Racen op een GSX-R: #4 TS vervanging!

hahaha ,heb het net gelezen in het techniek, gezocht gevonden topic. had deze week je eerste post gelezen dat je op zoek was naar een cbr kleurcode
 
Nu heb ik de remschijven van de GSXR eens goed schoongemaakt met een schuursponsje. Was hard nodig, want het voorwiel draait nu veel makkelijker rond. Nu zag ik bij de gaatjes in de schijven overal kleine haarscheurtjes en twijfel nu of ze nog wel 'circuitwaardig' zijn. Heeft iemand hier meer verstand van? Dikte is volgens mij nog wel goed. Ik mat +- 4,7 mm. het minimale is 4,5. Maar ik heb net een goede micrometer gekocht om het nogmaals eens goed op te meten. (het zijn R1 remmen/schijven)
IMG-7255.jpg
 
Nu heb ik de remschijven van de GSXR eens goed schoongemaakt met een schuursponsje. Was hard nodig, want het voorwiel draait nu veel makkelijker rond. Nu zag ik bij de gaatjes in de schijven overal kleine haarscheurtjes en twijfel nu of ze nog wel 'circuitwaardig' zijn. Heeft iemand hier meer verstand van? Dikte is volgens mij nog wel goed. Ik mat +- 4,7 mm. het minimale is 4,5. Maar ik heb net een goede micrometer gekocht om het nogmaals eens goed op te meten. (het zijn R1 remmen/schijven)Bekijk bijlage 1855964
Zelf nog nooit gezien, maar ik zou zelf geen risico nemen en ze vervangen.
 
Persoonlijk zou voor mij de gemeten resterende dikte al genoeg reden zijn om ze te vervangen voor een nieuwe set.

De scheurtjes in de schijven? Man, ik heb in een ver verleden een aantal jaar als NDO'er gewerkt (niet destructief onderzoek). Daarmee leek het me wel geinig om eens wat laswerk van het frame van m'n motor (een TL1000S in die tijd) te onderzoeken met penetrant onderzoek. Had ik het maar nooit gedaan _O- Het zat van voor tot achter helemaal vol met indicaties.
 
Persoonlijk zou voor mij de gemeten resterende dikte al genoeg reden zijn om ze te vervangen voor een nieuwe set.
Ik dacht dat nieuwe schijven 5mm dik zijn? Dan valt de slijtage toch nog wel mee?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt over de scheurtjes 😊
 
Ik dacht dat nieuwe schijven 5mm dik zijn? Dan valt de slijtage toch nog wel mee?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt over de scheurtjes 😊
60% afname... Je kan dan nog wel effe door zou je zeggen, maar met mijn schijterige better safe than sorry mentaliteit zat ik al op de website van FR te neuzen naar een nieuw setje :X
De scheurtjes in je remschijven? Je zou van alles kunnen bedenken.
Hoe heet worden je schijven tijdens het belasten met remmen?
Hoe groot is die belasting?
Worden ze zo heet dat het structuur van het materiaal kan veranderen?
Het is roestvast staal en het is kneiterhard dus het zal echt wel wat kunnen hebben, en de scheuren lopen niet door heel het materiaal heen maargoed, m'n common sence zegt vervang ze sowieso. Voor die paar honderd euro ga ik op m'n remmerij echt geen enkel risico nemen.

De scheurtjes in het frame was meer een opmerking voor vermaak dan dat je er wat mee kan hoor. ;)
Ooit eens het laswerk van een frame voor de gein onderzocht met penetrant onderzoek. Man... ik heb de foto's niet meer maar het zat vol met scheuren, porositeiten etc. Schrok me echt lam dat ik hiermee al tig duizend km mee had gereden.

(korte uitleg; je brengt een vloeistof aan op het materiaal wat je wilt onderzoeken. De viscositeit van dat vloeistof heeft als eigenschap dat het in miniscule scheurtjes, porositeiten etc. intrekt. Dat spul laat je intrekken in een x tijd. Daarna maak je het schoon en met een developer wat je daarna aanbrengt trek je de ingetrokken penetrant er weer uit. De penetrant heeft meestal als kleur rood. de developer wit. Dat geeft een supermooi contrast. Zit niks in het oppervlak heb je een mooie schoon wit vlak wat je hebt onderzocht. Zit het vol met shit krijg je echt een bloedbad O-))
 
60% afname... Je kan dan nog wel effe door zou je zeggen, maar met mijn schijterige better safe than sorry mentaliteit zat ik al op de website van FR te neuzen naar een nieuw setje :X
De scheurtjes in je remschijven? Je zou van alles kunnen bedenken.
Hoe heet worden je schijven tijdens het belasten met remmen?
Hoe groot is die belasting?
Worden ze zo heet dat het structuur van het materiaal kan veranderen?
Het is roestvast staal en het is kneiterhard dus het zal echt wel wat kunnen hebben, en de scheuren lopen niet door heel het materiaal heen maargoed, m'n common sence zegt vervang ze sowieso. Voor die paar honderd euro ga ik op m'n remmerij echt geen enkel risico nemen.

De scheurtjes in het frame was meer een opmerking voor vermaak dan dat je er wat mee kan hoor. ;)
Ooit eens het laswerk van een frame voor de gein onderzocht met penetrant onderzoek. Man... ik heb de foto's niet meer maar het zat vol met scheuren, porositeiten etc. Schrok me echt lam dat ik hiermee al tig duizend km mee had gereden.

(korte uitleg; je brengt een vloeistof aan op het materiaal wat je wilt onderzoeken. De viscositeit van dat vloeistof heeft als eigenschap dat het in miniscule scheurtjes, porositeiten etc. intrekt. Dat spul laat je intrekken in een x tijd. Daarna maak je het schoon en met een developer wat je daarna aanbrengt trek je de ingetrokken penetrant er weer uit. De penetrant heeft meestal als kleur rood. de developer wit. Dat geeft een supermooi contrast. Zit niks in het oppervlak heb je een mooie schoon wit vlak wat je hebt onderzocht. Zit het vol met shit krijg je echt een bloedbad O-))
ik gebruikte bij mijn vorige werkgever ook dat soort spul voor vergelijkbaar onderzoek. Dit: GRIFFON scheurdetectie - chemische artikelen - Bedrijfs- & Werkplaatsinrichting - Producten
 
ik gebruikte bij mijn vorige werkgever ook dat soort spul voor vergelijkbaar onderzoek. Dit: GRIFFON scheurdetectie - chemische artikelen - Bedrijfs- & Werkplaatsinrichting - Producten
Wij gebruikte hetzelfde maar dan van MATCON.
Was in die tijd aardig geleveld als NDO'er. Penetrant onderzoek, magnetisch onderzoek, radiografie, lasonderzoek met ultrasoon geluid (zowel handmatig als met TOFD / phased Array voor de kenner O-)) Echt wel hele gave jobjes wereldwijd gehad!

Inmiddels alweer aardig wat jaartjes werkzaam als wettelijk inspecteur drukapparatuur zoals het zo netjes heet. Werk nu bij het voormalige stoomwezen. Zal sommige vast wel wat zeggen, ze waren namelijk niet altijd de makkelijkste partij.. :XB|
 
Ik heb veel gehad van jullie hulp dus bij deze wat foto's van start en eindresultaat. Morgen de boel inleveren en de week er op kan ik los op Almeria. Ik zal daar wel een foto maken dat ie niet op een aanhanger staat.😉
 

Bijlagen

  • 20221113_132533.jpg
    20221113_132533.jpg
    472,6 KB · Weergaven: 39
  • 20230310_130106.jpg
    20230310_130106.jpg
    395,2 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Ik wacht even de vreetdoppen af die ik heb besteld uit de US. Bij controle bougies blijkt 1 bougie compleet rond te zijn gedraaid (bij de zeskant, waar de bougiedop op moet). Hopelijk krijg ik hem met zo'n speciale dop er nog af. Als dat is gelukt, komen er 4 nieuwe iridium bougies in, nieuwe remschijven voor (en dus ook nieuwe blokken?) en een nieuwe ketting. Ik twijfel of de ketting wel echt af is... er zitten wat strakke en losse punten in (als ik de speling controleer). En op de losse stukken kan ik net het achterwiel raken als ik de ketting naar de zijkant druk. Maar het achter tandwiel beweegt dan ook mee (hoort zo te zijn op een GSXR?). Of teveel speling op het tandwiellager?
 
Als ik al je Posts zo een beetje lees, lijkt het me misschien handig dat je je motor naar iemand brengt die er iets meer kijk op heeft/verstand van heeft?? Je gaat straks met 200+ over het circuit jagen met dat ding. Dan zou ik niet met zoveel vraagtekens rond willen rijden..
 
Zoals beloofd en foto zonder aanhanger en spanbandjes. De eerste 3 sessies zitten er op in Almeria. Gelukkig na de pauze in een snellere groep gezet. Het regende gvd hier net wel. Dus we slaan even een sessie over.
Hoeveel kilo's stickers zit daar wel niet op? :+

Veel plezier daar!
 
Die extra kilo's aan stickers met mijn gewicht gewicht geen hol uit. Ik ben sportief corpulent zeg maar:)

Gewicht geen idee wel dat het heel veel uur plakken is geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Vandaag wel wat gezeik. Bout van mijn schakelpedaal was los getrild. Dit vastgedraaid met loctite.

Vervolgens bleef ik met de laars achter de schetsplat hangen. Met een grote moersleutel dit uiteinde omgebogen.

Mijn band was helemaal naar de klote na 6 sessies. Bleek dat de demping achter niet goed stond. Ook zat er een groot verschil in mijn bandenspanningsmeter En die van een ander. Zit nu een nieuwe achterband op. Dus morgen even kijken hoe het slijt en wat de temperatuur is. Wel 2 seconden sneller als een dag eerder maar dus geen tof gevoel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan