Radiale remmen

JAMF

MF veteraan
12 aug 2006
2.599
58
44
Rotterdam
Weet iemand hier wat er bedoeld wordt met radiale remklauwen ???

Heeft het te maken met in welke richting de druk gegeven wordt??

Of met de plaats van montage ??

Waarom komen ze alleen op voorwielen voor ??

Hoe heet de "gewone" tegenhanger ??

Leuk die artikelen in die motorblaadjes, maar ik kan op die plaatsjes het verschil niet zien (misschien als één van jullie me verteld waar ik op moet letten !!)

:? :? :? :?
 

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.059
53
Alkmaar
Weet iemand hier wat er bedoeld wordt met radiale remklauwen ???

Heeft het te maken met in welke richting de druk gegeven wordt??

Of met de plaats van montage ??

Waarom komen ze alleen op voorwielen voor ??

Hoe heet de "gewone" tegenhanger ??

Leuk die artikelen in die motorblaadjes, maar ik kan op die plaatsjes het verschil niet zien (misschien als één van jullie me verteld waar ik op moet letten !!)

:? :? :? :?
Zijn al tientallen topics over :Y

Ten eerste zijn het radiaal gemonteerde remklauwen.

De constructie is stijver voor een directer gevoel.

In het achterwiel heeft het geen nut omdat een extra beetje gevoel daar toch geen nut heeft.

En de gewone is gewoon een conventionel gemonteerde klauw.

punt.
 

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.686
1
39
De 'gewone' heet axiaal als ik me niet vergis. :)

Radiale remklauwen zijn makkelijk te herkennen aan de grote zware constructie. (mat zwart)
Axiale (als ze zo heten) zijn met een simpel stukje vanaf de voorvork gemonteerd. (gespoten)
 

Marc Keijsers

MF veteraan
9 sep 2001
3.275
0
Sevenum
Bij een radiale bevestiging lopen de bevestigingsbouten richting de vooras. Bij de conventionele bevestiging lopen de bouten parallel aan de vooras.

De Kale

( matzwart, gespoten ???? )
 

gixfighter

MF'er
8 feb 2004
198
0
36
Steenbergen
...
De Kale

( matzwart, gespoten ???? )
Ik weet ook niet waar de kanarie dit soort gein vandaan haalt, ik moet er iig wel om lachen. Radiaal gemonteerde klauwen zij matzwart, en axiaal gemonteerde zijn dus gespoten... Handig om te weten.... :? |(

HAHAHHAHAHAHAHAHAAAAA
 

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.686
1
39
Mmm oke, effe uitleggen dan. :+

Radiaal;
Hierbij zie je dat de ophanging van de remklauw welke altijd wat matzwartig is.


Conventionele;
Hierbij zie je dat de ophanging grijs is in mijn geval.


Beetje kromme uitleg, maar voor iemand die het niet kan onderscheiden wel duidelijk toch? :X :+
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
Mmm oke, effe uitleggen dan. :+

Radiaal;
Hierbij zie je dat de ophanging van de remklauw welke altijd wat matzwartig is.
(Afbeelding)

Conventionele;
Hierbij zie je dat de ophanging grijs is in mijn geval.
(Afbeelding)

Beetje kromme uitleg, maar voor iemand die het niet kan onderscheiden wel duidelijk toch? :X :+

lijkt mij meer dat de fabrikant die kleur wel vond passen bij de rest van de motor :? . forgive me if i'm wrong
 

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.686
1
39
Oke oke, get the point. :+

Ik wil alleen effe wijzen naar de ophanging.
Komt niet helemaal over zoals ik bedoel, blablabla... :P
 

Leblowski

MF veteraan
12 mrt 2006
1.769
21
den haag
Scheelt dat nou echt zoveel remkracht als je een radiale REMPOMP monteert ?op een conventioneel systeem
EN het belangrijkste KAN DA ?
:?
 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
1
Is het voordeel van radiaal niet dat je gemakkelijk remschijven kunt monteren met een grotere diameter (gecombineerd met vulstukken tussen de remklauw/bevestigingspunt op de voorvork waar de bouten doorheen lopen).
 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
1
Nee, want grotere remschijven is helemaal geen issue meer
Buiten het circuit inderdaad niet nee; dus is radiaal op een wegfiets misschien meer een mode artikel? "Steviger", "beter gevoel" etc. klinkt wel leuk, maar of dat inderdaad ook daadwerkelijk zo is.... (en of de gewone rijder dat nu merkt..)

Voor alle duidelijkheid, zelf vindt ik het ook mooi :} :}
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.849
2
38
Onder een steen
Radiale remklauw is voor op de openbare weg voornamelijk "mode".
Bij een radiale rempomp voel je het verschil vrij goed vind ik.
 

gixfighter

MF'er
8 feb 2004
198
0
36
Steenbergen
Mmm oke, effe uitleggen dan. :+

Radiaal;
Hierbij zie je dat de ophanging van de remklauw welke altijd wat matzwartig is.
(Afbeelding)

Conventionele;
Hierbij zie je dat de ophanging grijs is in mijn geval.
(Afbeelding)

Beetje kromme uitleg, maar voor iemand die het niet kan onderscheiden wel duidelijk toch? :X :+
Kanarie denkt dat een gele vogel altijd een kanarie is.... Maar er zijn meer soorten gele vogels...En kanaries zijn niet ook altijd geel!!! ;)

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, beetje pesten mag wel hè?
 

Leblowski

MF veteraan
12 mrt 2006
1.769
21
den haag
Ik heb wel zin in meer remkracht, kan ik beter investeren in een rempomp of kan ik beter supergoede blokken kopen.

Wat geeft meer rendement.

Rijd nu met standaard blokkies