radiaal/axiaal

Nuke'm

MF veteraan
27 mrt 2003
1.246
1
Den Haag
Wat is het verschil tussen een radiale en een axiale rem.
Laatst met een vriend over zitten peinzen en we vermoeden dat het
met de hoofdcilinder te maken heeft maar verder dan dat komen we niet.

Da's op zich mooi uitgelegd door TripleXS.

Toch begrijp ik niet dat er bij een radiaal bevestigde remklauw geen torsiekrachten meer zouden optreden in de klauwbevestiging. De remschijven zitten nog altijd dichter bij elkaar dan de vorkpoten, waarop die (al dan niet radiaal) bevestigde remklauwen zitten. Zo'n contructie levert toch altijd torsiekrachten op (dus krachten die de remklauwen ook naar elkaar toe wil hebben) :?

[edit] Oeps... kaatje vergeten...[/edit]

Xenon, je hebt helemaal gelijk!
Alleen...in dit geval helpen de ontstane torsiekrachten de voorvork in te veren,waardoor nog meer gewicht op het voorwiel komt te staan.
Dit komt ten goede van de remwerking,bovendien zul je minder snel een blokkerend voorwiel krijgen.

Een draaiend voorwerp dat liniair wordt belast (een remschijf die wordt afgeremd d.m.v. remblokken die liniair naar elkaar toe worden geknepen),levert altijd een moment op die liniaire belasting.
Dit niet te verwarren met gyroscopisch effect,da's wat anders...
Dit moment wordt overgedragen aan de remklauw en zo door naar de ophanging van deze klauw.
Als deze ophanging in dezelfde richting (dus radiaal) is uitgevoerd als het voorwerp dat deze kracht moet opheffen (de voorvork),zul je geen merkbaar effect bemerken in de remwerking.
Dat wil niet zeggen dat er geen torsiemoment wordt uitgevoerd,alleen "merkt" de voorvork daar niets van omdat deze toch al duikt en het torsiemoment dit bevordert/meewerkt aan dit duiken.
Ergo: meer op z'n neus gaan staan -> meer gewichtsverplaatsing -> betere remwerking.

Zo duidelijk?! ;)

@TripleXS: Check!

Waarempel, de Euro (alles wordt duurder) is gevallen *D .

Thanx!

[me]Xenon kijkt nu wazig naar een radiale rempomp en probeert nu het voordeel hiervan te begrijpen... Eerst maar eens fff UTFS-en :+ [/me]

Terug
Bovenaan Onderaan