Radeloos! Erg slecht lopende virago xv 535, help...

Wiesel

Rookie
9 feb 2008
9
0
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn yamaha virago xv 535 uit 1991 wat ik niet opgelost krijg. Nu staan er al een hoop topics op over de virago, maar toch kom ik met al die verhalen er nog niet uit, dus vandaar dat ik de vraag toch maar stel.
Het probleem:

De motor start beroerd, is uiteindelijk wel aan te krijgen maar slaat dan regelmatig af en je moet je vinger aan het gas houden. Als ik vervolgens ga rijden slaat hij direct af zodra ik het gas dichtdraai. Verder dikke knallen uit de uitlaat. Door de choke vol open te zetten blijft hij wel draaien maar gaat dan bij stationair draaien op en neer in de toeren.

Wat ik (met hulp) er al aan heb gedaan:
membramen gecheckt, zijn nog prima
luchtfilter schoongemaakt
carburateurs gereinigd
nieuwe choke er op gezet
kleppen gesteld
alle elektra nagelopen en met contactspray in de weer geweest.

alle componenten nagemeten en het enige was dat de ontstekingsspoelen niet helemaal klopte: de secundaire weerstand
(tussen bougiekabel en elk van de aansluitpunten) was 23,3 K-Ohm waar het boek 10,0-15,6 K-Ohm aangeeft bij 20oC. Nu waren de spoelen geen 20oC maar meer 10oC maar zoveel kan dat niet schelen.

Komt dit iemand bekent voor en zou dit de oorzaak van het belabberde lopen kunnen zijn?

Hopelijk is er iemand die me uit de brand kan helpen, want ik zit met de handen in het haar. En oh wat zou het fijn zijn om weer te kunnen rijden nu dat zonnetje zo lekker schijnt...
 
Hoi Wiesel,

Je schrijft dat je de carburateurs al schoongemaakt hebt. Maar, met de choke verrijk je het mengsel en je geeft aan dat hij dan wel blijft draaien. Verder kunnen de knallen in de uitlaat veroorzaakt worden door een veel te arm mengsel, maar ook door een mengsel wat slechts af en toe ontsteekt.

Als de motor langer stilgestaan heeft (een paar maanden of meer) zou ik de benzine verdenken. De stationair en hoofdsproeier kan je met perslucht of een fietspomp doorblazen en verder zijn er toevoegingen in de handel om vergomde benzine weer op te lossen.

De hogere weerstand in de secundaire aansluiting van de bobine is niet spectaculair veel te hoog. In het verleden werden er wel eens 10k weerstandjes in de bougiekabel gesoldeerd om storing van de bougiekabels weg te krijgen.
Maar, als je een te zwakke vonk hebt, kan verrijking van het mengsel er voor zorgen dat de motor toch blijft lopen. De verrijking, die je met de choke veroorzaakt.....

Ik zou de sproeiers nogmaals goed controleren, vooral op achtergebleven benzineresten. De hoofdsproeier kan vaak nog wat verder uit elkaar dan je denkt: er zit een stijgbuis aan die sproeier vast met kleine luchtgaatjes die vrij makkelijk verstopt kunnen raken. In het WPHB staat vast een exploded view oid van de carburateur.
Als je 100% zeker bent dat de carb's goed schoon zijn, blijft alleen de electronica (bobines, cdi) over. Die zijn wel na te meten, maar daar is gespecialiseerde apparatuur voor nodig. Ik heb hier thuis nog zo'n stroboscooplamp uit het tijdperk dat ontstekingen met puntjes werkten en die kan een goede indicatie geven of je een goede vonk hebt. Bruikbare vonk --> stroom door bougiekabel --> stroboscoop registeert dit en geeft lichtflits. Vraag er eens naar bij een (ex-)automonteur met "levenservaring".
Even een indruk van de spanning: je moet denken aan meer dan 30 kV secundair....
 
Sav, bedankt voor je reactie!
Ik ben er vrij zeker van dat de carbs schoon zijn. Er is ondertussen een hele bus carbcleaner doorheen gegaan :)

Dat wordt dus toch eerst zoeken in de electronica. Ik heb de vonk gecheckt, (down and dirty methode) reservebougie eraan en de startknop indrukken, zodat je enigszins ziet hoeveel vonk erover springt. Dat was zo te zien niet echt een vette vonk. Dat zou dus het probleem kunnen zijn, net wat je zegt:

als je een te zwakke vonk hebt, kan verrijking van het mengsel er voor zorgen dat de motor toch blijft lopen. De verrijking, die je met de choke veroorzaakt.....

Toch de bobines dan?
 
Ik ben er vrij zeker van dat de carbs niet schoon zijn.
:^

Onder de rubber dopjes zitten kleine spoeiers, die moeten er ook uit en schoongemaakt. Verder moeten de mengselschroeven er uit. Dan alles goed schoonmaken.
 
Carbs zijn helemaal uit elkaar geweest. Alle sproeiers doorgespoten met carb cleaner.
Lijkt me echt sterk dat ze nog steeds niet schoon zijn.

Ik ga eerst maar eens de bobines vervangen.
Heeft er nog iemand een setje goede bobines voor een xv535 liggen die ik over kan nemen?
 
Carbs zijn helemaal uit elkaar geweest. Alle sproeiers doorgespoten met carb cleaner.
Lijkt me echt sterk dat ze nog steeds niet schoon zijn.
Lijkt mij heel sterk dat ze wel schoon zijn. De symptomen die je beschrijft zijn in 99,99% van de gevallen vuile carburateurs.
 
Zit er op jouw motor zo'n systeem die de troep die uit de carterotluchting komt, via slangetjes en een reservoir terug in je luchtfilter brengt.

Ik heb me ( bij m'n Honda) ook eens rot lopen zoeken naar zo'n soort probleem. En kwam er uiteindelijk achter dat dat reservoir vol met majoachtige drap zat (vocht). Wat dus vrolijk in m'n luchtfilter geblazen werd :/
Oplossing was natuurlijk alles goed schoonmaken en daarna geen patat meer halen op de honda. :9
 
Het heeft even geduurd, maar de Vig loopt weer als een zonnetje!
Door, niet-motor-gerelateerde, omstandigheden heeft het even stil gelegen, maar vorige week had ik eindelijk weer tijd om de virago eens uit het stof te trekken.

Op aanraden van jullie :} toch nog maar een keer de carbs uit elkaar geschroefd en alles schoon gemaakt. Weer monteren en ja hoor, starten en lopen!
nog niet 100% maar na het synchroniseren van de carbs waren ook de laatste hikjes verdwenen.

Rijden maar weer!

Dank voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan