RAM AIR onzin?????

in superbike (of was het fast of performance :? :P ) hebben ze eens een vermogens grafiek gemaakt in een wind tunnel... scheelt wel wat maar niet die 25 pk die soms geclaimed wordt... misschien heeft iemand dat artikel thuis liggen?

alle motoren vertoonde een vermogens toename bij hoge snelheid, maar bv. de ZX-6R en de ZX-12R kregen een behoorlijk grotere toename dan bv een pre-ramair fireblade, in de motor (of was het nou de moto73 :? ik moet echt minder bladen kopen) stond dat het vooral een betere gas response over de hele linie veroorzaakte... en niet zo zeer meer top vermogen

maar die 20+ pk die de fabrikanten claimen in de folder zijn B.S.
 
Laatst bewerkt:
Het werkt pas bij 200+ . Ook op het circuit rij je maar heel kleine stukjes zo hard dat je er iets aan hebt.

Onzin dus, maar who cares *D
 
Het werkt pas bij 200+ . Ook op het circuit rij je maar heel kleine stukjes zo hard dat je er iets aan hebt.

Onzin dus, maar who cares *D

ja das waar ook... die vermogens winst van een paar procent ontstond pas bij 150mph...

[onnozel]

maar zo hard mag je toch helemaal niet :o

[/onnozel]
 
Volgens PB, zijn de effecten die de airbox levert(drukstoten) veeel groter dan het kleine beetje druk dat je creert met Ram-Air...
 
En kan iemand ook 's goed uitleggen wat 't precies is en hoe 't werkt? Want ben er nog geen bal van wijzer geworden.
 
En kan iemand ook 's goed uitleggen wat 't precies is en hoe 't werkt? Want ben er nog geen bal van wijzer geworden.
het idee is een soort drukvulling, net als bij een turbo zeg maar, daarom moet je ook wel echt heel hard gaan rijden wil het ook maar iets doen.......
(het blijft kul volgens mij hoor maar dit is het idee)
 
En kan iemand ook 's goed uitleggen wat 't precies is en hoe 't werkt? Want ben er nog geen bal van wijzer geworden.

Als je met hoge snelheid rijd komt de lucht onder hoge druk je motor in daardoor gaat er meer lucht in een kortere tijd je motor in.Dus kan er ook meer benzine bij wat dus waarschijnlijk wel wat vermogens winst geeft
 
tegelijk MOET er ook MEER lucht in omdat je bij dat soort snelheden ook veel hogere toerentallen draait...dus in hoeverre je echt overdruk opbouwt :?
 
tja... een beetje net als dat luchtfilter fabeltje.. een slecht afgestelde motor met een verstopt luchtfilter en dan meten, vervolgens een nieuw sportluchtfilter en een goed afgerelde motor en dan nog eens meten, kan ik ook performancewinst boeken...

in de winter lijkt me zo'n ramintake niet echt handig wanneer je carbs daardoor bevriezen...
 
Heb hier nog ergens MotorMagazine liggen met het betreffende artikel erin. Zal hem is even proberen in te scannen.

Nou dat scannen kunnen we dus wel vergeten ivm een scanner die er duidelijk weer geen zin in heeft B|

Maar als goed makertje zal ik dan maar even de conclusie van het ramair verhaal uit Motor Magazine quoten!

Motor Magazine 27 Nov. - 11 Dec.

Conclusie

In eerdere tests is bewezen dat Ram Air zeker vermogenswinst oplevert. Waarden zoals Yamaha en Suzuki voor hun 2004-modellen hebben geroepen over de R1 (+8 pk door Ram Air) en de GSX-R 600 en 750 ( respectievelijk +8 en +6 pk) zijn zeker niet ver van de waarheid. Nameten is echter lastig omdat dit speciale apparatuur vereist. Een statische meting van een testbank is mogelijk. Gebruik makend van een fan die voldoende lucht onder (de juiste) druk in de Ram Air-opening kan blazen, kun je een goede simulatie maken. Voorwaarde is wel dat de fan gekoppeld is aan de fictieve snelheid van de motor, en dat soort testbanken vind je niet op iedere traathoek. Een dynamische test wordt lastiger omdat je dan over een datalogapparatuur (en een testparcours) moet beschikken waarmee je de druk in het Ram Air systeem kunt meten onder verschillende omstandigheden.
Toch is het niet zo snel de toename aan topvermogen waar "de straatrijder" zijn voordeel uit zal halen. Daarvoor liggen de snelheden (waar Ram Air dus echt gaat werken +200 Km per uur) te hoog. Nee Ram Air biedt meer voordelen als we spreken over zaken als gasreactie, koppel en acceleratie door de efficientere vulling van de cilinders en de hogere zuurstofconcentratie in het mengsel. Nu is dat voor de fabricanten marketingtechnisch wat lastiger uit te leggen. Bovendien, de motorijd(st)er wil pk's zien. Ter ultieme streling van het eigen ego. En zolang "wij" die willen zien, zullen -zeker de Japanners- zichzelf en ons voorlopig "gek" blijven maken. Dus inderdaad, Ram Air is een belangrijk marketingaspect, maar gebakken lucht is Ram Air dus zeker niet, wel een beetje opgeklopt.

Nou daar heb je het, lang verhaal. Hopelijk heeft iemand er wat aan :)
 
Laatst bewerkt:
Even een hypothetisch sommetje:

1000 cc motor, 10.000 rpm, 200 km/u.

10.000 rpm = 167 omw/s
1000 cc = 0.001 m3
200 km/u = 56 m/s

Dit geeft 167 * 0.001 = 0.167 m3/s

Het oppervlak voor de ram-air voor 0.167 m3/s bij een snelheid van 56 m/s geen over- of onderdruk veroorzaakt:
0.167 / 56 = 3.0 * 10^(-3) m2 = 30 cm2

Stel dat het oppervlak van de ram-air kleiner is dan deze 30 cm2, dan moet er meer lucht door het gaatje en gaan dan ook met een hogere snelheid. Het ram-air heeft dan ook geen zin omdat er nog steeds onderdruk heerst...

Verder vind ik het mooie verkooppraat, maar zal het zelf nooit missen...
 
Voor ons als "gewone" sportrijder is het alleen vanaf 200+ nuttig. En dan nog is het amper merkbaar. Grotendeels een marketing tool om de "pk freaks" tot kopen aan te sporen.
Voor de echte (GP/WSB/BSB/andere klassen)coureur zal het ongetwijfeld een rol spelen.
 
Nou, dat wordt dus afwachten wanneer de eerste motor met een 12volt föhn gesignaleerd wordt zodat hij continu met voldoende tegenwind rijdt.
 
Even een hypothetisch sommetje:

1000 cc motor, 10.000 rpm, 200 km/u.

10.000 rpm = 167 omw/s
1000 cc = 0.001 m3
200 km/u = 56 m/s

Dit geeft 167 * 0.001 = 0.167 m3/s

Het oppervlak voor de ram-air voor 0.167 m3/s bij een snelheid van 56 m/s geen over- of onderdruk veroorzaakt:
0.167 / 56 = 3.0 * 10^(-3) m2 = 30 cm2

Stel dat het oppervlak van de ram-air kleiner is dan deze 30 cm2, dan moet er meer lucht door het gaatje en gaan dan ook met een hogere snelheid. Het ram-air heeft dan ook geen zin omdat er nog steeds onderdruk heerst...

Verder vind ik het mooie verkooppraat, maar zal het zelf nooit missen...

http://www.vetteguru.com/ramair/

Maar in de formule 1 gebruiken ze het ook volgens mij??
Je hebt ook maar een kein beetje over druk nodig om iets meer vermogente krijgen kijk maar naar een tubro is standaard turbo geeft ook maar iets van 0.3 bar ofzo?
 
ze zouden dan de overdruk in de airbox moeten meten tijdens het rijden.
natuurlijk moet ook op de testbank bepaalt worden wat die druk doet zonder ram air. dit zal in de praktijk zelfs een onderdruk zijn.
elke 0.1 bar overdruk (t.o.v de gemeten druk op de testbank) geeft icm natuurlijk meer brandstof vermogens winst van 5%.
 
heb geen fuck nut want bij de moderne injectie motoren wordt het mengsel lucht/benzine elektronisch geregel.d En een turbo effect is ook onmogelijk want een beetje turbo levert 1 bar druk en dat haal je never met rijwind. Ik vind het dus geblaat van de fabrikanten laat die ram air fabel lekker weg en zeg gewoon hoeveel pk die dingen standaart hebben , daar hoeven ze zich tegenwoordig bepaald niet voor te schamen.*d *d
 
Laatst bewerkt:
Ram-air heeft volgens mij in zoverre nut dat je de aangezogen lucht van een plaats haalt waar het lekker makkelijk aan komt stromen, en niet vanaf een plek in de onderdruk die je juist achter een kuip aantreft (waar de lucht dus veel meer stilstaat).

Vorm en volume van de airbox schijnt trouwens belangrijker te zijn, staande golven in het inlaattraject kunnen heel goed voor overdrukpieken zorgen op de plek waar je deze nodig hebt: bij de inlaatkleppen.

Alle kleine beetjes helpen, zullen we maar zeggen.
 
Laatst bewerkt:
heb geen fuck nut want bij de moderne injectie motoren wordt het mengsel lucht/benzine elektronisch geregel.d En een turbo effect is ook onmogelijk want een beetje turbo levert 1 bar druk en dat haal je never met rijwind. Ik vind het dus geblaat van de fabrikanten laat die ram air fabel lekker weg en zeg gewoon hoeveel pk die dingen standaart hebben , daar hoeven ze zich tegenwoordig bepaald niet voor te schamen.*d *d

Lekker eigenwijs om ondank bovengenoemde artikelen, die het tegendeel bewijzen, toch het effect van ram air te ontkennen. |(
Waar dacht je dat die lucht vandaan kwam? Psies van buiten, via een ram air bij sommige motoren. :X
 
Op maandag 15 december 2003 20:09 schreef Rob Vintcent het volgende:http://www.vetteguru.com/ramair/

Mooie link... zit alleen 1 klein foutje in, normaalgesproken wordt de aanname gebruikt dat lucht met een Mach-getal boven de 0.3 (ipv 0.5) compressible is en daaronder niet... dus je hoeft maar ongeveer 300 per uur te rijden wil je volgens de standaarden van de wetenschap enigszins iets merken van Ram-air :P
 
heb geen fuck nut want bij de moderne injectie motoren wordt het mengsel lucht/benzine elektronisch geregel.d En een turbo effect is ook onmogelijk want een beetje turbo levert 1 bar druk en dat haal je never met rijwind. Ik vind het dus geblaat van de fabrikanten laat die ram air fabel lekker weg en zeg gewoon hoeveel pk die dingen standaart hebben , daar hoeven ze zich tegenwoordig bepaald niet voor te schamen.*d *d

Ja daarom hebben ze ook meet sensoren in het inlaat kanaal zitten die dat kan meten bv lucht snelheid en hoeveelheid en daar de benzine op aanpast.Zie topic hdi injectoren met nos
 
Persoonlijk lijkt me het effect van een ongehinderde koele(re) luchtstroom belangrijker dan het onderdruk effect van Ram-Air.

Voorbeeld, het oudste type Fireblade zoog lucht aan uit het gedeelte vlak achter het balhoofd, zeg maar gerust 'stilstaande' warme lucht die opstijgt vanaf het motorblok.
Vanaf het 2000 model werd dit licht verbetert door de lucht uit de kuip (iets beter van het blok gescheiden maar nog steeds warme stilstaande lucht) over het gloeiend hete frame te leiden...nog steeds niet echt slim!

Nog buiten het feit dat een (te) warm motorblok minder presteert helpt deze manier van warme lucht toevoeren niet om meer pk's te halen uit je brandstof.

Hoewel elke pk is meegenomen als je topsnelheid rijdt - de luchtweerstand/wrijving is dan gelijk aan het geleverde vermogen waardoor je niet meer accelereert - zul je héél wat pk'tjes nodig hebben om een zeg 10 km/u hogere topsnelheid te realiseren. Ik heb wel eens gelezen dat op topsnelheid het effect van Ram-Air hooguit 5 pk is en dat je daar slechts enkele km/u winst kunt halen.
Voor de doorsnee weggebruiker dus volledig oninteressant maar voor de fabrikanten wel een mooi marketing aspect om zeg 8 pk (R1) uit de duim te zuigen, de klant kan immers moeilijk (niet) bewijzen of deze waarde wel klopt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan