geen geneuzel met bestellen bezorging moet het lucht filter toch nog even der af halen moet alleen even kijken waar mee ik de gaten dicht maak in het lucht filter. Heb al een ignitech race ecu dus krijg geen fout codes meer.
 
Ik heb de meeste aanpassingen zoals BHR omschreef uitgevoerd. Of die waren al uitgevoerd toen ik hem aanschafte. Vergis je niet in de kosten van een aantal opties. De wielen en Subframe zien best wel duur, maar leveren echt niet zo heel veel op omdat die originele van Honda al niet zwaar zijn. Bv de wielen. De PVM wielen zijn amper lichter dan de originele Honda! Ik ben voor de looks gegaan, maar kilo's vielen me tegen.
Motoholders Subframe...vlgs mij ook de prijs niet waard als het om de kilo's gaat.
Mijn mening uiteraard!
Die afdekplaatjes van het secundair air system heb je ook niet nodig als je de slangaansluiting gewoon afdopt. Zie je toch niet zitten.
520 ketting...hier moet je op gaan passen. Niet elke 520 is zomaar geschikt. De mijne is geknapt afgelopen jaar met " maar 8000km" Was de originele door TK gemonteerde race ketting. Nu zeggen ingewijden dat die er dan ook veel te lang heeft ongelegen. Elk seizoen een nieuwe! Tja, nooit over nagedacht. Nu heb ik er de sterkste 520 die RK heeft omliggen. 520ZXW. Deze heeft deze aanzienlijk sterkere schalmen dan die vorige.
Zie het verschil in schalm grootte tussen die twee!
RK heeft ook nog een speciale 520 raceketing, maar die is wel erg duur. €250 geloof ik.
Heb 'm ook even gewogen. 81kg achter. 105 kg voorkant. 186kg met een litertje of twee in de tank schat ik.
 

Bijlagen

  • IMG_7090.JPG
    IMG_7090.JPG
    203,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_7091.JPG
    IMG_7091.JPG
    190,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Hoi iedereen,

Ik rijdt met jullie kleine broer op circuit (CBR600RR PC40)
Ik ben op zoek naar een extra voorwiel, maar voor de 600 zijn deze om 1 of andere reden belachelijk duur (en schaars, dat zal wel de reden zijn veronderstel ik). Ik weet er 1tje liggen van een SC57, de remschijven van een 600 passen, maar daarom natuurlijk de rest niet 🙂
Daarom wou ik vragen of iemand van jullie eens wat maten zou willen opmeten?
Ik had graag de asdiameter, afstand tussen de schijven (op de naaf gemeten), de inbouw breedte (incl. wielbussen) en de breedte van de wielbussen geweten.
Dus moest iemabt toevallig aan zijn motor passeren met een rolmeter in de hand en dit even wil opmeten. Het wordt heel hard geapprecieerd 😁

Alvast bedankt,

MVG Bram
 
Heb niets in de buurt staan om op te meten, maar als ik het me goed herinner is de vooras van een SC57 vooras dikker dan die van de PC40.
Je zal dan al andere wiellagers en bussen nodig hebben om het passend te krijgen.

Afhankelijk van het bouwjaar van de SC57 zit je ook nog met de diameter van de schijven.
Bij de 2004/2005 zijn die 310mm en bij de 2006/2007 zijn ze 320mm.
 
Heb niets in de buurt staan om op te meten, maar als ik het me goed herinner is de vooras van een SC57 vooras dikker dan die van de PC40.
Je zal dan al andere wiellagers en bussen nodig hebben om het passend te krijgen.

Afhankelijk van het bouwjaar van de SC57 zit je ook nog met de diameter van de schijven.
Bij de 2004/2005 zijn die 310mm en bij de 2006/2007 zijn ze 320mm.
Bedankt voor je antwoord 🙂
Als het enkel de lagers en schijven zijn is het voor mij geen probleem. Het wiel dat ik zou kopen is zonde schijven. En 600- schijven passen volgens de site van motomaster. Ik moet vooral weten of de afstand tussen de schijven hetzelfde is 🙂
 
137 mm is de hartafstand van de schijven. Gemeten dus van de ene buitenkant naar de andere binnenkant. Dan maakt de schijfdikte niet uit.
Als je nog een set schijven 310 nodig hebt...ik heb die nog een liggen. Perfect recht!
 
137 mm is de hartafstand van de schijven. Gemeten dus van de ene buitenkant naar de andere binnenkant. Dan maakt de schijfdikte niet uit.
Als je nog een set schijven 310 nodig hebt...ik heb die nog een liggen. Perfect recht!

Bedankt voor het meten. De hartafstand van een 600 is 127mm ... dat gaat hem dus niet worden.
Ik hou de schijven in mijn achterhoofd 😉🙂
 
Winterproject: wielwissel verbeteren.
Remklauw achter naar beneden en vast zetten aan achterbrug, vaste bussen in de wielen en vaste tandwieldrager.
Het remanker is nog een print versie en wordt deze week gefreesd. De klauw komt van een Aprilia rsv/ Tuono.
Ik heb in de wielen nieuwe lagers geplaatst met grotere asmaat. Daardoor ruimte voor bussen met kraag.
Deze lagers zijn smaller, en dus twee lagers ipv lager met keerring. Zit ook zo bij de PVM wielen.
De vaste tandwiel drager ben ik nog aan het uitwerken. Moet wel los kunnen natuurlijk.
 

Bijlagen

  • IMG_7171.JPG
    IMG_7171.JPG
    258,7 KB · Weergaven: 16
  • IMG_7150.JPG
    IMG_7150.JPG
    281,3 KB · Weergaven: 12
  • IMG_7145.JPG
    IMG_7145.JPG
    125,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_7146.JPG
    IMG_7146.JPG
    180,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_7147.JPG
    IMG_7147.JPG
    167,5 KB · Weergaven: 13
  • 80AC5F19-0160-431D-8A47-447D5DD7ADA0.jpeg
    80AC5F19-0160-431D-8A47-447D5DD7ADA0.jpeg
    161,6 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Die zou heel mooi zijn, maar dat gaat heel ver. Budget niet toereikend 😉. Ik ben al blij als de tandwielhouder aan het wiel blijft hangen. Dat zit bij onze Honda’s erg los...
 
Die zou heel mooi zijn, maar dat gaat heel ver. Budget niet toereikend 😉. Ik ben al blij als de tandwielhouder aan het wiel blijft hangen. Dat zit bij onze Honda’s erg los...
Ik had de rubbers met borgdraad vastgemaakt aan de tandwieldrager. Dat was bij mij al voldoende om de drager in het wiel te houden.
Met wisselen van nat naar droog en andersom pakte ik dan de tandwieldrager incl. rubbers zo uit het ene wiel en zo weer in het andere wiel.
Dan zat ik nooit te klooien met rubbers.

Scheelde echt een hoop geprul op de momenten dat ik net voor de race wielen moest wisselen en op tijd op de grid moest staan!
 
Is ook een idee. Maar ik wil nog een stapje verder. Ze mogen er niet meer af kunnen zonder wat los te maken. Heb er al een gedaan, maar die moet eerst een verbetering....
 
De updates mbt sneller en vooral makkelijker wielen wisselen zijn zo goed als klaar.
Het remanker moet voor het mooie nog geanodiseerd worden.
De tandwieldragers zitten nu mooi los/vast op de wielen. Ik heb natuurlijk een mooie speling in rotatierichting gelaten, van een paar mm, om de transmissie demper zijn bewegingsruimte te geven. Moet dit eigenlijk nog extra borgen met draad. Alles zit al geborgd, maar moet er niet aan denken dat er toch een tapeind loskomt...

Laat het seizoen maar beginnen!
 

Bijlagen

  • 15E4C388-3E17-428F-A667-EC4497950116.jpeg
    15E4C388-3E17-428F-A667-EC4497950116.jpeg
    127,6 KB · Weergaven: 25
  • 653E3730-0D2E-4D5B-A1AF-F83D845E1800.jpeg
    653E3730-0D2E-4D5B-A1AF-F83D845E1800.jpeg
    280,1 KB · Weergaven: 24
  • 27F1DF74-CBD1-4D5A-B911-E1D7E41AA93F.jpeg
    27F1DF74-CBD1-4D5A-B911-E1D7E41AA93F.jpeg
    262,9 KB · Weergaven: 21
  • F5C2342D-C5A5-4E48-92FC-29D86B72DAE7.jpeg
    F5C2342D-C5A5-4E48-92FC-29D86B72DAE7.jpeg
    184 KB · Weergaven: 22
  • A9FAB533-1D14-4C23-B95A-9B07949D4783.jpeg
    A9FAB533-1D14-4C23-B95A-9B07949D4783.jpeg
    186,2 KB · Weergaven: 24
Volledig titanium lijkt net een veertje vergeleken met origineel! check

Verdere besparingen :
Motoholders subframe check
Lichtere velgen
Polyester kuip check (carbon)
Aluminium clipons check
520 ketting en alu achtertandwiel check
Race accu check
Race rem-/schakelsetje check
Ben wel benieuwd hoe “zwaar” de mijne is met een “volle” racetank eigenlijk 😁
 
Zo simpel is het ja. Voor het nauwkeurigste resultaat moet je het wiel dat niet op de weegschaal staat, op een plankje zetten dat net zo dik is als de weegschaal. Dan staat hij weer helemaal vlak.
Met je wielbokken is dat natuurlijk zo gedaan.
 
Zo simpel is het ja. Voor het nauwkeurigste resultaat moet je het wiel dat niet op de weegschaal staat, op een plankje zetten dat net zo dik is als de weegschaal. Dan staat hij weer helemaal vlak.
Met je wielbokken is dat natuurlijk zo gedaan.
Weer wat geleerd 😛 vanavond eens doen, die Blade van mij is echt gestript van alles dus zou aardig moeten schelen 😇
 
Hoi Luitjes,

Ik ben vrij nieuw hier op het forum, maar volg wel al een tijdje dit topic sinds ik aan trackdays ben begonnen met de CBR.
Het is nogal verslavend geworden, helaas ben ik laatst op Zolder onderuit gegleden en moet mij bike nu gereedmaken voor de volgende dag.
Wellicht een gekke vraag....
Ik ben dus nu mijn ' 07 CBR verder aan het ombouwen voor circuit met racekappen e.d., nu viel mij ook op dat er aan de linker binnenkuip een hoop rotzooi hangt. Volgens mij hangt er de fusebox, een of andere rare dubbele afgeplugde stekker en het Flapper systeem voor de lucht inlaat.
Hoe hebben jullie dit gedaan met racekappen aangezien de binnenkuip wegvalt? Ik zag dat de 04-05 modellen een plaatje hebben die alles daarop gemonteerd hebben gebruiken jullie dan die?
 
Hallo Andre. Met vallen beginnen is niet wat je wil 🥴. alleen materiaal schade hoop ik...
Ik heb een ‘05 model en ken de ‘07 niet op dat punt. Maar een bevestigingssteun maken werkt natuurlijk altijd. Kun je de steun van ‘05 versie niet gebruiken als startpunt? Zal wel niet 1 2 3 werken, maar mss een begin.
succes!
 
Weer wat geleerd 😛 vanavond eens doen, die Blade van mij is echt gestript van alles dus zou aardig moeten schelen 😇
Hallo Dennis. Ik rij vaak met Koen (‘14 SP) ken jij van de ZAC. Ik hoor van hem dat jij aardig snel rond gaat. Moet je mij toch eens vertellen hoe je dat doet met ‘ onze’ motor 😁. Als we weer een ZAC meedoen kom ik je wel ff opzoeken.
 
Hallo Dennis. Ik rij vaak met Koen (‘14 SP) ken jij van de ZAC. Ik hoor van hem dat jij aardig snel rond gaat. Moet je mij toch eens vertellen hoe je dat doet met ‘ onze’ motor 😁. Als we weer een ZAC meedoen kom ik je wel ff opzoeken.
Haha ik doe m’n best 😇 ben nogsteeds aan het wennen wel, zo vastgegroeid aan de rijstijl op een twin.. 😂 is goed pb anders ff je nummer, stuur ik je mijne ook dan kan je me appen als je gaat 😎

al wel wat leuke gevechten gehad met Koen vorig jaar, moest ‘m echt op rempunten pakken want die remt zò laat en op vermogen kom ik er niet langs haha.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan