Radiator probleem: suck or blow fan monteren..

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.359
1.117
Ik heb mijn Honda VF750F-'83 na een jaar ombouw bijna klaar, dwz, hij is klaar, maar heb koelingsproblemen. En bij dit type motoren is dat een bekend probleem naar verluid.
Ondanks koude morgens slaan de fans al aan als temp. wijzer op ½ staat, maar loopt bij stadsverkeer op naar of in het rood en blok wordt, voor mij gevoel, te heet.
Kans op koppakking lekkage is dus weer buitengewoon groot. Blok is bovenzijde open geweest voor nieuwe koppakkingen en andere nokkenassen/tuimelaars, toen dicht gemaakt, daarna kanalen 2x gespoeld met water en Wynn's Radiator Flush, zo ook de oliekanalen met hiervoor bestemde olie flush.
De motor heeft 2 fans (die goed werken) in bovenste radiator, waarna de "gekoelde" vloeistof naar het onderste radiatortje stroomt, deze heeft geen fan maar wordt verder lucht gekoeld waarna vloeistof weer bij de waterpomp uitkomt.
Heb al nieuwe temp.sensor erin, thermostaatdop is ok.(bij kookpunt gooit ie vloeistof eruit), thermoswitch gaat open bij 95 graden( in heet water gecheckt), pomp is gecontroleerd en pompt goed. Wat kan nog meer een oorzaak zijn van een te hete motor?
Hoe kun je hoeveelheid doorstroming koelvloeistof controleren?
Mijn opties lijken: thermoswitch eruit en in onderste radiator een fan monteren?
(Ik heb nog eenzelfde motor staan en deze heeft deze problemen nagenoeg niet).



 
Ik weet niet of dat jouw probleem oplost, maar je zou een thermoswitch kunnen monteren die eerder inschakelt.
Ik had in mijn SP1 er een ingezet van een toyota, die schakelde rond de 87 graden in.

Overigens, is de boel wel goed ontlucht, zit er niet ergens een luchtbel op een k.tplaats?
Lijkt mij niet goed dat de meter halverwege staat en de fan springt al aan, dan zou je menen dat er een temperatuurverschil is tussen de sensor van de meter en de switch die de fans aanstuurt.
 
De temp. sensorswitch zit in thermostaathuis zo'n 30cm voor bovenste radiator.
In onderste kleine radiator zit de temp.sensor.
Dat met de luchtbel klinkt aannemelijk ware het niet dat ik dat al vermoedde en een aantal keren de zaak ontlucht en bijgevuld heb.
Motor laten lopen zonder radiatordop en je ziet bij gasgeven het vloeistof niveau prompt dalen. Pomp werkt dan goed.
Gele pijl: plaats van thermostaathuis met ontluchtingsnippel...
IMG_3162.JPG
 
De temp. sensorswitch zit in thermostaathuis zo'n 30cm voor bovenste radiator.
In onderste kleine radiator zit de temp.sensor.

fout getyp ?
temperatuur sensor zit altijd daar waar het het warmste is : bij het verlaten van het blok. je wil namelijk de temperatuur van het blok weten, niet die van het gekoelde water.
de switch zit altijd aan de "koele" kant van de radiator. de ventilator moet namelijk opslaan als er te warm water het blok in gaat.
 
Als het een bekend probleem is, moet er op het internet te vinden zijn waarom.. hoe is je engels? Kan me voorstellen dat wat Janbros noemt nog geen gemeengoed was in 1983?

thermostaatdop is ok.(bij kookpunt gooit ie vloeistof eruit)

De boel zou naar mijn idee niet moeten koken. Wel uitzetten, overlopen naar het expansievat door middel van een volledig met koelvloeistof gevulde slang. Zodra de boel afkoelt en krimpt, zuigt het koelsysteem zo weer wat terug aan uit het expansievat. Als de boel gaat koken zou het kunnen dat de dop het systeem niet meer op druk kan houden en zo het kookpunt lager komt te liggen?
 
Is je radiator dop nog wel goed.?
Daar zit een membraam in, mocht deze niet goed zijn of niet goed afsluiten kan je ook hele rare klachten krijgen.
Voplgens mij is de enige klacht die je daardoor kan krijgen dat je kookpunt op 100 graden komt liggen doordat er geen druk ontstaat.
 
Dat krijg je als het membraam lek is,ja.
Maar er zit ook nog een bepaalde "veerdruk" in/op. Om het koelsysteem ten alle tijden op een bepaalde voorgeschreven druk te houden. Als de veerdruk nie goed meer is gaat het membraam ook niet open bij eventueel te veel overdruk in het systeem of laat het membraam te snel de druk uit het systeem.
 
JAN BROS: Je hebt gelijk haal het door elkaar, maar we snappen wat we bedoelen.;)
ROBINJO: Ook zonder die alu roosters blijft het probleem.
VDV: Dat dacht ook, ik moet de doorstroming meten of er voldoende druk is.
LOKI: ik heb een extern expansievaatje gemaakt. Misschien ligt daar het probleem.
Ik ga een andere radiatordop scoren en weer ontluchten en andere "koudere" switch monteren.
Tanx voor meedenken.
 
Dat krijg je als het membraam lek is,ja.
Maar er zit ook nog een bepaalde "veerdruk" in/op. Om het koelsysteem ten alle tijden op een bepaalde voorgeschreven druk te houden. Als de veerdruk nie goed meer is gaat het membraam ook niet open bij eventueel te veel overdruk in het systeem of laat het membraam te snel de druk uit het systeem.
Als de druk te laag is komt het kookpunt te laag liggen, en als de druk te hoog wordt neemt het kookpunt toe. volgens mij heeft Ts last van een te hoge temperatuur maar niet van gaan koken. Daar kan volgens mij die dop niks aan doen.
 
Als het niveau daalt bij gasgeven dan lijkt het me sterk dat dat 'verdwijnt' in de expansie van flexibele delen, zoals slangen. Als de boel soms kookt, verklaart dat misschien de oorzaak van lucht in het systeem. En dat zou op z'n beurt het terug aanzuigen uit het expansievat omzeep kunnen helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan