radiateur transalp maken??

p

MF'er
5 sep 2004
57
1
leiden
Wie o wie kan mij vertellen hoe je een radiateur van een transalp kunt repareren? De radiateurbak (dus niet de koelribben)is van onderen lek.
Ik heb me laten vertellen dat het aluminium is.Wie kan mij een tip geven? :]
 
Wie o wie kan mij vertellen hoe je een radiateur van een transalp kunt repareren? De radiateurbak (dus niet de koelribben)is van onderen lek.
Ik heb me laten vertellen dat het aluminium is.Wie kan mij een tip geven? :]
Als het niet de ribben zijn dan kan het waarschijnlijk wel gelast worden. Aluminium is echter niet eenvoudig te lassen, dus kan je beter door een ervaren iemand laten doen. Er zijn bedrijven die zich specialiseren in het repareren van radiateuren. Daar wordt de radiateur daarna ook getest onder druk zodat je zeker weet dat hij niet alsnog lek is.

Anders kan je ook altijd kijken of je op de sloop/marktplaats er voor een paar tientjes eentje op kunt pikken.
 
Heb ik ook meegemaakt met een vakantiebusje die ik had gekocht. Radiateur was aan de onderkant COMPLEET weggerot, maar lekte alleen maar in een lamel.

Bleek ook geen water meer in te zitten, maar alleen maar DRAP! Wat geweldig om mee te maken was dat.

In jouw geval is het denk ik al snel goedkoper om een knappe gebruikte aan te schaffen zoals hierboven vermeld.

Denk dat lassen ten eerste een dure aangelegenheid is omdat je het weer moet laten doen, en dan is weer voorbereiden, lassen, oplappen, testen etc...

Bel de lokale sloperij of marktplaats even checken ja!

Succes ermee :W
 
Mijn KTM rijdt al jaren rond met Bizon 2comp lijm aan de radiateur.
Goed ontvetten ,deuk erin slaan(kan er meer lijm op/in) opruwen en smeren.
Mss dat JBweld ook werkt.

suc6
 
Laatst op Discovery bij how-it's-made dat radiateurs dichtgesoldeerd worden met lood. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar wat ik eruit kon opmaken is dat je het zelf zou kunnen repareren met een staafje soldeerlood en een goede gasbrander.
 
Hardsolderen is solderen met een toevoegingmateriaal met een smeltpunt hoger dan 450 graden. Dit word met een brander gedaan.

Zachtsolderen is het solderen zoals de meeste mensen het kennen, toevoegmateriaal met een smeltpunt lager als 450 graden en dat word gewoon met een soldeerbout gedaan.
 
Dan deden ze dat met hardsolderen. Maar ik neem aan dat het op de klassieke manier ook wel kan, als je de druk van het koelsysteem maar goed aankunt.

Er zijn trouwens meerdere zaken die je radiateur kunnen repareren voor een paar tientjes, had dat ooit met een trekkerradiateur die door de accu (ligt ervoor) gemolesteerd was (meerdere rijen naar de knoppen). Een zaak in Zwolle had dat toen gerepareerd geloof ik.
 
Alu radiateurs zijn bijna niet te repareren, koper vaak wel. Een radiateurenboer (zit er één in mijn buurt hierzo, in Goes; Teunis van Es) kan dat vaak wel. Probeer eens met kneedbaar of met vloeibaar staal, Wie weet. Originele radiateurs zijn vaak duur.

Of een motorsloop ergens.
 
Ik heb de radiator van mijn Africa Twin (waarschijnlijk precies de zelfde als de Alp?) ooit gerepareerd met 2 componenten "kneed-metaal". Er zat een scheurtje rond een bevestiging-pal voor een kuipdeel (vrij knullige constructie dus, een kuipdeel vastschroeven op een radiator :? ). Ik heb het in 4 lagen opgebouwd, ging prima. Niet proberen te doen als er nog vloeistof in de radiator zit, ook al claimen sommige kneed-spullen dat dit zou kunnen. Solderen (zelfs met een vlam) werkte absoluut niet, lassen lijkt me ook een uitdaging omdat het materiaal zo flinterdun is. Ik heb zo anderhalf jaar gereden, uiteindelijk goedkoop een andere gevonden op eBay en toch maar vervangen. Maar de gerepareerde heb ik ook nog steeds, als reserve.
 
Ik heb ,naja ik niet een collega van mij die aluminium kan lassen gelast!
Gewoon een hoekprofiel van alu er overheen gelast ,hij is weer als nieuw..
Hij zit er nu 2 maanden onder en geen spoortje van lekkage! Super! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan