radiateur lek

Peter Jansen

Rookie
19 nov 2020
29
22
Groote Keeten
vanmorgen op het werk aangekomen en ontdekt dat ik een lekke radiateur heb. Kawasaki ER-5 uit 2005. alweer het zoveelste probleem met deze motor. begin het bijna zat te worden...... er kwam nog aardig wat kvs uit gelopen maar ik weet natuurlijk niet hoe lang ik precies heb gereden zo. tussen huis en werk zit 16 km. hoe groot is de kans nu dat de koppakking er ook uit ligt? radiateur ziet er op zich prima uit en ik denk dan ook dat het steenslag is ofzo. morgen demonteren en dan verder kijken. nieuwe radiateur is in ieder geval al besteld.

stel ik wil het koelsysteem controleren op koppakking schade, is afpersen dan een goeie optie? en met welke drukken moet je dan afpersen?
 
Effe nagekeken maar nee, die zit er niet op.
Wil je het zeker weten boots je de situatie na. Vol met kvs en een stuk rijden en dan maar de temperatuur in de gaten houden. Je kan ook in de huidige toestand kijken oftie te heet wordt. Kans dat de koppakking stuk is is maar klein hoor. En zolang er koelvloeistof uit loopt....


zit het er nog in... :t
 
vanmorgen op het werk aangekomen en ontdekt dat ik een lekke radiateur heb.
Hoe groot is de kans nu dat de koppakking er ook uit ligt?
Radiateur ziet er op zich prima uit en ik denk dan ook dat het steenslag is ofzo.
Morgen demonteren en dan verder kijken. nieuwe radiateur is in ieder geval al besteld.
Weet je zeker dat de radiateur zelf lek is?
Check eerst even of er mss een slang niet goed meer is, of bij aansluiting lekt.

Ook niet te snel in paniek raken vwb een koppakking die eruit zou liggen. Meestal komt dan de stoom er aan alle kanten uit.
Zelf ben ik met mijn FZ met een lekke radiator vanaf Sicilië weer thuis gekomen.
Door extreme hitte aldaar iets te veel druk en daarom lekke soldeerverbinding.
Cola-fles vol met water achterop en op z'n tijd koelsysteem onderweg weer bijgevuld. Op deze wijze mee naar NL gereden.
Uiteraard toen wel de temp.meter steeds scherp in de gaten gehouden.
Richting NL werd lekkage steeds erger. Vanaf Frankfurt heb ik op veel Rastplätze moeten bijvullen.
Na Oberhausen had ik mogelijk m'n broer kunnen bellen voor ophalen met de aanhanger. Maar toch gewoon thuis gekomen!

Conclusie: Niet te snel in paniek raken!
In een paar 1000km geen koppakking opgeblazen, wat natuurlijk best zou hebben gekund.
Thuis lag nog een reserve-radiator. (die er nu, ca 50k verder nog steeds in zit)
 
Laatst bewerkt:
Nou ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb. Een steentje tussen de fan en radiateur heeft lekker lopen trillen en hem lek gemaakt......
Is dit nu domme pech of moet ik zoiets vaker controleren?
 

Bijlagen

  • 20210303_125213.jpg
    20210303_125213.jpg
    402,8 KB · Weergaven: 23
domme pech. maar aan al de verstoppingen te zien (of zie ik dat verkeerd?) mag er in die omgeving best iets vaker schoon gemaakt worden. als er geen lucht meer door de radiateur heen kan koelt hij niet zo best meer. je zal waarschijnlijk ook merken dat de koelventilator een stuk minder vaak gaat aanslaan met een nieuwe radiateur.
 
bedankt voor je reactie Too, ik ben het met je eens dat hij wel wat schoner kon. echter op de foto lijkt het vele malen erger dan dat het was in werkelijkheid. de ventilator heeft bij mij nog nooit gedraaid met draaiende motor. ik rij gewoon genoeg denk ik. uiteraard heb ik hem wel getest op werking. door de temperatuurswitch te overbruggen. (dat zegt nog niet of de temperatuurswitch het doet natuurlijk. die zal ik ook aan een test onderwerpen morgen!)
 
Iets vaker je fiets schoonmaken, juist dan kom je dit soort mankementen tegen.

Meestal als je aan het wassen bent kom je op plekken die je normaal niet ziet en zal je afwijkingen sneller opmerken.
 
het lek is waarschijnlijk ontstaan door de impact niet door rammelen en inspecteren tijdens schoonmaken voorkomt zoiets niet, stenen die daar komen doen schade of ze doen het niet (je hebt geluk of je hebt pech) en aan de steen en het stukje er onder te zien is het een verse schade. je kan dit soort schades proberen te voorkomen door gaas voor de radiateur te monteren (maar dan moet je het niet erg vinden om voor sjonnie uitgemaakt te worden) of een andere beschermer maar hoe beter het beschermt hoe groter de beperking van de koeling / airflow. dit is iets wat je misschien 1 of 2 keer in je leven overkomt zolang je niet van de gebaande paden af gaat net als een ster in de ruit bij je auto door steenslag.
 
.........en ontdekt dat ik een lekke radiateur heb. Kawasaki ER-5 uit 2005. alweer het zoveelste probleem met deze motor. begin het bijna zat te worden......
Nou ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb. Een steentje tussen de fan en radiateur heeft lekker lopen trillen en hem lek gemaakt......
Is dit nu domme pech of moet ik zoiets vaker controleren?
Dat is domme pech
Laten solderen.
Lekke radiator en lelijk doen over de motor.
Zoals opgemerkt is een ingeslagen steentje en dat is gewoon pech. Kan ook met een nieuwe gebeuren.
Laten solderen en lamellen reinigen was goedkoper geweest.
 
schade is zeker niet gekomen door de impact onder het rijden. het steentje lag namelijk aan de achterkant van de radiateur. tussen de montageplaat van de ventilator en radiateur in.

ik btw ik doe niet lelijk over mijn motor hoor. ben er hartstikke gek van. het is alleen een feit dat ik vaak kleine probleempjes heb en dat raakt een mens wel eens zat natuurlijk...... ok ik weet het het is geen nieuwe fiets en dan heb je vaker iets. begrijp ik volledig. maar af en toe denk ik wel eens..... waarom altijd bij mij hahaha.

ga proberen om de oude radiateur te laten solderen. dan heb ik er 1 op voorraad. je weet maar nooit!
 
schade is zeker niet gekomen door de impact onder het rijden. het steentje lag namelijk aan de achterkant van de radiateur. tussen de montageplaat van de ventilator en radiateur in.

ik btw ik doe niet lelijk over mijn motor hoor. ben er hartstikke gek van. het is alleen een feit dat ik vaak kleine probleempjes heb en dat raakt een mens wel eens zat natuurlijk...... ok ik weet het het is geen nieuwe fiets en dan heb je vaker iets. begrijp ik volledig. maar af en toe denk ik wel eens..... waarom altijd bij mij hahaha.

ga proberen om de oude radiateur te laten solderen. dan heb ik er 1 op voorraad. je weet maar nooit!
Bassie zei altijd: Ik heb ook altijd PECH..................😩
Speciaal T-shirt voor: Altijd Pech

Tsja, zo'n steentje, net in de verkeerde maat kan ook ergens tussen komen en tijdenlang blijven jutteren.
Is steentje kleiner dat valt ie er tussendoor. Is ie groter dan gaat ie nooit passen.

Ja, soms is wel prettig een radiateur 'op voorraad'.
Daarom heb ik oa in Z.Italië geen nieuwe gekocht. Thuis lag er nog 1 in de schuur.
Ook geen zin om enkele dagen op dat ding te moeten wachten.

Ga je 'm nooit nodig hebben dan kan ie mettertijd op Marktplaats.
 
Terug
Bovenaan Onderaan