racen op een pc40 / pc37 2017

Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst met mijn pc40 gereden. Hierbij merkte ik dat de motor erg fel reageert bij een verandering van het gas. Een behoorlijk aan/uit effect. Waar zou ik dit moeten zoeken?
 
Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst met mijn pc40 gereden. Hierbij merkte ik dat de motor erg fel reageert bij een verandering van het gas. Een behoorlijk aan/uit effect. Waar zou ik dit moeten zoeken?
Zit er een power commander in?
 
Zit er een power commander in?

Nee, de motor is wat dat betreft standaard. En het liefst zoek ik een acceptabele oplossing zonder pc.
Is er bij het gaskleppenhuis wat af te stellen? De gaskabel zijn namelijk vervangen, wellicht dat daar wat fout is gegaan.
 
Naar mijn weten kan je daar niets afstellen. Los daarvan is dat gasklephuis een pain in the ass om er af te krijgen.

Bij GSXR'en met een "gas uit \ aan reactie" is het de TPS sensor die bijgesteld moet worden. Bij een 600RR heb ik hier nog nooit last van gehad. Een slappe ketting, maar dat lag aan de ketting spannen. Geeft een beetje hetzelfde effect.
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn weten kan je daar niets afstellen. Los daarvan is dat gasklephuis een pain in the ass om er af te krijgen.

Bij GSXR'en met een "gas uit \ aan reactie" is het de TPS sensor die bijgesteld moet worden. Bij een 600RR heb ik hier nog nooit last van gehad. Een slappe ketting, maar dat lag aan de ketting spannen. Geeft een beetje hetzelfde effect.

I know, been there. Anyway, thnkx. Ik zal die TPS en ketting eens controleren.

@Robinsoncruisejeweg goed om te weten.
 
Heeft iemand nog een racekuip set voor mogen 05-06 liggen? Topkuip is wel op zijn eind bij mij na de grindbak.
 
Beste medereeeeezzeerssss :]

Ik zou graag een extra radiateur(zo'n pizzapunt) op mijn cbr plaatsen maar lees op meerdere site's/fora dat dit niet gaat met de originele uitlaatbochten(door de pijpjes die 2 uitlaten met elkaar verbinden?).

Nu is mij de akrapovic/yoshimura/Arrow/blabla bochten variant net wat te duur voor die paar pk's die je er misschien mee wint mits goed afgesteld.

Als iemand een goed alternatief weet of een set uitlaatbochten te koop heeft(niet origineel) laat het me weten!

(ook een power commander o.i.d. is welkom(eneenpizzaradiateurook))


:W
 
Beste medereeeeezzeerssss :]

Ik zou graag een extra radiateur(zo'n pizzapunt) op mijn cbr plaatsen maar lees op meerdere site's/fora dat dit niet gaat met de originele uitlaatbochten(door de pijpjes die 2 uitlaten met elkaar verbinden?).

Nu is mij de akrapovic/yoshimura/Arrow/blabla bochten variant net wat te duur voor die paar pk's die je er misschien mee wint mits goed afgesteld.

Als iemand een goed alternatief weet of een set uitlaatbochten te koop heeft(niet origineel) laat het me weten!

(ook een power commander o.i.d. is welkom(eneenpizzaradiateurook))


:W
Ik ben toevallig met andere koelers bezig pas te maken. Daardoor heb ik mijn oude Febur olie koeler over. Als je interesse hebt hoor ik het wel.
 
Oliekoeler is een goede optie.
Weet je ook de oorzaak waarom je cbr te warm wordt?
Een extra koeler is natuurijk heel mooi, maar kan ook symptoombestrijding zijn...

Fan eraf? Die snap ik even niet 🙈
Oliekoeler goed idee nog niet eens aan gedacht.👍

Weet ook niet of het perse nodig is, maar laatst op assen komt de temp niet onder de 95 graden. Parc ferme loopt ie op tot 110+ maar dit is logisch als je de baan afkomt, zet hem dan wel altijd gelijk uit. Buiten temperatuur was toen +/- 16 graden.

Nu gaan we volgend jaar naar alcarras/ecuyers, en ben ik bang dat hij daar met 25/30 graden+ buiten temperatuur te heet wordt.. Of zie ik hier beren op de weg?

Koelsysteem al meerdere malen ontlucht volgens WPH, kan ik nog iets meer doen?
 
Fan eraf? Die snap ik even niet 🙈
Oliekoeler goed idee nog niet eens aan gedacht.👍

Weet ook niet of het perse nodig is, maar laatst op assen komt de temp niet onder de 95 graden. Parc ferme loopt ie op tot 110+ maar dit is logisch als je de baan afkomt, zet hem dan wel altijd gelijk uit. Buiten temperatuur was toen +/- 16 graden.

Nu gaan we volgend jaar naar alcarras/ecuyers, en ben ik bang dat hij daar met 25/30 graden+ buiten temperatuur te heet wordt.. Of zie ik hier beren op de weg?

Koelsysteem al meerdere malen ontlucht volgens WPH, kan ik nog iets meer doen?

Al een 2 bar radiator dop geplaatst ? Ik heb/had hetzelfde probleem met de PC37. Voordat ik meer rigoureuze stappen neem is dat mijn eerste keuze. Als het mee zit hoop ik maandag te weten of het heeft gewerkt. En anders idd een oliekoeler erop.
 
Al een 2 bar radiator dop geplaatst ? Ik heb/had hetzelfde probleem met de PC37. Voordat ik meer rigoureuze stappen neem is dat mijn eerste keuze. Als het mee zit hoop ik maandag te weten of het heeft gewerkt. En anders idd een oliekoeler erop.
Daarmee verlaag je geen temparatuur, je verhoogd alleen je kookpunt.
 
Fan eraf? Die snap ik even niet 🙈
Oliekoeler goed idee nog niet eens aan gedacht.👍

Weet ook niet of het perse nodig is, maar laatst op assen komt de temp niet onder de 95 graden. Parc ferme loopt ie op tot 110+ maar dit is logisch als je de baan afkomt, zet hem dan wel altijd gelijk uit. Buiten temperatuur was toen +/- 16 graden.

Nu gaan we volgend jaar naar alcarras/ecuyers, en ben ik bang dat hij daar met 25/30 graden+ buiten temperatuur te heet wordt.. Of zie ik hier beren op de weg?

Koelsysteem al meerdere malen ontlucht volgens WPH, kan ik nog iets meer doen?
Koppakking misschien lek?

Heb exact hetzelfde gehad, bleek uiteindelijk heel licht te lekken bij mij.
 
Koppakking misschien lek?

Heb exact hetzelfde gehad, bleek uiteindelijk heel licht te lekken bij mij.

Zou kunnen.. Hoop van niet natuurlijk.

Motor heeft geen blauwe pluimen wat op een lekke koppakking zou wijzen, koelvloeistof is ook helder en niveau blijft gelijk.
 
Fan eraf? Die snap ik even niet 🙈
Oliekoeler goed idee nog niet eens aan gedacht.👍

Weet ook niet of het perse nodig is, maar laatst op assen komt de temp niet onder de 95 graden. Parc ferme loopt ie op tot 110+ maar dit is logisch als je de baan afkomt, zet hem dan wel altijd gelijk uit. Buiten temperatuur was toen +/- 16 graden.

Nu gaan we volgend jaar naar alcarras/ecuyers, en ben ik bang dat hij daar met 25/30 graden+ buiten temperatuur te heet wordt.. Of zie ik hier beren op de weg?

Koelsysteem al meerdere malen ontlucht volgens WPH, kan ik nog iets meer doen?
Al eens een nieuwe kvs-dop geplaatst?? Bij mij was het rubber in de dop aangevreten waardoor hij iets kon lekken. Nek vd radiator netjes weer schoon gemaakt met hele fijne schuurwol, en daarna een nieuwe dop geplaatst en het euvel was bij mij verholpen... Wat ook nog wel eens kan, is dat je na het zelf vervangen vd koelvloeistof nog een luchtbel in het systeem hebt zitten. De CBR is eigenlijk maar op een manier goed te ontluchten, en dat is met het voorwiel omhoog. Ik zelf zet hem altijd op mijn brug met het voorwiel en pomp die dan zo hoog mogelijk. vervolgens laat je de motor een keer naar links en een keer naar rechts zakken waardoor je alle lucht naar de radiator laat lopen. Dan navullen en net zo lang herhalen tot er geen lucht meer vrij komt. Is wel handig om dit met zijn tweeën te doen...
 
Wat bij mijn PC37 ook een paar graden verschil maakte was engine ice ipv de std koelvloeistof.

Voor zij die races rijden is het geen optie. Dan moet er normaal water in. En geen vorm van een koelvloeistof.

Overigens vraag ik me af in hoeverre je die claim kunt doen. Er zijn nogal wat variabelen die van invloed zijn. Die moet je allemaal uitsluiten om tot deze conclusie te komen. Wind mee of tegen kan al een paar graden schelen.
 
Voor zij die races rijden is het geen optie. Dan moet er normaal water in. En geen vorm van een koelvloeistof.

Overigens vraag ik me af in hoeverre je die claim kunt doen. Er zijn nogal wat variabelen die van invloed zijn. Die moet je allemaal uitsluiten om tot deze conclusie te komen. Wind mee of tegen kan al een paar graden schelen.
Doe dit vooral niet! Gooi er in dat geval louter demi water in
 
Al een 2 bar radiator dop geplaatst ? Ik heb/had hetzelfde probleem met de PC37. Voordat ik meer rigoureuze stappen neem is dat mijn eerste keuze. Als het mee zit hoop ik maandag te weten of het heeft gewerkt. En anders idd een oliekoeler erop.

Ik heb dus een Febur 2.0 bar KVS dop geplaatst en de standaard KVS vloeistof vervangen door demiwater met Motul Mocool. Op Zandvoort met regenachtig weer tijdens de laatste ZAC race en een buitentemperatuur van rond de 14 graden is de engine niet boven 92 graden gekomen. Nu is dit geen goede maat staaf gezien de natte/half natte condities, maar het geeft wel een indicatie. Een goed gesloten systeem dat goed is ontlucht kan al een heel verschil opleveren. Als het dan nog niet goed is, dan is het tijd verder te kijken en grotere stappen te nemen.
 
Op assen met 25 graden buiten bleef de water temparatuur op 72 graden na 20 minuten rijden. Dit is met een febur olie koeler en hrc thermostaat ( opent bij 60 graden), en gewoon water.
 
Terug
Bovenaan Onderaan