Radiator probleem: suck or blow fan monteren..

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.362
1.117
Ik heb mijn Honda VF750F-'83 na een jaar ombouw bijna klaar, dwz, hij is klaar, maar heb koelingsproblemen. En bij dit type motoren is dat een bekend probleem naar verluid.
Ondanks koude morgens slaan de fans al aan als temp. wijzer op ½ staat, maar loopt bij stadsverkeer op naar of in het rood en blok wordt, voor mij gevoel, te heet.
Kans op koppakking lekkage is dus weer buitengewoon groot. Blok is bovenzijde open geweest voor nieuwe koppakkingen en andere nokkenassen/tuimelaars, toen dicht gemaakt, daarna kanalen 2x gespoeld met water en Wynn's Radiator Flush, zo ook de oliekanalen met hiervoor bestemde olie flush.
De motor heeft 2 fans (die goed werken) in bovenste radiator, waarna de "gekoelde" vloeistof naar het onderste radiatortje stroomt, deze heeft geen fan maar wordt verder lucht gekoeld waarna vloeistof weer bij de waterpomp uitkomt.
Heb al nieuwe temp.sensor erin, thermostaatdop is ok.(bij kookpunt gooit ie vloeistof eruit), thermoswitch gaat open bij 95 graden( in heet water gecheckt), pomp is gecontroleerd en pompt goed. Wat kan nog meer een oorzaak zijn van een te hete motor?
Hoe kun je hoeveelheid doorstroming koelvloeistof controleren?
Mijn opties lijken: thermoswitch eruit en in onderste radiator een fan monteren?
(Ik heb nog eenzelfde motor staan en deze heeft deze problemen nagenoeg niet).



 
TEXOOT:
Je schrijft dat bij gasgeven met geopende dop het koelvloeistofniveau daalt.Als het systeem vrij is van lucht waar blijft de koelvloeistof dan?

Bovenstaand is wel een interessant gegeven.
Motor loopt, dop is eraf, radiator zit tot aan de nek vol met kvs, gas geven en niveau daalt, gas los en niveau komt tot voorheen.
Dus met dop erop moet ie aanzuigen uit reservoir en bij gas los terug stromen. En kvs zet wat uit bij hitte, dus druk opbouw die de dop bedient.
Met dat doorzichtig overloop slangetje moet ik dat kunnen zien. Ga ik eens controleren.
Wordt vervolgd…..
 
met hogere druk verlaag je de temperatuur.../ kookpunt..
Dat is onzin. Bij hogere druk komt het kookpunt hoger liggen. Zonder overdruk ligt het kookpunt op 100 graden en met normale druk is dat zo'n 120 graden. De koelvloeistof wordt er niet warmer of kouder van. Ts schrijft nergens dat hij last heeft van koken.
 
Als de druk te laag is komt het kookpunt te laag liggen, en als de druk te hoog wordt neemt het kookpunt toe. volgens mij heeft Ts last van een te hoge temperatuur maar niet van gaan koken. Daar kan volgens mij die dop niks aan doen.


Ts geeft aan, dat als hij kookt, hij de koelvl;oeistof er via het expansievaatje uitgooit. Hij kookt dus wel degelijk. Als hij geen druk opbouwt door een kapotte dop, kookt hij bij 100gr in plaats van bij 120.

@ Ts. Ga eens flink gassen met de radiatordop er af. Vaak worden luchtbellen er uit gestuwd, als de waterpomp flink veel toeren maakt. Het koelvloeistof niveau mag iets zakken, bij flink gasgeven, maar niet teveel, dan heb je ergens ruimte oftewel lucht in het systeem zitten. En flink knijpen in slangen en kijken, of er niet ergens een bocht in de slangen hoger zit, dan de aansluitingen van de slang. Zo ja omlaag duwen en leeg knijpen. Ontluchten kan bij een V4 van Honda een crime zijn.
 
Ts geeft aan, dat als hij kookt, hij de koelvl;oeistof er via het expansievaatje uitgooit. Hij kookt dus wel degelijk. Als hij geen druk opbouwt door een kapotte dop, kookt hij bij 100gr in plaats van bij 120.

@ Ts. Ga eens flink gassen met de radiatordop er af. Vaak worden luchtbellen er uit gestuwd, als de waterpomp flink veel toeren maakt. Het koelvloeistof niveau mag iets zakken, bij flink gasgeven, maar niet teveel, dan heb je ergens ruimte oftewel lucht in het systeem zitten. En flink knijpen in slangen en kijken, of er niet ergens een bocht in de slangen hoger zit, dan de aansluitingen van de slang. Zo ja omlaag duwen en leeg knijpen. Ontluchten kan bij een V4 van Honda een crime zijn.
Dat had ik gemist. het kan natuurlijk ook dat hij kookt bij 120 graden. dan is de dop nog goed maar wordt hij gewoon te heet.
 
Heb ondertussen thermostaathuis en dop omgewisseld met de motor die goed is.
Daar op gereden en temp. blijft normaal zo ook temperatuur van KVS. De temp.naald. heeft ¼ uitslag, dus dat werkt goed .
Kan nog niet op de probleem motor rijden ivm aanpassing van uitlaat.
Wordt vevolgd....
 
Terug
Bovenaan Onderaan