Rammelend/tikkend/bokkend geluid in Trident 750

Kaatjevz

MF'er
8 sep 2021
30
7
Hoi, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Kajan en ik bezit sinds een paar jaar een mooie goed onderhouden Triump Trident 750.



Sinds ik hem zaterdag uit de stalling heb gehaald voel ik een bonkend/tikkend/rammelend geluid tijdens het rijden. Naar mijn idee in alle versnellingen. Stationair hoor je niets en loopt hij mooi. Vooral als ik lichtjes gas geef op bijvoorbeeld een 80 weg om constant 80 te blijven rijden hoor je het bonken, tikken. Dit is ook als ok 20, 30 of 50 rijd. Elke snelheid denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de ketting nagelopen. Die is goed op spanning. Olie en oliefilter net vervagen. Ik heb ergens nog een versnellingsbak liggen. Maar hoop echter niet dat dit het probleem zal zijn.

Ik zal nog even een foto van mijn fiets sturen :)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik heb een nieuwe kettingset gekocht.. voortandwiel had kromme tandjes. Ketting behoorlijk strakke punten. Het is een behoorlijke klus moet ik zeggen.. woensdag krijg ik een nieuwe pakking die ook aan vervanging toe was. Zodra ik alles weer in elkaar heb en een testrit heb gemaakt zal ik vertellen of dit het probleem heeft opgelost. :)
Dat is wel zeker de oorzaak.
IMG_1083.jpeg
 
Alles nog eens nagekeken. Kettingspanning wat strakker. Maar hij blijft “taktaktak” geluid maken.. remmen geen gekke dingen gezien. Middenbok loopt niet tegen de ketting.
 
Lokaliseren :Y

Het is niet het blok zelf, lijkt wel.
Dan is het aadrijving of rijwielgedeelte.

Durf je m op de bok te zetten en in versnelling te laten lopen?

Voordat je dat doet, eerst ff voorkant omhoog en met de hand draauen en bewegen.

Nog een vraag: gaat de tik mee met toerental of met snelheid?
 
Transmissiedempers in de achterwielnaaf….. :?
Dit is inderdaad een mogelijkheid.. Ik woon alleen in Amsterdam op 3 hoog dus als ik wil "sleutelen" is dat een behoorlijke opgave. Zulke klusjes doe je niet zomaar even op de stoep. Heb hem net uit de stalling in Meppel gehaald. Daar heb ik alle ruimte maarja... Hij gaat nu sowieso maar even op een aanhanger naar Meppel zodat de boel niet kapot gereden wordt. Hoopte stiekem op een kleinigheidje waar ik zelf niet aan dacht... :)
 
Lokaliseren :Y

Het is niet het blok zelf, lijkt wel.
Dan is het aadrijving of rijwielgedeelte.

Durf je m op de bok te zetten en in versnelling te laten lopen?

Voordat je dat doet, eerst ff voorkant omhoog en met de hand draauen en bewegen.

Nog een vraag: gaat de tik mee met toerental of met snelheid?
Ga ik morgen ook nog even een keer proberen.

De tik is dusdanig dat we hem een tok kunnen noemen. Je voelt het ook door de motor heen maar dit kan ook een ding in mijn koppie zijn... als je eenmaal iets hoort dan komt het overal vandaan :)

Terugkomende op je vraag of de tik mee met de toerental of snelheid gaat.... Lastig! voor mijn gevoel staat het los van het toerental. Als ik harder rij is het moeilijk waar te nemen maar denk ik het wel te voelen. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat het bij een toerental erger is. Maar pin mij hier niet op vast
 
Wanneer is het voorste kettingwiel voor het laatst vervangen?
Loop eens achteruit met de motor terwijl deze uit staat, hoor je dan ook iets aan de linkerzijde van je blok? Tikkende geluid oid.
 
Tijdens het rijden motor in z`n vrij zetten en dodenmans knop omzetten eens kijken of het bonkende geluid er nog is dan is het je aandrijving bv.
Even doen op een stil weggetje of zo.
 
Je achtertandwiel heeft de verkeerde maat voor die ketting.
Het lijkt erop dat de ketting bijna 5mm van links naar rechts kan schuiven.
Dat hoort niet zo.
Staat je wiel ook recht/ loop je ketting mooi recht ten opzichte van de tandwielen?
Dat zou gek zijn want de man waar ik hem destijds van kocht is een pietleut wat dat betreft. Die zou nooit rijden met een verkeerd tandwiel. Maar ik ga ook die optie toch even controleren. Ik heb de maat bij spannen van de ketting exact gemeten. Daarmee bedoel ik dat ik elke rotatie exact heb gemeten dus dan zou het wiel/tandwiel nooit scheef kunnen zitten. Klopt toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan