Radiateur schoonmaken

Timo1980

MF veteraan
15 dec 2021
2.486
1.440
Ik heb een vraagje over hoe ik het beste mijn radiateur kan schoonmaken, zonder het ding (de lamellen) te slopen. Aan de onderkant zit behoorlijk wat aangekoekt vuil. Iemand tips?
Alvast bedankt!
 
Mocht dat niet genoeg zijn. Kun je daarna desnoods nog opnieuw bijvullen met koelvloeistof en dit toevoegen.
95.82.65.10006464INET0115.jpeg


Tijdje laten lopen, daarna opnieuw vullen.

Zijn wel meerdere middeltjes btw
 
Ik denk dat TS de buitenkant bedoelt.
Die maak ik zowat iedere week schoon met de hogedrukspuit. Niet op het lager van de fan richten.
:^

Ik zie dat @Martell geen voorstander is van de hogedrukspuit maar ik heb het ook jaren zo gedaan.

Wel met "verstand" gebruiken, dus niet op een halve cm met je spuitmond er voor dan sloop je inderdaad van alles.
Beetje afstand houden.

aanvulling: Bij veel en hardnekkig vuil misschien eerst van te voren even nat maken met een waterslang even even laten intrekken
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ja, ik bedoel inderdaad de buitenkant. Hogedrukspuit; gaat dat niet wat te lomp?
Ben bang dat ik wat beschadig namelijk...
Het gaat natuurlijk alleen te lomp als je het te lomp doet. :P
Als je je hand een meter van de nozzle in de straal houdt, voel je dat het water op die afstand haast geen snelheid meer heeft. Het is natuurlijk ook mogelijk om gaten in je hand te spuiten als je hem er vlak voor houdt. Zo is het ook met je motor.
 
Ik heb een vraagje over hoe ik het beste mijn radiateur kan schoonmaken, zonder het ding (de lamellen) te slopen. Aan de onderkant zit behoorlijk wat aangekoekt vuil. Iemand tips?
Alvast bedankt!

In kokend heet water leggen, en dan laten weken voor een aantal dagen, daarna pas reinigen.
 
:^

Ik zie dat @Martell geen voorstander is van de hogedrukspuit maar ik heb het ook jaren zo gedaan.

Wel met "verstand" gebruiken, dus niet op een halve cm met je spuitmond er voor dan sloop je inderdaad van alles.
Beetje afstand houden.

aanvulling: Bij veel en hardnekkig vuil misschien eerst van te voren even nat maken met een waterslang even even laten intrekken
Mag he.
Doe ik ook.
De ene hoge druk is de ander niet. Die op mn werk houd ik op mn meter afstand van mijn motor.

Die thuis wat dichter, maar niet er op.

Liever 5 minuten langer op afstand, dan dicht er op en ellende.
 
Ook gedaan bij de CBR600 . Heb de radiator verwijdert en deze een tijdje in een bak heet water gelegd met vetoplosser . Ding kwam er keurig schoon eruit zonder ook maar iets te beschadigen. Gelijk een algehele flush gegeven en weer gevuld met nieuwe koelvloeistof .
 
Met de tuinslang vanaf de achterzijde spoelen. Bij hardnekkig vuil goed nat maken en laten weken. Dan weer spoelen enz.
Als ie schoon is ff droogblazen of droog rijden. Je wil niet weten hoelang de radiateur nat blijft als je hem nat wegzet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan