Racepak met airbags. Wie rijdt er hier mee?

Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik heb alleen nog een vraagje, hoe gaat het nou in zijn werking met het pak? nadat je gevallen bent en de airbag is af gegaan?
En dan niet 20 sec na de valpartij! maar als je klaar bent voor die dag, Moet je het pak nu echt opsturen?

Daar ben ik wel benieuwd naar.

Gr Steve
 
De reden waarom ik dit topic opende, was dat ik bang was voor een sleutelbeenbreuk. Helaas is het me dus maandag overkomen op circuit Zandvoort, door een val van de motor. Had uiteraard geen airbag vest of pak aan.

Als ik het goed begrijp, heb je dus echt een volledig airbag pak nodig om dit te vermijden ipv enkel een vest? Of zijn er ook vesten die de zelfde sleutelbeen bescherming bieden?
 
Da's minder -O- maar troost je,velen zijn je voor gegaan.
Tja protectie tegen sleutelbeen breuken?
Als zelf motogp coureurs nog regelmatig (Dany Pedrosa b.v.) oplopen dan denk ik van niet :N
Je kunt overwegen om te stoppen met circuitrijden :')
Wat mij destijds,vooral tussen de oren,geholpen heeft,was het volgen van een goede cursus.
Daar vroeg ik ,in mijn geval,hoe men het best highsiders kon voorkomen.
Ik heb destijds mijn rijstijl enorm aan moeten passen,vooral om de fiets zo veel mogelijk recht houden.
Snel ben ik ,nog steeds niet,maar blijf,tot nu (6 jaar) toe wel zitten :t
full

Als jou nivo en snelheid hoger ligt,heb je hier uiteraard weinig aan :)
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd nu sinds juli vorig jaar, maar. En rijd op een oude gsxr 750 uit 99 1:58 op Assen. Niet belachelijk snel, maar ook niet langzaam. Voor crashes maakt het ook niet uit hoe snel je rond gaat. Het asfalt is altijd hard:)

Ik zou eigenlijk een vest willen hebben die dezelfde opgeblazen vorm hebben als de dianese airbagsuits. Ben ze alleen nog niet tegen gekomen. Een dianese pak met airbag van 2500e heb ik het geld niet voor over.
 
Ik rijd nu sinds juli vorig jaar, maar. En rijd op een oude gsxr 750 uit 99 1:58 op Assen. Niet belachelijk snel, maar ook niet langzaam. Voor crashes maakt het ook niet uit hoe snel je rond gaat. Het asfalt is altijd hard:)

Ik zou eigenlijk een vest willen hebben die dezelfde opgeblazen vorm hebben als de dianese airbagsuits. Ben ze alleen nog niet tegen gekomen. Een dianese pak met airbag van 2500e heb ik het geld niet voor over.

Ikzelf vond het vooral belangrijk wat de oorzaak van mijn laatste val was (was eerder gevallen en de oorzaken waren duidelijk)deze keer niet echt.
Banden,asfalt,oververmoeidheid,te plat etc??
Dit om een volgende keer,zoveel mogelijk, te voorkomen.
Voorkomen is beter als genezen :t ,maar als je het gaat zoeken in middelen die jouw fouten moeten "opvangen"(die je niet wil of kunt betalen) je zelf niks aan je eigen rij kwaliteiten wil gaan ontwikkelen,wens ik je veel succes :Y
 
De reden waarom ik dit topic opende, was dat ik bang was voor een sleutelbeenbreuk. Helaas is het me dus maandag overkomen op circuit Zandvoort, door een val van de motor. Had uiteraard geen airbag vest of pak aan.

Als ik het goed begrijp, heb je dus echt een volledig airbag pak nodig om dit te vermijden ipv enkel een vest? Of zijn er ook vesten die de zelfde sleutelbeen bescherming bieden?

Ik denk dat geen enkel pak je sleutelbeen echt beschermd. Volgens mij ligt de focus veel meer op “essentiele” delen van het lichaam: rug, nek, borst. Een gebroken sleutelbeen wordt toch vaak gezien als “balen joh, gelukkig heb je niks ernstigs, even 6 weken rustig aan doen”. (Of gewoon over 2 dagen weer racen als je Lorenzo heet ;) )

P.S Ik was maandag op zandvoort; dikke complimenten voor je gave motor. Ik heb overwogen om een soortgelijke SRAD te bouwen maar uiteindelijk voor een simpelere oplossing gekozen. Hopelijk zijn de vering en andere speciale onderdelen van je fiets goed uit de crash gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat geen enkel pak je sleutelbeen echt beschermd. Volgens mij ligt de focus veel meer op “essentiele” delen van het lichaam: rug, nek, borst. Een gebroken sleutelbeen wordt toch vaak gezien als “balen joh, gelukkig heb je niks ernstigs, even 6 weken rustig aan doen”. (Of gewoon over 2 dagen weer racen als je Lorenzo heet ;) )

P.S Ik was maandag op zandvoort; dikke complimenten voor je gave motor. Ik heb overwogen om een soortgelijke SRAD te bouwen maar uiteindelijk voor een simpelere oplossing gekozen. Hopelijk zijn de vering en andere speciale onderdelen van je fiets goed uit de crash gekomen.

Dat laatste en nieuwste Dainese D-air race pak heeft grotere air zones en moet dit deels wel kunnen voorkomen.
Ook de AGV pista R help hierbij doordat schijnbaar de zijkanten van de helm omhoog lopen heb je minder kans op sleutelbeen breuken! Hoe dat help weet ik ook niet maar werd mijn verteld in de D store in Italië.
 
Da's minder -O- maar troost je,velen zijn je voor gegaan.
Tja protectie tegen sleutelbeen breuken?



Psst Harrie, je gulp stond nog open zag ik :+

Ik viel 2 jaar geleden uit m'n busje op Brno ,had nog geen meter gereden.Viel recht op m'n sleutelbeen.Kwam goed ermee weg bedoel iets breken kan altijd zolang het mijn nek maar niet is.

Kan je het tegengaan met de airbag, denk het niet de WSBK/GP rijders blijven ook van alles breken in hun peperdure airbag pakken.
 
Laatst bewerkt:
Psst Harrie, je gulp stond nog open zag ik :+

Ik viel 2 jaar geleden uit m'n busje op Brno ,had nog geen meter gereden.Viel recht op m'n sleutelbeen.Kwam goed ermee weg bedoel iets breken kan altijd zolang het mijn nek maar niet is.

Kan je het tegengaan met de airbag, denk het niet de WSBK/GP rijders blijven ook van alles breken in hun peperdure airbag pakken.

:$ waar jij allemaal op let,viespeuk :P :+
 
Dat laatste en nieuwste Dainese D-air race pak heeft grotere air zones en moet dit deels wel kunnen voorkomen.
Ook de AGV pista R help hierbij doordat schijnbaar de zijkanten van de helm omhoog lopen heb je minder kans op sleutelbeen breuken! Hoe dat help weet ik ook niet maar werd mijn verteld in de D store in Italië.
als je hoofd de grond raakt bij omrollen of zo ,drukt je helm op je schouder en kan je sleutelbeen breken dit kan voorkomen worden met een nekbrace ;)
 
Zelf rij ik sinds 2012 met pakken met geïntegreerde airbag. Mijn eerste pak ging niet af bij het crashen dus dat was een kleine domper, en daarnaast konden de sensordraden die door het pak liepen vervelend in de weg zitten (als je naast je motor hangt en er knelt een draad in je knieholte kan dat zeer vervelend zijn).

Sinds vorig jaar rijd ik met de Dainese D-Air airbagpakken en deze zitten echt perfect. Je merkt bij het dragen geen verschil ten opzichte van een pak zonder airbag. De pakken zijn wel iets zwaarder, maar ik merk geen verschil tijdens het rijden en het heeft me al heel veel leed bespaard met het crashen :Y

Ik kan de Dainese D-Air pakken dus aan iedereen aanraden. Een nadeel zou je de prijs kunnen noemen, maar dit is uiteraard afhankelijk van je budget. Je kunt ze op maat laten maken, maar bij mij zat een standaardconfectiemaat gewoon goed en ik heb niet de standaard afmetingen uit de maattabellen. Ga het pak eens passen bij een grote zaak en overleg daar of maatwerk nodig is. Ik gebruik mijn pakken zeer intensief en ik heb nog geen nadeel kunnen ontdekken. Uiteraard moet je je pak wel opladen om het zijn werking te kunnen laten hebben en de aansluiting voor het oplaadsnoer is soms even zoeken, maar dat is dan ook alles.

Ik heb zelf de Dainese D-Air Mugello R en dit is wel een van de duurdere pakken, maar de airbag loopt hier wat verder door en door mijn eigen crashervaringen vind ik het zelf elke euro waard.

Hopelijk kun je iets met mijn ervaringen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Is het nog altijd zo dat je het pak, na een crash, moet opsturen voor inspectie/ reparatie? Ik begreep dat het weken kan duren voordat je het pak dan weer terug hebt. Dan heb ik het nog niet over de extra (reparatie) kosten. Als ik voor mijzelf spreek wil ik best het bedrag neerleggen, maar om vervolgens met extra kosten te komen zitten (waar je zo een nieuw airbackvest kan kopen) pas ik dan een beetje voor. Of zie ik dit verkeerd?

Mvg,
 
Er stond bij msl cup cpz een jongen met een bandenbus , die claimde dainese gecertificeerd ter plekke nieuwe zak te kunnen monteren .

Hoe hij heet weet ik niet.
 
Zijn er hier ook mensen die met het Alpinestars airbag systeem ervaring hebben?

Volgens mij zijn er voor circuitpakken eigenlijk maar 2 opties. Dainese en Alpinestars. Of mis ik een systeem? De Alpinestars lijkt meer bescherming te geven.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier ook mensen die met het Alpinestars airbag systeem ervaring hebben?

Volgens mij zijn er voor circuitpakken eigenlijk maar 2 opties. Dainese en Alpinestars. Of mis een systeem? De Alpinestars lijkt meer bescherming te geven.

Oud topic, is bekend. Maar heeft ondertussen iemand ervaring met het airbag pak van Alpinestars?
 
Oud topic, is bekend. Maar heeft ondertussen iemand ervaring met het airbag pak van Alpinestars?

Ik heb er vorige week 1 van Alpinestars gekocht. Dit, om een aantal redenen:

Hij biedt meer bescherming dan de instap Dainese.
De AS heeft een werktijd van 25uur tegen 8uur van de dainese.
De AS kan 2x afgaan (heeft 2 patronen) ipv 1x bij de Dainese.
Bij de AS kun je het vest uit je pak halen en die opsturen om hem te laten hervullen. Bij de Dainese moet het hele pak er worden heen gestuurd.
Bij de motogp gebruiken ze exact dit systeem, bij Dainese niet en gebruiken ze een verbeterd aangepast systeem.

Ik heb er dus nog geen val ervaring mee. Volgende week 4dagen rijden met het pak!
 
Ik heb er vorige week 1 van Alpinestars gekocht. Dit, om een aantal redenen:

Hij biedt meer bescherming dan de instap Dainese.
De AS heeft een werktijd van 25uur tegen 8uur van de dainese.
De AS kan 2x afgaan (heeft 2 patronen) ipv 1x bij de Dainese.
Bij de AS kun je het vest uit je pak halen en die opsturen om hem te laten hervullen. Bij de Dainese moet het hele pak er worden heen gestuurd.
Bij de motogp gebruiken ze exact dit systeem, bij Dainese niet en gebruiken ze een verbeterd aangepast systeem.

Ik heb er dus nog geen val ervaring mee. Volgende week 4dagen rijden met het pak!

Exact de redenen waarom mijn voorkeur bij het Alpinestars systeem ligt, al vind ik de Dainese pakken mooier.

In welk AS pak draag jij het tech-air vest?
Ik heb laatst het missle pak aan gehad, maar twijfel over de positie van het klittenband voor de kneesliders, deze zitten voor mijn gevoel te ver naar buiten. Heb ook enkele (Amerikaanse) reviews gelezen dat de slider niet op de juiste plek zit.
 
Laatst bewerkt:
Exact de redenen waarom mijn voorkeur bij het Alpinestars systeem ligt, al vind ik de Dainese pakken mooier.

In welk AS pak draag jij het tech-air vest?
Ik heb laatst het missle pak aan gehad, maar twijfel over de positie van het klittenband voor de kneesliders, deze zitten voor mijn gevoel te ver naar buiten. Heb ook enkele (Amerikaanse) reviews gelezen dat de slider niet op de juiste plek zit.

Heb de Missile. Geen probleem met mijn kneesliders. Was me niet opgevallen in ieder geval. Zal er eens op letten.
 
Ik rij sinds vorig jaar zomer op straat en op het circuit met een Held Air Vest 2. Voor mij was de afweging dat 650 euro niet heel veel geld is voor extra bescherming. Er werd mij verteld dat de airbag niet zozeer klappen opvangt, maar dat hij vooral je lichaamshouding fixeert zodat je wervels beschermd zijn (tegen bv dwarslaesies). Als ik kijk naar de vorm, lijkt het er ook op dat het vest beschermt tegen sleutelbeenbreuken.

Het is iets meer gedoe en vooral in het begin vergat ik nog wel eens om hem vast te klikken, maar over het algemeen kan ik het wel aanraden.

Het vangen van meer wind is misschien een zorg als je voor podiumplaatsen rijdt, maar voor mij is dat veel minder belangrijk dan de extra veiligheid. Bovendien merk ik helemaal niet dat het vest meer wind vangt. Voordeel van het vest is dat je er zelf voor 20 euro een nieuw CO2-patroon in kunt plaatsen. Hoe het in zo'n geval zit met glijschade weet ik nog niet.
 
Damen maakt tegenwoordig ook airbag pakken, zij gebruiken het Alpinestars systeem, evt. op maat gemaakt.
Airbag | Damen Motorwear

Wat mij opvalt, na mijn crash tijdens de zac endurance, is dat er nauwelijks heupprotectie in race overalls zit, ook niet in de airbag suits.
Ik heb tijdens de zac endurance in september een relatief onschuldige crash gehad met een bekkenbreuk tot gevolg, een lowsider en met heup tegen de curb gegleden,nog steeds herstellende en hoogstwaarschijnlijk einde race " carriere" .
 
Damen maakt tegenwoordig ook airbag pakken, zij gebruiken het Alpinestars systeem, evt. op maat gemaakt.
Airbag | Damen Motorwear

Wat mij opvalt, na mijn crash tijdens de zac endurance, is dat er nauwelijks heupprotectie in race overalls zit, ook niet in de airbag suits.
Ik heb tijdens de zac endurance in september een relatief onschuldige crash gehad met een bekkenbreuk tot gevolg, een lowsider en met heup tegen de curb gegleden,nog steeds herstellende en hoogstwaarschijnlijk einde race " carriere" .

Mocht het niet einde race "carriere" zijn, kijk eens naar race pakken van Held. Ik draag zelf een Held race Evo-one. Dit pak heeft heup protectie dmv zogeheten
Quattrotempi padding. Helaas loopt het airbag systeem van Held achter (geen stand-alone systeem) wat mij zou weerhouden om weer voor dit merk te gaan. Verder is echt het top spul. meerdere val partijen overleefd wat ik niet kan zeggen van Alpinestars. Ik neig zelf meer naar Damen met Alpinestars vest of IXON met het Inemotion stand-alone vest (800,-). Ik ben er nog niet over uit....
 
Heb mijn Alpinestars Tech air systeem voor het eerst geprobeerd in mijn pak. 4 dagen gereden op Almeria. Het voelt eigenlijk gewoon als een iets grotere rugbeschermer. Activeren van het systeem gaat met een magnetisch stripje bij je borst. Je pak geeft dan opgloeiende ledjes, waarna ze een teken van OK geven. Blij mee in ieder geval. Gelukkig nog niet mee gevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan