Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ow!Daarom ben ik nooit echt welkom op vering clinics Hieronder de basis.
Wat doet veervoorspanning?
Door het verstellen van de veervoorspanning bepaal je de verhouding tussen de positieve en negatieve veerweg. Positieve veerweg is de veerweg die de motor nog in kan veren vanuit de statische balanssituatie SAG (motor op de wielen en ingeveerd door eigen gewicht).
Hoe werkt vering?
De olie in de voorvork en monoshock zijn gevoelig voor temperatuur. De olie in de dempers wordt warm tijdens het rijden. Hierdoor wordt de olie dunner, waardoor de demping afneemt. Als hier niets aan gedaan wordt zal de vering na gaan deinen.
================================
Bij HK op de site voor de gevorderde . https://hksuspension.nl/images/PDF/veringboekjes/Veringtest-Boekje-2016.pdf
Voorvork klachten - voorvork spreekt slecht aan - voorvork slaat in het stuur bij accelereren en/of bij spoorvorming - oncomfortabel - voorwiel stuitert op slecht wegdek - motorfiets zakt te diep in de veren - te veel negatieve veerweg - neigt tot doorslaan bij het remmen - voorvork schud bij remmen en bergafwaarts rijden - voorvork spreekt slecht aan - slaat in het stuur bij accelereren - voorwiel stuitert bij hard remmen - voorvork slaat door bij remmen of bodem oneffenheden - snel induiken bij remmen - voorvork veert te langzaam uit - oncomfortabel - voorwiel vangt oneffenheden niet goed op - indirect stuurgedrag - voorzijde is onrustig - nadeinen en doorslaan op oneffenheden - voorvork veert te snel uit - voorvork slaat door - stuiteren van het voorwiel - progressieve verharding van veer te weinig naar het einde van slag - hard aanspreken - neiging tot slaan in het stuur - voorwiel stuitert bij remmen door afblokken in de hydraulische stop - oncomfortabel 9 Oorzaak Oplossing - veervoorspanning te hoog - veervoorspanning verlagen - te harde veer - eventueel progressieve veren met lichtere beginwaarde monteren - veervoorspanning te laag - veervoorspanning verhogen - te zachte veer - eventueel progressieve veren met zwaardere beginwaarde monteren - ingaande demping te hard - verlagen van ingaande demping - eventueel dunnere olie gebruiken - ingaande demping te zacht - ingaande demping verhogen - eventueel dikkere olie gebruiken - uitgaande demping te hard - verlagen van uitgaande demping - eventueel dunnere olie gebruiken - uitgaande demping te zacht - uitgaande demping verhogen - eventueel dikkere olie gebruiken - luchtkamer te groot - verhogen van het olieniveau met kleine stapjes van 5 a 10 mm - luchtkamer te klein - verlagen van het olieniveau met kleine stapjes van 5 a 10 mm 10 10 Schokdemper klachten - te weinig negatieve veerweg - motorfiets slaat in het stuur bij spoorvorming of accelereren - schokdemper spreekt slecht aan - weinig comfort - overbelasting van de vork bij bergafwaarts rijden en remmen - motorfiets veert te diep in - te veel negatieve veerweg - oncomfortabel - neigt tot doorslaan - motorfiets zoekt bij bodemoneffenheden - erg oncomfortabel - achterwiel neigt te gaan stuiteren in snelle bochten men name bij accelereren - achterwiel springt over bodemoneffenheden - motorfiets slaat door bij inveren - bij het doorslaan komt de motorfiets in onbalans - motor neigt tot slingeren bij het uitaccelereren van een bocht - motorfiets veert te langzaam uit - achterwiel vangt oneffenheden niet goed op - neigt tot stuiteren bij hobbelige bodemgesteldheid - oncomfortabel - neigt tot slingeren bij spoorvorming - motorfiets veert te snel uit - neigt tot nadeinen - constante onrust aan de achterzijde - achterwiel neigt tot stuiteren
Blijkt uit jouw copy-paste aktie nou eigenlijk wel dat we jou niet meer hoeven wijs te maken over vering
Of ben jij stiekem de auteur van dat HK veringboekje
Daar ben ik druk mee bezig Is interessante materieWelnee joh mijn interesses liggen daar een beetje . Als circuitrijder moet je dat veren geneuzel een klein beetje beheersen.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je moet proberen te vermijden om progressieve veren in een voorvork te gebruiken. "proberen" want als dit uiteindelijk voor M-artijn toch de beste oplossing is prima lekker doen. Alleen als je daarna wil gaan veranderen omdat je toch harder gaat en tegen nieuwe grenzen aanloopt, heb je het jezelf (hyperpro dus) moeilijk gemaakt. Althans zo zie ik het gebruik van progressieve veren, zelden nodig, alleen bij hyperpro is dit altijd de oplossing lijkt het.Veren bepalen enkel de SAG je rijhoogte en meer niet.Die hoogte SAG stel je in ( voorspanning ) en eigenlijk blijf je daar voortaan vanaf. De olie met rebound etc zorgen voor je veergedrag en de snelheid ervan.
Mij noemen ze Japie 10 Inch"......... maar ik heb werkelijk geen idee waarom.Mij maak je nix meer wijs over vering en olie dikte in de volksmond noemen de meeste mij PietjeVeer in de olie .
Ja hoor is zeker wel een oplossing. Maar ik wil dus om te beginnen de boel liever niet hard onderin remmen. Ik wil wel bijna de hele slag gebruiken dat dan weer wel, dus vogelen met die luchtkamer is soms de enige "snelle" oplossing.Dikte van olie ( of het mengen 10W-5W dat doe ik ook regelmatig ) en of aanpassing van luchtkamer is zeker ook een oplossing. NIET natuurlijk........... als je met je huidige veren de boel hard onderin remt. Logisch !!
Neu.....Je praat jezelf hier ook tegen trouwens met de olie dikte en de demping
Zit ik iig goed!Er is ongetwijfeld veel te winnen met vering, maar ook gewoon met rijden! In bepaalde delen van dit forum waar veel rooie 2-cilinders gebruikt worden lijkt het wel alsof het allemaal bagger is met de vering zolang de gele zweedse stickertjes er niet op zitten
Toch is dure vering zijn geld meestal echt wel waard, alleen moet de coureur de dure vering ook waard zijn.Er is ongetwijfeld veel te winnen met vering, maar ook gewoon met rijden! In bepaalde delen van dit forum waar veel rooie 2-cilinders gebruikt worden lijkt het wel alsof het allemaal bagger is met de vering zolang de gele zweedse stickertjes er niet op zitten
Dat laatste.....Toch is dure vering zijn geld meestal echt wel waard, alleen moet de coureur de dure vering ook waard zijn.
Och Roy heeft die dure vering tenminste al, dat is mooi voor als hij het ooit waard wordt.Dat laatste.....
Duurt nog wel even Ik heb geen illusies
Zou wat zijn....Hopelijk is hij dan niet verkocht aan een ander
Recht tegenover, de Daytona met een stuurtje Ik heb met Tim gereden.Heey wat toevallig. Zat je schuin tegenover mij? Had ik van jou toevallig het stepje geleend?
Zijn er Daytona’s zonder stuur?Recht tegenover, de Daytona met een stuurtje
Zeker, die hebben clipons.Zijn er Daytona’s zonder stuur?
Ride-by-wire....Zijn er Daytona’s zonder stuur?
Ah jij bent zo iemand die motoren verkracht met superbike stuurtjes.Zeker, die hebben clipons.
Ik zie je a.s dinsdag en woensdag tochNou... hij is weg...
Zou wat zijn....
Als ik alles zo eens teruglees kan ik jouw advies echt wel eens effe goed doornemen met alle dure "gele troep" wat daarop zit...
Vering?
* Drukt op motor
Oh ja zit er ook onder.
Ik ben zo’n lul die een fiets gekocht heeft met dikke vering maar er niets mee kan
Ik probeer tussen sessies zo min mogelijk gereedschap aan te raken maar gewoon lekker rijden.
Ah jij bent zo iemand die motoren verkracht met superbike stuurtjes.
Én geblokkeerd!
Wanneer rij je weer dan schuif ik aanIk probeer dit gereedschap altijd na de circuit - rit aan te raken