Rammelend geluid uit motorblok uit R6 bij stationi

ktmracing

MF'er
15 apr 2004
73
0
Neerpelt
Mijn moto maakt een licht rammelend geluid komend uit het motorblok.
Naarmate ik wat gas geef gaat dit weg, dus enkel bij stationair draaien.
Bij stationair draaien stopt het ook wel ooit,en ook als hij warm is soms.
Het is een R6 model 1999 met 25000km op de klok.
ik heb al iets gehoord,dat het de automatische distributiespanner zou kunnen zijn.
Hoe kan ik dat controleren of het dit wel werkelijk is?
Of zijn er nog andere veelvoorkomende kwaaltjes die deze symptoen hebben.
Alvast bedankt,
Mvg
Tim,
 
Dat zelfde heb ik vorig jaar ook gehad met mijn R6 uit 99 en 30.000 km
Aangezien dat ik toch de kleppenspeling wilde controleren en dus alles uit elkaar lag heb ik van de winter de distributieketting vervangen waarna het tikkende geluid bij het stationair draaien verdwenen was. Maar.........tijdens de 2de rit was het tikkende geluid weer aanwezig, alleen nu rond de 5000 toeren. :(
Ik heb toen de kettingspanner vervangen en alle vreemde tikjes zijn nu verdwenen. :)
Ketting was 45 euro de spanner 100 euro. Spanner vervangen is echt een makkelijk klusje dus je zou daar mee kunnen beginnen. Rijd voor de zekerheid even langs de dealer !
 
Problem solved!!!
distributiespanner uitgehaald, en een beetje aangespannen terug gemonteerd.
En we kunen weer rijden :]
Merci voor alle reacties.

Aangespannen :? Het is een automatische spanner !!
Inbouwen van de spanner doe je met een ingedraaide spanner,als de boutjes vast zitten laat je rustig de schroevendraaier terug draaien tot die tegen de geleider
komt. Meer niet !!(WPHB) Je kuntum idd verder terug draaien maar dat is niet de manier waarop je de spanner monteerd.
Als je hem met de schroevendraaier aangedraaid heb zal waarschijnlijk de de
kettinggeleider waar de spanner tegenaan drukt kunnen uitslijten met alle gevolgen van dien. Daarbij kan de ketting ook nogeens te strak zitten.
 
ok, dat klopt.
Maar hoe weet je nu hoe zo een ding versleten is???
Is dit de veerkracht van de automatische spanner die verloren gaat.
Ik heb hem zodanig gemonteerd, dat de spanner ingedraaid was, dan bijna 1a2mm
van het blok af.
Dan schroef losdraaien zodat de spanner eruit komt, en dan de inbusbouten vastgezet.
En dit zodanig afstellen dat het rammelend geluid zo goed als weg is.
Ik neem aan als je een nieuwe koopt dat het rammelen dan ook weg is, dus die duwt dan toch ook vrij hard tegen de ketting?
Dus dan gaat je ketting toch ook inslijten?
De ene had tegen mij verteld dat een nieuwe 100 euro kost, en een andere dacht 225
euro.
Ik wil ook wel best een nieuwe kopen, maar dan wil ik natuurlijk wel zeker weten
dat mijn probleem dan opgelost is.
mvg
Tim,
 
De veerkracht tussen de oude en de nieuwe is bijna niet te voelen, dus als je die oude zelf afsteld denk ik dat je al gauw te veel druk op de geleider\ketting zet.
Ik heb een paar weken geleden zelf een nieuwe gemonteerd en die was voor mijn gevoel bijna het zelfde als de oude maar toch was het tikken weg. :)

Deze spanner was bij www.motorgoedkoop.nl 86 euro bij mijn dealer 100 euro.
Bij je dealer heb je hem vlugger en is tie eigenlijk net zo duur als dat je er een besteld bij motorgoedkoop. (verzendkosten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan