Racing on an old CBR600F: Part 8

Ondertussen heb ik de eerste dag met de Honda weer gereden.

Aan de positieve kant:
De vering is fantastisch (Oude Dholda WK spec), het blok is fantastisch (ook WK spec).
Sturen en remmen is prima voor het bouwjaar van de motor. Liep op het rechte eind harder dan een aantal 600RR's

Aan de minder positieve kant:
Aan het einde van de 4e sessie vond de Honda het een goed idee om het oliefilter een dag vrij te geven. Gelukkig pas bij het afrijden van de baan en ook gelukkig had ik gelijk door dat er iets niet klopte. Was ook niet moeilijk met een enorme wolk rook om je hoofd... Motor uit en aan de kant.
Als je dus een grote olievlek achter de Hugenholz op het asfalt ziet, dan was dat mijn olie (geen nood, keurig zelf weggehaald met de spullen van de baanpost Hugenholz).

Nu tijd voor winteronderhoud en volgend jaar weer gaan.

Mochten er hier mensen zijn die nog foto's hebben van Christophe Cogan op de 2002 BKM Honda dan hou ik me aanbevolen. Ik wil de motor terugbrengen naar die livery
 
het blok is fantastisch (ook WK spec).

Wat is er precies aan het blok veranderd :)? Met mijn standaard blok (zonder dynamo) lopen de nieuwere modellen iets uit. Heb wel kortere vertanding. Zou het graag iets meer por willen geven

Andere vraag, hoe vaak dien je de carburateurs te synchroniseren? Als mijn motor niet op bedrijfstemperatuur is dan zit er een dip rond de 4000 touren
 
Die tuners doen op dat WK niveau zo veel aan een blok, dat krijg je waarschijnlijk toch niet gereproduceerd (zonder een heleboel geld uit te geven aan een tuner). Ik heb bijvoorbeeld wel eens gezien dat met epoxy hars in de inlaatkanalen is gewerkt om de luchtstromingen te optimaliseren.

M.b.t. je tweede vraag:
Een dip, of die bij 4000 toeren is of ergens anders, haal je niet weg door synchroniseren. Syncen is meer gericht op een mooie gelijkmatige, en trillingvrije loop van het blok.
 
Wat is er precies aan het blok veranderd :)? Met mijn standaard blok (zonder dynamo) lopen de nieuwere modellen iets uit. Heb wel kortere vertanding. Zou het graag iets meer por willen geven

Andere vraag, hoe vaak dien je de carburateurs te synchroniseren? Als mijn motor niet op bedrijfstemperatuur is dan zit er een dip rond de 4000 touren
Dit blok is door Dholda compleet WK spec getuned (volgens de regels voor 2002). Ik weet niet wat er allemaal mocht in die tijd, maar alles zal gedaan zijn: blueprinten, versnellingsratio's, in- en uitlaatkanalen en ga maar door. De uitlaat is een handgemaakte bochtenset (heel dun). Cilinderblok en -kop hebben "Dholda" in de buitenzijde gegraveerd, zal geen "uit het rek" spul zijn.
Het is een injectieblok, die dip van carburateurs heb ik niet.
 
Is dat niet gewoon een kwestie van het heveltje omdraaien op de as doe je motorblok ingaat?
Zo heb ik het gedaan op mijn F3 destijds.
Ik heb uit de kuip van m’n f2een stukje moeten wegzagen maar het kon door dat heveltje andersom te zetten op de uitgaande as :Y
 
Graag even gebruik maken van jullie ervaring. Ik wil met mijn cbr600fi naar assen ik heb alleen ervaring op pvi Lelystad met MCT daar reed ik de laatste keren mee met groep 3B. Welke groep raden jullie aan bij racecracks?
 
Graag even gebruik maken van jullie ervaring. Ik wil met mijn cbr600fi naar assen ik heb alleen ervaring op pvi Lelystad met MCT daar reed ik de laatste keren mee met groep 3B. Welke groep raden jullie aan bij racecracks?

Is 3B de snelste groep?
Als je nooit op Assen gereden hebt is het aan te raden om de eerste keer in te schrijven met begeleiding in de groep die 2.10 + rijden.

Bij de meeste organisators kom je de 1e keer in een groep met voorrijder aangezien je het circuit nog niet kent.
 
Graag even gebruik maken van jullie ervaring. Ik wil met mijn cbr600fi naar assen ik heb alleen ervaring op pvi Lelystad met MCT daar reed ik de laatste keren mee met groep 3B. Welke groep raden jullie aan bij racecracks?
Groep 1+ of 2 als je in Lelystad al makkelijk je knie aan de grond rijdt.
 
Is 3B de snelste groep?
Als je nooit op Assen gereden hebt is het aan te raden om de eerste keer in te schrijven met begeleiding in de groep die 2.10 + rijden.

Bij de meeste organisators kom je de 1e keer in een groep met voorrijder aangezien je het circuit nog niet kent.
3A is snelste 3 B scheelt niet veel en kon ik redelijk ontspannen bijhoude op de cbr😊
leukopdefoto_1219274.JPG
 

Bijlagen

  • leukopdefoto_1219108.JPG
    leukopdefoto_1219108.JPG
    119,9 KB · Weergaven: 25
Mooi seizoen geweest dit jaar!
 

Bijlagen

  • 2F2D9387-EFD0-4FB8-A72D-301681ED51E3.jpeg
    2F2D9387-EFD0-4FB8-A72D-301681ED51E3.jpeg
    123,5 KB · Weergaven: 18
  • A6F14D28-925D-46A1-B9C5-E75A8B1C3A52.jpeg
    A6F14D28-925D-46A1-B9C5-E75A8B1C3A52.jpeg
    137,3 KB · Weergaven: 15
*O*Inderdaad fijne motoren! Doordat je sneller onderschat wordt dan bij mijn latere 600RR heb ik minstens zoveel lol gehad met mijn F3-tje })
 

Bijlagen

  • DSC_6101.JPG
    DSC_6101.JPG
    118,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Goedemorgen dan!

Even een vraagje over de voorvork van een F3. Ik kan het nergens vinden, of ik zoek niet goed genoeg....

Ik ben op zoek naar de geometrie van de kroonplaat, dus hoever staan de poten uit elkaar, en wat is de offset van de poten?? Weet iemand dat zo?, of wil iemand dat voor mij meten?
Ik heb evt. plannen om een F3 vork in mn motor te stoppen, maar als de kroonplaten teveel afwijken van mn huidige set-up moet ik zelf kroonplaten gaan fabrieken.

Alvast bedankt voor de moeite!

Later,

Loek

PS. van de vorkpoten had ik al de lengte gevonden, die is prima! precies evenveel korter dan dat mijn poten door de kroonplaat steken ;)
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen dan!

Even een vraagje over de voorvork van een F3. Ik kan het nergens vinden, of ik zoek niet goed genoeg....

Ik ben op zoek naar de geometrie van de kroonplaat, dus hoever staan de poten uit elkaar, en wat is de offset van de poten?? Weet iemand dat zo?, of wil iemand dat voor mij meten?
Ik heb evt. plannen om een F3 vork in mn motor te stoppen, maar als de kroonplaten teveel afwijken van mn huidige set-up moet ik zelf kroonplaten gaan fabrieken.

Alvast bedankt voor de moeite!

Later,

Loek

PS. van de vorkpoten had ik al de lengte gevonden, die is prima! precies evenveel korter dan dat mijn poten door de kroonplaat steken ;)

Voor welke motor wil je het toepassen en welk doel ?

Ik heb veel geëxperimenteerd met voorvorken en binnenwerken en rij nu met een zx6r -1996 voorvork met gereshimmed binnenwerk in mijn f2. Ik rij ook op straat en dan heb je beperkingen met clipons ,kroonplaten en snelheidmeter.voor een pure racer kan je veel Honda CBR upside down vorken makkelijker overzetten omdat de balhoofden verwisselbaar zijn.overstap naar upsd is leuk , maar m.i. zit grootste winst naast de remmen in beter binnenwerk.

De zx6r 41 mm vork is relatief stijf vanwege de 3 mm wanddikte lengte 760 mm.past in de bestaande F2 kroonplaten en je kan 300 mm schijven gebruiken met nissin 4 zuiger remklauwen. Wel moet je 3 busjes draaien. Deze heb ik gekozen na vergelijking tussen rsv 1000, F3, F4 en CBR 900 rr voorvorken ( heb deze ook nog liggen).

Geef me een pm of belletje en ik kan je veel vertellen.

Standaard F2 en F3 voorvork:
Offset = 35 mm
Ctc = 192 mm
Lengte 780 mm
Je kan ook onderdelen verwisselen tussen o.a firestorm ,cb750 etc. Ivm remklauwen en schijf diameter.

Succes !
 
Kijk, hoppa dat is de info die ik zocht :t Je hebt een PM met meer info, het gaat niet om een CBR600F in ieder geval, dus ik vervuil jullie mooie topic niet verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan