ramair inlaat weg, wat aan te passen?

Gifkikker

MF veteraan
16 sep 2002
5.174
0
Belgie
men zx9r staat momenteel naakt, dus ook de ramair lucht inlaten zijn ervan, met als gevolg dat de moto niet rapper meer rijd dan 160 , wat moet er aangepast worden zodat hij weer normaal rijd?
 
Ze moeten absoluut niet gesloten worden, de vlotterkamer moet onder atmosferische drukblijven. Zou je ze dicht maken dan zuigt de vlotterkamer vacuum. Ik zou de carburatie bijstellen, mits het geen injectie is
 
men zx9r staat momenteel naakt, dus ook de ramair lucht inlaten zijn ervan, met als gevolg dat de moto niet rapper meer rijd dan 160 , wat moet er aangepast worden zodat hij weer normaal rijd?
Klinkt gek, en ik heb een nogal lang artikel nogal lang moeten bestuderen voor ik het snapte, maar ook je inlaattrajekt heeft klaarblijkelijk karakteristieken (met name lengte) die van belang zijn voor de performance van je motor (inlaatklep sluit - schokgolf terug door je inlaatsysteem, reflecteert terug vanuit het begin van je inlaatsysteem, en in het optimale geval wandelt-ie precies op tijd je cylinders binnen). Maar dat het zo'n verschil uitmaakt...

Het kan ook zijn (maar ik weet niet hoe de luchtstromen/posities van inlaten, filter, carbs op jouw fiets zijn) dat je nu veel warmere lucht binnen krijgt (lucht dus die door de motor voorverwarmd is ipv koude lucht van 'buiten'), dat maakt ook nogal behoorlijk uit (warmere lucht zet uit, is dus minder dicht, dus zelfde schep lucht in je cylinders heeft minder zuurstof dus minder goeie verbranding).
 
in amsterdam bij de hemweg rijd er regelamtig ook een gast op een naked ZX9R volgens mij. Misschien zou je eens uit moeten zoeken hoe je hem kan berijken en of hij het andwoord dan voor je heeft.

edit: vraag anders eens aan de gasten van speedracers (-=MV=-, Deathwish, jeremy freestyle, redliner racer, ect.) of ze weten hoe je die gast kan berijken.

edit 2: Als ik even denk, zal het opzich toch niet aan je ramair liggen, misschein eerder aan de dimenties/vorm van je airbox die je nu zou moeten veranderen. Het heeft iig niet met een constante druk van buitenaf te maken, ander zou hij op de testbank ook geen goede vermogens afgeven. daar werkt je ramair namenlijk ook niet. Dus het heeft zeker niet met het ramair principe zelf te maken denk ik!
 
Laatst bewerkt:
IK weet niet of dit bij jou hetzelfde is maar wie weet. Bij mijn TLR zitten op de airbox twee "actuators" deze zorgen ervoor dat op een bepaalt moment de ramair open gaat. Daar is nogal een beetje snelheid (druk) voor nodig. Bij mods aan de airbox is het een kwestie van de actuators verwijderen en de gaten afdichten en de vacuumslangetjes doorbverbinden. Hierdoor heeft de ramair altijd doorstroming. Kijk effe of er ergens regelkleppen oid zitten in de doorlaat van de ramair.
suc6
 
Jawel, plaats v/d luchtinlaten niet meer in de directe rijwind zetten, en op een dyna bank af laten stellen.

edit: hoever is het van brugge naar jou? :+

dus moest ik zoiets als onderstaande tekening uit een pvc buis maken zou hij al beter lopen?

full
 
Laatst bewerkt:
edit: hoever is het van brugge naar jou? :+

dus moest ik zoiets als onderstaande tekening uit een pvc buis maken zou hij al beter lopen?

(Afbeelding)

Is er dan niemand die dichterbij ook een dyna bank heeft :? (met kennis van zaken natuurlijk)
De tekening, daar kan ik niet zoveel uit opmaken, bedoel je hiermee dat je de luchttoevoer een beetje wilt blokkeren of omleiden met die plaatjes :?
Als je wilt dat ik het voor je doe, natuurlijk, geen probleem maar hoe ver het rijden is weet ik echt niet, Brugge ligt toch ergens bij de zee ??
 
Is er dan niemand die dichterbij ook een dyna bank heeft :? (met kennis van zaken natuurlijk)
De tekening, daar kan ik niet zoveel uit opmaken, bedoel je hiermee dat je de luchttoevoer een beetje wilt blokkeren of omleiden met die plaatjes :?
Als je wilt dat ik het voor je doe, natuurlijk, geen probleem maar hoe ver het rijden is weet ik echt niet, Brugge ligt toch ergens bij de zee ??

niet echt, de enige die ik weet is momenteel aan het verbouwen :)

is idd niet echt duidelijk, is zijkant van moto bekeken, meer omleiden van lucht zoals je zegt
 
niet echt, de enige die ik weet is momenteel aan het verbouwen :)

is idd niet echt duidelijk, is zijkant van moto bekeken, meer omleiden van lucht zoals je zegt

Hmmm, ik denk dat als je de lucht zo gaat omleiden, er bij hoge snelheid een vacuum kan ontstaan, en dat willen we al helemaal niet.
Ik denk dat je de gaten beter gewoon open kan laten, en op de dyno-bank afstellen.
Wel even controleren of de aansluiting op de carburator ivm vlottrbakventilatie/drukcompensatie wel goed is, en eventueel iets gewijzigd dient te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan