rammelend geluid bij stationair gpz600 r ????

waterbuffel

Rookie
7 sep 2004
1
0
lelystad
hallo ik kan een gpz 600 r kopen van 1990 met 20000 km op de teller en de motor maakt een rammelend geluid bij het stationair lopen. liojkt op distributieketting.
de huidige eigenaar zegt dat dit normaal is bij kawa's

wie weet of dit echt zo is, ik zie de fiets wel zitten maar heb geen zin in een dure reparatie op korte termijn.
 
AFAIK maken Kawa's wel vaker rammelende geluiden, maar als het inderdaad de nokkenasketting is dan zal het wel eens een duur geintje kunnen zijn (als je het laat doen). Al verschilt dat ook wel weer per motor (werkplaatsuren...)

Wat is de KM stand? En hoe is er mee omgegaan, deden de vorige eigenaren aan warmrijden?

20k km op de klok? Dan issie of klokje rond geweest, of er zit een andere teller op, of hij is geragd :X
 
Met 20.000 km is de nokkenasketting echt niet versleten dus is het de spanner.
Ziet de motor er keurig uit dan zou de km stand kunnen kloppen.
Kawa`s hebben er nogal eens last van dat de duwstift die in de spanner zit niet genoeg het geleideblad aandrukken dat komt door de veer,die is namelijk te slap.
Check ff bij louis postordering of ze voor deze motor een versterkte uitvoering hebben dat wil zeggen een langere duwstift(5mm) en een sterkere veer.De spanner zelf zit met 2 boutjes op je blok geschroeft,deze kan je simpel loshalen,mits je verders overal vanaf blijft dus NOOIT motor starten of in VERSNELLING zetten anders kan de nokkenasketting een tandje verspringen aangezien de spanner eraf is en dat wil je echt niet hebben.Als je deze losgehaald hebt voel dan of de stift lekker soepel heen en weer kan bewegen zonder hapering anders moet je de spanner vervangen.Wat ik zelf ooit op een kawasaki gedaan heb is de dop eraf gedraaid daar een gaatje ingeboord M4 getapt en een schroefje met stuikmoertje erop gezet.
Daarna de dop erweer op eerst even m`n krukas met een ringsleutel een paar keer rond draaien kijken of alles goed is zonder hapering.Toen motor gestart en langzaam het boutje in gedraaid totdat de rammel weg was,werkte perfect.
Voordat je de spanner weer monteert het inwendige goed insmeren met motorolie.
PS mocht je denken nou mij te moeilijk dan laat je het toch doen!
 
hallo ik kan een gpz 600 r kopen van 1990 met 20000 km op de teller en de motor maakt een rammelend geluid bij het stationair lopen. liojkt op distributieketting.
de huidige eigenaar zegt dat dit normaal is bij kawa's

wie weet of dit echt zo is, ik zie de fiets wel zitten maar heb geen zin in een dure reparatie op korte termijn.
Dit is inderdaad normaal bij die serie Kawa,s,heb een GPX gehad van 89 en die deed dat ook het klinkt verontrustend maar het kan absoluut geen kwaad,heb er vorig jaar met dat gerammel 12000 km weggereden en de andere eigenaar rijd er ook nog steeds mee,nee dit hoort echt bij die serie van Kawa,s bel anders even een Kawa dealer die zal precies hetzelfde zeggen ,heb je er zin in moet je hem gewoon kopen
 
Als eigenaar van een vierde Kawa kan ik uit ervaring vertellen dat een beetje rammel erbij hoort. Kawa's worden niet gemaakt om stationair te draaien, maar dat terzijde...

Maar als je het niet vertrouwd, maak (nog?) een proefrit en rij er dan mee langs een dealer, voor je besluit de motor te kopen! Vraag daar eens wat ze ervan denken, en wat bij reparatie de kosten ong. zouden zijn. Kun je meenemen in je onderhandeling! Succes!
:]






Aan deze reply kunnen geen rechten ontleend worden.
Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

:+
 
Watterbuffel,

Ik heb een Gpz 600 R uit 1990 met nu 32000 Km op de teller. Dat rammelende geluid heb ik ook en het is niet om aan te horen als de motor koud is. Ik dacht ook dat het dure shit zou worden, maar het schijnt normaal te zijn. je moet gewoon een beetje choke bij geven en dan hoor je er niks meer van!

Bijlage: gpz 600 R.jpg
 
Nou normaal is een rammel nooit, waarschijlijk is de primaire ketting een beetje aan de versleten kant, dit geeft een vaak angstig hard rommelend geluid onderin het blok.
Bij koude motor die stationair loopt is het 't luidruchtigst, als je de koppeling inknijpt wordt 't minder (minder massatraagheid v/d dan losgekoppelde vers. bak delen).
Laat je motor eens een keer echt netjes afstellen, doordat de motor dan weer mooi eenparig (behoort) te lopen, wordt hij ineens een heel stuk stiller.
Ik weet niet als je over een goede opp. temp. meter beschikt, maar als je er een in de buurt hebt, meet dan eens ff de temperaturen van je verschillende uitlaatbochten, dit wil iig iets zeggen over hoe de motor in 'balans' loopt.

Suuk-6, Paul.
 
Hee, je hebt Kawasaki ontdekt :) Mijn eerste (nieuwe) GPZ900R rammelde als hij
koud was, mijn huidige doet dat ook (75.000KM) maar alleen als hij koud is.
Het rammelen moet natuurlijk niet overdreven zijn. Rijd er eens een stuk op en
luister daarna of het minder is.
 
ik heb er ook 1 gehad uit 85 met 60.000km op de teller
die had dat rammeltje ook
als je iets meer gas geeft toch +/- 1500 toeren dan moet dat rammeltje weg zijn
dat is echt een kawasaki gpz dingetje
kijk maar eens op www.gpx-gpz.net daar vind je er meer die het kunnen beamen
is gewoon de distibutie ketting als je hem spant denk je dat het weg is maar is ook zo weer terug maakt echter niks uit
maar als ik jou was zou ik er eerst wel even iemand naar laten luisteren die er een beetje verstand van heeft want het kan natuurlijk ook een ander rammeltje zijn
anders draai je de stationeer stand iets op tot 12 of 1300 toeren maar dan heb je in de zomer weer dat ie snel warm is bij stilstand
verder zijn het goede motoren voor doorgaans redelijke prijzen
1 tje van 90 zou ik niet meer voor betalen dan 1500 euro
als je geen motor hebt kun je je aardig blind staren op zon ding
maar ze staan al voor veel minder op marktplaats
sccs
 
ik heb een gpx600R en die rammel hoort. helaas...

bij Kawa weten ze niet hoe je een stil blok maakt. mijn fietsje klinkt als een flipperkast maar hij rijdt perfect. het is mechanisch geluid dat geen kwaad kan.
als het dus NIET de nokkenas is.
 
99 % procent kans is dat het je nokkenasketting is die je wat hoort omdat de spanner net niet 1 tandje verder wil springen.
Is simpel op te lossen door hem met de hand een tandje verder te duwen of door een gemodificeerde er op te zetten. Het komt bijna altijd na een aantal duizend kilometer weer terug.
Goed synchroniseren van je carburateurs wil ook vaak nog wat helpen.
rammels zijn nooit "normaal", en ook Kawa's kunnen mooi stationair lopen!
 
Laat de carb's maar een keer synchroon stellen dan word het geluid al een stuk minder.

Ik heb gpz gehad uit 87 en die had het ook maar na goed afstel werk werd het een stuk minder.
 
Heb wel eens gehoord dat er gaten ergens in de koppeling geboord moeten worden wat een rammel een stuk minder zou moeten maken. Klinkt bot, maar is zover ik weet geen broodje aap verhaal.
Even bij een dealer vragen of zij hier wel eens van hebben gehoord.
De GPZ is zeker niet de stilste Kawa, maar dat wil niet zeggen dat ie net zo hard moet rammelen als een ontkoppelde Duc. :X

Inderdaad, je hebt het over de nokkenaskettingspanner (galgje!), maar ik dacht meteen aan de koppeling bij het horen van de combinatie GPZ600 en rammelen. Maatje van me heeft ook zo'n ding gehad en daar was het dacht ik ook bij gedaan.

Succes!
:]
 
Met 20.000 km is de nokkenasketting echt niet versleten dus is het de spanner.
Ziet de motor er keurig uit dan zou de km stand kunnen kloppen.
Kawa`s hebben er nogal eens last van dat de duwstift die in de spanner zit niet genoeg het geleideblad aandrukken dat komt door de veer,die is namelijk te slap.
Check ff bij louis postordering of ze voor deze motor een versterkte uitvoering hebben dat wil zeggen een langere duwstift(5mm) en een sterkere veer.De spanner zelf zit met 2 boutjes op je blok geschroeft,deze kan je simpel loshalen,mits je verders overal vanaf blijft dus NOOIT motor starten of in VERSNELLING zetten anders kan de nokkenasketting een tandje verspringen aangezien de spanner eraf is en dat wil je echt niet hebben.Als je deze losgehaald hebt voel dan of de stift lekker soepel heen en weer kan bewegen zonder hapering anders moet je de spanner vervangen.Wat ik zelf ooit op een kawasaki gedaan heb is de dop eraf gedraaid daar een gaatje ingeboord M4 getapt en een schroefje met stuikmoertje erop gezet.
Daarna de dop erweer op eerst even m`n krukas met een ringsleutel een paar keer rond draaien kijken of alles goed is zonder hapering.Toen motor gestart en langzaam het boutje in gedraaid totdat de rammel weg was,werkte perfect.
Voordat je de spanner weer monteert het inwendige goed insmeren met motorolie.
PS mocht je denken nou mij te moeilijk dan laat je het toch doen!


Klopt helemaal dat model GPZ600r is trouwens geen uitzondering, my god want kan die dan een partij herrie maken. Je weet niet wat je hoort.

Meerdere kawa modellen hebben dat euvel trouwens.
 
Ik moet zeggen:

Laatst carbs gesync'd van mijn Z650, Nokkenaskettingspanner (3x woordwaarde) lichtelijk gemodificeerd (nu handmatig te stellen), en electr. ontsteking gemonteerd.

Dacht laatst bij stoplicht dat hij afgeslagen was (Ja ik heb een (te) stille uitlaat er onder), bleek het oude brik nog gewoon stilletjes stationair te draaien met +- 900 toeren. :}

Moraal, het ken dus wel stil bij een kawa! Nadat je een lading TLC er tegen aan hebt gegooid . . .

Marcel
 
Terug
Bovenaan Onderaan