Racen op een ZX6R (alle jaren)

Dankjewel. Probeer altijd de motor zo goed mogelijk te onderhouden, sleutel zelf al jaren aan motoren. Tandwiel zal ik aanpassen en de vering ook. De remklauwen zijn al op de post 👌
Top! De rempomp is al een radiale zie ik dus kun je ook lekker mee vooruit.

Vering afstellen/upgraden en gaan met die banaan!
 
Dankjewel. Probeer altijd de motor zo goed mogelijk te onderhouden, sleutel zelf al jaren aan motoren. Tandwiel zal ik aanpassen en de vering ook. De remklauwen zijn al op de post 👌

Als je dan toch de achtershock er onderuit hebt, dan zou ik hem terug plaatsen met een ring van zo'n 3mm extra erbij onder.

Dan gaat die scherper sturen.
 
Na een hoop schoonmaakwerk ben ik helaas toch tot de conclusie gekomen dat de oude ketting zijn beste tijd wel gehad heeftB|. 4 schakels zitten behoorlijk vast en bewegen alleen met een hoop kracht(ketting is ook zo'n 27000 km oud en was erg smerig toen ik de motor kocht)

Nu heb ik hier al het een en ander gelezen over tandwielverhoudingen, maar wat raden jullie aan? De motor heeft nog wel een kenteken, maar zal vooral op het circuit gebruikt worden.
 
Na een hoop schoonmaakwerk ben ik helaas toch tot de conclusie gekomen dat de oude ketting zijn beste tijd wel gehad heeftB|. 4 schakels zitten behoorlijk vast en bewegen alleen met een hoop kracht(ketting is ook zo'n 27000 km oud en was erg smerig toen ik de motor kocht)

Nu heb ik hier al het een en ander gelezen over tandwielverhoudingen, maar wat raden jullie aan? De motor heeft nog wel een kenteken, maar zal vooral op het circuit gebruikt worden.

Beetje afhankelijk van welke banen je rijdt...🤔
Over het algemeen kom je met -1 voor of +2 achter wel redelijk goed uit de voeten 🙂
 
Oke duidelijk! Ik denk dat de circuirs vnl mettet zolder assen en zandvoort zullen wezen. Kan iemand mij ook vertellen wat de standaard verhouding is van mijn fiets, ik weet namelijk niet of de verhouding van deze fiets al eens is aangepast:?

Edit: wph geeft 15 om 40 op als standaard verhouding. Dus dat word een 14:42 voor de nieuwe set. Kan ik voor de
kettinglengte gewoon de sfandaard lengte aanhouden?
 
Laatst bewerkt:
Zojuist alvast even navraag gedaan of de tabnwielverhouding 14/42 te krijgen is... dit kon volgens de winkel wel, echter is het dan geen jt voortandwiel met rubberdemping maar een esjot tandwiel waar geen rubber demping op zit? weet iemand of dit uitmaakt?:?
 
Zojuist alvast even navraag gedaan of de tabnwielverhouding 14/42 te krijgen is... dit kon volgens de winkel wel, echter is het dan geen jt voortandwiel met rubberdemping maar een esjot tandwiel waar geen rubber demping op zit? weet iemand of dit uitmaakt?:?
maakt naar mijn weten geen moer uit
 
Ik rijd ook altijd met voortandwiel zonder rubberen demping, nooit iets gemerkt kwa slijtage oid.

Scheelt schijnbaar wel als je een aluminium achtertandwiel neemt (kwa roterend gewicht)
Klopt, alu kettingwiel is lichter maar slijt mega hard.

Er zijn ook hybride kettingwielen, met een alu hart en een stalen kettingrad.

Maar goed die paar gram meer of minder maakt mij niet uit.
 
Zojuist alvast even navraag gedaan of de tabnwielverhouding 14/42 te krijgen is... dit kon volgens de winkel wel, echter is het dan geen jt voortandwiel met rubberdemping maar een esjot tandwiel waar geen rubber demping op zit? weet iemand of dit uitmaakt?:?

De rubberdemping is alleen om het kettinggeluid te verminderen.. komt wat ten goede aan de rij beleving zeggen ze dan.... maakt voor het circuit dus niks uit..
 
@ChrisO bedankt voor je antwoord. Ik heb de kettingset inmiddels binnen en eronder gezet. Maakt toch een heel verschil.
Wat ik mij nog afvraag is alleen... in het wph staat dat er op het draadeind van de tandwieldrager een niet permanent borgmiddel moet worden aangebracht.
Het lijkt alleen zo te zijn dat deze wordt aangebracht aan de kant van de tandwieldrager, of is het aan te raden de moeren van het tandwiel ook te voorzien van borgmiddel? en zo ja, welke gebruiken jullie hiervoor?
 
@ChrisO bedankt voor je antwoord. Ik heb de kettingset inmiddels binnen en eronder gezet. Maakt toch een heel verschil.
Wat ik mij nog afvraag is alleen... in het wph staat dat er op het draadeind van de tandwieldrager een niet permanent borgmiddel moet worden aangebracht.
Het lijkt alleen zo te zijn dat deze wordt aangebracht aan de kant van de tandwieldrager, of is het aan te raden de moeren van het tandwiel ook te voorzien van borgmiddel? en zo ja, welke gebruiken jullie hiervoor?

Origineel zit het achterkettingwiel vast met borgmoeren, deze hoeven inprincipe niet extra geborgd worden... als ze al een paar keer gebruikt zijn raad ik wel aan om ze misschien te vervangen (kosten ook de wereld niet).

Het voorkettingwiel word gewoon geborgd door het borgplaatje even om te slaan aan een of twee zijdes. Kan je makkelijk meerdere keren gebruiken. (Ook deze plaatjes liggen vaak bij de dealers op voorraad, mocht ie kapot zijn.)
 
Bedankt voor je reactie. Boutjes zitten er inmiddels op en het voortandwiel is inderdaad geborgt hoe je het had beschreven :t Nu alleen nog even langs hyperpro voor het controleren van de vering en dan staat die er klaar voor
 
15846477397385591319995781827438.jpg

Weet iemand waar in de gele en de witte draad op moet aansluiten?
Groen en bruin zijn plus en min.
Helaas kan ik op google dit niet vinden.
 
Ik zou denken 1 voor snelheidsmeter en 1 voor de versnelling.

In de ecu zit ook een mapping per versnelling dus er zal ook daar een signaaldraad voor zijn
 
Chris zegt -1 voor of +2 achter

-1 voor en +2 achter heb ik vaker gehoord maar lijkt me wel erg veel verschil?
@Sender : ik heb dit ook op de mijne. Heb ermee gereden op Zandvoort en Ecuyers en vond het daar erg prettig, vond het met uitkomen bochten een stuk beter dan origineel. Heb er nog geen ervaring mee op Zolder of Assen (heb voor het laatst in 2006 op Assen gereden en dat was pas mijn 2e keer).
 
Kreeg vorig jaar in Zandvoort een zwarte vlag vanwege te veel geluid. Nu heb ik mijn demper opnieuw laten vullen met demperwol (was geen overbodige luxe). Ben bang dat het nog niet genoeg zal zijn. Dus wil mijn kuipen aan de binnenkant voorzien van dempend materiaal. 3 vragen hierover:
  • Welk materiaal kan ik hiervoor het beste gebruiken (brandveilig)?
  • Doe je dit dan alleen in de topkuip en onderkuip?
  • pak je de inlaat ook aan? En zo ja met wat?
betreft een ZX6R uit 2003 overigens. Alvast bedankt voor de reactie(s)
 
Kreeg vorig jaar in Zandvoort een zwarte vlag vanwege te veel geluid. Nu heb ik mijn demper opnieuw laten vullen met demperwol (was geen overbodige luxe). Ben bang dat het nog niet genoeg zal zijn. Dus wil mijn kuipen aan de binnenkant voorzien van dempend materiaal. 3 vragen hierover:
  • Welk materiaal kan ik hiervoor het beste gebruiken (brandveilig)?
  • Doe je dit dan alleen in de topkuip en onderkuip?
  • pak je de inlaat ook aan? En zo ja met wat?
betreft een ZX6R uit 2003 overigens. Alvast bedankt voor de reactie(s)
Zelf hetzelfde bouwjaar, nog geen echte problemen met geluid gehad. 1x rode vlag gehad omdat ik in een te lage versnelling het rechte stuk op kwam en vanwege inhalen ook direct rechts langs de paal kwam. Met Sebring demper.

Meest toegepast wordt noppenschuim van de bouwmarkt, bij voorkeur de zelfklevende variant voor makkelijk installeren. Wordt meestal in de topkuip en zijkuipen toegepast. Dus gewoon waar ruimte is.

Een sportluchtfilter (K&N, BMC enz) kunnen meer geluid maken dan origineel. Dus misschien het origineel toepassen.
MWR heeft speciale luchtfilters die geluid reduceren en tegelijkertijd prestaties verbeteren, maar die hebben ze volgens mij niet voor dit model.
Evt goed de inlaat bekijken en zorgen dat het allemaal goed aansluit, dus geen lekken. Evt aftapen.
 
Zelf hetzelfde bouwjaar, nog geen echte problemen met geluid gehad. 1x rode vlag gehad omdat ik in een te lage versnelling het rechte stuk op kwam en vanwege inhalen ook direct rechts langs de paal kwam. Met Sebring demper.

Meest toegepast wordt noppenschuim van de bouwmarkt, bij voorkeur de zelfklevende variant voor makkelijk installeren. Wordt meestal in de topkuip en zijkuipen toegepast. Dus gewoon waar ruimte is.

Een sportluchtfilter (K&N, BMC enz) kunnen meer geluid maken dan origineel. Dus misschien het origineel toepassen.
MWR heeft speciale luchtfilters die geluid reduceren en tegelijkertijd prestaties verbeteren, maar die hebben ze volgens mij niet voor dit model.
Evt goed de inlaat bekijken en zorgen dat het allemaal goed aansluit, dus geen lekken. Evt aftapen.

Thanks. Dan ga ik maar eens langs de Praxis hier op de hoek. Zullen het vast wel hebben. Originele luchtfilter zal ik dan moeten bestellen. Zit nu een K&N in
 
Thanks. Dan ga ik maar eens langs de Praxis hier op de hoek. Zullen het vast wel hebben. Originele luchtfilter zal ik dan moeten bestellen. Zit nu een K&N in
Gamma heeft iig zelfklevend.

Wellicht dat je met absorberend schuim al een eind komt. Racekuipen hebben een beetje de eigenschap om als klankkast te fungeren.

Zeker als je demper al opnieuw gevuld is zal het al een stuk schelen. Tenzij je een heel korte demper hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan