Radian kapot, geen idee waar te beginnen

radianbobby

Rookie
11 aug 2009
29
0
Goedemiddag mede motorrijders,

Gisterenmorgen wil ik de radian starten en lukte dit heel erg moeilijk. Nu was het ook wel erg koud, maar buiten dat lukte het me even niet, omdat ik hem volgens mij verzopen had. Na 5 minuten heb ik het weer geprobeerd. Alleen nu liep die heel even en een beetje pruttelend en stotterend. En toen.... een soort knal en toen viel in 1 keer ongeveer een liter benzine of andere vloeistof eruit, maar het leek verdacht veel op bezine. Verder lekte er niks, dit was alles en de tank was helemaal vol. Vervolgens probeerde ik hem nog 1 keer te starten en draaide de startmotor 1 keer rond en toen niks meer....

Nu ben ik echt radeloos, waar moet ik beginnen te zoeken wat het is...?

Gr

Bob
 
Je weet toch wel het verschil tussen olie en benzine? Anders weet je neus het wel. ;-)
Waarschijnlijk is er een vlotter blijven hangen waardoor er benzine door je hele motor gestroomd is. Waar kwam het eruit?

Oplossing: Carburateurs controleren en evt schoonmaken.
 
check eerst even of er geen benzine in de cilinders is gelopen.
of nog erger in het carter.
draai de bougies eruit en kijk of ze niet zeiknat zijn.
als de benzine al in het carter zit, check dan het oliepeil.
 
en waar kwam het uit ?

evt foto's er van

en radeloos ben je pas als je helemaal niks meer hebt overal is een oplossing voor alleen kost het soms wat tijd (en vaak veel geld) mja motor rijden is niet altijd even goed koop
check je olie pijl desnoods ff alles er uit laten lopen en verversren
ff koud stater (bougies er uit en ff je start motor laten draaien )
tank er ff af halen
carb nakijken (of na laten kijken) pakkingen en evt vlotter na kijken )
en dan nog eens proberen
 
Hallo,

Bedankt voor de vele snelle reacties. Waar het precies uitkwam weet ik niet precies, volgens mij ergens van hogerop, maar ik kon het niet goed zien en had veel haast. Ik heb eraan geroken en het leek me inderdaad benzine, maar ik kon niet zeggen dat het zo sterk rook als normale benzine, was net alsof het gemixt was met water, maar kan ook mijn fout zijn.
Waar ik me echt zorgen om maak is dat die nu niks meer doet, dat de startmotor niet meer ronddraait etc. Ik ben bang dat de distributieketting gesprongen is... en dat is minder fijn.

Nog goede ideeën?

Gr
Bob
 
Hallo,

Bedankt voor de vele snelle reacties. Waar het precies uitkwam weet ik niet precies, volgens mij ergens van hogerop, maar ik kon het niet goed zien en had veel haast. Ik heb eraan geroken en het leek me inderdaad benzine, maar ik kon niet zeggen dat het zo sterk rook als normale benzine, was net alsof het gemixt was met water, maar kan ook mijn fout zijn.
Waar ik me echt zorgen om maak is dat die nu niks meer doet, dat de startmotor niet meer ronddraait etc. Ik ben bang dat de distributieketting gesprongen is... en dat is minder fijn.

Nog goede ideeën?

Gr
Bob
Waarschijnlijk is je benzinekraan kapot, in combinatie met 1 of meer niet goed sluitende vlotternaalden. De benzine sijpelt dan je cylinders in, langs de zuigerveren zo de olie in.
Op het moment dat je de motor dan start, wordt het olie-benzinemengsel door de carterontluchting je luchtfilterhuis ingepompt en via de overloopslang vandaar naar de grond.

Motor absoluut niet meer starten, olie aftappen, carbs uitelkaar en reviseren, benzinekraan reviseren, nieuwe olie erin en nog eens proberen......

Veel succes!
 
Waarschijnlijk is je benzinekraan kapot, in combinatie met 1 of meer niet goed sluitende vlotternaalden. De benzine sijpelt dan je cylinders in, langs de zuigerveren zo de olie in.
Op het moment dat je de motor dan start, wordt het olie-benzinemengsel door de carterontluchting je luchtfilterhuis ingepompt en via de overloopslang vandaar naar de grond.

Motor absoluut niet meer starten, olie aftappen, carbs uitelkaar en reviseren, benzinekraan reviseren, nieuwe olie erin en nog eens proberen......

Veel succes!
Is ook mijn idee, succes!
 
en is dat ook de reden waarom nu niks meer ronddraait? als dat zo is valt het allemaal dus wel mee, dan kan ik het zelf... bedankt alvast

Is nog maar de vraag. Vloeistof kun je niet écht goed samendrukken. Het is dus mogelijk, als je carter vol zat met benzine/olie, dat je schade hebt aan de krukas of drijfstang.
 
dat zou kunnen ja, maar ik ben wel erg voorzichtig geweest... ik ga er komende vrijdag aan beginnen, dan zal ik jullie op de hoogte houden. Bedankt alvast voor de vele snelle en vooral goede reacties!!!!
 
dat zou kunnen ja, maar ik ben wel erg voorzichtig geweest... ik ga er komende vrijdag aan beginnen, dan zal ik jullie op de hoogte houden. Bedankt alvast voor de vele snelle en vooral goede reacties!!!!

Eh..... het kan al voldoende zijn als je 'm probeert te starten met volgelopen carter. Dat heb je volgens mij ook gedaan.

Succes in ieder geval en laten we hopen dat het zo'n vaart niet loopt.
Als er benzine in je carter blijkt te zitten, spoel de zaak dan eerst goed door met geschikte olie tot alle benzine er uit is. Dan pas weer vullen met de goede olie. Vergeet ook je oliefilter niet.
Als er inderdaad benzine in zit, zul je uiteraard ook/eerst je kraantje moeten reviseren/vervangen en je vlotters nakijken.
 
1 ding is wél zeker: je blok is daarna van binnen zo schoon als nooit tevoren.....

Er kan natuurlijk gewoon zoveel vloeistof in het blok staan, dat de zuigers gewoon niet meer naar beneden kunnen. Schade aan krukas e.d. is dan niet uit te sluiten bij eventuele startpogingen...

Veel succes!
 
Goedemiddag,

Vandaag toch eindelijk maar eens begonnen... Toen ik de bout eruit draaide SPOOT de olie echt eruit, veel erger dan de vorige keer. Dit was ook geen olie meer, maar olie met benzine. Dit klopte dus inderdaad. Nu heb ik dit allemaal eruit laten lopen en de motor in de 6 gezet en vervolgens aan het achterwiel gedraaid, alles loopt wel nog mooi rond, dus niks zit vast (gelukkig!!!).
Ook heb ik met een hele kleine hamer even tegen de vlotterbakken getikt, zodat een vlotter die nog eventueel vastzit los kan springen.
Nu heb ik wel nog een aantal vragen... Op 1 carburateur zat een vacuüm aansluiting, dit systeem zal dan toch ook niet meer goed functioneren, want anders had de kraan toch helemaal geen benzine mogen geven, toch?
Wat zijn eigenlijk de 3 standen op de kraan, Res, Pri en ON? Heb ik geen uit staan erop?
Nu ben ik van plan om zo'n additief te halen om met de benzine te mengen die je carburateurs schoonmaakt.
Daarbij is volgens mij ook iets kapot gegaan richting de startmotor, de zekering is volgens mij nog heel, maar ik hoor het relais niet meer tikken en de startmotor zelf doet niks meer, wat zou dit kunnen zijn? Zou het relais kapot zijn, of eerder de startmotor zelf?

Bedankt,

Bob
 
Goedemiddag,

Vandaag toch eindelijk maar eens begonnen... Toen ik de bout eruit draaide SPOOT de olie echt eruit, veel erger dan de vorige keer. Dit was ook geen olie meer, maar olie met benzine. Dit klopte dus inderdaad. Nu heb ik dit allemaal eruit laten lopen en de motor in de 6 gezet en vervolgens aan het achterwiel gedraaid, alles loopt wel nog mooi rond, dus niks zit vast (gelukkig!!!).
Ook heb ik met een hele kleine hamer even tegen de vlotterbakken getikt, zodat een vlotter die nog eventueel vastzit los kan springen.
Nu heb ik wel nog een aantal vragen... Op 1 carburateur zat een vacuüm aansluiting, dit systeem zal dan toch ook niet meer goed functioneren, want anders had de kraan toch helemaal geen benzine mogen geven, toch?
Wat zijn eigenlijk de 3 standen op de kraan, Res, Pri en ON? Heb ik geen uit staan erop?
Nu ben ik van plan om zo'n additief te halen om met de benzine te mengen die je carburateurs schoonmaakt.
Daarbij is volgens mij ook iets kapot gegaan richting de startmotor, de zekering is volgens mij nog heel, maar ik hoor het relais niet meer tikken en de startmotor zelf doet niks meer, wat zou dit kunnen zijn? Zou het relais kapot zijn, of eerder de startmotor zelf?

Bedankt,

Bob

Hoi Bob,

de kraan werkt met een vacuümmembraam, dat aangestuurd wordt door (ik geloof) cylinder 1. Daarom zit daar dus een vacuümslang op, terwijl de andere vacuümaansluitingen van de andere cylinders afgedopt (horen te) zijn.
Als de benzinekraan lekt, dan is het membraan in de kraan kapot.

De standen van deze vacuümkranen:

ON -> spreekt voor zich
RES -> reservestand
PRI -> betekent "Prime", afgeleid van de vliegtuigtechniek, waar motoren eerst geprimed moeten worden, voordat er gestart kan worden. Primen doe je als de carburateurs leeg zijn, door lang staan of omdat ze uitelkaar geweest zijn. Met primen omga je dus de vacuümwerking van de benzinekraan.
Er is inderdaad geen OFF-stand bij een dergelijke benzinekraan, de off wordt door het (niet aanwezige) vacuüm gecreëerd.

Voor wat betreft het startverhaal:

Ik hoop dat je alleen het startrelais gefrituurd hebt en niet de startmotor zelf....eerst een relais proberen, daarna verder zoeken....

Als je op zoek gaat naar een nieuw membraam voor in de benzinekraan, koop dat geen nep-setje maar probeer dan eerst via de Kawasakidealer (ja, je leest het goed) een origineel vervangingsdeel te krijgen.

Voor veel Yamaha's met een benzinekraan past dit vervangingsmembraam van Kawa:

43028-1015

ik zie net op de microfiche dat de kranen er anders uit zien, maar wellicht is de binnenkant hetzelfde. Het setje kost bij kawa iets van €10


Veel succes!
 
Zoek idd even uit wat de oorzaak van de falende starter is. Kan goed een kortsluiting zijn door de vloeistofspray.

Check alle zekeringen, ook de hoofdzekering (zit waarschijnlijk dicht bij het startrelais). Check startrelais (doorverbinden dikke polen met een schroevendraaier oid, voorsicht!).

Ten tweede: zorg er voor dat je zeker weet dat er geen benzine meer lekt (ik vermoed: overlopende vlotter, via luchtfilterhuis+carterontluchting of via inlaatrubbers naar cilinders en door naar het blok).
 
Goedenavond samen,

De radian rijdt weer. Ik heb de zekeringen eens nagekeken en alles goed aangedrukt, en wonder boven wonder deed de startmotor het weer. Nu heb ik de benzine kraan inderdaad op ON gezet, want hij stond van te voren constant op PRI, dus wel logisch dan dat die overloopt op lange termijn... Stom van mij om zomaar aan te nemen dat PRI voor primair staat :S

Nu heb ik toch voor de zekerheid nog zo'n additief erbij gedaan dat de carburateurs schoonmaakt.

Heerlijk dat ik nu weer rijden kan, en bedankt voor de goede hulp!!!

Gr

Bob
 
Hatseflats!

Kom je nog wel af en toe eens langs om eea met ons te delen? Topics en subfora genoeg! :Y


Of misschien een leuke vraag wanneer je twijfelt over welke olie goed is voor je motor, of welke banden O-)


~[edit]

Super trouwens dat je laat weten hoe het is afgelopen. Daar worden we allemaal wijzer van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jazeker kom ik langs, ik heb het forum gevonden, omdat ik met een probleem zat, maar daarbij ben ik erachter gekomen dat het ook wel een erg leuk forum is!! het staat al in de favorieten werkbalk ;)
alleen overdag zal ik minder reageren de komende week, want dan zit ik veel op de motor ;)
 
altijd leuk te horen dat iets wat op 't eerste zicht zware schade zou kunnen zijn, achteraf nog goed meegevallen is. :Y *O*
Mwaahh....overlopende carbs is een veelvoorkomend probleem bij motoren op leeftijd.
Écht zware schades heb ik persoonlijk nog niet gezien door dit fenomeen, maar theoretisch is alles mogelijk......

@Radian:
leuke fiets!
Veel rijplezier!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan