Racen op een GSX-R: #4 TS vervanging!

Ik ben eens gaan kijken of ik het contactslot kan verwijderen en te vervangen door een killswitch. De hardware verwijderen is natuurlijk geen probleem, de schakelingen in het contact moeten wel via een relais en schakelaar en killswitch lopen. Je zou denken appeltje eitje, maar het blijkt toch nog iets lastiger. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

In het plaatje staan de 2 circuits die lopen via het contactslot:
- Ignition switch. Deze schakeling is vrij simpel, en is een kwestie van enkele draden aan elkaar knopen met schakelaar en relais
- Immobilizer......

De immobilizer wordt al wat moeilijker. Op het web lees ik was over een 100ohm weerstand tussen één van de draden, maar de vraag is welke.
Op de stekker van de immobilizer zitten 4 draden:
R = geschakelde plus
B = -
Y = loopt op het schema naar de ECU, ik ben er nog niet achter, of hier een spanning op moet richt ECU of niet, of juist een signaal vanaf de ECU
G = loopt op het schema naar de ECU, ik ben er nog niet achter, of hier een spanning op moet richt ECU of niet, of juist een signaal vanaf de ECU

Proefondervindelijk al wat geprobeerd, door met het contactslot los van de motor, een spanning van separate accu op + en - te zetten. Zodra ik dat doe, gaat er ook een spanning van vrijwel hetzelfde niveau lopen over Y (geel). Groen doet niks. Ook wanneer de sleutel in en uit het contact gaat gebeurd er niks.
Iemand een idee of ervaring??

Ohja, eenm met het contactslot aangesloten op de kabelboom en de stekker van de immobilizer los, geeft het display een sleutelfout. Dus de ECU moet een (nagemaakt/gefopt) signaal krijgen dat er een sleutel in "het contact" zit.
 

Bijlagen

  • schakeling contact.JPG
    schakeling contact.JPG
    107,2 KB · Weergaven: 14
Ik ben eens gaan kijken of ik het contactslot kan verwijderen en te vervangen door een killswitch. De hardware verwijderen is natuurlijk geen probleem, de schakelingen in het contact moeten wel via een relais en schakelaar en killswitch lopen. Je zou denken appeltje eitje, maar het blijkt toch nog iets lastiger. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

In het plaatje staan de 2 circuits die lopen via het contactslot:
- Ignition switch. Deze schakeling is vrij simpel, en is een kwestie van enkele draden aan elkaar knopen met schakelaar en relais
- Immobilizer......

De immobilizer wordt al wat moeilijker. Op het web lees ik was over een 100ohm weerstand tussen één van de draden, maar de vraag is welke.
Op de stekker van de immobilizer zitten 4 draden:
R = geschakelde plus
B = -
Y = loopt op het schema naar de ECU, ik ben er nog niet achter, of hier een spanning op moet richt ECU of niet, of juist een signaal vanaf de ECU
G = loopt op het schema naar de ECU, ik ben er nog niet achter, of hier een spanning op moet richt ECU of niet, of juist een signaal vanaf de ECU

Proefondervindelijk al wat geprobeerd, door met het contactslot los van de motor, een spanning van separate accu op + en - te zetten. Zodra ik dat doe, gaat er ook een spanning van vrijwel hetzelfde niveau lopen over Y (geel). Groen doet niks. Ook wanneer de sleutel in en uit het contact gaat gebeurd er niks.
Iemand een idee of ervaring??

Ohja, eenm met het contactslot aangesloten op de kabelboom en de stekker van de immobilizer los, geeft het display een sleutelfout. Dus de ECU moet een (nagemaakt/gefopt) signaal krijgen dat er een sleutel in "het contact" zit.
Ben je er van op de hoogte dat je je imobilizer ring van je contactslot kunt afhalen en als je je sleutel er doorheen hangt dat hij hem dan ook “leest” als je dan je contactslot verwijderd en daar gewoon een schakelaar tussen zet, hetzij met een relais ofniet. Dan werkt het ook. Jetprime hanteert dit systeem ook.


9749AA69-F0D8-46B6-BE97-288ED37A2372.jpeg
 
Je kunt het met een relais schakelen, maar volgens mij loopt er niet meer als 8amp (bij opstarten brandstofpomp) over die schakeling. Meet hem maar eens met een multimeter.

Ik heb toevallig vandaag een schakelaar besteld om m’n contact slot weg te halen. Ik heb echter m’n ecu laten flashen, dus als het goed is kan ik nu gewoon van m’n imobilizer af.

Ik heb deze schakelaar besteld, die is geschikt tot 20a schakeling. Zoveel stroom loopt er lang niet en de dikste zekering op je motor is ook maar 15a (alleen het startrelais is 30a, maar die loopt van de startmotor direct naar de accu dacht ik)

 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun jij in je schakeling bruin volledig weglaten (die is voor parkeer licht). Grijs en oranje bij elkaar op twisten (die voorzien jou teller en startknop circuit van stroom) en die schakelen met de rode draad.
 
Je haalt je immobiliser ring los van rest van contactslot. Je tapet je sleutel aan die ring vast. Die ring frot je ergens onder je luchtfilter ofzo

Dan je contactslot zelf loshalen, zijn 2 draden. Die zet je direct op een schakelaar en klaar
 
Je haalt je immobiliser ring los van rest van contactslot. Je tapet je sleutel aan die ring vast. Die ring frot je ergens onder je luchtfilter ofzo

Dan je contactslot zelf loshalen, zijn 2 draden. Die zet je direct op een schakelaar en klaar
Dat is niet helemaal waar, contact slot zijn niet 2 draden, daar worden meer contacten geschakeld zoals ook zichtbaar is in z’n schema. 4 draden en 3 schakel opties.
 
Je haalt je immobiliser ring los van rest van contactslot. Je tapet je sleutel aan die ring vast. Die ring frot je ergens onder je luchtfilter ofzo

Dan je contactslot zelf loshalen, zijn 2 draden. Die zet je direct op een schakelaar en klaar

Ik persoonlijk word daar wat wantrouwig van (grote kans gewoon angst voor het onbekende) maar klinkt wat beunhaas en heb een schurft hekel aan gekloot met elektronica. Goed of niet is mijn devies daar een beetje.
 
Ik persoonlijk word daar wat wantrouwig van (grote kans gewoon angst voor het onbekende) maar klinkt wat beunhaas en heb een schurft hekel aan gekloot met elektronica. Goed of niet is mijn devies daar een beetje.
En waarom zou dit niet goed zijn?
Heb dit al bij tientallen motoren met immobiliser ring gedaan en werkt perfect.
Wat is hier beunhazerig aan?
Wat de boer niet kent vreet hij niet?
 
Dat is niet helemaal waar, contact slot zijn niet 2 draden, daar worden meer contacten geschakeld zoals ook zichtbaar is in z’n schema. 4 draden en 3 schakel opties.
Je schakelt 2 om 2 draden zo te zien in schema in de ‘on’ stand
Daar kan je dus prima een schakelaar naar keuze met 2 draden aan zetten
 
Ja, maar je kunt niet klakkeloos maar een paar draden bij elkaar op drukken om tot 1 schakeling te komen. Dus of je moet een schakelaar hebben die 2 schakelingen maakt, dus 4 pinnen heeft dan schakel je gewoon exact zoals op het schema. Of je pakt een schakelaar met 2 pinnen (1schakeling) doet Rood op 1 pen en grijs en oranje op de andere pen. Bruin heb je niet nodig want dat is parkeerlicht.

Een schakelaar naar keuze moet wel een schakelaar zijn die meer kan schakelen als het aantal amperes wat daar loopt. Veel schakelaars mogen bv maar 3 of 5 amp schakelen, dan brand je straks je schakelaar eruit ipv een zekering.
 
En waarom zou dit niet goed zijn?
Heb dit al bij tientallen motoren met immobiliser ring gedaan en werkt perfect.
Wat is hier beunhazerig aan?
Wat de boer niet kent vreet hij niet?
Rustaaaagh! ;)

Dat zeg ik, wellicht gewoon angst voor het onbekende.
Het is een sleutel in een ring hangen met trekbandjes/ductape waardoor het zo klinkt.
Ik begreep heel goed dat een kabelboom-ecu vervangen vele malen duurder is en dus niet even wenselijk is.
 
De optie met sleutel aan de immobiler ring had ik ook al elders gelezen. Waarom ik denk dat die toch niet zo'n handig optie is:
De schakelijk van de immobilizer is meer dan alleen de ring en een stekker.

Vanaf de kabelboom zijn er 2 stekkers naar het contact slot. 1 daarvan is van de immobilizer. Deze gaat eerst naar de onderkant van het contactslot. Daar zit een printplaatje van de immobilizer met epoxy? ingebed in een alu behuizing, welke een onderdeel is van het contact slot. Vanaf daar lopen er dan weer 2 draden naar immobilizer.

Dus om het bij mijn contactslot te laten werken, moet ik het alu gedeelte van het contactslot behouden (waar de print inzit) en de immobiler ring van het slot afhalen. Daar dan weer een sleutel aan tyrappen. Ik was gewoon benieuwd of er geen makkelijkere optie was, omdat ik wat las op het web, over tussen 1 van de draden een weerstandje solderen. Maar dat lijkt toch niet zo gangbaar te zijn als ik het hier zo hoor.

Maandag maar ff bellen of de immobilizer uit de ECU geschreven kan worden...? .:)
 

Bijlagen

  • 20220108_105728.jpg
    20220108_105728.jpg
    128,5 KB · Weergaven: 16
Je kunt het met een relais schakelen, maar volgens mij loopt er niet meer als 8amp (bij opstarten brandstofpomp) over die schakeling. Meet hem maar eens met een multimeter.

Ik heb toevallig vandaag een schakelaar besteld om m’n contact slot weg te halen. Ik heb echter m’n ecu laten flashen, dus als het goed is kan ik nu gewoon van m’n imobilizer af.

Ik heb deze schakelaar besteld, die is geschikt tot 20a schakeling. Zoveel stroom loopt er lang niet en de dikste zekering op je motor is ook maar 15a (alleen het startrelais is 30a, maar die loopt van de startmotor direct naar de accu dacht ik)

Als ik het elec. schema zie, is de rode draad van het contractslot 30amp afgezekerd. De schakeling om de startmotor "aan" te zetten loopt wel via een ander schakeling relais, maar desondanks zou er dus theoretisch 30amp over de rode draad kunnen lopen.

De stroom meten zou idd het mooiste zijn, maar ik ga kiezen voor een relais en een separate schakelaar voor het relais (of ik moet en mooie 30amp schakelaar vinden :)). Of je moet in de tussentijd de stroom gemeten hebben :D
 
Goede middag :}:]

een vraagje, ben in het bezit van een GSXR 600 K7. Deze heeft veel last van het aan/uit effect. Wil hem graag wat soepeler op het gas hebben.

Al geprobeerd is afstellen via ECU (yoshibox) en de TPS sensor “opnieuw in het midden gezet”.
Dit heeft iets geholpen maar het gas oppakken gaat nog niet helemaal soepel.

Gaat een PC3 of 4 ICM afstellen op de testbank mij helpen of moet ik het ergens anders zoeken?

Gaat om een GSXR K7 met volledig yoshimura, standaard luchtfilter en HM Quickshifter.

Alvast bedankt!!
 
Goede middag :}:]

een vraagje, ben in het bezit van een GSXR 600 K7. Deze heeft veel last van het aan/uit effect. Wil hem graag wat soepeler op het gas hebben.

Al geprobeerd is afstellen via ECU (yoshibox) en de TPS sensor “opnieuw in het midden gezet”.
Dit heeft iets geholpen maar het gas oppakken gaat nog niet helemaal soepel.

Gaat een PC3 of 4 ICM afstellen op de testbank mij helpen of moet ik het ergens anders zoeken?

Gaat om een GSXR K7 met volledig yoshimura, standaard luchtfilter en HM Quickshifter.

Alvast bedankt!!
Een powercommander gaat je mijn inziens niks meer opleveren, als de motor nu al op de bank is afgesteld dmv van de ecu. In de ecu zijn normaal gesproken meer mogelijkheden dan bij een PC.
 
Goede middag :}:]

een vraagje, ben in het bezit van een GSXR 600 K7. Deze heeft veel last van het aan/uit effect. Wil hem graag wat soepeler op het gas hebben.

Al geprobeerd is afstellen via ECU (yoshibox) en de TPS sensor “opnieuw in het midden gezet”.
Dit heeft iets geholpen maar het gas oppakken gaat nog niet helemaal soepel.

Gaat een PC3 of 4 ICM afstellen op de testbank mij helpen of moet ik het ergens anders zoeken?

Gaat om een GSXR K7 met volledig yoshimura, standaard luchtfilter en HM Quickshifter.

Alvast bedankt!!
weet niet waar je woont maar ga er mee naar Druijff Racing in Lunteren die weet er wel raad mee qua afstelling, een vakman en dan is het gelijk ook echt goed👌
 
Goede middag :}:]

een vraagje, ben in het bezit van een GSXR 600 K7. Deze heeft veel last van het aan/uit effect. Wil hem graag wat soepeler op het gas hebben.

Al geprobeerd is afstellen via ECU (yoshibox) en de TPS sensor “opnieuw in het midden gezet”.
Dit heeft iets geholpen maar het gas oppakken gaat nog niet helemaal soepel.

Gaat een PC3 of 4 ICM afstellen op de testbank mij helpen of moet ik het ergens anders zoeken?

Gaat om een GSXR K7 met volledig yoshimura, standaard luchtfilter en HM Quickshifter.

Alvast bedankt!!

Yoshibox kan maar op 3 plaatsen (laag-midden-hoog) afgesteld worden.
ECU flashen, PC, Bazzaz, enz op veel meer plekken.
Zou idd eens overleggen met 1 van de vele tuners met een bank. Valkenier Barneveld, Hoegee Afferden, Druijff, door het hele land zitten ze.
 
Laatst bewerkt:
Mocht iemand geïnteresseerd zijn. Ik ga met een andere circuitset rijden.
Staat op MP voor 85, voor 70 mag het weg in deze groep.

@gixxer750srad ik ga het zitje toch niet gebruiken, mijn eigen voldoet perfect!

Topkuip en onderkuip afgelopen seizoen mee gereden, 1 keer mee rechtdoor de grindbak in gereden.
Alle ophangpunten naar het frame zijn in goede staat, dus alles zit stevig vast. Maar de 3 gaten aan de rechterkant om topkuip aan onderkuip te bevestigen zijn niet netjes meer.
Ik draaide ze zo goed mogelijk vast en deed er dan een streep ducttape overheen.

Prijs is voor zitje, undertail van zitje (wit heel netjes), topkuip en onderkuip.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220121-213535.png
    Screenshot_20220121-213535.png
    310,6 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20220121-213505.png
    Screenshot_20220121-213505.png
    386,5 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20220121-213422.png
    Screenshot_20220121-213422.png
    356,6 KB · Weergaven: 14
Terug
Bovenaan Onderaan