Radiale rempomp, plotseling stoppies op ABS MT09 - 2015

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Oplossing gevonden, zie in groen!
Blijkbaar zal de ABS pas in schieten als er een wiel geblokkeerd staat en een andere door rolt. Bij deze kan de stoppie tegen gehouden worden als ook de achterrem ingedrukt wordt.


Goedemiddag,

Vandaag heb ik de eerste kleine testrit (in de straat op en neer) gedaan met de nieuwe rempomp van een 2014 R6.
Alles was een 1-op-1 aansluiting en installeren was erg makkelijk. Ik heb natuurlijk al een klein beetje ervaring met rempotjes- en andere te monteren en reviseren etc...
Hoewel is dit probleempje wel een speciaaltje.

Dit is de combinatie:
- 2015 MT09 ABS
- 2014 R6 Radiale rempomp

Wat heb ik gedaan:
Ik heb gewoon de rempomp losgemaakt van de MT en die van de R6 erop gezet voor betere rem feel, daarna met een vacuumpomp het systeem ontlucht (remmen vooraan, hoofdremcilinder ook ontlucht)
De remhendel is niet sponzig maar lekker stevig.

Probleem:
Bij het hard remmen schiet de ABS aan de voorkant niet in (koude band dus minder tractie, wel Bridgestone Battlax S22)
-> Ik glij niet uit want ik ga ook niet te hard remmen, maar mijn achterwiel komt wel omhoog (stoppie). Er is geen ABS geluid te horen.

Als ik op de achterrem stamp (achterwiel laten "blokkeren") hoor ik wel de ABS in gang schieten en is er geen blokkerend achterwiel.

Wat is het verschil er met ervoor:
Ik voel wel dat de remmen veel beter ingrijpen dan met de originele axiale rempomp

Wat ik al heb gevonden:
Mijn voorste ABS sensor heeft wat schade, maar deze schade was er al reeds voor ik de rempomp heb veranderd.
Daarvoor werkte de ABS aan de voorkant wel nog.
Het ABS lichtje gaat uit na een paar meter rijden.
Tijdens de test heb ik wel ABS aan de achterkant, dus dat betekend dat mijn sensor nog werkt?
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Schoonmoeder achterop en dan nog een keer remmen. Als de voorband niet slipt zal de ABS niet ingrijpen.
Precies dit. ABS =/= anti stoppie. Mijn Tracer gaat op goed wegdek op z'n neus staan als ik te hard rem.
Het kan helpen om de achterrem er bij te pakken. Ook al hangt het achterwiel in de lucht, het systeem "snapt" dan dat er een stoppie aan de orde is. (wiel draait niet na lossen rem = wiel in de lucht)
Motoren met ABS pomp, hebben tegenwoordig vaak hun eigen procedure voor het ontluchten (ivm de ABS pomp).
Is het ontlucht volgens door Yamaha voorgeschreven procedure gedaan (zal vast wel een werkplaatshand boek digitaal te vinden zijn)
 
PS je kan prima met ABS een stoppie doen dat is geen abs test :?, je moet abrupter de voorrem pakken zodat het voorwiel ook echt even (wilt) blokkeren. Als je knieën tegen de tank houd, kan je prima het voorwiel een meter laten slippen zonder dat je voorkant onderuit gaat (dat gebeurd pas als je druk op de stepjes houd (niet doen dus). wel knieen goed en het voorwiel een meter laten glijden (of ABS grijpt in)!
 
Schoonmoeder achterop en dan nog een keer remmen. Als de voorband niet slipt zal de ABS niet ingrijpen.
Precies dit. ABS =/= anti stoppie. Mijn Tracer gaat op goed wegdek op z'n neus staan als ik te hard rem.
Het kan helpen om de achterrem er bij te pakken. Ook al hangt het achterwiel in de lucht, het systeem "snapt" dan dat er een stoppie aan de orde is. (wiel draait niet na lossen rem = wiel in de lucht)
 
Oplossing
Precies dit. ABS =/= anti stoppie. Mijn Tracer gaat op goed wegdek op z'n neus staan als ik te hard rem.
Het kan helpen om de achterrem er bij te pakken. Ook al hangt het achterwiel in de lucht, het systeem "snapt" dan dat er een stoppie aan de orde is. (wiel draait niet na lossen rem = wiel in de lucht)

Dit ga ik wel eens testen, dan moet normaal gezien alles in gang schieten, ik laat je z.s.m. iets weten.

...en als beste antwoord aangeduid! ABS systemen zijn toch wel speciale dingen.
 
Laatst bewerkt:
Je merkt het misschien nu pas door de betere rempomp, maar in feite is de S22 de oorzaak. Ik heb een 2020 XSR900, en met de originele voorband (S20) greep het ABS keurig in. De S22 heeft echter zelfs koud en nat zoveel grip dat er een stoppie ontstaat. Dat het ABS nog wel werkt heb ik gecontroleerd op los grind en op natte klinkers.
 
Misschien, en dan misschien omdat mijn gevoel het zegt, is het de moeite om de volgende upgrade uit te voeren aan je vering? Als de motor met een simpele remactie al door de vering heen slaat kan je daar ook nog wel een paar meters remweg in winnen...

vb: mijn cb500 kon je met originele vering (fietspomp vering, de demping kwam hoofdzakelijk uit de oliedikte) ook prima op het voorwiel remmen. Ik heb er nu een cartridge in de vork zitten, en alles wat ik in de rem knijp wordt omgezet in vertraging, en niet meer voorover slaan :+
 
Niemand heeft het over 'door de vering heen slaan' :?

Het ontstaan van een stoppie heeft namelijk ook weinig te maken met je vering. Integendeel kun je met betere vering ook betere stoppies maken. Maar dat is de controle ervan, niet het 'wel of niet kunnen voorkomen'.
 
Misschien, en dan misschien omdat mijn gevoel het zegt, is het de moeite om de volgende upgrade uit te voeren aan je vering? Als de motor met een simpele remactie al door de vering heen slaat kan je daar ook nog wel een paar meters remweg in winnen...

vb: mijn cb500 kon je met originele vering (fietspomp vering, de demping kwam hoofdzakelijk uit de oliedikte) ook prima op het voorwiel remmen. Ik heb er nu een cartridge in de vork zitten, en alles wat ik in de rem knijp wordt omgezet in vertraging, en niet meer voorover slaan :+

De standaard vering van de MT09 is inderdaad wat brol, maar om nu nog eens +-800€ uit te geven aan vering gaat me toch wel iets te ver boven mijn budget :') Als ik ooit ergens voor de helft van de prijs een mooie gebruikte set kan vinden, dan zeker.
Ik ben geen racer noch kan ik mijn knie tegen de grond leggen, maar ik hou wel van een klein beetje feedback tijdens het remmen en deze doet het toch wel goed. Heb m'n nog niet volledig in ABS moeten gooien.
 
Niemand heeft het over 'door de vering heen slaan' :?

Het ontstaan van een stoppie heeft namelijk ook weinig te maken met je vering. Integendeel kun je met betere vering ook betere stoppies maken. Maar dat is de controle ervan, niet het 'wel of niet kunnen voorkomen'.

Oké. Misschien dat mijn 'door de vering heen slaan' uitspraak overdreven is, maar, in deze situatie zoals door TS omschreven ontstaat er een stoppie door een harde remactie, niet door een poging tot stoppie doen.

In mijn gedachtegang maak je pas een stoppie als je vering volledig gecomprimeerd is, als dit al gebeurt bij de eerste beste paniek remreactie lig je mooi op je snufferd, met je abs..

Als je voorvork lek is, of makkelijker nog, iemand heeft je ingaande demping volledig los gezet, dan maak je toch makkelijker een stoppie, dan dat de demping juist staat?

Ik merk dat ik niet helemaal goed kan uitleggen wat ik bedoel. Misschien kan iemand met een betere kijk op vering uitleggen wat ik bedoel :+
 
Ik heb wel eens zo van die trekbandjes rond mijn binnenpoten getrokken om te zien wat de vering doet, die staan dus na zo'n stoppie lekker op het einde van hun 'travel'
Demping staat op 3 clicks uit van normaal gezien alle clicks in (max demping) maar dan dempt ie iets te veel en is de uitgaande demping te traag.
 
Ik snap je wel, maar dat hoeft helemaal niet ;) Je kunt bijvoorbeeld ook je ingaande demping helemaal dicht zetten, dan wil het ook wel.

Wat waarschijnlijker is met te weinig demping (en een zwakke veer, laten we dat meenemen), dat je 'm snel onderin ramt, maar dan kan er niks meer... dan is de kans groter dat je voorwiel gewoon blokkeert en een mooie streep achterlaat. Of als het ABS werkt, dat dat dus aan de bak moet.

Sowieso gaat het om gewichtsverplaatsing, maar de manier waarop dat gebeurt bepaalt hoe het afloopt. Maar ook de geometrie en zoals wel genoemd de grip van de banden, het gevoel in de rem, en nog wel wat andere zaken.
 
Als je voorvork lek is, of makkelijker nog, iemand heeft je ingaande demping volledig los gezet, dan maak je toch makkelijker een stoppie, dan dat de demping juist staat?
Door hem zo diep te remmen heb je in theorie een ‘kantelpunt’. Echter kan dat punt ook hoger in de veerweg zitten. Als vering en demping stabiel zijn dus.

Voordeel van veerweg overhouden tijdens een (bijna) stoppie is dat er nog ruimte is voor het volgen van oneffenheden. Daardoor zou de wieldruk en dus grip constanter moeten blijven. Dat zou hard remmen/stoppie in elk geval voorspelbaarder en veiliger moeten maken.

Als grip het probleem niet is. Zou effect van het veranderende zwaartepunt (lager en verder naar voren) het verschil maken tussen de twee scenario’s, lijkt me..
 
Terug
Bovenaan Onderaan