Racing on an old CBR600F: Part 8

@Megan18 Hartstikke leuk toch, beetje rond hobbelen op zo'n oude frikandel.
Fietsjes doen het nog prima, veel onderdelen voor te krijgen, ideaal.
Vergeleken met het nieuwere spul komen we wat snelheid tekort maar met een beetje lef en inzet sloffen we het wel bij.
Waar heb je de circuitdagen gedaan?
Heb wel de indruk dat het er tegenwoordig niet meer zoveel mensen met een oude cbr circuitdagen rijden. ( Correct me if i am wrong )
Beetje stil hier de laatste tijd, misschien zijn wij wel de laatste twee strijders.

Vergeleken met het nieuwere spul komen we wat snelheid tekort maar met een beetje lef en inzet sloffen we het wel bij.
Heb wel de indruk dat het er tegenwoordig niet meer zoveel mensen met een oude cbr circuitdagen rijden. ( Correct me if i am wrong )
Beetje stil hier de laatste tijd, misschien zijn wij wel de laatste twee strijders.
Zeker, bevalt me tot nu toe super!
Ik ben tot nu toe 2x iemand met de F2 tegengekomen, maar inderdaad niet veel (meestal gewoon mensen die hem als straatfiets hebben staan).
Tot nu toe op Assen, Zandvoort en Mettet geweest.
Mettet; hele leuke baan voor deze fiets, iets minder goed asfalt dan andere bovenstaande maar mezelf prima vermaakt!
Zandvoort; maar 30 min rijtijd gehad die dag door fout van het circuit en daarna rode vlaggen dus niet heel goed kunnen wennen aan de baan, maar hier heb je het vooral bocht 4 uit heuvelop wel lastig met het PK verschil met de nieuwere modellen.
Assen; Sowieso mijn persoonlijke favoriet, op de rechte stukken kwam ik wat te kort maar dit was te compenseren met aanremmen/bochtensnelheid *O* hier heb ik ook de TOMS in augustus.
ZIN IN:)

Nee hoor......hier nog zo'n strijder met een ouwe frikadel.
Ik gebruik hem voor trackdays en demorace aankomende 15 juni op de Luttenbergring
FB_IMG_1633701511748.jpg

20140522_201527.jpg

Hier ook een F3 op het circuit
Je zou eens moeten kijken naar special parts, die zijn er ook zat voor deze fietsen, over de 100pk op het achterwiel is goed te doen

Onder de 2.00 op assen is prima te doen met deze fietsen. En dan verbaas je toch menig mens

Leuk dat er toch nog zoveel oudere CBR-etjes rondrijden!
Heb mijn 95'er ook weer van stal gehaald. Paar circuitdagen gepland dit jaar, maar ik ga lang niet zo hard dan de meeste hier. Maar heb wel een hoop lol een daar gaat het om toch?

Weet iemand of er een kant en klare gashendel is met een kortere slag? Ik heb nogal kleine handjes en moet een keer overpakken van gas los naar vol gas en dat begint me te irriteren.

Laatst bewerkt:
Racen op een oude CBR! Deel 8 maar liefst! Als eerste topic starter (18 jaar geleden! :o ) super gaaf om te zien dat er nog steeds oude CBR'en rondracen.

Eigenlijk is het al een aantal jaren tijd voor een comeback voor mij in dit topic. Ik ben weer terug op een CBR, dus mag hier weer rondhangen.
Mijn huidige CBR is een 600F4i in WK supersport spec. De oude motor van Christophe Cogan. Dholda getuned, WK spec WP vering (wel uit 2001)
Voorzien van een compleet Leovinci uitlaatsysteem dat zo veel herrie maakt dat er op de Nederlandse en Belgische circuits een 'Zandvoort demper' is toegevoegd, een extra terugloopdemper.

De motor wordt alleen gebruikt op circuitdagen en komt in de snellere groepen heel redelijk mee. Rondetijden Assen 1:57, Croix 1:03, Alcarras 1:52.

Groot voordeel van deze CBR'en is dat ze compleet bulletproof zijn!

oudebaas1.jpg

Leuk dat er toch nog zoveel oudere CBR-etjes rondrijden!
Heb mijn 95'er ook weer van stal gehaald. Paar circuitdagen gepland dit jaar, maar ik ga lang niet zo hard dan de meest hier. Maar heb wel een hoop lol een daar gaat het om toch?

Weet iemand of er een kant en klare gashendel is met een kortere slag? Ik heb nogal kleine handjes en moet een keer overpakken van gas los naar vol gas en dat begint me te irriteren.
Domino
Screenshot_20240610_181114_Samsung Internet.jpg

Hier ook een F3 op het circuit
Je zou eens moeten kijken naar special parts, die zijn er ook zat voor deze fietsen, over de 100pk op het achterwiel is goed te doen

Onder de 2.00 op assen is prima te doen met deze fietsen. En dan verbaas je toch menig mens
@chrisjemol
Welke special parts denk je dan aan?
Iets met nokkenassen of zo?
En waar zijn die parts dan te krijgen, kijk en zoek al veel maar kom deze spullen niet tegen eigenlijk.
Heeft HRC dit soort spullen vroeger in de markt gezet want er is toch veel competitie mee gereden vroeger.
Tips voor het opleuken van de fiets zijn welkom, is toch leuk om te doen.
( Rij zelf op een F2 )
@Tr@x zag het net, 3 juli 2006 gestart met het topic, mooi man dat er nu nog steeds mensen op reageren en plezier van hebben.
Wil niet zeggen dat ik alles gelezen heb maar wel veel.
Heb er veel info kunnen vinden, bedankt voor het starten destijds.

Laatst bewerkt:
@chrisjemol
Welke special parts denk je dan aan?
Iets met nokkenassen of zo?
En waar zijn die parts dan te krijgen, kijk en zoek al veel maar kom deze spullen niet tegen eigenlijk.
Heeft HRC dit soort spullen vroeger in de markt gezet want er is toch veel competitie mee gereden vroeger.
Tips voor het opleuken van de fiets zijn welkom, is toch leuk om te doen.
( Rij zelf op een F2 )
@Tr@x zag het net, 3 juli 2006 gestart met het topic, mooi man dat er nu nog steeds mensen op reageren en plezier van hebben.
Wil niet zeggen dat ik alles gelezen heb maar wel veel.
Heb er veel info kunnen vinden, bedankt voor het starten destijds.
Moet je de engelse cbr600f facebook pagina's volgen, idioot spul daar

heb zelf F4 inlaat nokkenas erin, de F3 inlaat nokkenas gaat dan naar de uitlaatkant.
Spondon oliekoelerset
Dynamo eraf en block-off set uit de UK erop
startmotor eraf
Cbr600rr radiator met aangepaste slangenset
Transmissiedemper tandwiel achter de koppeling afdraaien.
Airscoop inkorten en verbreden, heb ik ergens een HRC manual vd tijd van
schot uit luchtfilter weghalen, inlaatkelken allemaal afdraaien naar 25mm lengte
Luchtfilterbox geheel beplakken met gouden warmtewerende folie
Slangen carterventilatie/kop rerouten en koppelen zodat die niet meer naar luchtfilter gaat
heb een ontstekingsvervroeger van 2 graden erin
ook een ignitech racing ECU met instelbare rev-limiter

Cbr600f4 achterbrug
Firestorm voorvork met CBR954 klauwen
Voor een SC59 PVM velg met overmaat Brembo schijven
Achter een gsxr600 5,5' PVM velg

etc etc

Hahahahaha, zo de kolere, dat is nog eens een lijst,pffffff.
En dat kan ook allemaal met een F2? Jij hebt het hier over een F3 als ik het goed begrijp?
Heb daar eens een verhaal over gelezen van, volgens mij, een Japanse of Chinese gast die een cbr helemaal aan het tunen was tot in de details.
Kom je met het aanpassen van je luchtfilter niet van het een in het ander, dat je weer met je sproeiers aan de gang moet en zo.
Blokje loopt nu netjes en zou zonde zijn als er ergens een vette dip in komt , al is het wel weer zo dat je eigenlijk alleen boven in de toeren aan het rijden bent en een eventuele dip lager in het toerental niet zo interessant is.

Moet je de engelse cbr600f facebook pagina's volgen, idioot spul daar

heb zelf F4 inlaat nokkenas erin, de F3 inlaat nokkenas gaat dan naar de uitlaatkant.
Spondon oliekoelerset
Dynamo eraf en block-off set uit de UK erop
startmotor eraf
Cbr600rr radiator met aangepaste slangenset
Transmissiedemper tandwiel achter de koppeling afdraaien.
Airscoop inkorten en verbreden, heb ik ergens een HRC manual vd tijd van
schot uit luchtfilter weghalen, inlaatkelken allemaal afdraaien naar 25mm lengte
Luchtfilterbox geheel beplakken met gouden warmtewerende folie
Slangen carterventilatie/kop rerouten en koppelen zodat die niet meer naar luchtfilter gaat
heb een ontstekingsvervroeger van 2 graden erin
ook een ignitech racing ECU met instelbare rev-limiter

Cbr600f4 achterbrug
Firestorm voorvork met CBR954 klauwen
Voor een SC59 PVM velg met overmaat Brembo schijven
Achter een gsxr600 5,5' PVM velg

etc etc

Hoe stel je de carbs vervolgens goed af? Zit zelf ook met de gedachten op mn cbr600 uit 99 wat aan te passen. Maar geen idee of iets zonder dyno knap af te stellen is. 2 takt was daarintegen wat makkelijker:p

Ja een andere sproeierset, en verstelbare nokkenas tandwielen in een must.
Zelf afstellen heb ik geen kaas van gegeten, maar ruud Frederiks bijvoorbeeld kan dit goed

Hier nog eentje die af en toe een trackday op een cbr uit '96 pakt! Vier jaar geleden gekocht, maar heb die van mij nagenoeg standaard gehouden en houd daar ook nog best aardig nieuwere fietsen mee bij. Heerlijke fiets om redelijk budget nog aardig hard te rijden!
IMG_3545.JPG

Hahahahaha, zo de kolere, dat is nog eens een lijst,pffffff.
En dat kan ook allemaal met een F2? Jij hebt het hier over een F3 als ik het goed begrijp?
Heb daar eens een verhaal over gelezen van, volgens mij, een Japanse of Chinese gast die een cbr helemaal aan het tunen was tot in de details.
Kom je met het aanpassen van je luchtfilter niet van het een in het ander, dat je weer met je sproeiers aan de gang moet en zo.
Blokje loopt nu netjes en zou zonde zijn als er ergens een vette dip in komt , al is het wel weer zo dat je eigenlijk alleen boven in de toeren aan het rijden bent en een eventuele dip lager in het toerental niet zo interessant is.
Begin eens met een full race uitlaatsysteem.
En dan bedoel ik met grotere diameter bochten dan originele.
Heb je zo 5 pk extra.
Haal alle extra dingen er af wat je niet nodig heb.
Scheelt veel gewicht.
Mijn ouwe frikandel is een ex KNMV Cupper waar werkelijk al het overbodige is afgehaald.
Behalve de startmotor en dynamo.
Net wat Chris zegt, er is nog veel voor te krijgen.
Maar het is wel zo......hoe harder je wil en kan, het gaat steeds meer geld kosten.

je kan het idd zo gek maken als je zelf wilt. Zelf vind ik het leuk dit ding aan te passen/ verbetern
Want in de basis is het een hele leuke fiets
Standaard enkel 88pk op het achterwiel dus met mijn 2.01m en 105kg niet bepaald snel

Ik ben ook nog een en ander uit aan het vogelen mbt vermogen.
Ik wil niet de volledige motor verbouwen/tunen maar heb toch het idee dat mn vermogen niet beter is geworden op de dikke DB killer in mijn Bos uitlaat...
Volgende trackday ga ik het denk ik met de originele demper proberen, om te kijken of dat verschil maakt.
Desondanks naar mijn zin gehad! :)

Kiekjes voor de beeldimpressie;:9

1718203880772.png

1718203937562.png

Ik ben ook nog een en ander uit aan het vogelen mbt vermogen.
Ik wil niet de volledige motor verbouwen/tunen maar heb toch het idee dat mn vermogen niet beter is geworden op de dikke DB killer in mijn Bos uitlaat...
Volgende trackday ga ik het denk ik met de originele demper proberen, om te kijken of dat verschil maakt.
Desondanks naar mijn zin gehad! :)

Kiekjes voor de beeldimpressie;:9

Bekijk bijlage 2017735

Bekijk bijlage 2017737
Zonder DB killer rijden......die Bosdempers zijn opzichzelf al redelijk stil.

Zonder DB killer rijden......die Bosdempers zijn opzichzelf al redelijk stil.
Deze maakt toch echt best kabaal?:$ Vooral hoger in de touren durfde ik het niet mee aan...
Dit zijn ook trackdays met een lager DB-limiet dan de wedstrijdmotoren, 92DB was ik bang niet te gaan halen.
Er werden mega veel zwarte vlaggen uitgedeeld terwijl alles best stil klonk imo.

Volgende keer voor de Toms doe ik de originele demper erop denk ik, die is sowieso stil genoeg.
Als ik na de Tomscursus tussen de echte racers mag rijden denk ik het wel te redden met Bos zonder DB-killer.

Deze maakt toch echt best kabaal?:$ Vooral hoger in de touren durfde ik het niet mee aan...
Dit zijn ook trackdays met een lager DB-limiet dan de wedstrijdmotoren, 92DB was ik bang niet te gaan halen.
Er werden mega veel zwarte vlaggen uitgedeeld terwijl alles best stil klonk imo.

Volgende keer voor de Toms doe ik de originele demper erop denk ik, die is sowieso stil genoeg.
Als ik na de Tomscursus tussen de echte racers mag rijden denk ik het wel te redden met Bos zonder DB-killer.
Wow....92 db is echt laag.....Zolder toevallig?

Ik kreeg eens een zwarte vlag op circuit Zolder en ik reed destijds met een originele Fireblade 900 demper.
Ding was echt fluisterstil, heb de man dus uitgelachen dat dit niet kon.
Kerel was pissig omdat ik de gehele sessie had uitgereden omdat ik niet had gedacht dat die zwarte vlag voor mij was.
Hij toonde een nummer en ik wist niet meer welk nummer ik had.

Tegenwoordig rijd ik met een Viper demper voor een Fireblade 900 met dbkiller
20240614_120438.jpg

Bij mij was Zandvoort, en laatst had Assen een extra dag voor 95DB
Ik denk dat ik het misschien net had gered maar hou er niet van om het risico te nemen..
Maargoed nu het toch wat lijkt te kosten op mijn vermogen toch maar eens kijken wat het doet denk ik.

Zolder hoor ik meer verhalen zoals die van jou inderdaad :N
Mega zonde van je dag en onbegrijpelijk met originele motor/demper....
Al hoor ik steeds meer verhalen van diverse trackdays waar hele sessies worden gecancelled ivm geluid, vandaar ben ik liever 'te voorzichtig' dan voor niks erheen gereden.

Zijn jullie goofjes zo luid dan?
De mijne, zie boven, met micron systeem met delkevic demper is zo stil…
Ik heb de db killer afgezaagd en enkel de ring gemonteerd (voor het idee…) en nergens ooit geluidsovertredingen

Mijne was zonder DB-killer met bos uitlaat echt te luid voor de stillere dagen.
Al denk ik dat het met de racedagen gewoon goed zou gaan hoor, maar loop liever geen risico.
Wat jij aangeeft met afzagen is ook nog een idee:)

Donderdag ben ik op Mettet, heb er een ingekorte LeoVinci op zitten.
Neem voor de zekerheid wel de niet afgezaagde versie mee.
Ze schijnen daar nogal lastig te doen als het om geluid gaat.
Maar even voor mijn beleving:
Ben wel van de weight reduction maar als ik de startmotor er af haalt, wat mij wel grappig lijkt ben ik dan gedoemd om hem aan te duwen of gebruik je een start roller? Of is er zelf een mogelijkheid om hem via bv. een boormachine of zoiets aan te slingeren? ( Of sla ik nu door ? )
Hoe doe je dat als je motor niet lekker loopt/ aanslaat tijdens onderhoud etc., je kan dan niet lang doorstarten als de motor niet meteen aanslaat, kan best lastig zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan