Rammelend/tikkend/bokkend geluid in Trident 750

Kaatjevz

MF'er
8 sep 2021
31
7
Hoi, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Kajan en ik bezit sinds een paar jaar een mooie goed onderhouden Triump Trident 750.



Sinds ik hem zaterdag uit de stalling heb gehaald voel ik een bonkend/tikkend/rammelend geluid tijdens het rijden. Naar mijn idee in alle versnellingen. Stationair hoor je niets en loopt hij mooi. Vooral als ik lichtjes gas geef op bijvoorbeeld een 80 weg om constant 80 te blijven rijden hoor je het bonken, tikken. Dit is ook als ok 20, 30 of 50 rijd. Elke snelheid denk ik. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de ketting nagelopen. Die is goed op spanning. Olie en oliefilter net vervagen. Ik heb ergens nog een versnellingsbak liggen. Maar hoop echter niet dat dit het probleem zal zijn.

Ik zal nog even een foto van mijn fiets sturen :)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik heb een nieuwe kettingset gekocht.. voortandwiel had kromme tandjes. Ketting behoorlijk strakke punten. Het is een behoorlijke klus moet ik zeggen.. woensdag krijg ik een nieuwe pakking die ook aan vervanging toe was. Zodra ik alles weer in elkaar heb en een testrit heb gemaakt zal ik vertellen of dit het probleem heeft opgelost. :)
Dat is wel zeker de oorzaak.
Wanneer is het voorste kettingwiel voor het laatst vervangen?
Loop eens achteruit met de motor terwijl deze uit staat, hoor je dan ook iets aan de linkerzijde van je blok? Tikkende geluid oid.
Dit zou ik niet weten. Ik maak weinig km’s.. heb hem gekocht van een kennis die helaas is gaan hemelen. Dus vragen lukt niet meer
 
Je achtertandwiel heeft de verkeerde maat voor die ketting.
Het lijkt erop dat de ketting bijna 5mm van links naar rechts kan schuiven.
Dat hoort niet zo.
Staat je wiel ook recht/ loop je ketting mooi recht ten opzichte van de tandwielen?
Volgens mij is het deel van het tandwiel waar de ketting er echt op ligt net niet in beeld.
 
Kijk eens naar van achteren op het tandwiel met ketting. Het tandwiel moet over het midden gaan, zoals @kirill007 zegt. Te verstellen met de twee inbussleutels (nr 2 op plaatje) en te controleren links en rechts ongeveer dezelfde positie m.b.t. de keepjes op uitlijnstreepje onderaan het ronde deel. En kettingwiel moet 9mm dik zijn.

chain-adjustment-02.png
1684233722651.png
IMG_2242.jpeg
 
Ik heb hem op de bok gezet… heb het idee dat die ketting niet meer lekker is. Onwijs roestvorming aan de zijkant. Wd40 erop.. gesmeerd en even tijdje laten draaien (stationair). Als ik hem in de versnelling zet gaat de ketting behoorlijk klapperen. Terwijl ik de ketting naar mijn idee goed heb afgesteld.
 
Ziet er naar uit dat er een aantal schakels niet echt soepel kunnen draaien, wellicht door de roestvorming. Kun je alle schakels afzonderlijk bewegen? Stukje bij beetje alle schakels proberen los te krijgen evt. met wat WD40 of kruipolie en daarna goed invetten met kettingvet. Of gewoon vervangen, wat met tandwielen en al een behoorlijk klusje is want het deksel waar de oliepeilstok in zit moet los. En dus de olie er uit. Heb je de service manual kunne openen die ik je gestuurd heb?
 
Ziet er naar uit dat er een aantal schakels niet echt soepel kunnen draaien, wellicht door de roestvorming. Kun je alle schakels afzonderlijk bewegen? Stukje bij beetje alle schakels proberen los te krijgen evt. met wat WD40 of kruipolie en daarna goed invetten met kettingvet. Of gewoon vervangen, wat met tandwielen en al een behoorlijk klusje is want het deksel waar de oliepeilstok in zit moet los. En dus de olie er uit. Heb je de service manual kunne openen die ik je gestuurd heb?
Die had ik al eens geprint…. Gewoon voor de “heb” :)
Olie en oliefilter net zaterdag vervangen dus dat is best k*t. @orangektm zegt dat de motor onregelmatig loopt. Kan dat ook door die ketting komen? Ketting vervangen zou ik trouwens nog altijd beter vinden dan wat ik voor 2 dagen geleden dacht (versnellingsbak kapot)
 
Die had ik al eens geprint…. Gewoon voor de “heb” :)
Olie en oliefilter net zaterdag vervangen dus dat is best k*t. @orangektm zegt dat de motor onregelmatig loopt. Kan dat ook door die ketting komen? Ketting vervangen zou ik trouwens nog altijd beter vinden dan wat ik voor 2 dagen geleden dacht (versnellingsbak kapot)
onregelmatig lopen komt niet door de ketting dat is een normaal gegeven .

In Amsterdam is toch ook een sleutel ruimte , heb ik al eens op gezocht voor een kennis die wist het ook niet..
kan je zelf prutsen aan je brommert
 
onregelmatig lopen komt niet door de ketting dat is een normaal gegeven .

In Amsterdam is toch ook een sleutel ruimte , heb ik al eens op gezocht voor een kennis die wist het ook niet..
kan je zelf prutsen aan je brommert
Ja hoorde het van de week ook.. wel even gekeken maar veel van die ruimtes zijn al geboekt. Heel duur of ik lees dat het een soort duistere bedoeling is.

Misschien een domme vraag maar waarom zou de motor in neutraal top lopen en in de versnelling niet?

Heb net weer de ketting wat losser gemaakt. Had het idee dat hij minder klapperde. Toen nog wat lossen en toen meende ik weer meer of evenveel geklapper te horen.

Misschien is het iets heel onnozels en zie ik het over het hoofd. Hij staat overigens altijd buiten van mei tot september. Dus de ketting heeft ook veel te verduren.

Als ik hem in de 1 zet en de ketting snel draait denk ik ook een soort slinger te zien op het horizontale beeld als ik achter de motor sta.
 
Ja hoorde het van de week ook.. wel even gekeken maar veel van die ruimtes zijn al geboekt. Heel duur of ik lees dat het een soort duistere bedoeling is.

Misschien een domme vraag maar waarom zou de motor in neutraal top lopen en in de versnelling niet?

Heb net weer de ketting wat losser gemaakt. Had het idee dat hij minder klapperde. Toen nog wat lossen en toen meende ik weer meer of evenveel geklapper te horen.

Misschien is het iets heel onnozels en zie ik het over het hoofd. Hij staat overigens altijd buiten van mei tot september. Dus de ketting heeft ook veel te verduren.

Als ik hem in de 1 zet en de ketting snel draait denk ik ook een soort slinger te zien op het horizontale beeld als ik achter de motor sta.
Daarom komt het onregelmatig lopen vermoedelijk helemaal door de stugge delen in je ketting. Zorg eerst ervoor dat álle schakels soepel lopen, dan de spanning op orde (iets meer dan 1 1/2 tot 2cm naar boven en naar onder dus in totaal zo'n 3,5 tot 4cm beweging) en controleren of de ketting mooi in het midden over het kettingwiel loopt, nadat je ook gezorgd hebt dat aan beide zijden de keepjes in het ronde deel t.o.v. het streepje hetzelfde zijn. Goed kettingvet gebruiken, ook op de geleider en rustig een stukje gaan rijden om te proberen of de boel geleidelijk aan verbetert. Niet te veel klooien met een draaiende motor in de versnelling op de bok. Om te voorkomen dat je vingers o.i.d. kwijt raakt, of een poetslap er in laat happen, maar ook omdat deze bokken nogal rudimentair zijn. En je wilt niet dat-ie er van af rolt met de boel draaiend en in de versnelling.

Als je hem met een stug deel op de voorste rondsel afgesteld hebt, dan staat-ie verder waarschijnlijk te los. Omdat het stugge deel dan strak trekt op het rondsel.

Edit: En dat stugge deel zit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op het bruine stuk van je ketting :Y

Oh ja, en doe er een stuk karton onder. Geeft best een zooitje vooral ter hoogte van je middenbok, dus karton tot ónder je middenbok.
 
Laatst bewerkt:
En als het verbetert of goed is dan zou ik denken aan een nieuwe ketting. Bij een nieuwe ketting horen nieuwe tandwielen , aldaar alle discussie over gelaten kan je dit zelf invullen wel of niet.
 
Alles bij elkaar, beschadigde (zelfs roestige?) ketting of niet. Ik denk dat het er op neerkomt dat je de ketting met tandwielen moet vervangen.
en dan de nwe set goed blijft onderhouden!
 
Ik heb een nieuwe kettingset gekocht.. voortandwiel had kromme tandjes. Ketting behoorlijk strakke punten. Het is een behoorlijke klus moet ik zeggen.. woensdag krijg ik een nieuwe pakking die ook aan vervanging toe was. Zodra ik alles weer in elkaar heb en een testrit heb gemaakt zal ik vertellen of dit het probleem heeft opgelost. :)
 
Ik heb een nieuwe kettingset gekocht.. voortandwiel had kromme tandjes. Ketting behoorlijk strakke punten. Het is een behoorlijke klus moet ik zeggen.. woensdag krijg ik een nieuwe pakking die ook aan vervanging toe was. Zodra ik alles weer in elkaar heb en een testrit heb gemaakt zal ik vertellen of dit het probleem heeft opgelost. :)
Dat is wel zeker de oorzaak.
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan