Racen: wat kost het?

Sonic

MF veteraan
27 feb 2003
2.641
3
Het lijkt me ook erg leuk het circuit op te gaan. Een circuitfiets heb je al voor rond de 3 a 4 duizend euro (zoals bijv. de gixxer 600 van het piccie).

Maar wat kost een seizoen racen ongeveer?
Oh ja, en hoe is het gesteld met het onderhoud? Moet je zo ongeveer een motogp monteur zijn om hem een seizoentje rijdende te houden?

24287.jpg
 
Om te beginnen: racen is niet goedkoop!

In andere topics wordt een aardige opsomming gegeven van de kosten. En voor wat betreft kennis en techniek: stel vragen! (vooral op de paddock)
Alle vragen en problemen waar jij mee zit hebben alle andere coureurs ook gehad, en daar kan je natuurlijk veel van leren. Wat je zeker zelf moet kunnen/leren: remblokken wisselen, wielen wisselen, remvloeistof vervangen, olie peilen en je vering/demping afstellen.
 
duur...
rijden op de openbare weg is ook duur... zitten weer andere kosten aan.
wat mij wel opvalt is de hoeveelheid geld die je kwijt bent aan lidmaatschappen, inschrijfgelden, keuringen en meer van dat soort zaken...
 
Op www.circuitgids.nl lees ik beknopt:

Op het circuit ben je niet verzekerd. Er is geen enkele verzekeringsmaatschappij die dit dekt.

Zandvoort dit jaar:

Een kennis belt voor het rijden met z'n verzekeringsagent.

"ik wil een dagje rijden op Zandvoort, maar doe dit alleen als ik volledig gedekt ben."
(onder het mom van een rijvaardigheidstraining, is wat ik vermoed!!!!)

Verzekeringsagent:
"geen probleem. wij dekken je schade."

Oke, hij gaat dus rijden op Zandvoort.

Je raad het al. Na een paar rondjes onderuit. 4500 euro schade. verzekering keert uit...


hmmmmmzzzz.... :P

Iemand interesse in de naam van de betrokken verzekeringsmaatschappij?
 
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk tijdens de TOMS cursus zijn gebeurd. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die dat dekken omdat er geen tijdmeting en geen vrij rijden is.

Echter: zodra er sprake is van tijdmeting of vrij rijden, dan ben je gewoon onverzekerd. Wil je toch racen en verzekerd zijn: ga lekker op de Nordschleife rijden. Da's officieel een openbare (tol)weg, met veel routebegeleidingsstrips 8-)
 
Haha, de tip voor goedkoop racen is dus: ga naar de nordschleife! :)
 
Bij Unive ben je wel verzekerd bij een "circuitdag" waar "geen" tijdwaarneming word gebruikt en "geen" wedstrijdverband.

Racen kost veel geld,op straat rijden is ook niet bepaald goedkoop als je zo'n 10/15000 km per jaar rijd.Dat is ongeveer 700/750 liter benzine en dat is dan ruim..........ehhhhhhhhhhhhh 800 euro......zoiets.
2/3 achterbandjes 2 voorbandjes........enne nog wat onderhoudskosten en nog wat van dat ;)
Er zijn er genoeg die een vette 1000/1500 euro overmaken aan een verzekeringsmaashappij ieder jaar :Z .Wegenbelasing is niet veel maar komt er wel bij.
Dit zijn zeker 8/9 circuitdaagjes ;) per jaar *D ,alleen al voor die dit dokken aan hun verzekering.

Reken maar eens uit wat straatrijden voor jezelf kost en vergelijk dit met circutrijden(8/10 maal per jaar).

Ik zou zelfs liefst heel veel gaan circuitrijden maar een lekker ritje op de weg vind ik nog steeds heelijk ontspannend,oja'mijn kosten zijn veel lager dan het voorbeeld hierboven wat betreft straatrijden.

Oja'en dan nog de mogelijke prenten die op de deurmat kunnen vallen :(
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen: Als je twijfeld gewoon doen!! Super gaaf en een prachtige leerschool. Eigenlijk moet je 2 jaar rijden, 1 jaar voor de ervaring op te doen en het 2e voor de competitie. (En nog een hoop jaar er achter aan!)

Per 2 races: Set banden (boven de 25 graden: per race weekeind)
Brandstof: als al berekend
Glasfiber/keflar racedelen: € 650,= (kun je na een val repareren)
Andere veren (hard nodig!): € xxx,=
Open uitlaat en afstellen: € xxx,=
Onderdelen (slijtage en val): € xxx,=
Kleding, 2x racepak, 2x handschoenen, 2x laarzen, 2x helm: € xxxx,=
(Je valt wel eens in de training en dan wil je daarna weer door!)
Racelicentie: € xxx,=
Startgelden: € xxx,=
Trainingen: € xxx,=
Slaapplaats (tent, caravan, hotel): € xxx,=
Eten en drinken tijdens het weekeinde: € xxx,= (Drinken kan oplopen!)
Een garantie: Je gaat vallen: € xxx,= (maar komt goed!)

Ik gok ongeveer op 8.000,= á 12.000,= Pl€uro's voor een jaar, zonder de fiets.
Kortom een hele hoop kosten, maar VEEL MEER LOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Echt doen, betaald zich terug!
 
Terug
Bovenaan Onderaan