Radio op de motor

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Beste MF-ers.
Eerst en vooral: ik heb gezocht, gevonden, maar niet het juiste. Vandaar dus mijn volgende vraag. (Korte versie volgt onderaan)

Momenteel ben ik in het bezit van een Starcom Digital-intercomsysteem. Hierop heb ik mijn GPS en MP3-speler aangesloten. Nu ben ik echter ook op zoek naar een radio. Waarom? Omdat het kan, en handig is op reis of als je geen zin hebt om na te denken welke muziek je wil opzetten.
Laten we hier geen discussie houden over het al-dan-niet nuttig zijn van muziek op de motor, als je zoals mij ongeveer 200 km per dag rijdt (veel autosnelweg) dan wil je wel wat achtergrond.

Wat ik dus zoek: een radio, liefst met RDS en belangrijkste: een externe antenne. Er moet ook een afstandsbediening op te maken zijn (of bijzitten), zodat ik de radio ergens ver weg kan verstoppen en enkel een paar knopjes op m'n stuur heb staan.
Momenteel vind ik enkel een peperduur model (€250) dat volledig waterdicht is enzo. Hoeft niet! Een autoradio die ik verstop is meer dan genoeg. Ik wil dan echter wel zeker zijn dat er een afstandsbediening op te plaatsen valt...

Dus, even in't kort:
Wie heeft er een (auto)radio in zijn fiets gebouwd, welke en hoe? En wat zijn je ervaringen ermee?

Alvast bedankt! :}

Edit: MP3-speler met radio werkt helaas niet, heb ik reeds geprobeerd en daarmee krijg ik ontzettend veel storing vanaf het motorblok. Daarmee dat ik een oplossing zoek met externe antenne, die ik dan vanachter op de motor plaats en met een coax kabel naar de radio laat lopen :)
Liefst ook geen draadloze intercoms aanbevelen, heb nu al genoeg betaald aan m'n huidig systeem -O- Wil niet graag alles opnieuw kopen...
Plaats is geen probleem, rij met een kawa 1400GTR, plaats met hopen 8-)
 
Laatst bewerkt:
Autoradio is nogal groot niet? Vooruit je hebt misschien wel de ruimte, maar toch.
Zelf luister ik meestal internetradio via m'n telefoon, maar ik heb er ook een FM tuner in zitten die ik wel eens aanslinger. Is dat niet een veel efficientere oplossing?
 
totaal geen ervaring mee, maar volgens mij hoeft het niet zo moeilijk zijn.

Een hoop autoradio's hebben tegenwoordig een afstandsbediening, gewoon even zoeken of naar een automaterialenzaak en je vind vast wel wat.
 
wat dacht je van een alles in 1 oplossing?

Scala G4 kan alles wat je nu al hebt, inclusief radio met RDS. Op mp te vinden voor onder de 200 euro
 
MP3-speler met radio werkt niet, vanwege storing van de motor. Ben ik vergeten in de OP te zetten, doe ik zo meteen.
Scala G4 is leuk en wel, maar ik heb al €600 uitgegeven aan m'n huidige intercom -O- Dus om dan nog nieuw spul te kopen dat hetzelfde doet vind ik beetje loos... En ik vergeet zo'n dingen op te laden... :z
 
MP3-speler met radio werkt niet, vanwege storing van de motor. Ben ik vergeten in de OP te zetten, doe ik zo meteen.
Scala G4 is leuk en wel, maar ik heb al €600 uitgegeven aan m'n huidige intercom -O- Dus om dan nog nieuw spul te kopen dat hetzelfde doet vind ik beetje loos... En ik vergeet zo'n dingen op te laden... :z

doet niet hetzelfde ... .het doet meer _O-

Die autoradio moet er toch nog komen, dus dat geld ben je ook al kwijt om een complete oplossing te vinden.

Wellicht kun je de set goed verkopen en daarvan een scala G9 kopen *D
 
totaal geen ervaring mee, maar volgens mij hoeft het niet zo moeilijk zijn.

Een hoop autoradio's hebben tegenwoordig een afstandsbediening, gewoon even zoeken of naar een automaterialenzaak en je vind vast wel wat.
Hmm eigenlijk zo stom nog niet :/ Ga ik dinsdag even langsgaan. Vorige keer dat ik in zo'n zaak kwam werd ik ook al heel erg vreemd bekeken, blijkbaar heb ik altijd nogal lastige vagen :+
 
doet niet hetzelfde ... .het doet meer _O-

Die autoradio moet er toch nog komen, dus dat geld ben je ook al kwijt om een complete oplossing te vinden.

Wellicht kun je de set goed verkopen en daarvan een scala G9 kopen *D
Interesse? ;)
Hetgeen wat me nog het meest terughoud om dat te doen is dat ik al hier en daar een gaatje en een beugeltje heb gemaakt om alles mooi weg te werken. Als ik nu dat systeem eruithaal, dan blijven de gaatjes alleen en da's niet zo mooi -O- En dan blijf ik met het probleem van platte batterijen zitten :+ (gsm valt ook elke zoveel dagen gewoon uit omdat ik het weer vergeten ben op te laden :z Daarom heb ik voor alles op m'n fiets stroom voorzien :+ )
 
er is hier op het forum ergens een groot communicatie topic.
Daar staat een voorbeeld van iemand die een radio heeft ingebouwd in de motor. Hij bedient hem met een paar knoppen op het stuur.
 
Bepaalde oudere sony modellen hebben een optie voor remote met kabel. Ik heb er één in de zijspan zitten. Als de kids in de vierpuntsgordels zitten kunnen ze namelijk niet meer bij de radio, en ze willen toch zelf aan de volumeknop kunnen draaien.

Dat is met zo'n remote:
%24(KGrHqFHJB8E-76!,oK(BPzfOGcfs!~~60_35.JPG
 
Ben even gaan kijken welke het is.

Ik heb een Sony CDX-L410 met een zelf gemaakte remote.
De remotes zijn op Marktplaats namelijk stukken duurder dan de radio zelf.
De remote is inwendig niets spannender dan een serie drukknopjes met een weerstandje er achter. De radio bepaalt aan de hand van de weerstandwaarde wat hij moet doen. 16,7 Kohm = volume omhoog etc.


412172_100906131749_IMG_1285.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ben even gaan kijken welke het is.

Ik heb een Sony CDX-L410 met een zelf gemaakte remote.
De remotes zijn op Marktplaats namelijk stukken duurder dan de radio zelf.
De remote is inwendig niets spannender dan een serie drukknopjes met een weerstandje er achter. De radio bepaalt aan de hand van de weerstandwaarde wat hij moet doen. 16,7 Kohm = volume omhoog etc.


[afbeelding]
Zonet welgeteld 1 exemplaar gevonden op marktplaats, ineens bod op gedaan :) Dank voor de info!
Ga sowieso dinsdag ook even langslopen bij automaterialenzaak. Als dat allemaal niets oplevert heb ik nog een derde optie (lang leve PB's!) die iets duurder uitkomt dan wat'k zoek, maar wel redelijk ideaal is :)

Als er nog iemand een ervaring heeft met een specifieke radio oid, please tell me about it *D
Ik zal sowieso bij afloop van dit topic ook posten wat ik heb ingebouwd en hoe :)
 
Laatst bewerkt:
Dan beter de waterdichte versie inbouwen in je kuip.
RM-x11
:X voor de prijs van zo'n waterdicht ding bouw ik het wel lekker zelf... :) Op zich moet ik niet veel meer hebben dan aan/uit + volgende/vorige... Eventueel nog wisselen van cd naar radio (als ik cds gebruik, twijfelgeval!) maar dat is allemaal goed te doen :)
Belangrijkste is dat het mógelijk moet zijn om een afstandsbediening op te bouwen, dus het moet makkelijk open te maken zijn en niet digitaal gestuurd liefst :) Of gewoon een aansluiting hebben, kan ik er gewoon een kabeltje insteken en dat naar hartelust verbinden met schakelaars ;)
Goedkopere modellen van jvc, hebben ook een afstandsbediening, die je handschoenen aan nog best kan bedienen.....
Onderhoud
Iets zegt me dat die afstandsbediening niet waterdicht is... :)
 
Cheapass mobiel telefoontje met radio ontvanger bleutooth, misschien net zo handig, en goedkoop.
 
Ben even gaan kijken welke het is.

Ik heb een Sony CDX-L410 met een zelf gemaakte remote.
De remotes zijn op Marktplaats namelijk stukken duurder dan de radio zelf.
De remote is inwendig niets spannender dan een serie drukknopjes met een weerstandje er achter. De radio bepaalt aan de hand van de weerstandwaarde wat hij moet doen. 16,7 Kohm = volume omhoog etc.


412172_100906131749_IMG_1285.JPG


Neem twee van deze radio's. Eén daarvan krijgt een extra kabel waar aan het uiteinde daarvan de displayhouder, komende van de tweede radio wordt gemonteerd.
Hierdoor wordt de radio als het ware een radio met remote display.
Mij motorbotenzaak kan je waterdichte kapjes krijgen voor over de display. Eea monteer je ergens aan het stuur of ergens in de buurt.

Maritieme zaken hebben, zeker voor een bepaalde SONY radio, een waterdichte remote.


edit: kijk hier eens: maritiem24.nl
cdd1060.jpg


www.pimtensen.nl/maritiem/

Op de speakeruitgangen zal je nog wel een lijnverzwakker moeten plaatsen want anders blaas je met 45 Watt de ingang van je intercom op.
 
Laatst bewerkt:
Houd je computermuis eens in een bak met water en probeer het daarna te gebruiken. Zoiets moet je het zien met die afstandsbedieningen.
 
De storing komt waarschijnlijk van je bougies. Bij de motorzaak kan je ook radiovriendelijke bougies krijgen, waarschijnlijk is je ontvangstprobleem dan opgelost...
 
Cheapass mobiel telefoontje met radio ontvanger bleutooth, misschien net zo handig, en goedkoop.
Dat vind ik wat omslachtig, steeds die gsm bovenhalen om radio op te zetten, ofwel moet ik dan een tweede aquabox plaatsen naast de mp3, komt het al even duur uit als een radiospeler :)

[afbeelding]

Neem twee van deze radio's. Eén daarvan krijgt een extra kabel waar aan het uiteinde daarvan de displayhouder, komende van de tweede radio wordt gemonteerd.
Hierdoor wordt de radio als het ware een radio met remote display.
Mij motorbotenzaak kan je waterdichte kapjes krijgen voor over de display. Eea monteer je ergens aan het stuur of ergens in de buurt.

Maritieme zaken hebben, zeker voor een bepaalde SONY radio, een waterdichte remote.


edit: kijk hier eens: maritiem24.nl
[afbeelding]

www.pimtensen.nl/maritiem/

Op de speakeruitgangen zal je nog wel een lijnverzwakker moeten plaatsen want anders blaas je met 45 Watt de ingang van je intercom op.
Dat zijn goede tips! Kan ik zeker wat mee. Ben alleen nog even aan het bekijken of ik er wel 2 kan vinden, heb tot nu toe maar eentje gevonden. Maar op zich moet ik niet echt kunnen zien welke post er opstaat ofzo, zolang er maar muziek uitkomt en ik het kan verzetten... :]

ik zie de drukte om waterdichte schakelaars niet. Heb je je stuurschakelaars wel eens bekeken/open gehad? Die zijn ook verre van waterdicht?
Feit... Maakt inderdaad allemaal niet zoveel uit. Is geen hoogtechnologische inhoud in zo'n afstandsbediening... :) Goed punt! ;)

De storing komt waarschijnlijk van je bougies. Bij de motorzaak kan je ook radiovriendelijke bougies krijgen, waarschijnlijk is je ontvangstprobleem dan opgelost...
Weet niet of dat veel gaat uithalen, zit dat tegenwoordig niet redelijk standaard op motoren? Nieuwe dan hé. Rij met een 1400GTR uit 2012...
 
Terug
Bovenaan Onderaan