Racen op een GSX-R: #4 TS vervanging!

Blijkt uit jouw copy-paste aktie nou eigenlijk wel dat we jou niet meer hoeven wijs te maken over vering :?
Of ben jij stiekem de auteur van dat HK veringboekje:X
 
:+ Daarom ben ik nooit echt welkom op vering clinics :P Hieronder de basis.

Wat doet veervoorspanning?
Door het verstellen van de veervoorspanning bepaal je de verhouding tussen de positieve en negatieve veerweg. Positieve veerweg is de veerweg die de motor nog in kan veren vanuit de statische balanssituatie SAG (motor op de wielen en ingeveerd door eigen gewicht).


Hoe werkt vering?
De olie in de voorvork en monoshock zijn gevoelig voor temperatuur. De olie in de dempers wordt warm tijdens het rijden. Hierdoor wordt de olie dunner, waardoor de demping afneemt. Als hier niets aan gedaan wordt zal de vering na gaan deinen.

================================

Bij HK op de site voor de gevorderde . https://hksuspension.nl/images/PDF/veringboekjes/Veringtest-Boekje-2016.pdf

Voorvork klachten - voorvork spreekt slecht aan - voorvork slaat in het stuur bij accelereren en/of bij spoorvorming - oncomfortabel - voorwiel stuitert op slecht wegdek - motorfiets zakt te diep in de veren - te veel negatieve veerweg - neigt tot doorslaan bij het remmen - voorvork schud bij remmen en bergafwaarts rijden - voorvork spreekt slecht aan - slaat in het stuur bij accelereren - voorwiel stuitert bij hard remmen - voorvork slaat door bij remmen of bodem oneffenheden - snel induiken bij remmen - voorvork veert te langzaam uit - oncomfortabel - voorwiel vangt oneffenheden niet goed op - indirect stuurgedrag - voorzijde is onrustig - nadeinen en doorslaan op oneffenheden - voorvork veert te snel uit - voorvork slaat door - stuiteren van het voorwiel - progressieve verharding van veer te weinig naar het einde van slag - hard aanspreken - neiging tot slaan in het stuur - voorwiel stuitert bij remmen door afblokken in de hydraulische stop - oncomfortabel 9 Oorzaak Oplossing - veervoorspanning te hoog - veervoorspanning verlagen - te harde veer - eventueel progressieve veren met lichtere beginwaarde monteren - veervoorspanning te laag - veervoorspanning verhogen - te zachte veer - eventueel progressieve veren met zwaardere beginwaarde monteren - ingaande demping te hard - verlagen van ingaande demping - eventueel dunnere olie gebruiken - ingaande demping te zacht - ingaande demping verhogen - eventueel dikkere olie gebruiken - uitgaande demping te hard - verlagen van uitgaande demping - eventueel dunnere olie gebruiken - uitgaande demping te zacht - uitgaande demping verhogen - eventueel dikkere olie gebruiken - luchtkamer te groot - verhogen van het olieniveau met kleine stapjes van 5 a 10 mm - luchtkamer te klein - verlagen van het olieniveau met kleine stapjes van 5 a 10 mm 10 10 Schokdemper klachten - te weinig negatieve veerweg - motorfiets slaat in het stuur bij spoorvorming of accelereren - schokdemper spreekt slecht aan - weinig comfort - overbelasting van de vork bij bergafwaarts rijden en remmen - motorfiets veert te diep in - te veel negatieve veerweg - oncomfortabel - neigt tot doorslaan - motorfiets zoekt bij bodemoneffenheden - erg oncomfortabel - achterwiel neigt te gaan stuiteren in snelle bochten men name bij accelereren - achterwiel springt over bodemoneffenheden - motorfiets slaat door bij inveren - bij het doorslaan komt de motorfiets in onbalans - motor neigt tot slingeren bij het uitaccelereren van een bocht - motorfiets veert te langzaam uit - achterwiel vangt oneffenheden niet goed op - neigt tot stuiteren bij hobbelige bodemgesteldheid - oncomfortabel - neigt tot slingeren bij spoorvorming - motorfiets veert te snel uit - neigt tot nadeinen - constante onrust aan de achterzijde - achterwiel neigt tot stuiteren
Ow!
 
Veren bepalen enkel de SAG je rijhoogte en meer niet.Die hoogte SAG stel je in ( voorspanning ) en eigenlijk blijf je daar voortaan vanaf. De olie met rebound etc zorgen voor je veergedrag en de snelheid ervan.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je moet proberen te vermijden om progressieve veren in een voorvork te gebruiken. "proberen" want als dit uiteindelijk voor M-artijn toch de beste oplossing is prima lekker doen. Alleen als je daarna wil gaan veranderen omdat je toch harder gaat en tegen nieuwe grenzen aanloopt, heb je het jezelf (hyperpro dus) moeilijk gemaakt. Althans zo zie ik het gebruik van progressieve veren, zelden nodig, alleen bij hyperpro is dit altijd de oplossing lijkt het.
Ook zou IK proberen de motor af te stellen op de veren, en dus niet met een luchtkamer en demping gebruiken om de motor net niet onderin zijn slag te laten komen. Ook dit is soms niet helemaal mogelijk en dan moet je dus wel, en veel mensen doen het zo, maar dat is ook een beetje gemakzucht (volgens mij dus) Ik hou me vnl bezig met lichte motorfietsen, waar alles zelf voor gemaakt moet worden want origineel uit 1950 is wel te verbeteren. Maxton erg mooi spul, maar ook erg prijzig. Maar bij een lichte motorfiets steekt het zeer nauw naar mijn idee.
Mij maak je nix meer wijs over vering en olie dikte in de volksmond noemen de meeste mij PietjeVeer in de olie :+.
Mij noemen ze Japie 10 Inch"......... maar ik heb werkelijk geen idee waarom. :?
Dikte van olie ( of het mengen 10W-5W dat doe ik ook regelmatig ) en of aanpassing van luchtkamer is zeker ook een oplossing. NIET natuurlijk........... als je met je huidige veren de boel hard onderin remt. Logisch !!
Ja hoor is zeker wel een oplossing. Maar ik wil dus om te beginnen de boel liever niet hard onderin remmen. Ik wil wel bijna de hele slag gebruiken dat dan weer wel, dus vogelen met die luchtkamer is soms de enige "snelle" oplossing.
Je praat jezelf hier ook tegen trouwens met de olie dikte en de demping ;)
Neu.....
 
Ja en nee.
Met vering kun je zeker veel winnen, ik rij nu misschien om eventuele problemen heen die er niet hoeven te zijn.
Maar interesse is er niet, dan ga ik het niet leren ook. Scheelt wel dat ik niet de langzaamste ben en het me niet irriteert.
 
Er is ongetwijfeld veel te winnen met vering, maar ook gewoon met rijden! In bepaalde delen van dit forum waar veel rooie 2-cilinders gebruikt worden lijkt het wel alsof het allemaal bagger is met de vering zolang de gele zweedse stickertjes er niet op zitten ;)
 
Er is ongetwijfeld veel te winnen met vering, maar ook gewoon met rijden! In bepaalde delen van dit forum waar veel rooie 2-cilinders gebruikt worden lijkt het wel alsof het allemaal bagger is met de vering zolang de gele zweedse stickertjes er niet op zitten ;)
Toch is dure vering zijn geld meestal echt wel waard, alleen moet de coureur de dure vering ook waard zijn. :P
 
Nou... hij is weg... 😢

Zou wat zijn....
Als ik alles zo eens teruglees kan ik jouw advies echt wel eens effe goed doornemen met alle dure "gele troep" wat daarop zit... 😇🤣
Ik zie je a.s dinsdag en woensdag toch })

Heb enkel gele troep achterop zitten de voorzijde is K9 1000 met een piston kit }) Da's voor nu meer dan genoeg ik wilde perse bigpistons.
 
Vering?
* Drukt op motor
Oh ja zit er ook onder.

Ik ben zo’n lul die een fiets gekocht heeft met dikke vering maar er niets mee kan 😂

Den Bosch Rotterdam GIF by GoStijn

Ik probeer tussen sessies zo min mogelijk gereedschap aan te raken maar gewoon lekker rijden.

Ik probeer dit gereedschap altijd na de circuit - rit aan te raken :P:+


Sexy Latina GIF
 
Terug
Bovenaan Onderaan