Ramair

Leffe

Rookie
17 aug 2003
4
0
Venhuizen
Verbazend hoe weinig informatie ik er over kan vinden op internet..?
Search hier leverde ook weinig op
Wat houd ramair nou precies in?
Ik dacht zelf altijd dat het het verhogen van de luchtdruck in de inlaat was, waardoor er meer brandstof kan worden toegevoegd, en een effectievere ontbranding plaats vind.
Dit blijkt niet helemaal te kloppen?
Het heeft iets te maken met het opvangen van de inlaat pulsen ofzo..?
Kan iemand het principe van Ram Air eens goed uitleggen

Je moet het een beetje zien als "turbo". Bij een turbo wordt de lucht er onder hoge druk ingeblazen, waardoor er ook meer brandstof bij kan, je een betere/optimale verbranding krijgt en dus meer vermogen hebt. Een turbo is echter afhankelijk van de toeren die je maakt, maar werkt wel bij iedere snelheid.
Het ram-air is een gesloten luchtbox met inlaten aan de voorzijde. Als je snel rijd, komt er dus meer druk in die box en heb je een beetje het effect van een turbo. De meningen over vermogenswinst etc zijn een beetje verdeeld. Het is natuurlijk ook moeilijk meten, omdat je niet de rijwind hebt die je wel hebt bij +200 (heb me ooit es laten vertellen dat bij die snelheid evt pas iets te merken valt van het ram-air)

Je moet het een beetje zien als "turbo". Bij een turbo wordt de lucht er onder hoge druk ingeblazen, waardoor er ook meer brandstof bij kan, je een betere/optimale verbranding krijgt en dus meer vermogen hebt. Een turbo is echter afhankelijk van de toeren die je maakt, maar werkt wel bij iedere snelheid.
Het ram-air is een gesloten luchtbox met inlaten aan de voorzijde. Als je snel rijd, komt er dus meer druk in die box en heb je een beetje het effect van een turbo. De meningen over vermogenswinst etc zijn een beetje verdeeld. Het is natuurlijk ook moeilijk meten, omdat je niet de rijwind hebt die je wel hebt bij +200 (heb me ooit es laten vertellen dat bij die snelheid evt pas iets te merken valt van het ram-air)

de grap is ook dat een turbo echt hele hoge druk kan genereren en een ram-air systeem natuurlijk nooit zo bruut de lucht erin kan persen. je zult inderdaad op hele hoge snelheden iets meer druk krijgen in je airbox dan met gewone buitenlucht aanzuiging, maar verwacht er niet veel van.

de grap is ook dat een turbo echt hele hoge druk kan genereren en een ram-air systeem natuurlijk nooit zo bruut de lucht erin kan persen. je zult inderdaad op hele hoge snelheden iets meer druk krijgen in je airbox dan met gewone buitenlucht aanzuiging, maar verwacht er niet veel van.

Idd, wat voor getal was dat ook alweer? Iets van 30mbar?
Terwijl een turbo dus moeiteloos 1000mbar produceert.

wel grappig, ram-air heb je pas echt rond mach-3. maar het is natuurlijk een marketing term.
de druk is na het venturi (inlaat kelk van carb) altijd lager dan de omgevings druk(dus +-1030 mbar) anders kan er geen benzine door de sproeier omhoog worden gezogen.

Laatst bewerkt:
Zal heus wel meer zijn dan slechts een marketing-ding.

F1 heeft ook een flinke luchthapper. In het midden van de jaren ´90 (na een tweetal dodelijke ongevallen en serieuze foutjes) werd verplicht een tweede gat aan de achterkant van de airbox te maken. Een flink deel van de opgebouwde druk verdween dus de verkeere kant op. "Hielp" wel want de vermogens gingen flink naar beneden.

Beetje vergelijkbaar ?

full

In de Promotor heeft recent een artikel gestaan over Ram air.

Bij 120 km/hr. heb je al effect.
Bij hogere snelheden werkt het progresssief.

Voorbeeld. Suzuki TL1000R
Statisch vermogen (Remmenbank) 136 pk
Dynamisch vermogen (Ram air ) 150 pk

En heeft het ook niet te maken met dat ie koelere lucht aanzuigt via ram air, dan dat ie het ergens bij de motor vandaan haalt... Ik ben ook benieuwd wat nou het vershil is.. Ze doen het vast niet voor niks, lijkt mij..

wel grappig, ram-air heb je pas echt rond mach-3. maar het is natuurlijk een marketing term.
de druk is na het venturi (inlaat kelk van carb) altijd lager dan de omgevings druk(dus +-1030 mbar) anders kan er geen benzine door de sproeier omhoog worden gezogen.

Tenzij je ervoor zorgt dat de gehele carb zich in die overdruk bevind. Beetje raar om te denken dat zulke grote fabriekanten zo'n foutje zou maken he ;)
Zelfs op 125cc racers kom je ramair tegen terwijl die maar 200-210 gaan oid, het zal dus wel ergens goed voor zijn.

Tenzij je ervoor zorgt dat de gehele carb zich in die overdruk bevind. Beetje raar om te denken dat zulke grote fabriekanten zo'n foutje zou maken he ;)
Zelfs op 125cc racers kom je ramair tegen terwijl die maar 200-210 gaan oid, het zal dus wel ergens goed voor zijn.
nee, geen foutje, de term ram-air is alleen een beetje ver gezocht ;)

klopt wel allemaal , maar in de grote inlaatbuis bevindt zich ook een klein buisje dit zet de vlotter kamers onder druk zodat de benzine er wel uit kan gezogen worden net als niels zegt elke % is er toch maar 1 aleen jammer dat het pas bij +200 werkt.
(Uit ondervindig bij een vriend sloot de airbox ZX9 niet goed af vanaf 200 Viel de motor gewoon uit bleef je daaronder geen probleem, dus kan je toch wel stellen dat het enkel actief is bij +200)

En heeft het ook niet te maken met dat ie koelere lucht aanzuigt via ram air, dan dat ie het ergens bij de motor vandaan haalt... Ik ben ook benieuwd wat nou het vershil is.. Ze doen het vast niet voor niks, lijkt mij..

Yep, hoe directer m'n de lucht kan aanzuigen, hoe koeler die lucht is. Hoe koeler lucht is, hoe meer zuurstofrijk die is. Hoe meer zuurstofrijk de lucht die wordt aangeboden in de cilinder, des te beter de ontbranding.

Waarom gaat een vuurtje vanzelf uit als alle zuurstof is opgebrand ? Waarom had m'n bij de oudere auto's een luchtfilter (inlaat) met een winter- en zomerstand ?
Waarom ... :?

Ok, zal wel heel wat big business zijn mee gemoeid zijn om het systeem te promoten maar "mother nature", daar kunnen we gewoon niet om dacht 'k ... Hoe meer bochtenwerk, hoe meer energieverlies (hoewel m'n bij de 1e hoofdwet van de thermodynamica niet spreekt of energieverlies maar energiedegradatie (omzetting van wrijving naar warmte bvb ...). M.a.w. het totaalaanbod aan energie blijft behouden maar wordt wel omgezet in shit waar we in de eerste plaats geen behoefte aan hebben (tot nog toe tenminste) ;)

Louter theoretisch werkt het systeem dus wel degelijk :}

is dat niet vanwege het feit dat bij dezelfde keeldoorlaat er meer koude dan warme lucht door kan stromen omdat de dichtheid afhankelijk is van de temperatuur v/d lucht?

Dacht ik ook. Oude golfjes hebben zo'n automatische klep zodat er altijd (nou ja, 'poging tot' zullen we maar zeggen) lucht binnenkomt van dezelfde temperatuur (mengselafstelling, bevriezing carb).

Terug
Bovenaan Onderaan