radardetector verboden

Arthur

Die hard MF'er
24 jul 2001
794
0
Hengelo
Heb in mijn auto ook zo'n apparaatje dat mij al voor heel veel 6-tientjes-en-ietsie-meer-bekeuringen heeft behoed.

Moeten we toch weer ouderwets de berm in de gaten gaan houden. Ik had die aandacht eigenlijk liever aan het verkeer besteed. Je altijd aan de snelheid houden is nauwelijks te doen want: dodelijk slaapverwekkend, meer op je teller letten dan op het verkeer etc.

Nederland politiestaat.

Stukkie uit de Telegraaf van vandaag:

Boete ƒ5000 voor radaralarm

door Charles Sanders

DEN HAAG - Bezitters van radardetectoren, bedoeld om snelheidscontroles van de politie te slim af te zijn, kunnen vanaf volgend voorjaar rekenen op maximaal drie maanden voorwaardelijke gevangenisstraf en 5.000 gulden boete. De naar schatting 500.000 bezitters van een radardetector in Nederland moeten het apparaat volgend voorjaar uit hun auto hebben verwijderd, om de zware straffen te voorkomen.

Officier van Justitie Spee

Officier van Justitie mr. J. Spee, hoofd van het Landelijk Bureau Verkeershandhaving: "Alles rondom die apparaten gaat in de ban. Bezit, gebruik, handel, inkoop, verkoop. De nieuwe wetgeving wordt ondergebracht bij de economische delicten, om ook de grootverkopers aan te kunnen pakken. Het mag duidelijk zijn dat bezit van één detector iemand minder zwaar wordt aangerekend dan wanneer je een pakhuis vol van die dingen hebt. Daar moet je dus fikse sancties tegenover kunnen stellen en dat kan met deze opzet."

De concepttekst voor het wetsvoorstel en de memorie van toelichting liggen op dit moment bij het departement van Economische Zaken. De wet moet nog door de Tweede Kamer, maar verkeersspecialisten in het parlement hebben eerder al laten weten voorstander te zijn van een algeheel verbod, zoals dat ook al in Frankrijk bestaat.

'Oneerlijk'
Detectoren en laserschilden zijn politie en justitie al jaren een doorn in het oog, maar vooral de eerste categorie was tot nog toe niet aan te pakken. "De wet voorzag er simpelweg niet in," zegt mr. Spee. "Maar die apparatuur is natuurlijk buitengewoon oneerlijk en bedoeld om aan een boete of veroordeling te ontkomen. Dat is straks voorbij."

De concepttekst van de nieuwe wet neemt ook de producent van zogenaamde 'afstandsbedieningen voor garage en tuinverlichting' de wind uit de zeilen. Deze Target Laser Echo zou niet illegaal zijn, omdat het een huishoudeljik apparaat is dat 'toevallig' ook de laserpistool-controles van de politie frustreert.

"Ik word doodmoe van dat kat-en-muis-spel," zegt Spee. "Als je op de internetpagina van dat bedrijf kijkt, blijkt die afstandsbediening een laserschild. Om aan alle discussies een einde te maken, is de concepttekst voor de nieuwe wet uiterst zorgvuldig opgesteld. Apparaten die geschikt of méde geschikt zijn om snelheidscontroles onmogelijk te maken, worden verboden. Dus ook die afstandsbediening. Als in een dure Cadillac een systeem zit dat met laser de afstand tot de voorganger bepaalt en daarmee ónze apparatuur stoort, moet dat door de importeur worden verwijderd voor de auto in de showroom komt. Simpel en duidelijk."

Vooral de relatief goedkope radardetectors die aan de binnenzijde van de voorruit worden gekleefd, zullen na het van kracht worden van de nieuwe wet snel uit het verkeersbeeld verdwijnen. Die apparaten zijn door agenten immers simpel waar te nemen. Gecompliceerder ligt het met duurdere Stingers, die in het dashboard zijn ingebouwd.

Spee: "Wij praten over apparatuur die de werking van zo'n Stinger meet, om opsporing te vergemakkelijken. Maar ook zonder die apparatuur ziet een ervaren motoragent aan het gedrag van een automobilist of hij op zijn detector gokt."

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat kan de datum van 1 februari 2002 niet bevestigen. "Het verbod op het gebruik van radardetectoren wordt in de eerste helft van het volgende jaar van kracht. De precieze datum kennen wij nog niet. Daarover vindt nog afstemming plaats met de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken. Als de heer Spee zegt dat het 1 februari wordt, dan is dat voor zijn rekening", aldus een zegsvrouw van het ministerie.







 
Tja, droevig... Ik ben bang dat nu kasten en andere atributen het nog vaker gaan ontgelden... Dom dom dom |(

Stelletje geldkloppers, gatverdamme wat wordt ik toch moe van het huidige stelletje hypocrieten figuren in de regering... :r

[edit]
matennaaiers vervangen door hypocrieten figuren
[/edit]
_________________
Ik
worshippy.gif
mijn YZF-R1 waarmee ik lekker kan
crossy.gif
.

[ Dit Bericht is bewerkt door: HELLdesker op 2001-08-01 13:18 ]
 
Ik heb hier geen problemen mee: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Als je ervoor kiest om te hard te rijden, dan moet je ook bereid zijn de consequenties te dragen. Punt uit.

Ik pleit echter wel voor een marge op snelheidsovertredingen, zoiets als: vanaf 10 km/h te hard pas bekeuren, of 10% hard of iets dergelijks. Met een dergelijke marge kun je over het algemeen netjes aan het verkeer deelnemen zonder continu je teller in de gaten te moeten houden.
 
Soeptablet: hoe veel hoe vaak en hoe lang rijdt jij eigenlijk?
Zodra men in gans europa (ik ben belg) op de juiste wegen snelheidsbeperkingen gaat instellen en op de wegen waar dit totaal belachelijk is gaat weghalen, dan pas zal ik me compleet (bijna toch) aan die snelheidswetten aanpassen.
Nu vind ik het ronduit belachelijk dat ik bijvoorbeeld op een 2x2 baansvak gescheiden met middenberm en bomen waarachter het fietspad ligt slechts 50km/uur mag doen..
 
hard rijden en gesnapt worden, oke, dan dok ik gewoon.

Echter die flutbekeuringen van 3 to 6 km te hard vind ik :r

Wat belachelijk die kleine bekeuringen, en ze gaan steeds meer flitskasten plaatsen.
Ik baal er stevig van.
"want ze willen een mentaliteits verandering teweegbrengen. je moet een stempel aso krijgen van de samenleving wanneer je te hard rijdt.."
Nou f*@ Y

Vooral de laatste tijd krijg ik veel bekeuringen binnen van 0-10 Km te hard. gutgutgut, ik reed 124......ik voel me erg schuldig hierover.
Daarom heb ik zo'n radardetector.
En houden zal ik hem, het vergt alleen wat meer creativiteit bij het plaatsen ervan. :j
 
Verstop je gewoon die radardetector wanneer de politie je aanhoudt.
Effe snel in je dashboardkastje en weg is ie uit het zich... ;) ;)

Of je bent bikkel en houdt hem gewoon op je dashboard en riskeerd
drie maanden voorwaardelijk...wat ik overigens veel te overdreven vindt.
Straks mag je nog niet een meer flirten met een meisje, en krijg je al
een week voorwaardelijk... :( :( :( :(
 
Het is trouwens nog niet eens zeker dat de wet erdoorheen komt.
Er wordt namelijk hier en daar behoorlijk tegengas gegeven.

Onder andere de tuf-tuf-club besteet er een klein beetje aandacht aan.
www.tuftufclub.com
of klik op de onderstaande link
http://www.tuftufclub.com/commentaar.html

Er schijnt zelfs een advocaat mee bezig te zijn, dezelfde die ervoor gezorgt heeft dat de ons allen bekende "meetcorrectie" wordt toegepast.
Dus dit muisje zal nog een staartje krijgen denk ik.....hoop ik

 
Dit stond dus in dat stukje:

Het mag duidelijk zijn dat bezit van één detector iemand minder zwaar wordt aangerekend dan wanneer je een pakhuis vol van die dingen hebt. Daar moet je dus fikse sancties tegenover kunnen stellen en dat kan met deze opzet.

Zal duidelijk zijn dat als je gepakt wordt je niet de max. straf zal krijgen. Wordt afwachten wat voor bedrag ze daarvoor gaan verzinnen :) .
 
Dat met die radardetectoren is nog steeds ernstig omstreden. Een radarkast zend namelijk signalen in de ether, en een Nederlander heeft het wettelijk recht om signalen die in de ether gestuurd worden te kunnen ontvangen. Dus OOK met een radardetector.

Ik denk dat we hier nog wel meer over gaan horen, en dat dit slechts een zielige poging is om mensen ervan te weerhouden detectoren te kopen of zelfs weg te doen.
 
Ze hebben tegenwoordig systemen waarmee ze verstopte detectoren kunnnen detecteren (eehhh..ja).

Ze houden een apparaatje bij je motor/auto, en voila, de detector geeft leven. agent blij, jij niet.
Dat wordt dus ook nog creatief met een knopje om dat ding uit te zetten bij een controle.

Gelukkig hebben we nog even tijd om het uit te zoeken.
Die wet komt er echt wel.
 
Ik heb een verhaal gehoord over iemand die met een lasershield was gepakt. Hij is toen vrijgesproken omdat ie zendamateur was met een vergunning.

Gaan we straks massaal vergunningen aanvragen.... :j

Geloof nooit dat die wet doorkomt...

Ik heb echt een hekel aan die half afgekeurde agenten die aan de kant van de weg staan, terwijl om de haverklap mijn auto wordt opengebroken... :j :j :j
 
In theorie ben ik het me Soeptablet eens, alleen heb ik een gruwelijke hekel aan 'prijsschieten'.

Zolang het succes van snelheidscontroles niet wordt gemeten in een afname van het aantal ongelukken maar als toename van de bijdrage aan de staats- c.q. gemeentekas en zolang daar nog op wordt gebudgetteerd ook :r :r ben ik voor welke vorm van ontduiking dan ook.

Eigenlijk ben ik voor een volledige hervorming van het gebruik van het Nederlandse wegennet en het veel strenger examineren en veel strenger straffen van onveilig rijgedrag. Al het volk dat op het verkeerde moment het verkeerde rijgedrag laat zien meteen punten van het rijbewijs afnemen. Geen punten meer ? Geen rijbewijs meer })

Of beperkt toegang tot bepaalde banen van de snelweg. baan voor 80, baan voor 120, baan voor onbeperkt. Kan je rijden dan mag je onbeperkt, kan je niet rijden: heb je al eens een ongeluk veroorzaakt of dronken achter het stuur gezeten, ben je een vrouw ;) 80 max })

Ik draaf een beetje door..............
Beetje stressy op het werk en slecht ge :z :+
 
Maar ik weet niet waarom je dit vraagt. :?

Omdat je dan toch ook moet beseffen dat vaak (indien niet meestal) zulke flitsbakken geplaatst worden op wegen waar men zeker is van inkomsten. Of dit veiligheidsverhogend werkt of niet maakt niet uit. Of is't toevallig dat flitsapparaten altijd op kaarsrechte, secundaire wegen staan waar snbel rijden veel minder gevaarlijk is dan op de plaatsen waar ze zouden moeten staan.
In België althans. En die éne keer dat ik in NL ben geflitst ook al.
 
haha, zoals ik al zei ben ik een beetje :z :z :+ :+

[ Dit Bericht is bewerkt door: MartijnL op 2001-08-01 14:56 ]
 
excuus voor mij uitspraak:

"IK VIND HET ALLEMAAL TERINGL**ERS...."

hoe vul ik de staatskas...in 1999 zijn 4,4 milj. bekeuringen uitgedeeld in 2001 wordt dat waarschijnlijk 6,2 milj.

benzine DUUR
boetes DUUR
FILES TE LANG
DRUK OP DE WEG
SLECHTE WEGEN infrastructuur...

ik word er helemaal niet goed van....ik baal ervan...
en ja ik heb al een paar boetes op de mat liggen...jaar 2001 tot nu toe bijna 1000 gld....90% snelheid en 10 procent verkeerd parkeren of dat soort gare overtredingen...

zo... :( :( :( :( :( :( :( :(
:j :j :j :j :j :j :j :j :j :j
 
Even wat op en aanmerkingen op de text.....

Zielig gedrag :
"Ik word doodmoe van dat kat-en-muis-spel," zegt Spee.

Stom beleid, het is een veiligeheids aspect:
"Als in een dure Cadillac een systeem zit dat met laser de afstand tot de voorganger bepaalt en daarmee ónze apparatuur stoort, moet dat door de importeur worden verwijderd voor de auto in de showroom komt. Simpel en duidelijk."

Kwats opmerking lijkt me:
Spee: "Wij praten over apparatuur die de werking van zo'n Stinger meet, om opsporing te vergemakkelijken.

En deze kennen we wel, (de persoon hiervan) :
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat kan de datum van 1 februari 2002 niet bevestigen. "Het verbod op het gebruik van radardetectoren wordt in de eerste helft van het volgende jaar van kracht. De precieze datum kennen wij nog niet. Daarover vindt nog afstemming plaats met de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken. Als de heer Spee zegt dat het 1 februari wordt, dan is dat voor zijn rekening", aldus een zegsvrouw van het ministerie.

 

Hoe dan ook is het belachelijk dat men uberhoubt over dit soor absurt hoge bedragen praat. Je kan beter een meisje van een jaar of 10 verkrachten, dan kom je er beter van af dan bij het bezit van een radar detector. Nederland is krom in haar rechtspraak. :j :j :j :j Naar de overheid.
 
Het moet ook altijd geld kosten!
Nu komen er nog meer van die agenten die in een auto in de berm staan die de krant zitten te lezen en tussendoor een middagdutje doen!
Dat zou verboden moeten worden. :j
 
Ik pleit echter wel voor een marge op snelheidsovertredingen, zoiets als: vanaf 10 km/h te hard pas bekeuren, of 10% hard of iets dergelijks. Met een dergelijke marge kun je over het algemeen netjes aan het verkeer deelnemen zonder continu je teller in de gaten te moeten houden.

in belgie is het met zo'n marge omdat de meettoestellen niet 100% nauwkeurig zijn dus max. 120 wil in belgie zeggen 130 8-)

als je er nog eens rekening mee houdt dat de teller altijd meer aangeeft dan werkelijkheid kan je veilig (toch voor boetes) 135 rijden (op de teller natuurlijk)
 
Als in een Cadillac apparatuur zit om de afstand tot je voorganger te meten en dat blijkt de detectie-apparaten te storen, dan moet dat verwijderd worden? :?

Dit geeft wel weer aan dat het absoluut niet om de veiligheid gaat, maar om de $$$. Immers, zo'n systeem is toch juist bedoeld voor de veiligheid??

Stelletje stomme trieste dieven daar in Den Haag, wordt tijd dat we eens een fatsoenlijk zooitje daar krijgen. :r
 
Op gevaarlijke wegen binnen en buiten de bebouwde kom mogen ze van mij lekker gaan controleren, maar het zijn bijna altijd de plekken waarbij je zonder groot gevaar harder kan rijden, en waar je het dus doet, waar ze controleren. Conclussie: Fucking Money :(
 
Ik heb echt een hekel aan die half afgekeurde agenten die aan de kant van de weg staan, terwijl om de haverklap mijn auto wordt opengebroken... :j :j :j

.... Of die zogenaamde "verkeersregelende agenten" bij files... Manen ze al het verkeer door te rijden tot het eind v/d invoegstrook, terwijl er aan het begin van de strook al ruimte is... :r

Tijdje terug (in brommerperiode) bierflesje tegen mijn been gehad. Eerst ziekenhuis, daarna aangifte (In Nijmegen). Krijg je na 2 (ja twee) uur wachttijd te horen dat je aangifte moet doen in Wijchen "valt onder hun jurisdictie, meneer." Na veel gebekvecht en gesputter door het agentje toch aangifte gedaan in Nijmegen...

Rij met mijn Puchje een maand later 50 per uur, volgens agentje. Wel meteen brommer kwijt voor technische controle (Politie Nijmegen, op dezelfde weg als het bierflesincident...) Opeens toch onder hun jurisdictie?

En niet te vergeten: HET HULPNUMMER! Het is toch zwaar belachelijk dat de politie een betaalnummer heeft :r :( |( En dan die onschuldige smoeltjes "ja, we kunnen niet de hele overheid gratis maken" |(
Dacht altijd dat de overheid betaald werd uit belastingen & accijnzen ed... Voeg daar maar aan toe "exploitatie van telefoonlijnen & boetes"

En ja, ik heb ook zo'n apparaatje in de auto hangen. Dit vanwege de schrikreacties van voorgangers op de 'veiligheidvergrotende' controles en het recente prijsschietbeleid in Nijmegen.... Maar reken er maar wel op dat deze wet erdoor gedrukt wordt... De lasergun is toch ook illegaal legaal verklaard?
 
Terug
Bovenaan Onderaan