Radiaal-banden voor mijn FZ750??

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
11.894
7.123
Veluwe
Deze vraag kan ik natuurlijk toevoegen bij "Alles over motorbanden deel 7" maar denk toch beter een apart topic hiervoor te openen.
Ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar een antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.

Het gaat over mijn young-timer met bandenmaten voor: 120-80x16 en achter: 150-70x18 maar dan nu in radiaal.
De FZ is nog steeds een prima motor maar de banden dat is om te huilen.
Probleem is dat nu rijd met Avon AM26 en dat ik daar zeker niet tevreden over ben.
Heb ook nog een setje Michelin Pilot Activ , die zijn ietsje beter, maar nog steeds niet super. (beide types diagonaal) ;(

In het verleden heb ik ooit eens met Metzeler, maar ook met Conti aan de voorzijde gereden, beide in het radiaal-type. (worden niet meer gemaakt?)
Tsjonge wat stuurde dat lekker strak in vergelijk met die diagonaaltjes van nu. Daarom op zoek naar passende radiaalbanden.
Dat beide banden dan niet van zelfde merk en type zijn, vind ik dan weer minder erg. Ik wil voor+achter nu radiaal gaan rijden.

Nog een ander probleem is dat ik banden moet hebben met snelheids-index V. (240 km/h) Mijn FZ komt nog wel eens boven de 200.
Ik kom wel scooterbandjes tegen in de gewenste maat, maar die zijn dan vaak maar tot 150 of 180. Daar heb ik dus weinig aan.

Voor achterzijde (150-70x18) heb ik inmiddels gevonden Michelin Commander 2, maar voor de voorzijde(120-80x16) kan ik niets vinden.
Vervelend want Commander 2 wordt dan weer niet gemaakt voor een 16" voorwiel.
Wie weet het antwoord?
 
Vermeld ook dat je voorvelg slechts 2,75 inch breed is (als ik het goed heb). De 120 radiale voorbanden zijn gemaakt voor een 3,50 inch brede velg, die zitten om de 3,00 van een 89> FZ al niet royaal. Beter kijk je of er een 110 mm brede band beschikbaar is.

Heb je achter wel een ander wiel? Origineel is namelijk een 130/80 band op een 3,00 inch brede velg. Maar op de 3,50 van een 89> past ook een 150/70-18 (origineel 140/70). Ik heb de BT54 gebruikt, volgens autobandenmarkt.nl nog 6 op voorraad.
 
Ik rijd al jaren achterzijde met 150-70x18. Dat is eigenlijk nooit een probleem geweest.
(hoewel mijn setje Pilot Activ nu wel aan achterzijde130-80x18 is)
De Batlax BT54 blijkt nu ook niet leverbaar in 16". Dus daarvoor sowieso nog geen oplossing................
 
BT54 was in mijn tijd al niet meer als voorband leverbaar, de 2e of 3e achterband heb ik met een andere Bridgestone radiale voorband gebruikt. Ik had namelijk het voordeel van een 17" voorwiel in mijn 3KS. Bij Bridgestone zie ik maar 1 radiale 16 incher buiten een sjopper of skooterband, en dat is een S21 hypersport 130/80 voor een vroege Fireblade.
 
Nog even terug gelezen de bandentest voor youngtimers in Motoplus 2017/08.
Ook daar kwam de Avon Roadrider AM26 duidelijk als slechtste uit test voor nat wegdek.
Ook heeft de Avon bij mij steeds last gehad van cuppen. Zoals ik al aangaf gaat de Avon het ZEKER niet meer worden.
Eerst nog gedacht dat was probleem mbt schokdemper. Maar nieuwe YSS geleverd door Dutch heeft dat nauwelijks kunnen verbeteren.

Ik ga 't nog verder uitzoeken, maar de Metzeler Lasertec voor met de Michelin Commander achter zou wel eens een oplossing kunnen zijn.
Op zich heeft Dutch wel gelijk vwb de velgbreedte. Echter heb ik nooit problemen ondervonden met 150-70 op de achtervelg.
 
Nu is de Commander wel een custom band, ik hoop voor je dat het voordeel van radiaal het nadeel van custom band op smalle velg opheft. Het zou mijn persoonlijke keuze niet zijn, teveel een crapshoot. Lasertec is toch een diagonaalband? Ik zou de bijpassende diagonaal in 130 gebruiken, voor misschien zelfs een 110 ipv 120. Maar goed, misschien ben ik wel te voorspelbaar :+
 
Je gaat toch geen Honda voorkant in een Yamaha schroeven ?? oeps :X

Voorvork en remmen van een 89> FZ 750 met het wiel van een 1e generatie FZR 1000 (2LA). Achter ook het 2LA wiel gebruiken met een 160/60-18 band.
Of gewoon de standaard maten blijven gebruiken met de beste (minst slechte?) banden in die maten en iedereen vol verbazing achter laten dat een brommertje met zo'n smalle band toch nog zo snel is *D
 
Laatst bewerkt:
Ow k.. Moet ook niet M-Ffen als ik aan het werk ben. Als ik Zot zie moet ik altijd denken aan die Hornet 600 met krom frame onder de tank. Zou het daar door komen? Maar idd, de FZS is de Fazer. Zijn die vorkjes trouwens lang genoeg? De FZ heeft een relatief lange voorvork. Vergeleken met FZR 1000 etc dan, zou me niet verbazen als de FZS ook zo'n lange vork heeft.
 
......................... en iedereen vol verbazing achter laten dat een brommertje met zo'n smalle band toch nog zo snel is *D
Ja, daar ben ik wel eens op aangesproken , dat ze niet hadden verwacht dat die oude FZ toch best wel .....................

Het blijft ellende dat ze geen goede banden (meer) maken voor de FZ. (en ook voor andere brommers met deze maten)
Ja, idd de oplossing kan zijn om een volledige 89+ voorkant in mijn FZ te schroeven.
Mss moet ik me er maar bij neerleggen dat ik op kauwgomballen ben aangewezen :X
 
welk bouwjaar heb je nou eigenlijk, ik heb op een '85 model 140/70 achter en dan kan je ook een bt45 nemen.
lijkt me niks mis mee , of ga je circuit rijden ofzo ?
dan kan je die racetec toch proberen ?
 
Nee, geen circuit-race. Wel als kan gewoon een beetje strak sturen.
Zeker van een Conti (radiaal) die ik er ooit aan de voorzijde op heb gehad weet ik nog, dat die in bochten veel meer vertrouwen gaf.
Ook met mijn huidige Avon's ben ik zeker NIET tevreden. Cuppen, kammen en in snellere bochten voelt minder stabiel.
Nu met vergelijk met de Blackbird constateer ik het grote verschil met sturen. Ik wijt dat vooral aan de banden.
Het enige wat met de Avon's goed is, dat is de prijs. O, ja Ook leverbaar in beide (voor mij) gewenste maten.

@ LePenszeur
Ter info: Mijn 85-er FZ rijdt volgens spec op 120-80x16 en 130-80x18.
Als jij achter met 140-70x18 rijdt is jouw wielomtrek daar te klein!
Standaard 0.8*130=hoogte 104 / Jouw band 0.7*140=hoogte 98 / Mijn gewenste maat 0.7*150=hoogte 105
In jouw geval heeft wiel een 12mm kleinere doorsnede. Dat scheelt 37mm op de omtrek. Met 18" velg is bijna 2% kleinere omtrek.
Heel erg is dat ook mss weer niet........................... :? Een kettingwiel met 1 tand meer of minder brengt groter verschil(?)

Ik rijd ook liever met 150 breed omdat 130 net het idee geeft dat je met een fietsband rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog eens even aan het zoeken geweest en kom tot de (voorlopige) conclusie.....................

De door mij gewenste maten 120-80x16 en 150-70x18 worden beiden door vrijwel geen enkel merk gemaakt.
Gewenst voor mij radiaal zowel voor als achter blijkt niet leverbaar. (ik blijf wel achter 150-breed rijden)
De ombouw van mijn FZ naar 17"voorwiel met bbh voorvork gaat mij te ver. Maw voorwiel blijft 16"

Mijn ontevredenheid over Avon Roadrider AM26 op mijn FZ blijkt niet onterecht.
In de Motoplus-test van banden voor youngtimers van 2017-08 eindigen de Avon's als laatste met op veel punten een slechte beoordeling.
Genoemd wordt oa "Op bochtige binnenwegen weinig rijplezier". Dat was mij al duidelijk, maar nu ook bevestigd!
Met nattigheid blijkt slechte grip. Duidelijk: De Avons gaan er bij mij sowieso niet meer op!

Van de niet-radiaal-banden komt de Michelin Pilot Activ er als beste uit, met een beoordeling niet eens zo heel veel minder dan de radiaal-winnaar.
Helaas is de Pilot-Activ dan weer niet leverbaar in beide gewenste maten. (of ik moet dan toch 130 aan achterzijde kiezen)

Dan blijven er 3 opties over:
1. (nr 2 in de test) Michelin Pilot Activ (diagonaal) voor 120-80x16 en achter Michelin Commander 2 (radiaal) 150-70x18
2. (nr 3 in de test) Dunlop Arrowmax Streetsmart. (diagonaal) Leverbaar in beide maten.
3. (nr 4 in de test) Bridgestone. (diagonaal) Helaas dan weer niet gelijk type leverbaar voor beide maten.
Daarom Bridgestone Battlax BT45 voor 120-80x16 en achter Bridgestone Battlax BT54 150-70x18

Jammer is dat zowel Michelin als Bridgestone niet leverbaar zijn voor beide maten.
De Dunlop is in test duidelijk winnaar in natte omstandigheden.
Aangezien ik hekel heb aan regen rijden en daarom ook weinig op weg zal zijn met nattigheid valt deze (voor mij) voorlopig af.

De bandenfabrikanten leveren dus niet wat ik zou wensen............... :X
Voorlopig ga ik voor optie 1. (ja, dat is diagonaal en radiaal samen)
Ik ga gewoon proberen. Bij een volgende set banden kan ik altijd weer gaan veranderen naar een andere optie.
Beroerder dan de Avon-banden kan het nauwelijks worden!

Voorlopig ga ik eerst mijn 2e set wielen met Michelin Pilot Activ verslijten.
 
Laatst bewerkt:
Geen verstand van velgen en velgmaten, maar ik kan je wel 1 grandioze tip geven: Bridgestone BT45
meerdere “oudjes” gehad waar ik ze onder had liggen, echt een topbandje.

Overigens zitten er onder de xjr BT016’s

Mooiste zou natuurlijk zijn om een set “moderne” velgen erin te hangen , ben je voor altijd verlost van dat bandengedoe en het staat ook lekker dik
 
en het staat ook lekker dik
Denk je? 8-)

1k0.jpg


@mean-machine die Commander is een band voor customs. Niet in de eerste plaats ontworpen voor grip en rijgedrag. Ik zou dan voor optie 4 gaan, BT45 en BT54.

Of een BT45 140/70 achter. Volgens Bridgestone is er zelfs een 150/70 maar kan die zo niet zo snel bij een NL of D aanbieder vinden (maar ook niet echt doorgezocht) BATTLAX | BATTLAX BT-45V | Motorcycle Tires | Bridgestone Corporation
 
Banden voor young-timers, het blijft een drama!!
:X

@ Dutch
Bridgestone Battlax BT45 150-70x18 bestaat kennelijk dus toch wel!
Ik had deze nog niet gevonden. Nu zoeken waar/ hoe wel te verkrijgen!
Ik ga contact maken met Bridgestone--NL.
 
Laatst bewerkt:
Tja het breed is beter virus heeft hier al toegeslagen,vroeger gingen we bij Delft op en afritten pikken met een grote groep,
er reed daar af en toe een kerel met een antieke Guzzi tussen met smalle bandjes,die ging zo hard dat hij nauwelijks bij te
houden was,daar stonden wij dan voor aap met onze 180 en 190 brede banden,met andere woorden je kan met smalle bandjes veel
harder dan je denkt.Bredere banden monteren dan op de velg hoort is alleen maar gevaarlijk en kan eerder het weggedrag
verslechteren dan verbeteren.
 
Meerdere sets bt 45 versleten met mijn K100 en op zich prima banden.
Wel slijten ze snel. Gemiddeld 6Kkm met een achterband en 9Kkm met een voorband.
En de K liep altijd wat wijd in bochten.
Heb nu een continental contigo voor en de K stuurt vele malen scherper. Fijne band en geeft veel vertrouwen
 
Banden voor young-timers, het blijft een drama!! :X

@ Dutch
Bridgestone Battlax BT45 150-70x18 bestaat kennelijk dus toch wel!
Ik had deze nog niet gevonden. Nu zoeken waar/ hoe wel te verkrijgen!
Ik ga contact maken met Bridgestone--NL.
We zijn nu al 2 mnd verder, maar Bridgestone-NL geeft NIET THUIS!!

Hoe kinderachtig kan Bridgestone zijn???
Nee, de band Bridgestone Battlax BT45 150-70x18 wordt in NL normaal niet geleverd.
Dus ik stuur een mailtje naar Bridgestone-NL met de vraag waar of hoe ik toch een Bridgestone-band in deze maat kan verkrijgen.
Op 13 juni krijg ik een mail terug "Thank you for contacting" en "we respond as soon as we can."
Inmiddels leven we 20 aug maar nog steeds geen antwoord ontvangen.

De vraag is nu: Hebben ze geen antwoord of willen ze niet antwoorden.
Heel zielig want ik denk vooral het laatste.............................. :X :X :X

Maar Bridgestone-NL.................Waar ik deze band vandaan haal weet ik nog niet, maar die gaat er wel komen.
Zielig van jullie om op deze manier met klandizie om te gaan.....................;(;(;(

Kijk en als het helemaal niet lukt dan zij n er nog zat andere merken waar ik ook terecht kan.
Bridgestone wordt dan gewoon van de lijst AFGESTREEPT!
 
Laatst bewerkt:
Nee, de band Bridgestone Battlax BT45 150-70x18 wordt in NL normaal niet geleverd.

Maar Bridgestone-NL.................Waar ik deze band vandaan haal weet ik nog niet, maar die gaat er wel komen.

Kijk en als het helemaal niet lukt dan zij n er nog zat andere merken waar ik ook terecht kan.
Geen probleem, kan ik gewoon leveren. Echter niet via Bridgestone Nederland....Een van mijn leveranciers heeft nog precies 1 stuks op voorraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan