Rammel koud motorblok zx-9r

Eppie2

Rookie
7 jul 2002
16
0
Baflo
Ik heb een zx9r uit 95. Koud heeft het blok een rammel op laag toerental.Met name stationair. Is de de nokkenasketting en zo ja, is dit zelf te repareren?
Edwin
 
Ik heb een zx9r uit 95. Koud heeft het blok een rammel op laag toerental.Met name stationair. Is de de nokkenasketting en zo ja, is dit zelf te repareren?
Edwin
Kan de nokkenasspanner zijn.
Heb het bij mijn zx-6r ook gehad.

Maar als je de koppeling intrekt heb je het dan nog ook :?
Kan een gewoon een rammel in het koppelingshuis zijn.
Daar staan de kawa's ook bekend om.
 
Dat hebben ze met opzet zo gemaakt, als je dan als kawa rijder de bocht door komt dan horen ze je al aan komen, kunnen ze vast aan de kant gaan. Anders moeten die kawa's steeds in de remmen.... en da's zonde van die bochten... }) ;)
 
Er is een verschil tussen rammelen en rauw lopen. En dat doen Kawa's wel. Is nu eenmaal geen Honda of Suzuki.

Rammelen mag alleen als er een droge koppeling wordt gebruikt, waarbij de platen niet in de olie lopen (Duc bv.)
 
Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen rammelen en rauw lopen. En dat doen Kawa's wel. Is nu eenmaal geen Honda of Suzuki.

Rammelen mag alleen als er een droge koppeling wordt gebruikt, waarbij de platen niet in de olie lopen (Duc bv.)

Hiermee ben het iig gedeeltelijk met je eens.
Een motor die rauw loopt, oké, maar als ik dan iets hoor rammelen of tikken, dat gaat 'ie wat mij betreft uit elkaar totdat de oorzaak gevonden is, en 10 van de 10 keer vind ik dan ook die oorzaak, waardoor hij daarna dan weer lekker gezond rauw loopt.
Het enige rateltje wat bij motorfietsen voorkomt, en waar ik niks aan doe, is dat als de distributiekettingspanner net niet op z'n volgende tandje wil springen, waardoor de ketting licht ratelt.
Als de ketting iets verder slijt, dan springt de spannerpen in het volgende tandje, en is de motor weer stil, zoals het hoort!
Als dit euvel zich voordoet hoor je de eigenaar vaak zeggen dat dit alleen maar bij koude motor voorkomt, dit komt omdat bij het opwarmen het bovevcarter, de cylinder, en de cyl. kop meer uitzetten dan de ketting door de warmte langer wordt (materiaalverschil) waardoor de ketting zich iets spant, en de motor dus iets stiller wordt.

Als je bij ducati's met droge koppeling het koppelingshuis, alle platen, en de koppelingskern vervangt, dan word je er stil van, als je hoort hoe weing 'ie dan nog rammelt.
Maar eerlijk is eerlijk, een ducati (droge) koppeling blijft altijd iets rammelen.

Groeten Paul.
 
En als je een rammelende natte koppeling hebt, wat is er dan aan het handje? De koppeling van mijn CB is namelijk vrij lawaaiig bij stilstand. Afstelling niet goed of gewoon versleten?
 
Geweldig!!

Paul is het eens een keer (gedeeltelijk) met me eens. Gekkenhuis!

Goed, dus met mijn technische kennis gaat het de goede kant op. Ging al aan mezelf twijfelen.

Toch goed, zo'n forum. Leer je nog eens wat.

Met knipoog,

Mark TT.
 
Goh, ik had met m'n Yamaha ook zo'n koude-motor rammeltje (zo af en toe). Bij de motortoke konden ze niets vreemds ontdekken en deze ging vanzelf weer over bij 8000km op de teller.
 
Dus nu nog eens...., Een GOEDE motor rammelt NIET!
Ook een goede Kawa niet... :)
Het enige rammeltje dat die van mij heeft, is een lichte resonantie in de kap bij het voorspatbord rond de 5Ktpm... En daarvan is een bevestigingspunt gescheurd (wordt verholpen door een nieuw kapje twv €69... onder garantie)Verder geen (abnormale) tikken, rammeltjes, kloenk geluiden of andere vreemde klanken...

Geluiden zijn altijd moeilijk... Kan de N-asketting zijn, maar het kan ook zijn dat er een bout loszit, of dat de kleppen een tikgeluidje maken... Probeer verder uit te vinden waar in het blok het geluid het sterkste is (hoorde laatst iets over een schroevendraaier ertegenaan & je oor aan de andere kant...)

Meest waarschijnlijk is de nokkenasketting...
 
Een resonantie hoort bij elke motor. Er zijn er theoretisch oneindig veel, maar van de meeste heb je geen last, doordat ze buiten het gebruikte toerengebied vallen, of erg klein zijn. Maar de meeste motoren hebben een kritisch toerental. Beter om hier niet te lang in te zitten.
 
Hiermee ben het iig gedeeltelijk met je eens.
Een motor die rauw loopt, oké, maar als ik dan iets hoor rammelen of tikken, dat gaat 'ie wat mij betreft uit elkaar totdat de oorzaak gevonden is, en 10 van de 10 keer vind ik dan ook die oorzaak, waardoor hij daarna dan weer lekker gezond rauw loopt.
Het enige rateltje wat bij motorfietsen voorkomt, en waar ik niks aan doe, is dat als de distributiekettingspanner net niet op z'n volgende tandje wil springen, waardoor de ketting licht ratelt.
Als de ketting iets verder slijt, dan springt de spannerpen in het volgende tandje, en is de motor weer stil, zoals het hoort!
Als dit euvel zich voordoet hoor je de eigenaar vaak zeggen dat dit alleen maar bij koude motor voorkomt, dit komt omdat bij het opwarmen het bovevcarter, de cylinder, en de cyl. kop meer uitzetten dan de ketting door de warmte langer wordt (materiaalverschil) waardoor de ketting zich iets spant, en de motor dus iets stiller wordt.

Als je bij ducati's met droge koppeling het koppelingshuis, alle platen, en de koppelingskern vervangt, dan word je er stil van, als je hoort hoe weing 'ie dan nog rammelt.
Maar eerlijk is eerlijk, een ducati (droge) koppeling blijft altijd iets rammelen.

Groeten Paul.
Paul heeft gelijk wat betreft het opspannen van de nokkenas ketting.
Deze tandjes willen ook wel eens vervuilen zodat opspannen niet gaat.
Daarom heb ik een traploze spanner gekocht voor mijn ZZR1100.
Deze bevat een wormwiel die alleen kan opspannen en niet terug kan lopen.
Ik geloof dat het er een van een GPZ 750 is.
Hij schijnt ook 2 pk meer te geven onderin omdat de timing van de nokkenas niet verloopt en er geen speling meer in zit tijdens het accelereren.
 
heb het probleem inmiddels opgelost.Het boutje van de spanner die de veer aandrukt verwijderen, veertje verwijderen, met een klein schroevendraaiertje tegen de spanner aandrukken en dan even de startknop indrukken. Daardoor "lost" de ketting aan die kant en kan je hem spannen. Je voelt dan de spanner inderdaad 1 tandje verspringen. Tip gekregen van een motorfiets monteur die 15 jaar kawa ervaring heeft. Iedereen bedankt voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
Wat was het nou precies bij jouw motor dan?
ik heb zelf totaal geen last van 1 rammelend geluidje enzo.
collega van me heeft een zxr750 en die maakt met een koude motor inderdaad ook een grauw raar geluid, eenmaal warm is het weg.

misschien kan ik hem dan nog wel van ze probleem verlossen.. *D
en kan hij weer met een gerust hart :] :] :] :]
 
heb het probleem inmiddels opgelost.Het boutje van de spanner die de veer aandrukt verwijderen, veertje verwijderen, met een klein schroevendraaiertje tegen de spanner aandrukken en dan even de startknop indrukken. Daardoor "lost" de ketting aan die kant en kan je hem spannen. Je voelt dan de spanner inderdaad 1 tandje verspringen. Tip gekregen van een motorfiets monteur die 15 jaar kawa ervaring heeft. Iedereen bedankt voor de tips.

Dit mag dus NIET!, doordat je de ketting nu iets geforceerd gespannen hebt zal tijdens het warmworden van je motor de ketting iets te strak staan waardoor deze (samen met het span/geleideblad) onnodig sneller slijt.
De klant (jij dus) is in de eerste instantie verrukt van het idee dat zijn motorfiets goed (én goedkoop) is gerepareerd, doch helaas is niets minder waar, want door het sneller slijten van de componenten zal deze klant vaker met deze klacht naar de dealer gaan om hem te "repareren" totdat de componenten (sneller dan normaal) versleten zijn, en hij dus voor een dure reparatie staat!
De klant is hierbij in een vicieuze cirkel gebracht waarbij hij denkt dat hij goed geholpen wordt en telkens voor deze "goede" service teruggaat naar de dealer, en dit vaak ook nog aanraad bij zijn vrienden/kennissen die dan ook nog overstag gaan en hun eigen dealer die het goed deed daarvoor in de steek laten.

PS: Als de ketting strakker voorgespannen moest zijn dan kun je er zeker van zijn dat de heren technici in japan daar wel een strakkere veer achter zetten.

Groeten Paul.
 
Wat was het nou precies bij jouw motor dan?
ik heb zelf totaal geen last van 1 rammelend geluidje enzo.
collega van me heeft een zxr750 en die maakt met een koude motor inderdaad ook een grauw raar geluid, eenmaal warm is het weg.

misschien kan ik hem dan nog wel van ze probleem verlossen.. *D
en kan hij weer met een gerust hart :] :] :] :]

Zo zie je dus hoe het gaat........, ik was mijn reactie aan het tikken en had mijn bericht nog niet gepost, en er is in die tussentijd al gelijk iemand die deze "reparatie" aan iemand wilt aanbevelen.
;( als je ziet hoe de mensen onwetend bedonderd worden waar ze zelf bij staan, en er nog reclame over maken ook.

Groeten Paul.
 
Maar dan is er dus nog niet echt een oplossing voor of wel?
ligt het dan gewoon aan de wat oudere blokken ofzo. want na mijn mening doen veel kawa's het die voor 1995 gebouwd zijn.
 
Maar dan is er dus nog niet echt een oplossing voor of wel?
ligt het dan gewoon aan de wat oudere blokken ofzo. want na mijn mening doen veel kawa's het die voor 1995 gebouwd zijn.

De enige manier van oplossen is ook meteen de simpelste, en dat is gewoon niks doen.
Als de ketting in zijn normale slijtage nog iets langer wordt, dan drukt het veertje de spanner automatisch (met de juiste voorspanning) naar het volgende klikje, en is de motor weer stil.
De reden dat dit vroeger minder voorkwam is omdat het spannertype in de loop der tijd veranderd is.
Eerst hadden ze een spanner van het "schroefdraad" type, maar deze gingen helaas vaak defect, en werden daardoor vervangen door dit spannertype met een vertanding erop, en dit is mijns inziens toch wel een verbetering, omdat hiermee ernstige motorschade beter voorkomen wordt.
Helaas krijg je dan wel het effect dat er (tijdelijk) een nokkenasketting geluidje bij koude motor te horen is.


Groeten Paul.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan