** Raggen in de bergen, welke Off Road? **

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Voor een geplande vakantie volgend jaar in de Dolomieten of de Pyreneeën ben ik op zoek naar een leuke OTR. Eerst had ik mijn zinnen gezet op een Transalp of zelfs Africa Twin, maar daar ben ik inmiddels van afgestapt. Te mooi, te duur, te zwaar. De motor hoeft alleen maar geschikt zijn voor het off road rijden in de bergen. Ik ga NIET op deze motor daarnaar toe rijden, de motor gaat achterin de bus of op de aanhanger. Dus de snelwegeigenschappen van deze motor zullen me worst zijn. Een grote tank is wel meegenomen.

Ik heb een lichte voorkeur voor Honda en Yamaha (ik heb hier 3 Yamaha's staan). Honda XL500 heb ik gehad en vind ik nou niet bepaald het toppunt van betrouwbaarheid. Ik zit echter ook wel een beetje te kijken naar Kawa en Suzuki.

Iemand een suggestie?
 
Voor in de bergen zou ik een lichte motor nemen, bv een kawa klx 350. Vermogen weegt niet op tegen kilo's.
 
Te mooi, te duur. Motor mag niet teveel kosten.
Affijn... Daar sta je dan: In the middle of nowhere met een gebroken drijfstang door je carter. :+

Kortom: Ik zou het niet TE goedkoop maken.

Ik zou in eerste instantie voor een LC4 opteren en als dat te duur is een XR600.
 
Een KTM ? Is dat wel te vertrouwen als ie wat ouder is ? ;)
XR600, XT600, KLR/X600/650 ? DR600 of 650 ? Wat is je budget ?
En moet het offroad zijn of is allroad ook goed (bijv. een NX ofzo).
 
Een KTM ? Is dat wel te vertrouwen als ie wat ouder is ? ;)
XR600, XT600, KLR/X600/650 ? DR600 of 650 ? Wat is je budget ?
En moet het offroad zijn of is allroad ook goed (bijv. een NX ofzo).
Liever geen allroad, nergens voor nodig. Ik sloop de overtollige ballast er toch af. Als ik kijk op sites van bedrijven die off road ritten verzorgen in Spanje, Portugal of Turkije, zie ik dat ze toch ook met 350 cc rijden. Dat leek me eerst wat weinig, maar ik las onlangs nog een verslag van een stel dat een aantal weken met oa een Xt350 door de Pyreneeen hadden gecrosst. En dat ging perfect. Dus ik zeg niet meteen nee tegen een 350, al zat ik zelf wel aanvankelijk te denken aan een 500-600. Als ik op Marktplaats wat rond snuffel, denk ik dat het een 90-er tot ca '94 wordt. En voor gebroken drijfstangen ben ik niet zo bang, ik neem de motor grondig onder handen van tevoren. En als er wat gebeurt, pech. Dan huur ik wel een kameel of zo.
 
350 is ook zat in de bergen, op de weg ook, zo lang je maar geen snelweg op zou willen. Dus je zou kunnen denken aan een XT350, DR350, KLX300 (deze zal nog wel wat kosten en volgens mij bestaat er geen 350 model), XR400 ?

Nou, we horen het wel ;)
 
Simpel...KLX650 - R versie, bj 93/95

Kost geen drol, betrouwbaar en is goed in het terrein.
(en het is nog de best-looking offroad ook :+ )

1 minpunt: je MOET deze tank er wel bij kopen in jouw geval... :P

tank1gif.gif


tank2gif.gif


maar dies overal te koop voor ong. 100 euro...

Succes
 
Voor het doel waar jij hem voor wil gebruiken hoef je inderdaad geen wedstrijdfiets te hebben, maar ik zou wel een beetje op gewicht en vering letten (dus geen allroad of semi-offroad). Luchtgekoelde 350cc/400cc enduro's zijn betaalbaar (tweedehands), betrouwbaar, technisch eenvoudig en relatief licht t.o.v. hun grotere luchtgekoelde 600cc/650cc broers. Ik zou voor een XR400 gaan, maar ik heb dan ook een lichte voorkeur voor Honda... :X :+
 
Als ik dus niet ergens een OTR ga huren wordt het dus wel een 350 -400 cc. Ik moet wel zeggen dat ik er daarvan errug weinig op Marktplaats zie staan. XR/XT/XT/DR 500-600 zijn er genoeg, maar een TT/XT/DR 350, die zijn er maar weinig. Of weet iemand andere sites waar die wel veel te koop staan?
 
Als ik dus niet ergens een OTR ga huren wordt het dus wel een 350 -400 cc. Ik moet wel zeggen dat ik er daarvan errug weinig op Marktplaats zie staan. XR/XT/XT/DR 500-600 zijn er genoeg, maar een TT/XT/DR 350, die zijn er maar weinig. Of weet iemand andere sites waar die wel veel te koop staan?


wat is het budget?
 
Voor een geplande vakantie volgend jaar in de Dolomieten of de Pyreneeën ben ik op zoek naar een leuke OTR. Eerst had ik mijn zinnen gezet op een Transalp of zelfs Africa Twin, maar daar ben ik inmiddels van afgestapt. Te mooi, te duur, te zwaar. De motor hoeft alleen maar geschikt zijn voor het off road rijden in de bergen. Ik ga NIET op deze motor daarnaar toe rijden, de motor gaat achterin de bus of op de aanhanger. Dus de snelwegeigenschappen van deze motor zullen me worst zijn. Een grote tank is wel meegenomen.

Ik heb een lichte voorkeur voor Honda en Yamaha (ik heb hier 3 Yamaha's staan). Honda XL500 heb ik gehad en vind ik nou niet bepaald het toppunt van betrouwbaarheid. Ik zit echter ook wel een beetje te kijken naar Kawa en Suzuki.

Iemand een suggestie?

Inmiddels zijn de plannen iets gewijzigd en daarmee wat meer definitief geworden. We gaan zelf daarheen rijden (dus niet op de aanhanger oid) op motoren waarmee we ook in de bergen op steile grindweggetjes uit de voeten moeten kunnen.
full

We lopen dan meer te denken aan XT600/XL600/DR600.
 
Inmiddels zijn de plannen iets gewijzigd en daarmee wat meer definitief geworden. We gaan zelf daarheen rijden (dus niet op de aanhanger oid) op motoren waarmee we ook in de bergen op steile grindweggetjes uit de voeten moeten kunnen.
(Afbeelding)
We lopen dan meer te denken aan XT600/XL600/DR600.
Flinke conditie nodig.
 
Wil je goed beslagen ten ijs komen zul je terplekke wel een bandenwissel moeten doen. Op echte endurobanden over het asfalt naar de Dolomieten/Pyreneeën(!) knallen is niet de meest veilige keuze, om over de slijtage nog maar te zwijgen B| . Van de andere kant, met een allroadband het door jou afgebeelde keienpad op/af crossen is zacht uitgedrukt een ietwat eh... blessuregevoelige actie lijkt mij. Heb je hier al een oplossing voor, of wil je toch een compromis sluiten met één setje banden?

Gaat trouwens wel een avontuur worden deze reis :} .
 
Wil je goed beslagen ten ijs komen zul je terplekke wel een bandenwissel moeten doen. Op echte endurobanden over het asfalt naar de Dolomieten/Pyreneeën(!) knallen is niet de meest veilige keuze, om over de slijtage nog maar te zwijgen B| . Van de andere kant, met een allroadband het door jou afgebeelde keienpad op/af crossen is zacht uitgedrukt een ietwat eh... blessuregevoelige actie lijkt mij. Heb je hier al een oplossing voor, of wil je toch een compromis sluiten met één setje banden?

Gaat trouwens wel een avontuur worden deze reis :} .
Ik heb hier idd al over lopen denken. En ik was van plan om het tzt voor te leggen hier. Maar als er nu al iemand een tip heeft dan graag!
Mwoah, kan prima op noppies Michelin T63 bv.

Kijk, dat bedoel ik nou. Ik zal eens even checken of ik er een plaatje van kan vinden. Nog iemand een suggestie over de banden?
 
Mooi vooruitzicht :]

Vriend van me is al enkele weekjes weg op de Yamaha xtz 750 Super Tenere. Richting Zwitserse en Italiaanse bergpasjes. "Weg"dek is meestal zo'n beetje als jouw foto toont of zoals hieronder.
Als hij terug is zal ik hem vragen dat hij iets komt posten hier.
Die man heeft wel zijn leven lang offroad, cross ervaring...

full


Oja, hij heeft ook bandenwissel geregeld.
 
Mooi vooruitzicht :]

Vriend van me is al enkele weekjes weg op de Yamaha xtz 750 Super Tenere. Richting Zwitserse en Italiaanse bergpasjes. "Weg"dek is meestal zo'n beetje als jouw foto toont of zoals hieronder.
Als hij terug is zal ik hem vragen dat hij iets komt posten hier.
Die man heeft wel zijn leven lang offroad, cross ervaring...

Oja, hij heeft ook bandenwissel geregeld.
Ben benieuwd naar zijn ervaringen. Heeft hij trouwens niet een beetje te mooie motor voor dat soort werk? Een valpartij en er breekt een hoop plastic af. Reden dat ik geen TA of Tenere wil. Beetje kale XT lijkt me prima.

Ik zat er ook al over te denken om alvast een setje banden op te sturen daarnaartoe. Maar ik heb nu ook begrepen dat er in Andorra hele goedkope motorzaken zijn, een hele straat vol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan