radiale rempomp, welke moet ik kopen?

belsj

MF veteraan
13 feb 2003
1.196
0
er zijn vele verschillende rempompen met verschillende maten maar hoe weet je nou welke je precies moet hebben. Waar hangt dat van af?
 
je hebt bvb één van 17mm (grootte van de rempomp), hoe groter je pomp, hoe meer druk je kan geven op je zuigers. Het is logisch dat als je zeszuigerremklauwen hebt, dat je meer druk nodig hebt dan dat je tweezuigerremklauwen hebt. Radiale rempompen beginnen standaard met een zwaardere pomp dan gewone. ik denk minimaal 17 en meestal 19mm (17mm is goed voor vierzuigerremklauwen en een 19 voor zeszuigerremklauwen)
 
je hebt bvb één van 17mm (grootte van de rempomp), hoe groter je pomp, hoe meer druk je kan geven op je zuigers. Het is logisch dat als je zeszuigerremklauwen hebt, dat je meer druk nodig hebt dan dat je tweezuigerremklauwen hebt. Radiale rempompen beginnen standaard met een zwaardere pomp dan gewone. ik denk minimaal 17 en meestal 19mm (17mm is goed voor vierzuigerremklauwen en een 19 voor zeszuigerremklauwen)
Hoe groter de diameter van de pomp des te harder je moet knijpen voor dezlfde vertraging.
Een kleinere diameter geeft meer druk (remkracht) maar verplaatst minder olie waardoor de hendel iets sponzig aan gaat voelen.
De diameter die je moet hebben is afhankelijk van de som het oppervlak van je remzuigers.
Hoe kleiner het oppervlak van de remcilinders des te kleiner moet de pomp zijn.
 
Hoe groter de diameter van de pomp des te harder je moet knijpen voor dezlfde vertraging.
Een kleinere diameter geeft meer druk (remkracht) maar verplaatst minder olie waardoor de hendel iets sponzig aan gaat voelen.

:^

Bij een kleinere diameter zal de hendel een grotere slag maken, maar het remmen zal minder kracht kosten. Grotere pomp: net andersom.

Druk en de hoeveelheid verplaatste remvloeistof worden snel door elkaar gehaald...
 
Een groter diameter geeft een groter verplaatsing en geen hoger druk.

Een grotere diameter geeft zelfs minder druk. Neem gewoon de diameter van de R1 of een andere supersport, dan zit je qua diameter wel goed. Het soort remklauw maakt ook niet zo heel veel uit, want door de bank genomen is de totale oppervlak van de remzuigers in 'moderne' klauwen redelijk gelijk, ongeacht of het nou een 4-, 6- of 8-zuiger remklauw is. In een 6- of 8-zuiger remklauw zijn de zuigertjes gewoon wat kleiner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan