rammel in motorblok BMW K1200 2005

Ravdho

Rookie
7 jul 2018
11
0
Ik heb een maand geleden een BMW K1200S gekocht van 2005. Hij rijdt echt heel lekker en de versnellingsbak is ook perfect. Alleen als hij warm is komt er een rammel, roffel bij een toerental van 4000/5000 toeren van beneden uit het blok vandaan. Ik ben ermee terug gegaan en hebben ze de aandrijfketting en onderdelen vervangen. De rammel is echter gebleven. Het vreemde is dat hij perfect rijdt, alleen het gerammel bij dat toerental klinkt onbetrouwbaar.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en weet iemand waar het geluid vandaan komt.

Alvast bedankt!
 
Ik heb een maand geleden een BMW K1200S gekocht van 2005. Hij rijdt echt heel lekker en de versnellingsbak is ook perfect. Alleen als hij warm is komt er een rammel, roffel bij een toerental van 4000/5000 toeren van beneden uit het blok vandaan. Ik ben ermee terug gegaan en hebben ze de aandrijfketting en onderdelen vervangen. De rammel is echter gebleven. Het vreemde is dat hij perfect rijdt, alleen het gerammel bij dat toerental klinkt onbetrouwbaar.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en weet iemand waar het geluid vandaan komt.

Alvast bedankt!


Wat is de aandrijfketting ?
En wat voor onderdelen hebben ze vervangen ?


Interpreteren van geluid op grond van wat jij in letters hier typt is best ingewikkeld.
Hoe vind jij dat t geluid klinkt, dat zet jij om in woorden en die woorden moeten anderen dan weer in hun hoofd verbouwen tot een geluid.

Een geluidsopname is alsnog niet zaligmakend maar bied wellicht al iets meer kans op een fatsoenlijk antwoord.
 
Deze fiets heeft twee kettingen, eentje voor de distributie (morseketting) en eentje voor de oliepompaandrijving (gewone rollenketting). Ik neem aan dat de distributieketting is vervangen, maar we horen dat graag van TS.

Is de spanner van de ketting ook vervangen? En is de overspringbeveiliging op het onderste tandwiel geplaatst?

Afgezien daarvan is de koppeling ook vaak hoorbaar, maar dat kan inderdaad geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad de distributie ketting, hiervan is dus de spanner vervangen. zat wat speling op, alleen geen resultaat, dus dat is de oorzaak niet. Ik probeer vandaag nog even een geluidsopname te delen hier zodat het duidelijker is wat ik bedoel.
 
Hopelijk is de film zo te zien. Ralph van den Hout

De koppeling mag je volgens mij niet horen, is volgens mij een natte koppeling. Alleen de spanner is vervangen, niet de ketting, was niet nodig vertelde de motorzaak.
Een rammeltje bij een bepaald toerental (in de door jou genoemde regionen) is vaak een nokkenasketting die niet strak genoeg staat. Dat kan de spanner zijn, maar als de spanner gewoon z'n werk deed was het de ketting. Immers, ketting langer dan spanner aankan = ook een te slappe ketting. Hoe is gecontroleerd dat dat niet nodig was?


De rammel is op de video wel te horen, maar je hebt volgens mij nog niet aangegeven of het puur toerenafhankelijk is? Doet hij het in de vrij ook of alleen tijdens het rijden (in de versnelling)?
 
Laatst bewerkt:

Ik heb een maand geleden een BMW K1200S gekocht van 2005. Hij rijdt echt heel lekker en de versnellingsbak is ook perfect. Alleen als hij warm is komt er een rammel, roffel bij een toerental van 4000/5000 toeren van beneden uit het blok vandaan. Ik ben ermee terug gegaan en hebben ze de aandrijfketting en onderdelen vervangen. De rammel is echter gebleven. Het vreemde is dat hij perfect rijdt, alleen het gerammel bij dat toerental klinkt onbetrouwbaar.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en weet iemand waar het geluid vandaan komt.

Alvast bedankt!
 
Hopelijk is de film zo te zien. Ralph van den Hout

De koppeling mag je volgens mij niet horen, is volgens mij een natte koppeling. Alleen de spanner is vervangen, niet de ketting, was niet nodig vertelde de motorzaak.

Volgens mij heb je niet zoveel verstand van je eigen motor.
Koppeling is zo droog als de Sahara, zo niet is er een keerring lek.

Juist dan is het zaak de vragen die gesteld worden nauwkeurig te beantwoorden.

Hint: Master Tommy kent deze BMW´s beter als zijn broekzak. Hij stelt je meerdere malen een vraag. Ik zou m eens beantwoorden....
 
volgens mij is het toch een natte koppeling: BMW K 1200-serie met dwarsgeplaatste motor - Wikipedia. of ik zie het verkeerd. dan mag je toch geen rammelende koppeling horen?
de rammel begint zo bij de 3500 toeren en blijft aan bij hogere toeren. zie en hoor filmpje. stationair hoor ik geen rammel en bij koude motor hoor ik de rammel ook niet, deze verschijnt bij warme motor. na zo'n 5 km.

Hopelijk kan iemand aangeven wat dit zou kunnen zijn, verder is het voor mij zeer moeilijk om te technische vragen goed te beantwoorden. hopelijk zegt het filmpje genoeg.
 
volgens mij is het toch een natte koppeling: BMW K 1200-serie met dwarsgeplaatste motor - Wikipedia. of ik zie het verkeerd. dan mag je toch geen rammelende koppeling horen?
Je weet dat dat artikel niet bestaat heah?


Dat gezegd hebbende, ziet het er wel degelijk uit als een natte koppeling? Tenminste, als ik het goede blok voor me heb:

K1200S met dwarsgeplaatste motor:
maxresdefault.jpg

2005-BMW-K1200s-transmission1.jpg


Linkje naar zo'n koppeling: 2006 BMW K1200R K1200S Clutch Assembly Lamellar & Basket 21217724329 21217724328 | eBay

Verrekte veel platen voor een droge...



Dit in tegenstelling tot de K1200RS, overigens, dat was nog die baksteen op z'n kant (maar in lengterichting):

maxresdefault.jpg

maxresdefault.jpg



Wat betreft rammeltjes van de koppeling houd ik me er even buiten, in mijn beleving hoor je natte koppelingen ook niet echt :P
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je niet zoveel verstand van je eigen motor.
Koppeling is zo droog als de Sahara, zo niet is er een keerring lek.

Juist dan is het zaak de vragen die gesteld worden nauwkeurig te beantwoorden.

Hint: Master Tommy kent deze BMW´s beter als zijn broekzak. Hij stelt je meerdere malen een vraag. Ik zou m eens beantwoorden....

Er bestond geen 1200S met het ouwe lengtegeplaatste blok :)

En de dwarse hebben een natte koppeling.
 
volgens mij is het toch een natte koppeling: BMW K 1200-serie met dwarsgeplaatste motor - Wikipedia. of ik zie het verkeerd. dan mag je toch geen rammelende koppeling horen?
de rammel begint zo bij de 3500 toeren en blijft aan bij hogere toeren. zie en hoor filmpje. stationair hoor ik geen rammel en bij koude motor hoor ik de rammel ook niet, deze verschijnt bij warme motor. na zo'n 5 km.

Hopelijk kan iemand aangeven wat dit zou kunnen zijn, verder is het voor mij zeer moeilijk om te technische vragen goed te beantwoorden. hopelijk zegt het filmpje genoeg.

Dat filmpje zegt niet zo veel, iig niet genoeg voor een fatsoenlijke diagnose.




1 vraag: Is de ketting ook vervangen of alleen de spanner ?

Een kettingspanner heeft een maximaal bereik.
Als de spanner vervangen is terwijl de ketting zijn maximale rek al heeft gehaald (versleten is ), dan kun je er 6 x een nieuwe spanner in zetten maar als de ketting max lengte is dan helpt dat dus helemaal niets.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan