Rammelende distributieketting Kawasaki Zephyr 1100

Gelataio

Rookie
22 mrt 2015
7
3
Deurne
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren m.b.t tot het volgende probleem:
Ik heb vorig jaar een ander blok gekocht voor mijn Kawasaki Zephyr 1100 (Bj 1991) omdat de tweede versnelling van mijn oude blok naar de klote was. Hij schoot iedere keer uit de tweede versnelling.
De keus was: laten maken of een ander blok kopen. Ik heb in Duitsland een gebruikt blok gekocht die al meer dan 15 jaar in een schuur lag.
Blok onder mijn motor gemonteerd en deze startte en liep meteen. Zover alles goed.
Het probleem is echter het volgende: als ik gas geef (en er dus spanning op de distributieketting komt) loopt ie als een zonnetje, maar als ik het gas loslaat rammelt de ditributieketting als een gek. Volgens mij ligt het aan de spanner van de distributieketting.
Zou een handmatige spanner de oplossing zijn of toch maar een orginele automatische spanner instaleren om van dit gerammel af te zijn.
Graag een advies van de kenners.
 
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren m.b.t tot het volgende probleem:
Ik heb vorig jaar een ander blok gekocht voor mijn Kawasaki Zephyr 1100 (Bj 1991) omdat de tweede versnelling van mijn oude blok naar de klote was. Hij schoot iedere keer uit de tweede versnelling.
De keus was: laten maken of een ander blok kopen. Ik heb in Duitsland een gebruikt blok gekocht die al meer dan 15 jaar in een schuur lag.
Blok onder mijn motor gemonteerd en deze startte en liep meteen. Zover alles goed.
Het probleem is echter het volgende: als ik gas geef (en er dus spanning op de distributieketting komt) loopt ie als een zonnetje, maar als ik het gas loslaat rammelt de ditributieketting als een gek. Volgens mij ligt het aan de spanner van de distributieketting.
Zou een handmatige spanner de oplossing zijn of toch maar een orginele automatische spanner instaleren om van dit gerammel af te zijn.
Graag een advies van de kenners.
allereerst, wanneer een motor niet goed op 4 poten loopt stationair gaat ie ook rammelen. Weet je zeker dat hij stationair synchroon op 4 poten loopt?
 
dat hoeft natuurlijk niet perse de nokkenasketting te zijn.
er zit nog een ketting in en die drijft de dynamo aan.
en daar zit volgens mij geen spaninrichting op.
ook kunnen de rubberen demperblokjes van de dynamo verhard zijn en nu rammelen.
en je kunt de nokkenasketting natuurlijk ook vrij makkelijk controleren door even het kleppendeksel te lichten.
ik zou er niet zomaar blindelings een andere spanner op zetten.
als de nokkenasketting rammelt dan is deze namelijk meestal ook aan vervanging toe.
 
Heb zelf ook een oude zephyr 1100 staan. Deze zijn van nature al niet de meest stille motoren. Wat is de huidige km stand?
Wat al is aangegeven is zorgen dat alles goed is afgesteld, kleppen en synchroon stellen e.d.
De automatische spanners hadden de neiging om door vervuiling niet meer goed te werken, controle en reiniging zou kunnen helpen.
 
Heb zelf ook een oude zephyr 1100 staan. Deze zijn van nature al niet de meest stille motoren. Wat is de huidige km stand?
Wat al is aangegeven is zorgen dat alles goed is afgesteld, kleppen en synchroon stellen e.d.
De automatische spanners hadden de neiging om door vervuiling niet meer goed te werken, controle en reiniging zou kunnen helpen.

Weet je waarom jouw nieuwe motor blok15 jaar geleden uit het frame gehaald is?
(Niet een ongeluk gehad en even op zijn zij liggen draaien?)
Zou het verstellen van die balans as rechtsonder aan het blok misschien helpen?
 
1 tand verkeerd en je herkent je blok niet meer ...

net even de service manual geraadpleegd, en dat is hier niet van toepassing, je kan hem inderdaad afstellen, pagina 7-14 :
1100.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan