Racing on an old CBR600F: Part 8

Alles afgelopen week prima kunnen afstellen. Nieuwe shims erin, carbtune even losgelaten. Afgelopen vrijdag/zaterdag prima rondgereden op Assen en een 2:02 eruit weten te halen :) Wel wat overhitting problemen dus binnenkort het koeltraject nalopen.
 
Alles afgelopen week prima kunnen afstellen. Nieuwe shims erin, carbtune even losgelaten. Afgelopen vrijdag/zaterdag prima rondgereden op Assen en een 2:02 eruit weten te halen :) Wel wat overhitting problemen dus binnenkort het koeltraject nalopen.
Met welke vertanding heb je gereden? Mijn f4 die ik jaren geleden had werd met 14 voor ook te warm en met 15 ging het wel goed. Reed op Assen 1.57 maar de schakelmomenten waren niet juist te krijgen zonder dat hij te heet werd. Iets te rijk afstellen wil misschien extra koeling geven 😂
 
Met welke vertanding heb je gereden? Mijn f4 die ik jaren geleden had werd met 14 voor ook te warm en met 15 ging het wel goed. Reed op Assen 1.57 maar de schakelmomenten waren niet juist te krijgen zonder dat hij te heet werd. Iets te rijk afstellen wil misschien extra koeling geven 😂

zelf rij ik met 15/45 op dit moment. Voor deze verhouding had ik gekozen omdat ik eerder nog rond de 2:10 zat op Assen en niet alle versnellingen volledig benutte. Nu is dat te kort geworden omdat ik kennelijk meer vertrouwen heb opgebouwd :) uitgaande meeuwenmeer naar hogeheide kom ik aardig/te hoog in de touren van de zesde versnelling.

Welke verhouding had jij te pakken?

edit: overigens zie ik in het werkplaatshandboek dat origineel een oliekoeler op de pc35 zit. De mijne heeft deze niet, in hoeverre is dit een belangrijke toevoeging?
 
Laatst bewerkt:
zelf rij ik met 15/45 op dit moment. Voor deze verhouding had ik gekozen omdat ik eerder nog rond de 2:10 zat op Assen en niet alle versnellingen volledig benutte. Nu is dat te kort geworden omdat ik kennelijk meer vertrouwen heb opgebouwd :) uitgaande meeuwenmeer naar hogeheide kom ik aardig/te hoog in de touren van de zesde versnelling.

Welke verhouding had jij te pakken?

edit: overigens zie ik in het werkplaatshandboek dat origineel een oliekoeler op de pc35 zit. De mijne heeft deze niet, in hoeverre is dit een belangrijke toevoeging?

Je bespaart gewicht 😉
 
Wat een machtig mooi circuit is Zandvoort geworden zeg! Echt een aanrader. We reden hem zonder GP chicane en in combinatie met de nieuwe Arie Luyendijk echt super snel circuit geworden (vond ik tenminste 😇)
Van 2.28 naar 2.08 gegaan, waarschijnlijk 7-10 seconden door de nieuwe layout en de rest op eigen kracht. Nu ipv klaar voor de bocht, iets remmend de bocht in, dat scheelt zo enorm veel, denk iedere bocht wel bijna 1 seconde.
 
Voor mij was het ook een mooie dag!
2de circuit dag ooit en eerste keer met de cbr. Zijn nog een aantal dingen die ik moet verbeteren maar dat gaat wel goed komen.
Weet niet of de persoon van wie ik de accu kon lenen hier mee leest, maar nogmaals bedankt!!

Wat radden jullie aan kwa banden?
Ben nog een beginnende rijder maar iets goede prijs/ kwaliteit verhouding heeft is wel fijn.
 
Wat een machtig mooi circuit is Zandvoort geworden zeg! Echt een aanrader. We reden hem zonder GP chicane en in combinatie met de nieuwe Arie Luyendijk echt super snel circuit geworden (vond ik tenminste 😇)
Van 2.28 naar 2.08 gegaan, waarschijnlijk 7-10 seconden door de nieuwe layout en de rest op eigen kracht. Nu ipv klaar voor de bocht, iets remmend de bocht in, dat scheelt zo enorm veel, denk iedere bocht wel bijna 1 seconde.
Ik was er ook vrijdag. Mooie uitdaging om volgas de Luijendijk in te gaan en ook uit te komen! 2.00 gereden op de oude F2!
 
Voor mij was het ook een mooie dag!
2de circuit dag ooit en eerste keer met de cbr. Zijn nog een aantal dingen die ik moet verbeteren maar dat gaat wel goed komen.
Weet niet of de persoon van wie ik de accu kon lenen hier mee leest, maar nogmaals bedankt!!

Wat radden jullie aan kwa banden?
Ben nog een beginnende rijder maar iets goede prijs/ kwaliteit verhouding heeft is wel fijn.
rijd je alleen circuit? Of is het een combi met de weg? Voor de combi zou ik Dunlop Sportsmart TT proberen. Goede wegband en super op de baan. Ook als het vochtig is. Toen ik mijn F2 alleen voor het circuit ging gebruiken ben ik Michelin Cup Evo’s gaan gebruiken. was ineens net of ik heel goed kon rijden! En ze zijn prima warm te rijden zonder bandenwarmers.
 
rijd je alleen circuit? Of is het een combi met de weg? Voor de combi zou ik Dunlop Sportsmart TT proberen. Goede wegband en super op de baan. Ook als het vochtig is. Toen ik mijn F2 alleen voor het circuit ging gebruiken ben ik Michelin Cup Evo’s gaan gebruiken. was ineens net of ik heel goed kon rijden! En ze zijn prima warm te rijden zonder bandenwarmers.

Is inderdaad puur voor het circuit!
Heb ook nog geen banden warmers, neem aan de orginele maat behouden of heb je hier van afgeweken?
 
Voor mij was het ook een mooie dag!
2de circuit dag ooit en eerste keer met de cbr. Zijn nog een aantal dingen die ik moet verbeteren maar dat gaat wel goed komen.
Weet niet of de persoon van wie ik de accu kon lenen hier mee leest, maar nogmaals bedankt!!

Wat radden jullie aan kwa banden?
Ben nog een beginnende rijder maar iets goede prijs/ kwaliteit verhouding heeft is wel fijn.
Was jij het ook met de ECU problemen?
 
Ik was er ook vrijdag. Mooie uitdaging om volgas de Luijendijk in te gaan en ook uit te komen! 2.00 gereden op de oude F2!
Ja echt bizar hè?! Heb in Arie Luyendijk mensen buitenom of moet je zeggen bovenlangs voorbij gereden. Zo gaaf! Moest alleen wel ff wennen aan de snelheid op het rechte stuk zeg! Nu al zo hard het rechte stuk op en je zo lang achter elkaar vol gas rijdt dat ik echt ff moest schakelen...
 
Is inderdaad puur voor het circuit!
Heb ook nog geen banden warmers, neem aan de orginele maat behouden of heb je hier van afgeweken?
Ik heb een achtervelg van een F3 met 180/55-17 achterband. standaard was bij de F2 een 4.5“ velg en nu een 5”. Sommigen zeggen dat je het niet moet doen, maar voor mij werkt het prima. Meer grondspeling, zeker icm een F4 achterveer. 14mm langer en veervoorspanning en in/uitgaande demping instelbaar.
 
Een 14 mm langere achterschokdemper van een F4 ( orgineel ?) vind ik wel erg veel op een F2/F3. Heb je wel eens gemeten wat de achtervork hoek is geworden ?
Als de hoek te groot wordt ( ideaal is circa 10-12 graden) veert de motor extra uit bij het gas geven en verlies je grip. De langere schokdemper heeft ook invloed op het link systeem ( de invering wordt zachter).
 
De poorten die ik gemakeerd heb op de fotos kunnen die afgedopt/ doorgelust of gewoon open laten?
Zaten extra filter of resonatie boxjes tussen.
20200706_214256.jpg

20200706_214210.jpg
 
De poorten moeten worden doorverbonden met de grote slangen aan de zijkant van de airbox.deze zorgen ervoor dat de druk op de vlotter kamers in balans is met de airbox druk. Als je de slangen niet verbind gaat de motor op hoge snelheid armer lopen.( Ramair effect).

Zie ook de hrc manual.orgineel zit er een klep tussen maar deze is niet nodig.
 
Een 14 mm langere achterschokdemper van een F4 ( orgineel ?) vind ik wel erg veel op een F2/F3. Heb je wel eens gemeten wat de achtervork hoek is geworden ?
Als de hoek te groot wordt ( ideaal is circa 10-12 graden) veert de motor extra uit bij het gas geven en verlies je grip. De langere schokdemper heeft ook invloed op het link systeem ( de invering wordt zachter).
Goh, de hoek is statisch 12 graden. Zoals iedereen weet die met een Goofje racet zijn ze super stabiel. Dat mag wel wat minder bij korte bochten (Strubben bijv). Zeker als je met een 180 band wilt rijden. Grondspeling neemt door beide veranderingen toe, en de unit van een F4 is instelbaar op veervoorspanning en in/uitgaande demping. Aangezien het linksysteem een scherpere hoek maakt met een langere unit is de kracht, nodig om hem in te drukken, groter. Daarbij heeft de F4 een zwaardere veer dan de standaard F2. In combinatie met de instelbare voorvork van een ‘95 F3 met lineaire Hyperpro’s werkt het zó goed dat ik tevreden ben. Met welk type CBR600F race je zelf?
 
Mijn cbr600 F2 wordt voornamelijk voor circuit dagen gebruikt ( meestal Mac Zandvoort) dus rij ook nog deels op straat. Rij ook met een 180 band echter op een 5.5 inch velg met ohlins achterschokdemper en een andere voorkant ( deels zx6r). Heb al heel veel geëxperimenteerd met het rijwiel gedeelte en motor( nu 112 pk ahw) en ook opbouwen/ reshimmen van F3 voorvorken.

F2/F3 en F4 achterveer hebben zover ik weet dezelfde veer-constante (140 kg/cm).ik rij met 150.ik heb ook geprobeerd om de achtervork hoek groter te maken ivm grondstelling en handling.bij bochten foto's was te zien dat er nauwelijks indrukking is.Heb later ( Chinese) voetsteunen aangepast met cbr600rr stepjes,deze zijn korter en hebben ook goede grip omdat er geen rubber opzit.
 
Mijn cbr600 F2 wordt voornamelijk voor circuit dagen gebruikt ( meestal Mac Zandvoort) dus rij ook nog deels op straat. Rij ook met een 180 band echter op een 5.5 inch velg met ohlins achterschokdemper en een andere voorkant ( deels zx6r). Heb al heel veel geëxperimenteerd met het rijwiel gedeelte en motor( nu 112 pk ahw) en ook opbouwen/ reshimmen van F3 voorvorken.

F2/F3 en F4 achterveer hebben zover ik weet dezelfde veer-constante (140 kg/cm).ik rij met 150.ik heb ook geprobeerd om de achtervork hoek groter te maken ivm grondstelling en handling.bij bochten foto's was te zien dat er nauwelijks indrukking is.Heb later ( Chinese) voetsteunen aangepast met cbr600rr stepjes,deze zijn korter en hebben ook goede grip omdat er geen rubber opzit.
Als je naar de veerconstante kijkt maakt het natuurlijk ook uit hoeveel de berijder weegt. Zoals ik zei, het linksysteem maakt een scherpere hoek, en mijns inziens is er dus meer kracht nodig om hem in te drukken. Dat is dan de winst van de langere unit.
ik heb zelf de rubbers van de voetsteunen gehaald en profiel in het aluminium gefreesd voor meer grip😊. Zit dus ook in de low-budget hoek. Heb volgens MAD racing hetzelfde aantal achterwiel pk’s als jij.
 
Mijn motor heeft inderdaad ook bij MAD racing op de vermogens bank gestaan.valt lang niet mee om 112 pk uit deze blokjes te halen icm een mooie powerband. Geef maar eens een PM als je bij MAD racing bent.ze zitten vlak bij mijn huis kunnen we misschien wat tips uitdelen.

Belangrijkste is natuurlijk dat jij tevreden bent hoe jouw motor stuurt.
 
Mijn motor heeft inderdaad ook bij MAD racing op de vermogens bank gestaan.valt lang niet mee om 112 pk uit deze blokjes te halen icm een mooie powerband. Geef maar eens een PM als je bij MAD racing bent.ze zitten vlak bij mijn huis kunnen we misschien wat tips uitdelen.

Belangrijkste is natuurlijk dat jij tevreden bent hoe jouw motor stuurt.
Doe ik.
Ik ben zeker tevreden. Verbeter mezelf ook nog iedere trackday met een paar tienden. Zit nog niet aan de grens dus!
 
Hey mannen, hoe krijgen jullie de pk winst voor elkaar?

Zelf doe ik vrij rijden ik met een fzr600 uit '89, maar kijk soms met een schuin oog naar jullie cbr's of vroege R6's als vervolgstap.
 
Hey mannen, hoe krijgen jullie de pk winst voor elkaar?

Zelf doe ik vrij rijden ik met een fzr600 uit '89, maar kijk soms met een schuin oog naar jullie cbr's of vroege R6's als vervolgstap.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar :) dynamo kan eruit, dan zou je een lichtgewicht accu kunnen maken van 18650 cellen. Zelf heb ik nu een 10ah gell batterij van +-4kg, met 18650 cellen zou ik op 1kg komen. Dan nog andere uitlaat/bochten. Wellicht dunnere ketting/tandwielen. Dat zijn denk ik de makkelijkste, redelijk budget, manieren om meer snelheid te pakken.

Verdere opties heb ik geen weet van maar ik denk dat het dan wel gauw in de papieren gaat lopen
 
Laatst bewerkt:
Hey mannen, hoe krijgen jullie de pk winst voor elkaar?

Zelf doe ik vrij rijden ik met een fzr600 uit '89, maar kijk soms met een schuin oog naar jullie cbr's of vroege R6's als vervolgstap.
CBR600F kopen......😉

Zonder gekheid......heb ook met een fzr600 trackdays gereden, daarna een cbr gekocht.
Rijd heel anders, meer keuze in banden etc etc.
FZR is geen slechte motor, maar toch is de Honda heel wat anders.
Net allemaal wat makkelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan