Rake

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.624
10.725
Andere kant van de evenaar
Heren;

Ik heb een ongeluk gehad met mijn GS1000, frame krom. Ben bezig met een ander frame.. Ik heb geen idee of ik er wat aan ga doen, maar be toch nieuwsgierig ;)

Maar... nu ik toch opnieuw moet beginnen..

Die ouwe GS1000 had een geweldige rechtuit stabiliteit, ik had er een USD voorvork en een achterbrug van een Bandit1200 in zitten, en als je hem een bocht in duwt dan ging ie (voor een GS1000) wel aardig.

Mijn maat heeft een GSXR750 uit 2006, en hoe vaker ik op dat ding rijdt, hoe fijner ie stuurt. Ik krijg dat ding sneller door een bocht dan mijn GS1000.
Hij heeft ook een CBR1000rr uit 2012, ook een fijn ding om op te rijden.

Waar ik woon is het erg bochtig, dus een goed sturende motor is niet zo'n gek idee.

Hoe steiler de voorvork, hoe scherper de motor stuurt, zo ver ik weet..

De GS1000 heeft een rake van 28 graden, zo ver ik kan vinden, de GSXR en de CBR zo rond de 23.5 graden (gemiddeld)

Is het echt zo ''simpel'' dat als ik de voorvork een paar graden steiler zet dat ie gelijk een stuk scherper stuurt? Of komt er meer bij kijken? Motor weegt 243kg.
De GS1000 heeft nog nooit gehad dat het stuur heen en weer begint te klapperen als ik hard op trek, dat zou ik graag zo houden.

Wielbasis heeft ook best wat invloed lijkt me? Ik probeer echt geen SS van de GS te maken!

Iemand die mij wijzer kan maken?



Bij voorbaat dank.
 
Als ik het goed heb, is rake hetzelfde als balhoofdhoek. En plat gezegd; ja hoe steiler hoe ‘makkelijker’.
Maar dan komt er ook nog naloop bij kijken, wat misschien nog veel belangrijker is. De combinatie van balhoofdhoek en naloop moet uiteindelijk kloppen.

Ik ben benieuwd met wat je gaat doen :)
 
Als ik het goed heb, is rake hetzelfde als balhoofdhoek. En plat gezegd; ja hoe steiler hoe ‘makkelijker’.
Maar dan komt er ook nog naloop bij kijken, wat misschien nog veel belangrijker is. De combinatie van balhoofdhoek en naloop moet uiteindelijk kloppen.

Ik ben benieuwd met wat je gaat doen :)
Gaat naloophoek en balhoofdhoek niet gelijk op?
 
Er komt veel meer bij kijken. Flexibiliteit van het frame, verdeling massa, de vering en demping (high low speed), lastwissels (turbo!) en het effect op de dynamische geometrie.

Denk dat je het best kunt beginnen met afkijken classic racers. Bepaalde verstevigingen van het frame zijn waarschijnlijk een nobrainer. Dan kijken naar de vering en demping. Zorgen voor de juiste balans in ondersteuning. En met wat geluk een betere demping > dynamische geometrie. Daar win je waarschijnlijk al de wereld mee. Als je verstelmogelijkheden in kan/wil bouwen dan zeker doen. Echt veranderen van geometrie zou ik daarna pas doen denk ik.
 
Misschien is dit boek tweedehands ergens goedkoper te vinden: the racing motorcycle: A Technical Guide for Constructors, Volume 1, John Beadley.

Dit boek gaat erg diep, maar geeft antwoord op al je vragen en heeft veel praktijkvoorbeelden.

Met je USD voorvork heb je mogelijk de totale offset verkleint, waardoor de naloop juist groter wordt. Meer naloop geeft meer rechtuitstabiliteit maar dus ook zwaarder sturen.

what-s-the-difference-between-rake-and-trail.jpg


De oudere motoren hadden een wat meer stabiele stuurgeometrie om te compenseren voor de slappe frames en slechte vering. Als je het frame verstevigd en de vering laat afstellen op jouw motor en rijstijl, dan kan de stuurgeometrie een stuk scherper.
 
wat valt er uit te leggen ?
rijdt je op een biljartlaken aan constante snelheid en er komt een bocht waarbij je je snelheid aanhoudt, heeft al wat jij noemt nul invloed. omdat het gemak van sturen nu eenmaal enkel afhankelijk is van balhoofdhoek , naloop en wielbasis.
al wat jij opnoemt heeft maar invloed als er iets wezenlijks mis mee is.
 
Veranderen die drie aspecten als de motor inveert?

Veert een motor in bij het nemen van een bocht?
dat zijn maar neveneffecten.
wat als je instuurt en gas bij geeft (kan hé, traag rijden voor een bocht en terwijl je instuurt gas bij geven), veert hij dan nog steeds in ? wat bepaald dan het insturen ?
je kan ook een motor maken zonder vering. de kart-bikes bv (Untitled Document) hebben geen vering . de essentie blijft de 3 4 (hoogte zwaartepunt was ik vergeten) opgenoemde zaken.
een telescoopvork heeft ook neveneffecten die het insturen (als er lastwissel is) vergemakkelijken, maar motoren met een alternatieve voorkant kunnen ingesteld worden dat deze niet inveert, en wederom blijft enkel de essentie over .
 
Ik was al met de vering bezig geweest, dit maakte een behoorlijk verschil. Voornamelijk in comfort en een het vertrouwder aanvoelen.
De motor was ook aardig wat beter gaan sturen na dat ik de USD voorvork en de dikke achterbrug er in had gezet.

Het verstevigen van het frame, dat is iets waar ik het van betwijvel of het echt verschil maakt, ik zie mensen het frame verstevigen op punten waar het niets doet, en op punten waarvan ik denk dat het slap is, daar wordt niets aan gedaan.
Ik begin eigenlijk te denken dat als jet frame echt wilt verstevigen dat je de buis moet ''verdikken'', plaatstaal op bestaande buis lassen, sommige punten..
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
dat zijn maar neveneffecten.
wat als je instuurt en gas bij geeft (kan hé, traag rijden voor een bocht en terwijl je instuurt gas bij geven), veert hij dan nog steeds in ? wat bepaald dan het insturen ?
je kan ook een motor maken zonder vering. de kart-bikes bv (Untitled Document) hebben geen vering . de essentie blijft de 3 4 (hoogte zwaartepunt was ik vergeten) opgenoemde zaken.
een telescoopvork heeft ook neveneffecten die het insturen (als er lastwissel is) vergemakkelijken, maar motoren met een alternatieve voorkant kunnen ingesteld worden dat deze niet inveert, en wederom blijft enkel de essentie over .

Ligt eraan of er ruimte is om in of uit te veren (verhouding pos/neg veerweg), hoeveel gas er gegeven wordt, hoe de demping staat, wat de trekkracht doet met de hoek van de achterbrug en eventuele verschillen tussen wat de voor en achterkant doet.

Onderscheid tussen trage en snelle demping is er met een reden hè..
Ik was al met de vering bezig geweest, dit maakte een behoorlijk verschil. Voornamelijk in comfort en een het vertrouwder aanvoelen.
De motor was ook aardig wat beter gaan sturen na dat ik de USD voorvork en de dikke achterbrug er in had gezet.

Het verstevigen van het frame, dat is iets waar ik het van betwijvel of het echt verschil maakt, ik zie mensen het frame verstevigen op punten waar het niets doet, en op punten waarvan ik denk dat het slap is, daar wordt niets aan gedaan.
Ik begin eigenlijk te denken dat als jet frame echt wilt verstevigen dat je de buis moet ''verdikken'', plaatstaal op bestaande buis lassen, sommige punten..
Misschien werkt het verstevigen wel maar op een manier waar je nog niet eerder een voorstelling bij had?

Heb je misschien foto’s van verstevigde frames?
 
Ligt eraan of er ruimte is om in of uit te veren (verhouding pos/neg veerweg), hoeveel gas er gegeven wordt, hoe de demping staat, wat de trekkracht doet met de hoek van de achterbrug en eventuele verschillen tussen wat de voor en achterkant doet.

Onderscheid tussen trage en snelle demping is er met een reden hè..

Misschien werkt het verstevigen wel maar op een manier waar je nog niet eerder een voorstelling bij had?

Heb je misschien foto’s van verstevigde frames?
Kan ook...
 
Links boven zit wat buis gelast, dat doet niets, want dat zit vanaf fabriek goed ontworpen.
Dat kruis doet waarschijnlijk ook weinig, want het blok zit er in gebout, en dat zorgt ook voor stevigheid
De buizen en de bochten zijn de zwakke punten.



CIMG5705.thumb.JPG.6ac211c6fe1399ec6f5de3edd431465b.jpeg
 
Links boven zit wat buis gelast, dat doet niets, want dat zit vanaf fabriek goed ontworpen.
Dat kruis doet waarschijnlijk ook weinig, want het blok zit er in gebout, en dat zorgt ook voor stevigheid
De buizen en de bochten zijn de zwakke punten.



Bekijk bijlage 1880833
Die korte buisjes zijn denk ik om torderen van het balhoofd tegen te gaan? Tegen de krachten van hard remmen doen ze niet veel waarschijnlijk.

Blok bevestigingen zijn aan de voorkant alleen metalen plaatjes toch.. die brengen toch niet zoveel?

Verstevigd kawa frame:

1684485285189.jpeg
 
hebben effect op de wegligging (comfort en kontakt behouden tussen band en weg) , minieme tot geen invloed op het sturen zelf.
Zet je ingaande demping eens dicht vooraan.
Neem dan eens dezelfde bocht opnieuw, gegarandeerd dat je wijd gaat.
Gewichtsverdeling maakt ook veel verschil op het sturen.
Te veel gewicht op je voorband en hij kantelt een stuk moeilijker in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan