Racing on an old CBR600F: Part 8

Hey mannen, hoe krijgen jullie de pk winst voor elkaar?

Zelf doe ik vrij rijden ik met een fzr600 uit '89, maar kijk soms met een schuin oog naar jullie cbr's of vroege R6's als vervolgstap.

Als vervolg stap zou ik adviseren een zo goed & nieuw mogelijke motor te kopen.dus niet een CBR 600 F2 uit 92.maar direct een CBR 600f4 of een r6 ( en liefst nog nieuwer).simpelweg een veel betere basis.

Snel maken van een oude fiets kost: know-how ,tijd en geld.

Heb mijn CBR 600f2 al 12 jaar, deze is Langzaam elk jaar een stukje gewijzigd. Leuk om te doen, veel van geleerd maar niet handig als je races wil winnen.

Grootste winst zit m.i. in het mannetje wat erop zit ( dus veel rijden) hierna rijwielgedeelte en dan pas motorvermogen.

Om bij een CBR 600f2 van circa 90 naar circa 110 pk ahw te komen had ik ruwweg nodig;

F3 carbs + ramairbox
Grotere radiator f3
Volledig uitlaatsysteem (shorpion)
Snelle nokkenassen
Bewerkte kop (high velocity porting)
Carbs afstelwerk op de dyno
Ontsteking aangepast

Alle andere ingrepen op gebied van vering, remmen, tandwielen etc heb ik ook gedaan.blijft echter in uiterlijk een nette wegfiets waar ik ook mee door de stad tokkel of naar mijn werk mee rij.

Om het budget beperkt te houden heb ik een paar oude CBR 600 gesloopt en de beste delen overgezet.
 
Lachen man!
Wel echt top om zo eigenlijk je sleutel hobby te rechtvaardigen op het circuit ;)

Heb aan de fzr '89 ook een en ander gedaan, maar niet motorisch. Yzf1000r voorvork, R6 '07 schokbreker zijn de grootste aanpassingen. 20e weer naar Assen, kijken of ik hem onder de 2:05 van vorig jaar kan krijgen :)
 
Binnenkort eens kijken of ik de velgen van een F4i (2001 en nieuwer) op mijn 600F4 uit 1999 kan krijgen. Scheelt weer +-1,5kg aan de wielen. Had even de achtervelg gewogen en de f4i is alleen al +-800gram lichter (gemeten zonder tandwiel gedeelte) dan de f4 uit 99. Niet dat ik het verschil zal merken denk ik, maar wel leuk om te proberen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ook! Precies alle sessies droog. Welke groep reed jij?
Uhm ...5 tussen de 50cceeees en de rest van de oldtimers...... toch nog een 2.16,5 er uit weten te persen. 2 jaar niet meer op de 600 gereden.
Maar watnnnn volk op de baan. 😂😂
 
Niet te missen
 

Bijlagen

  • FB_IMG_14007824755849653.jpg
    FB_IMG_14007824755849653.jpg
    614,2 KB · Weergaven: 13
Binnenkort eens kijken of ik de velgen van een F4i (2001 en nieuwer) op mijn 600F4 uit 1999 kan krijgen. Scheelt weer +-1,5kg aan de wielen. Had even de achtervelg gewogen en de f4i is alleen al +-800gram lichter (gemeten zonder tandwiel gedeelte) dan de f4 uit 99. Niet dat ik het verschil zal merken denk ik, maar wel leuk om te proberen :)

Ik heb geprobeerd om een f4i achterwiel in mijn oude F2/F3 te plaatsen.het achterwiel( naaf) was echter te breed en paste niet .op een F4 moet het denk ik wel lukken.gewichtbesparing achter is incl tandwiel drager( ander type !) Dacht ik 1.3 kg. Heb het achterwiel compleet met ketting adapter en alu tandwiel nog liggen. ( Staat op marktplaats).
 
Heb nog een grijze f2 gezien die kwam paddock over gewandeld na een val in de strubben.
Deze? Was mijn zoon in groep 3. Die dwaas reed daarna 2.02 met (achteraf) een scheurtje in zijn pols...
 

Bijlagen

  • D37FA6CF-A53C-4527-848B-2B96FD4D286D.jpeg
    D37FA6CF-A53C-4527-848B-2B96FD4D286D.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 17
Toen ik mijn f3'tje kocht zat er geen brandstofpomp op maar deze zat in de doos met reserve onderdelen.
Is het raadzaam om deze weer terug te plaatsen of kan het ook zonder?
 
Toen ik mijn f3'tje kocht zat er geen brandstofpomp op maar deze zat in de doos met reserve onderdelen.
Is het raadzaam om deze weer terug te plaatsen of kan het ook zonder?

Als je gebruik maakt van het ramair systeem zal je ook een brandstofpomp moeten gebruiken.motor gaat anders arm lopen bij hoge snelheid ( waar ramair steeds beter gaat werken).
 
Is het erg als er geen thermostaat zit in mijn circuitmotor? Ik weet niet echt of daar nu een nadeel aan zit of een voordeel.

op de warmere dagen kookte m'n motor wel over wanneer ik de paddock inreed. Nu lijkt het mij niet dat het toevoegen van een thermostaat dit zal oplossen :)
 
Had hem gezien ruudje maar wil liever een pc31 of pc35 als het kan (heb er meerdere gehad vroegaaah dus weet dat ze te krijgen zijn zonder goudstaven te betalen, tis enkel ff wachten op wat moois)
 
Ik heb bij mijn circuitmotor (F4 ‘99) een hoop extra spullen gekregen. Waaronder ook 2 achtervelgen die niet passen 😅

Ik heb gegoogeld op de wielcodes en degene met de ‘smalle’ spaken en de regenband erom komt eruit als geschikt voor de CBR600F3 (wielcode 95p). De regenband is oud en moet eraf.

De andere wielcode 55s komt niet echt een duidelijk antwoord op, maar ik vermoed dat hij geschikt is voor de CBR600FS.
Hij heeft iig 6 vakjes voor de tandwielrubbers ipv 5 (voor mijn F4 carb versie)

Zoek je nog een achtervelg, stuur me een berichtje dan komen we er wel uit :-)
 

Bijlagen

  • 59DF6D85-16FA-4A99-A8C6-2D2CB939E3B4.jpeg
    59DF6D85-16FA-4A99-A8C6-2D2CB939E3B4.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 4
  • C1A683B9-5D35-4736-A42F-161E56EF048A.jpeg
    C1A683B9-5D35-4736-A42F-161E56EF048A.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 4
  • 5C2BABC1-A030-451D-A083-F9BF943F5F7D.jpeg
    5C2BABC1-A030-451D-A083-F9BF943F5F7D.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 5
  • 4BC49D35-F414-43FA-A2AB-0D0E1EE8831E.jpeg
    4BC49D35-F414-43FA-A2AB-0D0E1EE8831E.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 6
  • D89FAD1D-F882-4A6D-94CE-9DED4514ECBC.jpeg
    D89FAD1D-F882-4A6D-94CE-9DED4514ECBC.jpeg
    2 MB · Weergaven: 5
  • C3AB0924-BD7D-4985-9BF8-E0578E791762.jpeg
    C3AB0924-BD7D-4985-9BF8-E0578E791762.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 5
  • 29778E71-49DD-4716-9D6F-3EACBD7471FE.jpeg
    29778E71-49DD-4716-9D6F-3EACBD7471FE.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 5
  • 0648F2B7-7C1E-46C5-909C-4F7ECDC3DD5A.jpeg
    0648F2B7-7C1E-46C5-909C-4F7ECDC3DD5A.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan