Racing on an old CBR600F: Part 8

[email protected]

MF veteraan
1 aug 2002
6.579
131
Bezoek site
Ondertussen heb ik de eerste dag met de Honda weer gereden.

Aan de positieve kant:
De vering is fantastisch (Oude Dholda WK spec), het blok is fantastisch (ook WK spec).
Sturen en remmen is prima voor het bouwjaar van de motor. Liep op het rechte eind harder dan een aantal 600RR's

Aan de minder positieve kant:
Aan het einde van de 4e sessie vond de Honda het een goed idee om het oliefilter een dag vrij te geven. Gelukkig pas bij het afrijden van de baan en ook gelukkig had ik gelijk door dat er iets niet klopte. Was ook niet moeilijk met een enorme wolk rook om je hoofd... Motor uit en aan de kant.
Als je dus een grote olievlek achter de Hugenholz op het asfalt ziet, dan was dat mijn olie (geen nood, keurig zelf weggehaald met de spullen van de baanpost Hugenholz).

Nu tijd voor winteronderhoud en volgend jaar weer gaan.

Mochten er hier mensen zijn die nog foto's hebben van Christophe Cogan op de 2002 BKM Honda dan hou ik me aanbevolen. Ik wil de motor terugbrengen naar die livery

• Like
Waarderingen: lennart0r en Dark0z

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.097
15
het blok is fantastisch (ook WK spec).
Wat is er precies aan het blok veranderd :)? Met mijn standaard blok (zonder dynamo) lopen de nieuwere modellen iets uit. Heb wel kortere vertanding. Zou het graag iets meer por willen geven

Andere vraag, hoe vaak dien je de carburateurs te synchroniseren? Als mijn motor niet op bedrijfstemperatuur is dan zit er een dip rond de 4000 touren

duc of prunes

Die hard MF'er
13 mrt 2011
941
167
53
Die tuners doen op dat WK niveau zo veel aan een blok, dat krijg je waarschijnlijk toch niet gereproduceerd (zonder een heleboel geld uit te geven aan een tuner). Ik heb bijvoorbeeld wel eens gezien dat met epoxy hars in de inlaatkanalen is gewerkt om de luchtstromingen te optimaliseren.

M.b.t. je tweede vraag:
Een dip, of die bij 4000 toeren is of ergens anders, haal je niet weg door synchroniseren. Syncen is meer gericht op een mooie gelijkmatige, en trillingvrije loop van het blok.

• Like
Waarderingen: Dark0z

[email protected]

MF veteraan
1 aug 2002
6.579
131
Bezoek site
Wat is er precies aan het blok veranderd :)? Met mijn standaard blok (zonder dynamo) lopen de nieuwere modellen iets uit. Heb wel kortere vertanding. Zou het graag iets meer por willen geven

Andere vraag, hoe vaak dien je de carburateurs te synchroniseren? Als mijn motor niet op bedrijfstemperatuur is dan zit er een dip rond de 4000 touren
Dit blok is door Dholda compleet WK spec getuned (volgens de regels voor 2002). Ik weet niet wat er allemaal mocht in die tijd, maar alles zal gedaan zijn: blueprinten, versnellingsratio's, in- en uitlaatkanalen en ga maar door. De uitlaat is een handgemaakte bochtenset (heel dun). Cilinderblok en -kop hebben "Dholda" in de buitenzijde gegraveerd, zal geen "uit het rek" spul zijn.
Het is een injectieblok, die dip van carburateurs heb ik niet.

• Like
Waarderingen: Dark0z

Annanas

MF veteraan
19 jun 2005
26.308
144
Is dat niet gewoon een kwestie van het heveltje omdraaien op de as doe je motorblok ingaat?
Zo heb ik het gedaan op mijn F3 destijds.
Ik heb uit de kuip van m’n f2een stukje moeten wegzagen maar het kon door dat heveltje andersom te zetten op de uitgaande as :Y

boytje

Die hard MF'er
14 sep 2008
737
57
35
In Noord Holland
Graag even gebruik maken van jullie ervaring. Ik wil met mijn cbr600fi naar assen ik heb alleen ervaring op pvi Lelystad met MCT daar reed ik de laatste keren mee met groep 3B. Welke groep raden jullie aan bij racecracks?

[email protected]

MF veteraan
1 aug 2002
6.579
131
Bezoek site
Graag even gebruik maken van jullie ervaring. Ik wil met mijn cbr600fi naar assen ik heb alleen ervaring op pvi Lelystad met MCT daar reed ik de laatste keren mee met groep 3B. Welke groep raden jullie aan bij racecracks?
Ik zou die vraag gewoon even naar Racecracks mailen. Als het je eerste keer Assen is zou ik denken aan groep 1 of groep 1+

schwantz340

Die hard MF'er
30 apr 2012
806
30
27
Baarn
Is 3B de snelste groep?
Als je nooit op Assen gereden hebt is het aan te raden om de eerste keer in te schrijven met begeleiding in de groep die 2.10 + rijden.

Bij de meeste organisators kom je de 1e keer in een groep met voorrijder aangezien je het circuit nog niet kent.

• Like
Waarderingen: I-accelerate en boytje

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
3.083
283
Utrecht
Groep 1+ of 2 als je in Lelystad al makkelijk je knie aan de grond rijdt.

• Like
Waarderingen: boytje

boytje

Die hard MF'er
14 sep 2008
737
57
35
In Noord Holland
Is 3B de snelste groep?
Als je nooit op Assen gereden hebt is het aan te raden om de eerste keer in te schrijven met begeleiding in de groep die 2.10 + rijden.

Bij de meeste organisators kom je de 1e keer in een groep met voorrijder aangezien je het circuit nog niet kent.
3A is snelste 3 B scheelt niet veel en kon ik redelijk ontspannen bijhoude op de cbr😊 leukopdefoto_1219274.JPG

Bijlagen

• Like
Waarderingen: Gewoon Dennis