Radio op Motor aansluiten

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Hallo :W

Ik wil met vakantie dit jaar een radio meenemen, gewoon voor 's avonds lekker op de camping een muziekje te hebben, biertje erbij, enfin je kent het wel ;) :)

Nu vraag ik me af, in hoeverre is het mogelijk een radio aan te sluiten via een trafo op een 12V aansluiting die op mijn motor zit?
 
Hallo :W

Ik wil met vakantie dit jaar een radio meenemen, gewoon voor 's avonds lekker op de camping een muziekje te hebben, biertje erbij, enfin je kent het wel ;) :)

Nu vraag ik me af, in hoeverre is het mogelijk een radio aan te sluiten via een trafo op een 12V aansluiting die op mijn motor zit?

Uitgaande dat je een 12V DC -> 230V AC omvormer bedoeld met trafo...

Is het altijd mogelijk. Hou wel rekening ermee dat een motoraccu niet zoveel vermogen heeft als een auto-accu.

Misschien is het verstandiger om een klein radiotje mee te nemen.. of een mp3-spelertje op een wereldontvanger aansluiten. (neemt niet zoveel ruimte in *D)

Ben anders bang dat je de volgende dag niet echt in staat zal zijn om je motor nog te kunnen starten (electrisch) na een avondje muziek.
 
Laatst bewerkt:
Met een trafo op 12 volt dc is niet zomaar mogelijk, een trafo wrkt op wisselspanning.
Er zijn wel omvormers te koop die cvan 12 volt dc 230 volt ac maken.
Een autoradio kan je zo aansluiten op de accu.
Een draagbare radio die op bv 6 volt werkt kan je aansluiten via een spanningsregelaar.
 
Normaal prop je er bijvoorbeeld 4 van die grote batterijen in. Kan ik die gewoon niet vervangen via een trafo van 12DC naar bv. ???DC?

Of: een autoradio pakken? Da's toch gewoon 12VDC?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een gewone radio met oplaadbare batterijen gaan, en die batterijen met een 12v auto-batterijoplader elke dag tijdens het rijden opladen. Een motoraccu is nu niet dusdanig sterk dat je er stroom van moet gaan lenen voor dingen als radio's, tenminste, niet als je er ook nog op wil starten. Als dat laatste niet nodig is speelt een radio best een tijd op zo'n accu.

Een tweede accu en een setje startkabels meenemen en elke dag wisselen kan dus ook wel, maar of je dat nu wilt..
 
Normaal prop je er bijvoorbeeld 4 van die grote batterijen in. Kan ik die gewoon niet vervangen via een trafo van 12DC naar bv. ???DC?

Of: een autoradio pakken? Da's toch gewoon 12VDC?

Een autoradio kan zeker wel. Een autoradio verbruikt (gemiddelde van diverse radio's) ongeveer 5 Ampere bij 12 volt.

Jouw accu is ongeveer 8 Ampere (of 12 ampere) en 12 volt.

Zoals je dus na kan gaan houdt jou accu een radio niet erg lang vol. Misschien een uurtje of 2 - 3. Daarna is er waarschijnlijk al te weinig stroom om nog te kunnen starten.
 
Een autoradio kan zeker wel. Een autoradio verbruikt (gemiddelde van diverse radio's) ongeveer 5 Ampere bij 12 volt.

Jouw accu is ongeveer 8 Ampere (of 12 ampere) en 12 volt.

Zoals je dus na kan gaan houdt jou accu een radio niet erg lang vol. Misschien een uurtje of 2 - 3. Daarna is er waarschijnlijk al te weinig stroom om nog te kunnen starten.
Het verbruik is erg afhankelik van hoe hard je hem zet.
Op een normaal volume ( voor op de camping) zal hij ongeveer 0.5 amp nodig hebben.
Bij gebruik van cd het dubbele.
 
Terug
Bovenaan Onderaan