Racen op een GSX-R: #4 TS vervanging!

Allereerst doe ik niet aan prutsen! Wel aan vergissen en fouten maken (tja ben ook een mens)

Maar manual heb ik gezien, gelezen, bestudeerd en dan nog wist ik niet waar ik moest meten want dat staat er niet in. Maar gister wat meer mijn bolle verstand gebruikt en heb de STPS kunnen doormeten en afstellen en tevens de TPS afgesteld. Dus ik ben er wederom uitgekomen. (hetzij door wat motivatie van u Gsxr1000racer ;-))
 
Ja die worden wel vaker omgewisseld ook beetje dom ook van diegene om niet na te denken en om geen handboek erbij te pakken.

En om een koppakking wisselen terwijl er A geen water bij de olie zit of deze B niet eruit stoomt via de uitlaat ?

Lekkere kwaliteit motorzaak , pers dan minimaal eerst het KVS systeem even af ;)
Het is een beetje een samenloop van omstandigheden geweest.
M'n maatje heeft vorig jaar in juli op Mettet toen het heel warm was, ca. 30 graden of zo, een keer een kokende motor gehad en toen gooide de motor er ook koelvloeistof uit, hij dacht toen ook wat witte smurrie tussen de koelvloeistof te zien. De circuit dagen van de rest van het jaar waren allemaal onder regen omstandigheden, dus geen last meer gehad van hitte.
Het zat 'm voor z'n gevoel toch niet lekker. Z'n GSX had vanaf aankoop (paar jaar geleden) al een radiator met een deuk er in, dus in februari eerst maar eens besloten om die radiator te vervangen. Toen is de fout met het verwisselen van de slangetjes al gemaakt. Achteraf kan 'ie zich ook wel voor z'n kop slaan dat 'ie die slangetjes niet gemerkt had, maar ja.
Na vervangen van de radiator kreeg hij het probleem met de koeling dus niet opgelost en heeft 'ie de motor naar een lokale motorzaak gebracht, echter daar hebben ze er weinig naar omgekeken en na 2 weken was er nog geen duidelijke diagnose en kwam de melding 'het zal de koppakking wel zijn'. De kostenopgave die daar bij hoorde heeft 'm doen besluiten om de motor weer op te halen en zelf samen met iemand anders die ook wel regelmatig sleutelt er aan te gaan beginnen om het zelf te doen. Alleen na vervangen koppakking dus nog hetzelfde probleem geconstateerd en zijn ze er uiteindelijk achter gekomen dat die slangetjes niet goed zaten.
Maar goed, wel weer wat geleerd en z'n 'gevoel' dat de koeling niet goed was is nu in elk geval ook weg, dus dat is dan nog iets.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst doe ik niet aan prutsen! Wel aan vergissen en fouten maken (tja ben ook een mens)

Maar manual heb ik gezien, gelezen, bestudeerd en dan nog wist ik niet waar ik moest meten want dat staat er niet in. Maar gister wat meer mijn bolle verstand gebruikt en heb de STPS kunnen doormeten en afstellen en tevens de TPS afgesteld. Dus ik ben er wederom uitgekomen. (hetzij door wat motivatie van u Gsxr1000racer ;-))
Gister de 600K4 gereed gemaakt met nieuw kuipwerk. Gelijk maar even een ritje gemaakt en moet zeggen dat zon 600 best van zijn plek gaat als je hem op toeren houdt ;-)
Nog wel even een vraag, de standaard stuurdemper doen of niet op het circuit?
 
Gister de 600K4 gereed gemaakt met nieuw kuipwerk. Gelijk maar even een ritje gemaakt en moet zeggen dat zon 600 best van zijn plek gaat als je hem op toeren houdt ;-)
Nog wel even een vraag, de standaard stuurdemper doen of niet op het circuit?
Mijn vering specialist en hij is niet de enige zei om de demper eraf te halen.
Ik had al het gevoel met mijn k4 dat hij nogal sloom instuurde en spelen met afstellingen veranderde niets in de positieve zin.
De standaard stuurdemper is na al die jaren slecht geworden en eigenlijk heb je hem niet nodig.
 
Mijn vering specialist en hij is niet de enige zei om de demper eraf te halen.
Ik had al het gevoel met mijn k4 dat hij nogal sloom instuurde en spelen met afstellingen veranderde niets in de positieve zin.
De standaard stuurdemper is na al die jaren slecht geworden en eigenlijk heb je hem niet nodig.
Ik had al zo'n vermoeden dus ik ga hem er vanmiddag maar eens afslopen ;-) Bedankt voor je reactie.
 
Op circuit zou je er eigenlijk geen last van moeten hebben omdat je daar maar een minimale stuuruitslag gebruikt.
Maar die dingen zijn gewoon ruk, als je het een prettig idee vind gewoon een instelbare aftermarket erop gooien.
 
Ik had al zo'n vermoeden dus ik ga hem er vanmiddag maar eens afslopen ;-) Bedankt voor je reactie.
Bedankt voor je reactie, want ik was het vergeten te doen. (volgende maandag circuit dag Mettet.)
Net de stuurdemper eraf gepleurd.
Je zal ook merken voor je de stuurdemper eraf haalt, dat hij meer dempt naar rechts of links.
Het is niet gelijk aan beide kanten.
En de demping is te hoog.
 

Bijlagen

  • 16188204611241848810370029444126.jpg
    16188204611241848810370029444126.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 5
Op circuit zou je er eigenlijk geen last van moeten hebben omdat je daar maar een minimale stuuruitslag gebruikt.
Maar die dingen zijn gewoon ruk, als je het een prettig idee vind gewoon een instelbare aftermarket erop gooien.
Elk circuit is anders.
Op Mettet bij de corkscrew merk je wel dat er iets wringt en bij folembray/ecuyers merkt je het ook.
 
Mijn vering specialist en hij is niet de enige zei om de demper eraf te halen.
Ik had al het gevoel met mijn k4 dat hij nogal sloom instuurde en spelen met afstellingen veranderde niets in de positieve zin.
De standaard stuurdemper is na al die jaren slecht geworden en eigenlijk heb je hem niet nodig.
Ehm.
A) Je stuurt niet met een motor ?
B) Een motor valt de bochten in ,tenminste als je het goed doet.
C) Daarbij is de GSXR serie K4-5 de beste motor qua bochten gedrag.Valt de bochten in!

Als een stuurdemper ouder wordt (qua ouder wordende olie) dan zal de demping functie bij een heftige stuuruitslag alleen maar verder afnemen en niet toe!
 
Ehm.
A) Je stuurt niet met een motor ?
B) Een motor valt de bochten in ,tenminste als je het goed doet.
C) Daarbij is de GSXR serie K4-5 de beste motor qua bochten gedrag.Valt de bochten in!

Als een stuurdemper ouder wordt (qua ouder wordende olie) dan zal de demping functie bij een heftige stuuruitslag alleen maar verder afnemen en niet toe!
A: zucht. Ik gebruikte het juiste woord, insturen.
Je stuur doen bewegen in de richting die je wil noemen we sturen. Of het nu is zoals in de auto om een bepaalde richting uit te gaan of zoals op de motor om de hellingshoek van de motor te veranderen.
B: vallen in bocht lijkt me niet echt de bedoeling maar het is een persoonlijke voorkeur.
C: de beste in stuurgedrag in vergelijking met wat? Want dat klopt toch niet met mijn ervaring.
Een r6 rijdt beter op circuit en een daytona 675 ook.
Heb je gezien hoe weinig je zelfs daar stuurt?
0:43
Tuurlijk het dempt, daar is het ook een stuurdemper voor. En zoals idd gezegd, ding is ruk.
Je stuurt qua stuuruitslag inderdaad niet zo veel maar je moet wel snel sturen. (dan voel je het wel, in de traag in sturende bochten niet)
 
A: zucht. Ik gebruikte het juiste woord, insturen.
Je stuur doen bewegen in de richting die je wil noemen we sturen. Of het nu is zoals in de auto om een bepaalde richting uit te gaan of zoals op de motor om de hellingshoek van de motor te veranderen.
B: vallen in bocht lijkt me niet echt de bedoeling maar het is een persoonlijke voorkeur.
C: de beste in stuurgedrag in vergelijking met wat? Want dat klopt toch niet met mijn ervaring.
Een r6 rijdt beter op circuit en een daytona 675 ook.

Je stuurt qua stuuruitslag inderdaad niet zo veel maar je moet wel snel sturen. (dan voel je het wel, in de traag in sturende bochten niet)
Als ik uw ABC zo lees ,dan heb je weinig kaas gegeten , hoe een motor te rijden. Een auto bestuur je en een motor niet echt ;) Behalve bij het parkeren als je er naast loopt!

Probeer eens het volgende uit op het circuit bij een rechter bocht.

A) Ga ruim voor de bocht verzitten naar links dus de rechter bil op het zadel op de motor.
B) Net voor de bocht duw dan vervolgens flink tegen de linker clip-on aan :+
C) Laat ons je daarna je opgedane ervaring weten. })

De Engelsen noemen het ook wel eens Countersteering
 
Als ik uw ABC zo lees ,dan heb je weinig kaas gegeten , hoe een motor te rijden. Een auto bestuur je en een motor niet echt ;) Behalve bij het parkeren als je er naast loopt!

Probeer eens het volgende uit op het circuit bij een rechter bocht.

A) Ga ruim voor de bocht verzitten naar links dus de rechter bil op het zadel op de motor.
B) Net voor de bocht duw dan vervolgens flink tegen de linker clip-on aan :+
C) Laat ons je daarna je opgedane ervaring weten. })

De Engelsen noemen het ook wel eens Countersteering
Sterker nog je hoeft er niet voor te gaan verzitten of op het circuit rijden...
Laten we dat woord dat je net gebruikt hebt vertalen :
Counter - STEERING
Tegen- STUREN
Nu gebruiken we het woordje in een zin:
Om countersteering toe te passen op een motor in een bocht, sturen we tijdens het insturen het stuur in de tegengestelde richting dan wanneer we insturen met de wagen.

Als het je nu nog niet duidelijk is dat ik countersteering ken, dan weet ik ook niet meer hoe ik je moet overtuigen.
Je woord pastte grammaticaal/inhoudelijk niet in mijn vorige zinnen.
 
Sterker nog je hoeft er niet voor te gaan verzitten of op het circuit rijden...
Laten we dat woord dat je net gebruikt hebt vertalen :
Counter - STEERING
Tegen- STUREN
Nu gebruiken we het woordje in een zin:
Om countersteering toe te passen op een motor in een bocht, sturen we tijdens het insturen het stuur in de tegengestelde richting dan wanneer we insturen met de wagen.

Als het je nu nog niet duidelijk is dat ik countersteering ken, dan weet ik ook niet meer hoe ik je moet overtuigen.
Je woord pastte grammaticaal/inhoudelijk niet in mijn vorige zinnen.

Via google translate ? Nu dan nog even ‘de kat bij de melk zetten’. als je dit begrijpt ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Puntjes op de i ✅
 

Bijlagen

  • 5975AA7A-9A9B-408D-84F3-A7196304B4CB.jpeg
    5975AA7A-9A9B-408D-84F3-A7196304B4CB.jpeg
    139,1 KB · Weergaven: 31
  • 556A56CE-EDC3-4070-9760-C402F9589010.jpeg
    556A56CE-EDC3-4070-9760-C402F9589010.jpeg
    209,9 KB · Weergaven: 30
  • C4741783-BF32-4474-9BBA-8726C3E7BDF6.jpeg
    C4741783-BF32-4474-9BBA-8726C3E7BDF6.jpeg
    143,6 KB · Weergaven: 31
Gisteren de gsxr600 k4 getest op Mettet zonder stuurdemper en het bevalt me.
Sturen voelt echt duidelijk lichter en betere feedback.
Bij hard accelereren in eerste is de voorkant iets losser maar dat kan ook komen doordat het tandwiel achteraan 3 tanden bij gekregen heeft.
(wat me nog niet helemaal bevalt op Mettet)

Ik heb wel nog steeds het probleem dat als ik het gas toe draai en dan opendraait er een klap uit de uitlaat komt en hij opeens hard optrekt.
Dat zorgt voor een heel schokkende transitie van gas los naar gas erop.
Remmen en klaarzetten voor de bocht gaat goed.
Midden in de bocht lukt het me niet zo goed maar uit de bocht komen lukt meestal wel goed als ik me goed voorbereid heb op de schok.

Redelijk veel crashes gezien in mijn groep, s ochtends was het ook 3 graden. Brrrr
 
iets losser😲hard accelereren+3tandjes bij+ 1ste versnelling= dan lig je op je rug
rij zelf een K5 750cc standaard verhouding en opkomen recht stuk in 2e te enthousiast op het gas gaat die al goed de lucht in
rondetijd Mettet??
 
Laatst bewerkt:
iets losser😲hard accelereren+3tandjes bij+ 1ste versnelling= dan lig je op je rug
rij zelf een K5 750cc standaard verhouding en opkomen recht stuk in 2e te enthousiast op het gas gaat die al goed de lucht in
rondetijd Mettet??
Ik ben een MT09 gewoon op straat. Dan is de gsxr600 redelijk tam, zelfs met 3 tanden extra.
Momenteel zit ik aan 1.17 maar als de rijkheid juist staat en hij niet meer schokt kan dat zeker 1.15 worden en ook met andere remblokjes. (momenteel met EBC HH, maar ik heb nog ebc gpfax liggen, die ga ik binnenkort monteren)

Gsxr600 k4 met veren vooraan op mijn gewicht.
3 tanden minder achter.
Supercorsa sp v3 banden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan