Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Kan de nokkenasspanner zijn.Ik heb een zx9r uit 95. Koud heeft het blok een rammel op laag toerental.Met name stationair. Is de de nokkenasketting en zo ja, is dit zelf te repareren?
Edwin
Mmmm, dat wordt wachten op een uitbrander van prof. Paul.heb dat gerammel wel meer gehoord bij Kawa,zal wel zo horen moet je hem denk hoger stationair zetten.
Mmmm, dat wordt wachten op een uitbrander van prof. Paul.
Er is een verschil tussen rammelen en rauw lopen. En dat doen Kawa's wel. Is nu eenmaal geen Honda of Suzuki.
Rammelen mag alleen als er een droge koppeling wordt gebruikt, waarbij de platen niet in de olie lopen (Duc bv.)
Het blok van een cb 750(k0-k6+k7+f1) hoort te rammelen, das nog ouderwetse techniekEn als je een rammelende natte koppeling hebt, wat is er dan aan het handje? De koppeling van mijn CB is namelijk vrij lawaaiig bij stilstand. Afstelling niet goed of gewoon versleten?
Ook een goede Kawa niet...Dus nu nog eens...., Een GOEDE motor rammelt NIET!
Paul heeft gelijk wat betreft het opspannen van de nokkenas ketting.Hiermee ben het iig gedeeltelijk met je eens.
Een motor die rauw loopt, oké, maar als ik dan iets hoor rammelen of tikken, dat gaat 'ie wat mij betreft uit elkaar totdat de oorzaak gevonden is, en 10 van de 10 keer vind ik dan ook die oorzaak, waardoor hij daarna dan weer lekker gezond rauw loopt.
Het enige rateltje wat bij motorfietsen voorkomt, en waar ik niks aan doe, is dat als de distributiekettingspanner net niet op z'n volgende tandje wil springen, waardoor de ketting licht ratelt.
Als de ketting iets verder slijt, dan springt de spannerpen in het volgende tandje, en is de motor weer stil, zoals het hoort!
Als dit euvel zich voordoet hoor je de eigenaar vaak zeggen dat dit alleen maar bij koude motor voorkomt, dit komt omdat bij het opwarmen het bovevcarter, de cylinder, en de cyl. kop meer uitzetten dan de ketting door de warmte langer wordt (materiaalverschil) waardoor de ketting zich iets spant, en de motor dus iets stiller wordt.
Als je bij ducati's met droge koppeling het koppelingshuis, alle platen, en de koppelingskern vervangt, dan word je er stil van, als je hoort hoe weing 'ie dan nog rammelt.
Maar eerlijk is eerlijk, een ducati (droge) koppeling blijft altijd iets rammelen.
Groeten Paul.
Hij schijnt ook 2 pk meer te geven onderin omdat de timing van de nokkenas niet verloopt en er geen speling meer in zit tijdens het accelereren.
heb het probleem inmiddels opgelost.Het boutje van de spanner die de veer aandrukt verwijderen, veertje verwijderen, met een klein schroevendraaiertje tegen de spanner aandrukken en dan even de startknop indrukken. Daardoor "lost" de ketting aan die kant en kan je hem spannen. Je voelt dan de spanner inderdaad 1 tandje verspringen. Tip gekregen van een motorfiets monteur die 15 jaar kawa ervaring heeft. Iedereen bedankt voor de tips.
Wat was het nou precies bij jouw motor dan?
ik heb zelf totaal geen last van 1 rammelend geluidje enzo.
collega van me heeft een zxr750 en die maakt met een koude motor inderdaad ook een grauw raar geluid, eenmaal warm is het weg.
misschien kan ik hem dan nog wel van ze probleem verlossen..
en kan hij weer met een gerust hart
Maar dan is er dus nog niet echt een oplossing voor of wel?
ligt het dan gewoon aan de wat oudere blokken ofzo. want na mijn mening doen veel kawa's het die voor 1995 gebouwd zijn.